Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Klassisk fluehjul

 Besvar Besvar
Forfatter
Jan L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JTHL

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 453
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JTHL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Klassisk fluehjul
    Sendt: 09 Mar 2012 kl. 07:11
Jeg går og kigger efter et klassisk fluehjul til min tørfluestang i klasse 4.

Istedet for et top moderne fluehjul, tænkte jeg på et klassisk hjul, med en vild knarreBig smile

Nogle gode forslag, evt. nogen der har noget til salg?
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2012 kl. 07:24
Tag kontakt til Heinz Gerhard, Dansk Grejsamlerklub, han ved alt om dette emne....
Per


Redigeret af Taonga - 09 Mar 2012 kl. 07:25
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2012 kl. 07:29
Hardy Featherweight kunne være en mulighed ....... har selv et som jeg bruger på mine klasse 3/4 stænger.

Mvh
Allan
Til top
Jan L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JTHL

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 453
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JTHL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2012 kl. 07:32
Skal lige siges at jeg helst ikke vil bruge en formue på det, da stangen kun er en BVK 486 og ikke koster en herregård. Derfor skal hjullet ikke koste mere end stangenThumbs Up
Til top
Christian Bøgh Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
cbj

Tilmeldt:: 06 Jan 2006
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cbj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2012 kl. 08:05
Ccccc
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2012 kl. 08:15
Fenwick Nighthawk kunne være en mulighed!
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2012 kl. 08:18
kan fåes her:
 
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Jan L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JTHL

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 453
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JTHL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2012 kl. 10:25
Fenwick er desværre ikke lige mig...
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2012 kl. 10:40
Hej Jan,
 
Skal det være klassisk - så søg efter et Hardy Marquis #4 - de sælges for omkring en 500 - 600 i flot stand, det har også den helt rigtige lyd fra knarren Smile
 
Du kunne evt prøve at kontakte denne bruger .
 
 
Mvh
 
 
Venligst
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2012 kl. 10:49
Citat: mahon

Fenwick Nighthawk kunne være en mulighed!
 
Martin -
 
Du skal vist lidt i skole min gode mand - klassisk fluehjul blev der spurgt om - og så foreslår du den sagesløse spørger en Fenwick Nighthawk - skam dem min herre Ouch !
 
Se et klassisk fluehjul er jo enten fra før Du overhovedet kunne sige 'fiskestang'- eller et hjul der i sin udformning har de klassiske dyder - ikke alt det nymodens kul og plastic-fjant, endsige CNC fræsede tiitaniums rædsler af enhver art !
 
Med klassisk hilsenHandshake
 
Heinz
 
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2012 kl. 11:11
Hej Heinz
 
Nu er der jo flere udlægninger af begrebet klassisk!
I min verden er det et spørgsmål om at det ikke er et højspole hjul.
Og henvisningen til hjulet som et klassisk hjul i sit dessign vil jeg bibeholde!
Men hjulet er IKKE en klasikker på højde med f.eks. et Hardy Markis er vi da helt enige i.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2012 kl. 11:53
Citat: JTHL

Skal lige siges at jeg helst ikke vil bruge en formue på det, da stangen kun er en BVK 486 og ikke koster en herregård. Derfor skal hjullet ikke koste mere end stangenThumbs Up
 
Det er selvfølig smag og behag , men jeg har prøvet denne hjul - billig , men et fin stærkt lille hjul - til din beskrivelse.

     
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2012 kl. 11:56
Citat: mahon

Hej Heinz
 
Nu er der jo flere udlægninger af begrebet klassisk!
I min verden er det et spørgsmål om at det ikke er et højspole hjul.
Og henvisningen til hjulet som et klassisk hjul i sit dessign vil jeg bibeholde!
Men hjulet er IKKE en klasikker på højde med f.eks. et Hardy Markis er vi da helt enige i.
 
Højspolehjul (large arbor) er ikke som mange tror noget nyt - sådanne har mere end 100 år på bagen Wink 
mvh
Heinz
Til top
Michael Godske Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Michael G.

Tilmeldt:: 15 Jul 2008
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael G. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2012 kl. 14:15
Hej Jan
 
Jeg har et Hardy "The Hydra", som er brugt maks 3-4 gange. Det er 8,5 cm i diameter og 2,5 cm bred. Det vil jeg sælge for 400 kr.
 
Mvh. Michael
Til top
Jan L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JTHL

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 453
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JTHL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2012 kl. 14:40
Kan du ikke lige smide dit nr i en pb. eller mail til janly1980@gmail.com

Så ringer jeg lige til dig...;-)
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2012 kl. 15:25
Du kan få Young og son hjul fra tyverne til rimelige penge 3-400 kr og de er med 100% garanti classiske
Til top
Ove Leif Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
leif P Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif P Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2012 kl. 15:41
System 2 - S.A  Stærke og klassiske hjul  (made in England  Big smile 
 
Leif P
Because:Maybe one day i will catch a mermaid!
Til top
Ole S. Linding Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EditionR Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 323
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EditionR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2012 kl. 16:14

Hardy St. George eller Hardy Bougle, eller andre af Hardy Classic serien

http://fly.hardyfishing.com/en-gb/products/reels/hardy-bros-reels/st-george-trout-reels/
Til top
Ole S. Linding Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EditionR Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 323
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EditionR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2012 kl. 16:27
Evt. Feather Weight som anden skriver ! Ligner dette mit gamle Fly Weight:
Til top
Jan L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JTHL

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 453
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JTHL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2012 kl. 19:25
Tak for alle jeres foreslag...Thumbs Up
 
Fik købt et flot Hardy Hydra af Michael Godske Jensen...
 
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2012 kl. 20:45
Hej Heinz
 
Ja det ved jeg faktisk godt, var det ikke Hardy der lavede dem?
Men nu vi er ved det. Hvilke hjul findes der i den klassiske stil (Behøver ikke være ægte klassikkere) der kan holde til saltvand?
Jeg har en Hardy Fibatube 8' #6 glasfiber stang som jeg gerne vil have med ud og fiske i mariager fjord, men mangler et hjul og havde tænkt på noget "klassisk look a like"
 
Martin
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2012 kl. 21:07
Ja, Martin det er svært - og der er ikke mange af de 'rigtige' klassikere der med deres 'følsomme' aluminium kan lide saltvandet, og selvom der sikkert er nogle af dem der kan holde, hvis man skylder dem omg. ved hjemkomst - så ville jeg nok heller ikke byde en Perfect, en St. George eller lign. fra Hardy - en gang kystfiskeri.
Men så kommer der heldigvis nogle moderne klassikere - altså nogen der er produceret efter klassisk recept, og f.eks. svenskeren Bo Mohlin laver nogle uforlignelige hjul til saltvandsfiskeri - det samme gør en række af de moderne hjulmagere fra USA - der laver S-håndtagshjul (ala Bogdan m.fl.) som er saltvandbestandige. Så en Mohlin-rulle ville se rasende godt ud på din gamle Hardy stage - men priserne er altså lidt tunge.
 
Så jeg bryder sammen og tilstår, at trods min mangeårige hang til klassiske grej - foregår mit kystfiskeri altså med et vildt simpelt (og genialt) kul/plast-hjul - nemlig et dansk Combo-69, som nylig afdøde Johnny Fisker har opfundet. Det er funktionsdygtigt, det er solidt, det er billigt - og det er vel noget af det mest saltvandsbestandige der findes.
 
Så det er (som altid) også et spørgsmål om $ - hvad der ender på stangen Disapprove !
 
Go' weekend
 
Heinz
 
  
Til top
Christian Bøgh Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
cbj

Tilmeldt:: 06 Jan 2006
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cbj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2012 kl. 21:35

Hej Jan
Jeg har et hjul som måske kunne opfylde dine krav. Jeg har et særdelse velholdt Hardy JLH Ultralight kl. 5 der passer perfekt til en 4'er stang. Hjulet fremstår som nyt og har den helt rigtige knarrebremse men er udført i alu og derfor dejligt let.
Smid mig en mail hvis du er interesseret.Smile

Mvh. Christian

Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2012 kl. 21:37
Hej Martin,

Abel laver et klassisk hjul med klikbremse, der ikke er helt tosset. Den version, der hedder TR2, kunne være aktuel til en 8 fods. Jeg har i nogle år brugt TR2 en del på kysten med #5 liner, og da den er lavet med samme materialer som Abels øvrige hjul, er der ingen problemer i det. 

Alternativt skal du kigge efter TR3, der relativt ofte kan fås på ebay (men næppe andre steder, da den størrelse er gået ud af produktion). Jeg har selv lige købt et af dem - et nyt hjul, som jeg fik for 195 dollar. 

Abels hjemmeside har specifikationer på begge modeller. 

Claus





Til top
Jan L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JTHL

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 453
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JTHL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2012 kl. 21:38

Har fået købt hjul, som jeg har skrevet lidt længere oppe, så tak for tilbudet....Thumbs Up



Redigeret af JTHL - 09 Mar 2012 kl. 21:44
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres