Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pirk-størrelse, Det Gule Rev

 Besvar Besvar
Forfatter
Regnar Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Regnar Petersen Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2012
Geografisk: Brande, Midtjyl
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Regnar Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Pirk-størrelse, Det Gule Rev
    Sendt: 26 Feb 2012 kl. 11:05
Hej alle
 
Jeg har været på Revet nogle gange og det har været lidt tilfældigt hvilke pirk-størrelser jeg har brugt. Succesen har som regel været god nok så måske er spørgsmålet teoretiskt Smile
 
Kan der fiskes på flere måder end "bare" pirkefiskeri?
Skal der bruges andet end pirke?
Hvilke størrelser pirke skal der bruges?
Hvilket ophængergrej har du størst succes med?
 
Som det ses under "arangementer" skal jeg afsted den 31.03.12 så jeg har lidt tid til at tilpasse grejboksen.
 


Redigeret af Regnar Petersen - 26 Feb 2012 kl. 16:46
M.v.h.
Regnar
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2012 kl. 15:19
hej Regnar
 
400 g er vel standard, men tag også lettere med.
Mange bruger et par gummimak som ophænger evt. med en plastblæksprutte trukket ud over.
 
mvh jakob
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2012 kl. 17:19
Hej Regnar.
Det kommer meget an på hvor meget strøm der er, og pirkens facon.
De runde typer som f.eks Miljøpirken, påvirkes ikke så meget af strømmen, som de mere flade typer. I de fleste tilfælde er en 300gr. rund pirk nok til at holde bunden, det kommer også an på hvor mange ophængere der er monteret, de påvirkes jo også af strømmen. Linen er nok det vigtigste i denne sammenhæng, de fleste bruger fletline i tykkelserne: 0.25 til 0.36, og det er det jeg vil anbefale, nylonliner er kun til forfang. Lav forfanget i ca 1mm tykkelse, og gerne så langt ( ca. 1.5-2m.) at det kan nåes fra dækket med hånden, så kan man hive de fleste fisk ind uden at bruge gaf, det er ikke så let at løfte en fisk ind i en tynd fletline, da den let skærer sig ind i fingrene. Normalt fisker jeg kun med en ophænger, men hvis vi fisker over et område med mange små fisk, så kan jeg godt finde på at sætte 2- 3 på.
Så er der jo også medefiskeri med agn, efter bla. Lange og Havkat, det er en længere historie, så der må du nok "Google" lidt.
Håber det kan give dig lidt inspiration.
K&B  IJ
 


Redigeret af IvanJeppesen - 26 Feb 2012 kl. 17:23
Til top
Regnar Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Regnar Petersen Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2012
Geografisk: Brande, Midtjyl
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Regnar Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2012 kl. 17:58
Hej Jakob og Ivan, tak for jeres nyttige svar.
 
Er der fangstmæssige fordele ved at bruge så let grej som muligt / ulemper ved at bruge tungt grej?
M.v.h.
Regnar
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2012 kl. 18:30
Jeg synes det er en fordel at fiske så let som muligt, samtidig med at man kan holde bund. Der er mere liv i en let pirk end en tung. Det gør dog at man skal rulle grejet ind lidt oftere, når pirken kommer væk fra båden, men så får man jo samtidig checket om alt er vel med pirken dvs. checket at der er ikke tang på krogen og at pirken ikke hægtet op på linen, hvad der til tider kan være et irriterende problem.
Til top
Casper Mølgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Thyfisker

Tilmeldt:: 03 Jan 2007
Geografisk: Thy
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thyfisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2012 kl. 18:49
Hejsa...

Det kommer naturligvis meget an på strømforhold.
Men som hovedregl er 400g så absolut at foretrække!
Jo lettere man fisker jo større "risiko" for sammenfiltring. Stort set alle skippere anbefaler også 400g og opefter.

Så kan man blive enige ombord :s så er ens pirkestørrelse i hvert fald den bedste løsning, og det er i de fleste tilfælde 400g.

Venlig hilsen en "indfødt" Nordsø-fisker :o)
Til top
Jonas Steenbuch Krabbe Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
steenbuchen

Tilmeldt:: 27 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 86
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steenbuchen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2012 kl. 19:52
Hej Regnar
Nu er det Gule rev et vidt begreb. Ved du om det er fiskeri på selve revet ca 40 til 50 meters dybde eller er det vrag ca 80 til 120 meters dybde, der vil jeg bruge et standard opsæt 400 grams pirke, 30 lbs stang og et multi hjul uden linefører. Hvis det er selve revet vil jeg personligt benytte en kastestang og 100 grams pirke, kun en ophænger, brune og røde jigs virker godt. Dette opsæt virker hvis forholdene er til det, ikke for stærk strøm.
Du vil sikker udfiske de traditionelle tungt grejs fiskere. Bruger selv en Penn Carisma 8" spinnestang 50-180 gram og et Twinpower 5000 linen er en Power Pro 0.22 Line.
Knæk og bræk Krabben
Til top
Regnar Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Regnar Petersen Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2012
Geografisk: Brande, Midtjyl
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Regnar Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2012 kl. 18:37
Hej Jonas og Casper
 
Tak for jeres gode input også Smile
 
Et tillægsspørgsmål: Hvad er status på "Not-A-Knot"? Øger de knudebrudstyrken eller er den, den samme?
 
Fordel og ulemper?
 
På forhånd tak Smile
M.v.h.
Regnar
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2012 kl. 19:53
Hej Regnar.
Not-A-Knot er nok den stærkeste forbindelse mellem fletlinen og hvad man binder i. På trods af det, så bruger jeg den næsten aldrig, det kan lyde ulogisk, men jeg vil gerne selv bestemme hvor linen skal knække når jeg får fat i noget på bunden der ikke vil med op, det kan være vrag eller trawlrester. Jeg bruger Palomarknuden, den er nem at binde, og gør lige netop at linen som regel brister der. Hvis man benytter Not-A-Knot, knækker linen ukontrolleret et sted mellem bunden og hjulet, så mister man dyr fletline, som betyder at man på et tidspunkt skal fylde hjulet op med ny line. Et andet lille trick, er at binde et halvstik, altså en kællingeknude (det svækker linen) på forfanget der hvor man vil gøre rigget svag.
Se evt. nedenstående link.
Ja, det er ikke så lige tilWink
 
K&B  IJ
Til top
Regnar Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Regnar Petersen Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2012
Geografisk: Brande, Midtjyl
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Regnar Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2012 kl. 21:29
Hej Ivan, tak for dit indlæg
 
Jeg har haft samme tanke om at indbygge en brudanvisning. Jeg havde bare tænkt mig at bruge en springring af lavere styrke end de øvrige liner. Een i hver ende af pirken og een i toppen af forfanget.
 
Er der ulemper ved det?
 
Tak for det meget nyttige link til knuderne.Beer
M.v.h.
Regnar
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres