Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

compo 69

 Besvar Besvar
Forfatter
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: compo 69
    Sendt: 01 Apr 2012 kl. 20:57
Har bla. Brugt compo 69 på kysten i nu mange år
Har 2 gavle og en del spoler . Men hold da kæft hvor er de
altså bare blevet træls at skifte spole på , den lille møg oring
er blevet alt for stor .

Der må helt sikkert også være andre der bøvler med
dette fantastiske hjul , så hvad har i gjort

Vh Tommy
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2012 kl. 20:59
Skift o-ringen.
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2012 kl. 21:10
Jacob
Ja det lyder som en plan , har du nogen idé om
Hvad shore det skal være , det skal jo nok være ret plastik
agtig , dog ikke så meget den ikke kan finde tilbage
til sin oprindelige form efter den har været et tur over møtrikken

Orignal ringen er sgu for ringe

Vh Tommy
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2012 kl. 21:18
Jeg købte for nyligt et compo 46 uden o-ring og fandt en ny men jeg husker ikke lige størrelsen. Hvis du finder en tang, kan du skrue møtrikken af istedet. Så er det nemmere at skifte ringen. Jeg havde en bekendt der lå inde med et sortiment af o-ringe men hvis du kender en mekaniker eller vvs mand, vil jeg tro de har den slags liggende.
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2012 kl. 21:41
Ja der er selvfølgelig også en måde at gøre det på , er dog ikke sikker på
at møtrikken skal kunne skrues af .

Vi har masser af oringe på mit arbejde, så prøver at tag et
hjul med i morgen

Vh Tommy



Til top
Erik Otto Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
erikotto Avatar

Tilmeldt:: 31 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér erikotto Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jul 2012 kl. 18:09
Du må IKKE skrue møtrikken af, så ødelægges den og du vil ikke umiddelbart kunne skrue en ny på. Der er gjort noget ved de 2 yderste gevind efter den er skruet på ,for at forhindre afskruning og gør du det så alligevel, bliver du nødt til at købe en ny møtrik og med en fin lille sliber fjerne de yderste gevind for at kunne skrue den på.
NB. Egen erfaring
Til top
klaus jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
faith

Tilmeldt:: 13 Jan 2011
Geografisk: thisted
Status: Offline
Beskeder: 110
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér faith Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jul 2012 kl. 18:26
jeg har et helt hjul brugt 3-4 gange du kan købe for 150 kr
Til top
Erik Otto Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
erikotto Avatar

Tilmeldt:: 31 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér erikotto Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jul 2012 kl. 18:51
man kan faktisk få et nyt for 167 kr Smile
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jul 2012 kl. 19:09
Citat: erikotto



Du må IKKE skrue møtrikken af, så ødelægges den og du vil ikke umiddelbart kunne skrue en ny på. Der er gjort noget ved de 2 yderste gevind efter den er skruet på ,for at forhindre afskruning og gør du det så alligevel, bliver du nødt til at købe en ny møtrik og med en fin lille sliber fjerne de yderste gevind for at kunne skrue den på.
NB. Egen erfaring


Gevindet har vist fået en kørneprik for af forhindre at møtrikken falder af. Det lykkedes mig at skrue den af og på igen uden ødelæggelse. Derpå fik den lidt locktite for at fæstne møtrikken igen.
Til top
Erik Otto Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
erikotto Avatar

Tilmeldt:: 31 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér erikotto Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jul 2012 kl. 19:21
Møtriken skal da virke !!!!
Men der er DM i fusk & klamp næste weekend.
Til top
Allan Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nuggi Avatar

Tilmeldt:: 18 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 153
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nuggi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jul 2012 kl. 19:22
Smut ned til den lokale mekaniker og køb en håndfuld gummi pakninger/ oringe. Jeg fandt den perfekte str. Hos min

/Allan
Hellere ramme ved siden af end slet ikke at ramme....
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jul 2012 kl. 20:01
Hej ,til alle Combo brugere.
 
Da vi sin lavede prototyperne til Combo serien, var et af hovedpunkterne, at spolen kunne tages af, uden at der var løsdele, der faldt af.
 
Sagelige, nu desvære afdøde Johnny Fisker, havde løsningen, som blev Comboens kendetegn:
 
En rustfast center pind /aksel , med snekken i bunden + fjeder skiver + et topgevind, der passer til tilbehøret, som er en O ring, og så en konisk plast skive, der er monteret imellem den rouletterede møtrik, og O ringen.
 
Den prototype jeg ejer i Combo 69, er en original opsætning, og her kan møtrikken ikke tages af,da de sidste 2 gevind er blokeret, og det var det, som var meningen fra starten.
 
Spolen har et rør af sinter bronze, som er kalibreret med en stål kugle, der giver et så nøjagtigt hul i bøsningen, at spolen kan trækkes henover O ringen, og tages helt af., når møtrikken er i top.
 
Når møtrikken spændes, sker det, at den konisk plastskives skues med ned over gevinding stykkes, så trykkes / udvides O ringen, og så er hjulet låst, og klar til brug.
 
Den O ring, har en vis hårdhed, og inder / yder diamemeter, der passer nøjagtig til neddrejningen på akslen.
 
Det var egentlig ikke meningen at O ringen skulle forgå, men ved vedvarende pres + salt, så revner plasten / gummimaterialet, og så skal O ringen skiftes.
 
Det har med andre ord noget med vedligehold, at gøre om O ringen er intakt, altså skylning af hjul + at huske at løsne møtrikken, så den konisk plastdel ikke klemmer O ringen, hele tiden.
 
O ringen er lidt tricky, at få ud over plast konus og møtrik, men jeg har brugt en større krog, som er klippet til, så jeg kan løfte O ringen af, og på!
 
Blot til orienteringTongue
 
Mvh
P.K.
 
 


Redigeret af PK - 27 Jul 2012 kl. 23:07
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jul 2012 kl. 22:45
interessant da jeg selv har et liggende - rent faktisk det fluehjul jeg har været mest glad for - men har endnu ikke husket at kigge efter en o-ring - min skrue kan heller ikke skrues af.

en pakning koster vel nærmest gratis så er ca 170 kr. sparet -- ikke dårligt og jeg mangler lige et hjul pt. - så tak for reminderen - havde da næsten glemt det gamle hjul .... :)
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jul 2012 kl. 22:46
PS hvis jeg finder en passende ring der virker får jeg da lige 10 stk. så kan du nemt få et par stykker tilsendt ....
Til top
ole hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
O K H Avatar

Tilmeldt:: 24 Okt 2006
Geografisk: all around
Status: Offline
Beskeder: 122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér O K H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2012 kl. 07:47
Hvis nogen mangler Oring Møtrik Skive har de et kit til 25kr i www.JOF.dk
Til top
Erik Otto Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
erikotto Avatar

Tilmeldt:: 31 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér erikotto Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2012 kl. 07:53

Jeg prøvede en der målte 5 x 2 ( ikke det rigtige, men kan bruges ) , 3 stk. 5 kr ved en bådforhandler.

Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2012 kl. 12:57
Citat: PK

Hej ,til alle Combo brugere.
 

Da vi sin lavede prototyperne til Combo serien, var et af hovedpunkterne, at spolen kunne tages af, uden at der var løsdele, der faldt af.

 

Sagelige, nu desvære afdøde Johnny Fisker, havde løsningen, som blev Comboens kendetegn:

 

En rustfast center pind /aksel , med snekken i bunden + fjeder skiver + et topgevind, der passer til tilbehøret, som er en O ring, og så en konisk plast skive, der er monteret imellem den rouletterede møtrik, og O ringen.

 

Den prototype jeg ejer i Combo 69, er en original opsætning, og her kan møtrikken ikke tages af,da de sidste 2 gevind er blokeret, og det var det, som var meningen fra starten.

 

Spolen har et rør af sinter bronze, som er kalibreret med en stål kugle, der giver et så nøjagtigt hul i bøsningen, at spolen kan trækkes henover O ringen, og tages helt af., når møtrikken er i top.

 

Når møtrikken spændes, sker det, at den konisk plastskives skues med ned over gevinding stykkes, så trykkes / udvides O ringen, og så er hjulet låst, og klar til brug.

 

Den O ring, har en vis hårdhed, og inder / yder diamemeter, der passer nøjagtig til neddrejningen på akslen.

 

Det var egentlig ikke meningen at O ringen skulle forgå, men ved vedvarende pres + salt, så revner plasten / gummimaterialet, og så skal O ringen skiftes.

 

Det har med andre ord noget med vedligehold, at gøre om O ringen er intakt, altså skylning af hjul + at huske at løsne møtrikken, så den konisk plastdel ikke klemmer O ringen, hele tiden.

 

O ringen er lidt tricky, at få ud over plast konus og møtrik, men jeg har brugt en større krog, som er klippet til, så jeg kan løfte O ringen af, og på!

 

Blot til orienteringTongue

 

Mvh

P.K.

