Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Køb af topklasse fluestang :-)

 Besvar Besvar
Forfatter
Carsten Bo Henriksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
CBA

Tilmeldt:: 13 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CBA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Køb af topklasse fluestang :-)
    Sendt: 13 Mar 2012 kl. 17:25
Hej guys.
Da det er 15 år siden mindst jeg sidst har været på grej-indkøb, da fiskeriet har ligget stille, så er jeg altså sakket totalt bagud. Sidst jeg købte grej var det Cardinalerne, og kataloget  Nap & Nyt fra ABU samt Daiwa der totalt rulede fiskeverdenen. Og så var der naturligvis Hardy, som ingen andre end stenrige tandlæger og advokater kunne komme i nærheden af Wink 
Tingene har jo ændret sig en del, og jeg står nu og skal købe helt nyt fluegrej fra scratch...
Jeg har sparet nogle hårdttjente skejser op (jeg er hverken tandlæge eller advokat), da jeg vil have et klassesæt til åen, typisk Vejle å og Gels å.
Jeg har stadig denne romantiske drøm om at få et lækkert sæt fra Hardy.... MEN er det pengene værd. Stang til 5-6 K og hjul til 2-3 K Confused Har læst lidt om SAGE og andre grejmærker. Jeg forestiller mig en 10" enhåndsstang i klasse 7-8...
Nogen der vil komme med nogle erfaringer til et topklassesæt, og gerne nogle selvgjorte erfaringer med blandt andet Hardy og SAGE stængerne. Er det toppen eller hwa...
VH
CBA
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 17:38
Hej Carsten.
Det kan gøres billigere og lige så godt, der behøver ikke at stå Hardy over håndtaget for at fungere.
Jeg købte selv en Guideline ACT4 10' #7 sidste år, til netop det fiskeri du beskriver, og det har jeg ikke fortrudt. Hjulet skal efter min mening være et Danielsson Danielsson L5W 4Seven W.
Du får selvfølgelig nok mange andre foreslag, men det sæt jeg har beskrevet er ikke så ringe endda.
Vh.  IJ
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 17:50
Hej Carsten
 
Der er kun en vej, ud til forhandlerne og prøv noget grej.
Du skal have det i hænderne for at finde ud af hvad der passer netop dig.
Jeg har selv erfaret at selv om en stang er hunde dyr så er det ikke sikkert den passer til mig !
Vedr. hjul så er det slet ikke nødvendigt at smide så mange penge!
Okuma SLV i str 8/9 vil kunne dække dit behov, og så kan du bruge pengene på nogle gode liner!
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
claus valentin pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
valentin

Tilmeldt:: 23 Feb 2010
Geografisk: lystfisker
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér valentin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 18:04
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 18:06

Hej carsten

Om dyrt grej er pengene hver er svært at vurdere om kommer meget an på den enkeltes visioner og kompetancer...
 
Går du med en lille drøm om et hardy sæt fordi det har en "nostalgisk" betydning for dig må du bestemt ikke underkende det... Det kan godt ske at de dyre stænger og hjul ikke giver dig flere ørred og laks på land end et sæt til godt det halve gør, men det kan bestmt være med til at oplevelserne mere komplete...
 
Har selv erhvervet mig et tibor hjul til mit gedde fiskeri, hvilket de fleste nok vil mene vil være "over kill" men for mig er det mit drømme hjul og med til at fuldende oplevelsen, på trods af jeg endnu ikke har kroget en gedde der har kunne udfordre bremsen... endnuWink....
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Bent Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fluefeber Avatar

Tilmeldt:: 18 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fluefeber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 19:31
Nu står der jo ikke noget om du er en erfaren fluefisker. Hvis du ikke rigtigt har fisket med fluekæppen i mange år, burde du jo nok købe dig en billig brugt måske her inde og prøve dig frem om fluefiskeriet er noget for dig. Inden du invisterer det helt vilde. Bare et godt råd.
Til top
Carsten Bo Henriksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
CBA

Tilmeldt:: 13 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CBA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 19:44
Hej Bent.
Jeg har fisket rigtig meget med flue for år tilbage. Glasfiberstængerne var dog opfundet, så det er ikke Splitcane nostalgien jeg søger Big smile 
Problemet er kendskabet til alle de nye mærker og typer af stænger der er kommet igennem årene, og jeg vil have et sæt, der kan holde i mange år fremover.
Hardy var det store ekslusive mærke for 15-20 år siden, og SAGE ser ud til til at være et nyere mærke, der laver lækre stænger...
MEN som jeg skriver... Er de ekslusive mærker også pengene værd.
Drømmen om et lækkert Hardy-sæt lever skam endnu, men måsle er der noget til samme pris eller billigere der er fuldt på højde..
Man kan læse sig blind på nettet, så jeg søger noget hjælp fra folk, der kender til denne jungle af stænger, hjul og liner.
Som sagt har jeg fisket med 2 hånds glasfiberstang og Cortland liner i mange år, men nu skal det fandme være, og det skal være det rigtige sæt denne gang til det vand jeg render mest rundt ved Wink
 
VH
Carsten
 
Til top
Carsten Bo Henriksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
CBA

Tilmeldt:: 13 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CBA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 19:46
Hej Martin.
 
Hvor kan man ligefrem prøve at kaste med stængerne?
 
VH
Carsten
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 19:52
Big smile
Citat: CBA

Hej guys.
Da det er 15 år siden mindst jeg sidst har været på grej-indkøb, da fiskeriet har ligget stille, så er jeg altså sakket totalt bagud. Sidst jeg købte grej var det Cardinalerne, og kataloget  Nap & Nyt fra ABU samt Daiwa der totalt rulede fiskeverdenen. Og så var der naturligvis Hardy, som ingen andre end stenrige tandlæger og advokater kunne komme i nærheden af Wink 
Tingene har jo ændret sig en del, og jeg står nu og skal købe helt nyt fluegrej fra scratch...
Jeg har sparet nogle hårdttjente skejser op (jeg er hverken tandlæge eller advokat), da jeg vil have et klassesæt til åen, typisk Vejle å og Gels å.
Jeg har stadig denne romantiske drøm om at få et lækkert sæt fra Hardy.... MEN er det pengene værd. Stang til 5-6 K og hjul til 2-3 K Confused Har læst lidt om SAGE og andre grejmærker. Jeg forestiller mig en 10" enhåndsstang i klasse 7-8...
Nogen der vil komme med nogle erfaringer til et topklassesæt, og gerne nogle selvgjorte erfaringer med blandt andet Hardy og SAGE stængerne. Er det toppen eller hwa...
VH
CBA
Svært at anbefale andre en fluestang. Jeg købte denne http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/kat45-Flue/side2232-G.-Loomis-Eastfork-UDSALG.html i #6 og 10 fod. Med tre forskellige skydehoveder, kan jeg klare alt i Karup. Den kan klare hele gråspurve for enden af forfanget. Desuden har jeg modificeret håndtaget så jeg kan skrue et 15 cm switch håndtag op i bunden. En god allround. I nogle situationer bruger jeg den også på kysten, hvor der er dybt under land og ikke plads til et bag kast. Velkommen i fluefiskeriet anno 2012Big smile
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 19:54
ved de fleste seriøse forhandlere har du mulighed for at prøve stængerne på græs..
 
Umiddelbart ville jeg finde en forhandler med en del mærker og i forskellige prisklasser og prøve en masse før du bestemmer dig.. Det kunne evt være ved Korsholm i Skjern..
 
Sage laver fede stænger, men det er ikke det eneste der dur.. Og der er mange fine stænger derude også i en billigere prisklasse som kaster og fisker godt.
 
uden jeg kender noget til åerne du skal fiske, kan du også overveje end let to hånds en såkaldt switcj stang.. Jeg fisker i dag primært med switch stænger.. Og det passer mig godt også i mindre åer..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 19:57
Hej Carsten
 
Korsholm ved Skjern
Grejbiksen i Trige (Ved Århus)
Der ved jeg man kan prøve stængerne før man køber.
Jeg har prøvet rigtig mange stænger hos Grejbiksen, og købt nogle stykker når den rigtigt var fundet.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 20:12
  for ikke at rende rundt i linerne, også!!!!  så er cortland, stadig noget af det bedste, selv om  at de er gledet ud af  danskernes. synsfelt.   som du nævnte så var  daiwa, engang stort!  det er det stadig.  men ikke i lille danmark.  godt forår..  steen.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 20:13
Hos Kolding jagt og fiskeri kan du også prøve stænger før du køber.
Hilsen Kim.
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 21:28
En opvaskebørste ka bruges i starten   http://www.youtube.com/watch?v=LMm2xBurbX0   he he ,  men til den opgave m Vejle å & Gels å ville jeg vælge 11`# 7-8 Switch - -  Held & Lykke i din søgen.

     
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 21:47
 
 
Hej Carsten,
 
Syntes du skal forfølge din drøm om Hardy grej - der er mange stænger på markedet og mange meninger - jeg er "lidt" Hardy mand og nyder det hver gang jeg pakker mine "våben" ud og gør klar til brug, der er meget ejerglæde i en smuk Hardy stang, mere end jeg finder i andre af mine highend stænger.
 
Et godt bud er Hardy Zane som fået til en go skilling her.
 
 
Og et hjul som fungere og passer til stangen.
 
 
Så mangler du bare at tilsætte en line, der har du jo allerede selv nævnt et godt alternativ.
 
Mvh
 
Claus,
 


Redigeret af fiskefreak - 14 Mar 2012 kl. 10:39
Venligst
Til top
Carsten Bo Henriksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
CBA

Tilmeldt:: 13 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CBA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 09:31
Hej Claus.. Da du er Hardy mand så er du jo den rette at henvende sig til for mig når det gælder Hardy's stænger...
Har du nogen erfaringer med Hardy's topklasse stænger Angel2 TE og/eller den nye Zenith Sintrix.
Jeg er godt klar over vi taler priser, der er helt sindsyge, men ved også der kan opnåes rigtig gode rabatter, hvis man på forhånd ved hvad man vil have, og så beder en forretning om at skaffe sagerne :-)
Vh
Carsten
Til top
Brian Johansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Brian Johansen

Tilmeldt:: 08 Sep 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Brian Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 10:27
besøg Effektlageret i Horsens og snak med Mikkel, der kan du både prøve tingene, og få mange gode proffesionelle råd!!
 
Held & Lykke med det.
 
/Brian.
 
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 10:30
Hej Carsten,
 
Jeg har to Angel stænger - en 2 hånds #9 og en Smuggler  #5 af de sidst producerede i UK, ens for begge stænger er at de kaster super og er super flot monteret - Afløseren for den første Angel - Angel 2 TE'er har jeg lejlighedvis haft mulighed for at fiske lidt med, det er ligeledes en super stang der kan ligge noget line ud, jeg har endnu ikke prøvet det sidste skud på stammen Sintrix, men ud fra hva jeg har kunne læse mig til er den vist heller ikke ved siden af - Angel stængerne er lynhurtige og kræver lidt at kasteren, dermed ikke sagt man skal være kasteeekspert for at få fornøjelse ud af dem - har du mulighed for det, så tag ud og prøv dem, det det bedste du kan gøre.
 
Zane stangen jeg linker til er et godt køb, dog kan den føles lidt toptung, men du får meget for pengene - ligeledes er Hardy Swift en rigtig perle - den blev produceret efter den første Angel serie og var Hardys bud på et billigere alternativ til Angel serien, Swiften er mere harmonisk end Angel serien, da den arbejder lidt dybere i klingen, måske Swiften var lidt et selvmål af Hardy, da Swiften så rigelige matcher Angel, hvilket jeg ved flere har erfaret og der af valgte at skifte til den - den kan også fåes til fornuftige penge -
 
 
Hvis jeg ellers havde haft behov for en ny stang eller to var jeg sprunget på både Zane og Swiften Smile
 
For så lige at runde af - så laver SAGE også gode stænger, men jeg syntes de er over hypede og meget af SAGE salget er baseret på at man skal være med på "moden" made in USA osv osv. der er mange andre alternativer der så rigeligt opfylder fluefiskerens behov for en velkastende fluestang.
 