 

 


Per
O-ringen vil da være en sliddel , spole kanten rotere
Jo mod den konstant under udløb , så det er jo meget slid :)

Mit problem er at jeg har flere spoler end gavle, og det
er når jeg skal skifte spole det går galt , o-ringen gravler ikke
nok sammen igen når møtrikken løsnes samt den fuge/rille spole
har lavet ( under de mange udløb) gør det vanskelig
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2012 kl. 13:16
Hej Tommy.
 
Ja, selvfølgelig er O ringen en sliddel, når aksel sektionen er stationær, og det er ikke så meget her, det går galt, men at man ikke løsner møtrikken, når hjulet "hviler".
 
Det er jo det samme med multihjul, og egentlig også fastspole hjul, vis bremsen altid er spændt, vil der komme træthed i skiver og andet.
 
Nu kan man jo altid diskutere, om hvordan en konstruktion skal være, og hvor meget der skal til, før almindelig dødelige hverdags mennesker, kan få mekanik til at virke, men fin mekanik, vil sandsynligvis altid påkræve, at man er lidt over det tekniske og vedligehold, det bliver nok ikke anderledes.
 
Mit hjul, har fisket ca. 15 år, under hårdt pres, rigtig mange timer, fået skiftet ringe 2 gange, og jeg vil påstå, at hjulet, bortset fra patina, er lig det hjul, som lå til test i pakkenWink
 
Mvh
P.K.
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2012 kl. 14:01
Per
Håber ikke at du tager det som kritik, som jeg skrev i mit
første indlæg så er det et fantastisk hjul .

Jeg løsner Altid bremser på alle mine hjul

Piller du o-ringen af ved spole skift ?

Vh Tommy
Til top
Erik Otto Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
erikotto Avatar

Tilmeldt:: 31 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér erikotto Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2012 kl. 14:09
Det smarte er jo, at man kan skifte spole uden at skrue noget af, bare løsne så oringen blir mindre, af med spolen og på med en anden, uden at stå med løse stumper. En smule siliconesmørelse hjælper lidt.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2012 kl. 16:10
Hej Tommy.
 
Nej jeg løsner bare skruen, og det har aldrig været et problem på mine Combo hjul, dog skal det lige siges, at de O ringe jeg har skiftet ud, stammer fra medicinal industrien, og jeg mener, at disse O ringe er siliconebehandlet, det er originalerne ikke.
 
Jeg har op gennem årene haft rigtig mange hjul, også som testfisker, og et eller andet sted er Combi hjulet jo bare helt forrygende, forud for sin tid, let og stabilt / brugbart.
 
Jeg har egentlig aldrig spekuleret i at afsætte, det her originale hjul, selvom det har tjent sin værnepligt.
 
I dag er mine hjul, noget mere anvanceret og ikke mindst kostbare, men skulle jeg "nøjes", så er der ingen tvilv om, at et Combi kunne gøre det, ikke kun til kysten, især også til det lette tørfluefiskeri i åen.
 
Ved man ikke, hvem Johnny Fisker var, så kig forbi linket her, jeg tror alle fluefiskere på et eller andet tidspunkt, har ejet et produkt fra Fisker Design:
 
 
 
Mvh
P.K.
 
 


Redigeret af PK - 28 Jul 2012 kl. 16:34
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2012 kl. 06:41
hvis man giver den lidt silicone spray - hvad sker der så....
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2012 kl. 06:43
jeg tror måske en lidt for lille ring man varmer op i varmt vand og sætter på hurtigt derefter er bedre end en der lige nøjagtigt passer... hmm avanceret det gode gamle compo hjul..
Til top
Peter Bruun Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Peterb

Tilmeldt:: 17 Nov 2012
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peterb Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2020 kl. 13:50
Er der nogen der ligger inde med størrelsen på o-ringene og hvor de kan købes ?
Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2020 kl. 14:46
Hej.
Jeg havde tidligere de hjul og havde også slidte o ringe. 
Købte reservedele hos Jagt&Fiskerimagasinet i København for rimelige penge. God service derfra.
Ved ikke om det er muligt endnu men spørg dem ad. 

https://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/kat40-Diverse/side1756-Compo-46.html

Mvh Ole 

Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
Peter Bruun Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Peterb

Tilmeldt:: 17 Nov 2012
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peterb Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2020 kl. 15:48
Til top
Peter Bruun Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Peterb

Tilmeldt:: 17 Nov 2012
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peterb Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2020 kl. 15:48
Hej Ole

Tak for det... de har fået en mail 👍


Til top
 Besvar Besvar

Skift forum