Mvh
 
Claus,


Redigeret af fiskefreak - 14 Mar 2012 kl. 10:54
Venligst
Til top
Steen Tofte Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sovereign Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2004
Geografisk: Lapland
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sovereign Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 10:32
Hej !

Er lidt frelst i Hardy ( läs meget ) Kender kun lidt til de nyere ting, ser da päne ud osv. men for mig er Hardy rigtigt meget made in England med al den lul-lul der fölger med.
Der er en stor brugtmarked derude, mest måske Ebay og der går det at finde meget om man er lidt tålmodig. Stänger som Ultralite, Sovereign og Gem er vidunderlige värktöj at arbejde med. Hjul - tja du kommer nok ikke forbi et Golden Sovereign eller Sovereign 2000, nok det bedste hjul Hardy har lavet, Ultralite serien er heller ikke dum og af en eller anden anledning ikke högt prissat ( endnu ).
Med lidt held kan meget köbes second-hand til endda meget rimelige priser og meget er til og med nyt men med en 6-8 år på nakken.

God jagt  Steen
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 10:52
Det du drømmer om Carsten er Hardy grej fra "dengang" som Steen skriver. Og er det det du drømmer om så lad være at købe andet, for drømmen forsvinder aldrig.
 
Som Steen skriver så find en Ultralite stang eller måske en Classic Deluxe - de blev lavet i de størrelser du nævner og dertil en af de ældre Hardy hjul, Sovereign i guld som Steen nævner, et St. John, St. Aidan, Perfect eller hvad du nu tænder på - og det bedste af det hele - du har stadig sparet penge i forhold til de nyere mærker og du mærker historiens vingesus og grejet er en fryd for øjet Wink
 
Stængerne fra dengang er iøvrigt fremragende til netop å fiskeriet!
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 11:06
Som de to "ældre" herre Steen og Peter så rigtigt nævner Embarrassed  så er Ultraliten og Deluxen et par rigtige god bud på "rigtige fiskestænger" begge med en rolig og harmonisk aktion der giver den helt rigtige feeling og kontrol med linen, de står stadigvæk den dag i dag, som et bench mark for Hardys kvaliteter.

Redigeret af fiskefreak - 14 Mar 2012 kl. 11:07
Venligst
Til top
Carsten Bo Henriksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
CBA

Tilmeldt:: 13 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CBA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 11:08
Hej Peter, Steen og Claus
 
Jeg ved jo et Hardy/SAGE sæt koster kassen, og derfor er jeg også helt oppe på den store remskive for at finde det bedste og det rigtigste for MIG..
Men det ville jo være idiotisk at give 5-6 K for en Hardy stang, hvis jeg betaler 3 K bare fordi, der står Hardy/SAGE på. Et af mine ærinder med dette indlæg var jo at prøve at få svar på, om de mange penge for en SAGE eller Hardy stang var givet godt ud.
Men dem der har skrevet lidt om drømmen om et top noch fluesæt fra Hardy har jo ret. Gu' svirrer det nostalgiske i baghovedet. Jeg vil gerne betale kassen for det rigtige sæt, men jeg vil bare være sikker på, jeg ikke betaler en hulens bunke penge, fordi der står et navn på. Nostalgi KAN trods alt også købes for dyrt Smile
 
Jeg er sikker på, jeg kunne spare en del grunker ved at handle i udlandet (læs: På nettet), men der er flere problemer i det.
For det første skal jeg jo prøve at kaste med stængerne, og for det andet så har jeg det umanerlig dårligt med at gå ind i en butik og bruge en sikkert venlig og dygtig ekspedients tid, for at finde det rigtige, og så gå hjem og handle på nettet. Enten eller. Jeg er sikkert lidt naiv i den retning, men jeg betaler altså hellere 500,- mere for en stang for at min samvittighed er i orden overfor den forretning, hvis tid jeg har brugt.
 
Men hvor er det fedt med sådan et forum, hvor man kan få hjælp af fiske interesserede, der har fulgt med, og ikke som jeg har ligget stille i 15 år :-D
 
Men vi nærmer os i hvert fald en 3-4 stænger jeg skal have set på.
Mit udgangspunkt var jo egentlig en 10" klasse 7 stang, med tilhørende hjul, flydeline med sinktip, da det bliver mest aften/nat/morgen fiskeri.
 
Men en 2 håndsstang var jo også en overvejelse værd...
 
VH
Carsten
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 11:30
Om pengene er givet godt ud er subjektivt - ham der køber en Rembrandt til 100 millioner og jo nok godt tilfreds, selv om man som lægmand syntes det vandvid - du betaler selvfølgelig en del for mærket,men det gør du jo reelt i alt du køber - det vigtigste er vel at du som kunder føler at produktet lever op til dine krav og forventninger - ejerglæde kan du ikke gøre op i penge, og det er da en del af det at eje godt grej som bringer glæde og et smil på læben når man beskuer og bruger det - bare det at tage ferulepropperne ud af stangdelene på en Hardy giver en vis tilfredshed Smile
Venligst
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 11:50
Hvis du har en drøm om at eje en Hardy eller Sage, så prøv de stænger, du kan aller højest blive forelsket og ende med at købe en. Hvis du bare vil have en stang til dit fiskeri, så er der mange billigere stænger der kan det samme. Lægge en fornuftig line ud over vandet. Køber man Hardy og Sage, så køber man livstids garanti på stangen og glæden ved at eje noget top grej. Men husk på, hvis ikke du kan få et prisnedslag, så gå til en anden forhandler. Jeg har pt. ikke betalt det der stod på prissedlen og jeg har Sage i stangreolen.
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 13:44
Hej Carsten,
det er jo netop min pointe - du sparer penge ved at købe de gamle Hardy stænger og du får topklassestænger der er mere end velegnede til det fiskeri du nævner. Du betaler ikke kassen for nostalgi.
En Ultralite eller Deluxe Classic fås til under 2000 kr. i top stand - dertil et ældre Hardy hjul til også under 2000 kr.
Så har du fået grej i en klasse der ikke laves mere.
Dit alternativ er en kineserstang med et amerikaner logo på (TFO BVK f.eks.) som totalt mangler de kvaliteter det gamle grej har og har nul sjæl.
Eller du øser 5000 kr. ud på en ny Sage One og en alufælg der passer til - også fedt grej, men......
Prøv at finde nogen som har nogle af de gamle stænger fra Hardy du kan prøve. Jeg har kun glasfiber fra dengang og det er nok ikke det du søger.
Mht. hjul så køber du bare det der tiltaler dig mest - det er bedøvende ligegyldigt om de har bremser eller ej - sålænge du skal fiske i danske åer. Køber du et gammelt Hardy så ved at det holder din levetid ud.
 
Alternativt - hvis du vil ha noget nyere - så prøv en Loop LTS - 10 fods kl. 6 eller 7 - nammenam :-)


Redigeret af P.M. - 14 Mar 2012 kl. 13:46
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 13:51
Hvis du altid har tænkt dig at få dig en Hardy, så skal du da købe dig en Hardy.
 
I øjeblikket er der i forskellige grejbutikker tilbud på en Hardy Demon 10 fod, klasse 7, til omkring 2.800 kr. Jeg har ikke selv prøvet stangen, men den skulle efter sigende være rigtig god. Det er endvidere en stang som Johan Klingberg bruger i sin film om streamerfiskeri.
 
Bo
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 13:53

Men en 10 fods stang er lidt hård ved håndleddet, så måske er en 9½ fod stang bedre!

 
Bo
Til top
Nikolai Kaad Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolai Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Mariagerfjord, Randers, Djursland, Gudenåen og Mandalselven
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 14:47
Citat: CBA

Hej Peter, Steen og Claus
 
...Mit udgangspunkt var jo egentlig en 10" klasse 7 stang, med tilhørende hjul, flydeline med sinktip, da det bliver mest aften/nat/morgen fiskeri.
 
Men en 2 håndsstang var jo også en overvejelse værd...
 
VH
Carsten
I den forbindelse syntes jeg ikke du skal nyde dig selv for at prøve en SAGE Z-axis 10 fods #7. Generelt syntes jeg at Z-axis er rigtigt lækre stænger til åfiskeri og deres 10 fods stænger er super fede. Jeg har selv prøvet både 6100 og 7100 og det er klart stænger jeg har fortrudt, at jeg ikke har længere. En anden stor fordel ved Z-axis er, at de for tiden kan findes til priser nede omkring 3000-3500 fra ny, idet serien er ved at blive udfaset. Brugtpriserne er endnu lavere. Så behøver du slet ikke være bange for at betale for meget for stangen :)
 
Mvh
 
Nikolai
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 16:35
jeg kan kun anbefale dig at købe det du aller helst vil have, det giver
en lækker fornemmelse

nogen andet man også kunne, var at prøve en masse forskeligt droppe
alt om navnet, og købe den der bare virker bedst for dig

Sage og Hardy laver mange forskelige stænger, og er ret sikke på at du
ikke vil synes om dem alle...

vh Tommy
Til top
Carsten Bo Henriksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
CBA

Tilmeldt:: 13 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CBA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2012 kl. 23:16
Hejsa..
Nå, jeg skylder måske lige at afslutte tråden, og hvad jeg endte op med at købe...
Ja, det endte altså med min gamle Hardy drøm...Wink Jeg har helt sikkert skudt gråspurve med kanoner, men hva fan'. Jeg er nu den lykkelige ejer af en lækker Hardy Demon 12" klasse 7 stang og et Hardy Demon fluehjul. Nu må jeg så se at få skridtet åens bredder af, og få landet nogle fisk...
Udover glæden ved et dejligt sæt, så er det altså fantastisk at tænke på, at det var sådan et sæt vi 12-15 årige knægte gik og drømte om som juniorer i Vejle Sportsfiskerforening for mere end 30 år siden..
 
Tak for alle svar og hjælp til flueopstart igen Wink
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Maj 2012 kl. 00:48
tillykke med valget..

det vigtigste er at finde noget du får glæde af at fiske med og synes passer dig og din kastestil..

er selv faldet for fiskeriet med de lette to hånds, også steder hvor en 10 fod klasse 6 eller 7 var rigeligt.. det er behageligt og trække synkende liner op med to hænder og kast er ganske nemme og udføre...


med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Maj 2012 kl. 07:27
Citat: CBA

Hej Bent.
Jeg har fisket rigtig meget med flue for år tilbage. Glasfiberstængerne var dog opfundet, så det er ikke Splitcane nostalgien jeg søger Big smile 
Problemet er kendskabet til alle de nye mærker og typer af stænger der er kommet igennem årene, og jeg vil have et sæt, der kan holde i mange år fremover.
Hardy var det store ekslusive mærke for 15-20 år siden, og SAGE ser ud til til at være et nyere mærke, der laver lækre stænger...
MEN som jeg skriver... Er de ekslusive mærker også pengene værd.
Drømmen om et lækkert Hardy-sæt lever skam endnu, men måsle er der noget til samme pris eller billigere der er fuldt på højde..
Man kan læse sig blind på nettet, så jeg søger noget hjælp fra folk, der kender til denne jungle af stænger, hjul og liner.
Som sagt har jeg fisket med 2 hånds glasfiberstang og Cortland liner i mange år, men nu skal det fandme være, og det skal være det rigtige sæt denne gang til det vand jeg render mest rundt ved Wink
 
VH
Carsten
 
Hej Carsten
Blot til info. Sage mener jeg startede i 1981 og var med til at, sætte standarderne for kulfiberstængerne op igennem 80'erne. Don Green som var deres chef udvikler, kom fra Fenwick, som var de første med kulfiberstænger. Mener Fenwick kom med den første i 1971. Så jeg vil faktisk påstå, at de var med helt fremme da du selv fiskede. Det var på det tidspunkt, at Hardy stille og roligt fik baghjul. Så gik det stærkt med G.Loomis, Orvis mfl. Hardy er heldigvis kommet stærkt tilbage de senere år og laver nogle fantastiske stænger.

Jeg selv har en Sage One. Simpelthen den fedeste stang jeg har haft i hånden nogensinde.......men jeg har ikke prøvet alt, så hvem ved om noget havde været bedre. Ud og prøv som Martin siger. Der er lavet rigtig mange gode kvalitetsstænger i østen, til fornuftige penge. Dem har jeg også nogle af og er glad for dem.


Redigeret af sage - 17 Maj 2012 kl. 07:31
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Maj 2012 kl. 09:30
Citat: CBA



Hejsa..
Nå, jeg skylder måske lige at afslutte tråden, og hvad jeg endte op med at købe...
Ja, det endte altså med min gamle Hardy drøm...Wink Jeg har helt sikkert skudt gråspurve med kanoner, men hva fan'. Jeg er nu den lykkelige ejer af en lækker Hardy Demon 12" klasse 7 stang og et Hardy Demon fluehjul. Nu må jeg så se at få skridtet åens bredder af, og få landet nogle fisk...
Udover glæden ved et dejligt sæt, så er det altså fantastisk at tænke på, at det var sådan et sæt vi 12-15 årige knægte gik og drømte om som juniorer i Vejle Sportsfiskerforening for mere end 30 år siden..
 
Tak for alle svar og hjælp til flueopstart igen Wink


Du gik simpelthen efter drømmen :)
En lidt stor stang til de steder den skal bruges , men bestemt et lækkeret sæt
og godt du fik styret uden om den Zane der blev linket til

Så tillykke herfra Vh Tommy
Til top
Jens Hagensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jhagense Avatar

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhagense Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2012 kl. 07:23
Hej
Hvad siger i til en "Hardy de-lune 13" #9 Spey" ?

til laksefiskeri ?

Går nemlig selv efter en Hardy 12" til 14" til Norge. Har ikk lige kr. nok til en ny Angel...men som skrevet andet sted er Deluxe en af de ældre modeller, men bedste fra den gang ?
vh/Jens
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2012 kl. 08:37
Citat: sovereign

Hej !

Er lidt frelst i Hardy ( läs meget ) Kender kun lidt til de nyere ting, ser da päne ud osv. men for mig er Hardy rigtigt meget made in England med al den lul-lul der fölger med.
Der er en stor brugtmarked derude, mest måske Ebay og der går det at finde meget om man er lidt tålmodig. Stänger som Ultralite, Sovereign og Gem er vidunderlige värktöj at arbejde med. Hjul - tja du kommer nok ikke forbi et Golden Sovereign eller Sovereign 2000, nok det bedste hjul Hardy har lavet, Ultralite serien er heller ikke dum og af en eller anden anledning ikke högt prissat ( endnu ).
Med lidt held kan meget köbes second-hand til endda meget rimelige priser og meget er til og med nyt men med en 6-8 år på nakken.

God jagt  Steen
 
Hej Steen
 
Du har helt ret, jeg har valgt 2 hjul, et Hardy JLH Salmon samt et Zenith, det er to hjul som har en god bredde i forhold til diameteren, JLH Salmon passer perfekt til en 12-13 fods samt Zenith til min 9" #7 eller 11" #8 dejlige hjul som er til at købe for små penge og en god kvalitet.
 
Ole T 
Til top
Jens Hagensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jhagense Avatar

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhagense Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2012 kl. 09:38
Hej Steen og Ole
Når nu jeg forsøge at finde lidt ældre men noget af det bedste fra Hardy (2hånds), og læse jeres korrespondance...ville følgende så været et godt valg:
"Hardy de-luxe 13" #9 Spey" ?
og
eller er der andet hjul på ebay, som i ville forslå ?
Tak :-)
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2012 kl. 12:31
Citat: jhagense

Hej Steen og Ole
Når nu jeg forsøge at finde lidt ældre men noget af det bedste fra Hardy (2hånds), og læse jeres korrespondance...ville følgende så været et godt valg:
"Hardy de-luxe 13" #9 Spey" ?
og
eller er der andet hjul på ebay, som i ville forslå ?
Tak :-)
Hej Jens
 
Jeg ville søge en Swift eller Demon, men valg af stænger er lige som med kvinder og biler.
En Swift og Demon har du mulighed for at prøve i butikker som forhandler Hardy, og det er det eneste rigtige at gøre.
vedr: hjulet kender jeg det ikke, men kan det klare en # 9/10 line + en god mængde backing ville jeg købe det, jeg er til brede hjul i forhold til diameteren, det mener jeg er mere harmonisk på 2 hånds stænger.
 
Ole T  
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum