Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hardy - hvilken model ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Jens Hagensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jhagense Avatar

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhagense Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hardy - hvilken model ?
    Sendt: 09 Apr 2012 kl. 11:56
Skal have mig en Hardy fluestang, hjul og line...mest til kystfiskeri. Hvad skal jeg vælge ?
PS: Bruger kun Hardy udstyr og helst det bedste :-)
vh/Jens
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2012 kl. 12:10
hej jens. skal det være hardy stang skal du vælge hardy proaxis lavet til saltvand og dertil et skydehoved system, så kommer det helt sikkert til at køre.mvh.leif lunde.
Til top
Toke Hermann Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Toke Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Toke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2012 kl. 15:03
Der må jeg sige at du skal prøve den først.... Proaxis er helt sikkert en fed stang til tropisk fiskeri men til fiskeri i dk ville jeg vælge Zenith.
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2012 kl. 17:00
hej toke. er zenith ikke kun til ferskvand.mvh. leif lunde.
Til top
Brian Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
alpha82

Tilmeldt:: 14 Mar 2008
Geografisk: Helsinge
Status: Offline
Beskeder: 136
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér alpha82 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2012 kl. 17:56
Jeg tror at begge er til saltvand...
 
 
Til top
Jesper Christensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jesper Christensen Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2002
Geografisk: Nordjylland.
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jesper Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2012 kl. 18:29
Zenith eller Zane Salt 9' # med 7 eller 8 skydehoved (bruger selv et 8 hoved)
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2012 kl. 20:01
Jens nu har du chancen - fisk klassisk, deltag ikke i 'ræset' hvor extra bogstaver og exotiske navne koster i tusindvis af kroner til ingen verdens nytte - ud over dem der sælges sagerne forstås !
Vi hørs snarest !
Heinz Ermm
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2012 kl. 20:59
ud og prøve diverse hardy modeller.. det er nok den eneste vej, så du kan prøve hvad der passer dig bedst..

de nye er ganske lette og virker ganske fede..

men må indrømme at med de positive ord demon modellen får med på vejen rundt omkring ville jeg da også prøve en sådan, og evt zane modellen... Kunne jo være deres aktioner osv passer dig bedre Wink
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
ole hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
O K H Avatar

Tilmeldt:: 24 Okt 2006
Geografisk: all around
Status: Offline
Beskeder: 122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér O K H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2012 kl. 08:15
Citat: Toke

Der må jeg sige at du skal prøve den først.... Proaxis er helt sikkert en fed stang til tropisk fiskeri men til fiskeri i dk ville jeg vælge Zenith.
Hej Toke
kan du ikke uddybe nærmere hvorfor ?
efter hvad jeg kan se findes proaxis i klasse 6
fik prøvet dem begge på messen i kolding og syntes ikke der var den store forskel , men det er vel nok en smag sag
mvh Ole
Til top
Toke Hermann Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Toke Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Toke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2012 kl. 09:34
Hej Ole
 
Jeg syntes at Proaxis er temmelig stiv.... jeg har snakket med mange der syntes at det er en fed tropisk stang men til det danske fiskeri er den lidt voldsom....
@ Leif. Jo Zenith er lavet til ferskvand men jeg bruger den selv og den funker fint, man må jo se de sådan at når Hardy skriver saltwater så mener de tropisk saltvand.
 
Hilsen toke 
 
hilsen Toke
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2012 kl. 14:47
Citat: jhagense

Skal have mig en Hardy fluestang, hjul og line...mest til kystfiskeri. Hvad skal jeg vælge ?
PS: Bruger kun Hardy udstyr og helst det bedste :-)
vh/Jens

Hej Jens.


Hvis du vil have en virkelig hurtig og smuk saltvandstang, en rigtig arbejdshest der bare kan lægge noget kabel ud og som gør præcis hvad du vil, så skulle du lige tage at kikke på den Hardy Zane 9 fod # 6 som er til salg herinde.

Jeg har den i # 8 og elsker simpelthen bare den stang når det skal gå hurtigt eller når det rigtig blæser på kysten.

Stangen er helt oppe i den ægte Hardy kvalitet og med den bedste finish man kan tænke sig.

Men overvej lige denne stang...det er virkelig et super attraktivt tilbud !


Mvh

Jim.


Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2012 kl. 14:54
Citat: scott

Citat: jhagense

Skal have mig en Hardy fluestang, hjul og line...mest til kystfiskeri. Hvad skal jeg vælge ?
PS: Bruger kun Hardy udstyr og helst det bedste :-)
vh/Jens

Hej Jens.


Hvis du vil have en virkelig hurtig og smuk saltvandstang, en rigtig arbejdshest der bare kan lægge noget kabel ud og som gør præcis hvad du vil, så skulle du lige tage at kikke på den Hardy Zane 9 fod # 6 som er til salg herinde.

Jeg har den i # 8 og elsker simpelthen bare den stang når det skal gå hurtigt eller når det rigtig blæser på kysten.

Stangen er helt oppe i den ægte Hardy kvalitet og med den bedste finish man kan tænke sig.

Men overvej lige denne stang...det er virkelig et super attraktivt tilbud !


Mvh

Jim.


 
 
Zane er bestemt et godt bud.
 
En anden oplagt mulighed er Angel TE 9,6´ #7 - Det nok den hurtigste knallert på havnen, de kan erhverves på tilbud Smile smid et Zane hjul på og en line med en klumpvægt på omkring de 16-17g så går det der ud af Wink


Redigeret af fiskefreak - 10 Apr 2012 kl. 14:54
Venligst
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2012 kl. 15:00

Ja jeg prøvede en af mine kammeraters Hardy Angel TE 9`# 5 og den stang kan i den grad generere en helt afsindig linehastighed...her går det bare stærkt !

Men det er absolut ikke en stang jeg vil anbefale til folk som ikke har kasteteknikken i orden da den i så fald bider dig i røven lige med det samme.

Men ja...det setup du nævner der er virkelig fuldblods fluesæt i den lette ende til kystfiskeriet.


Mvh

Jim.

Til top
Jørgen Sarup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Sappe

Tilmeldt:: 03 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sappe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2012 kl. 15:35
Hej Jens
 
Var så heldig at vinde en Zenith #6 på messen i Kolding sidste år. Jeg fisker kun på kysten og har som som mange af kollegaerne her inde opbygget et pænt arsenal af stænger. Jeg har i mange år været trofast Orvis og Sage fan... og er det stadig, men jeg må tilstå at være blevet rigtig glad for min Zenith. Jeg er faktisk så glad for den at den er mit første valg for tiden Smile
Du må ud og prøve, og fortæl gerne om dine oplevelser når du har prøve kaste stagerne fra hardy.
Venlig hilsen Jørgen.
Ps. du må gerne komme forbi og prøve min, men er desværre i Kina i øjeblikket, så hvis du kan vente til juni må du endelig sige til.
Til top
Søren Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
soren72

Tilmeldt:: 07 Aug 2003
Geografisk: Kbh.
Status: Offline
Beskeder: 244
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér soren72 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2012 kl. 15:42
Hej Jens,
 
Jeg har både proaxis i klasse 7 og 8. Derudover har jeg Demon i en klasse 6
hvis du er interesseret i at prøve dem. Jeg bor i Horsens. Du er velkommen til at kontakte mig.
 
Mvh

Søren
Til top
Brian Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
alpha82

Tilmeldt:: 14 Mar 2008
Geografisk: Helsinge
Status: Offline
Beskeder: 136
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér alpha82 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2012 kl. 17:16
Angel stænger syntes jeg man skal passe på med...
 
Kender flere hvis Angel stæger er knækket... Og en masse bøvl med Hardy.
 
Men Hardy zane er også et godt valg Smile
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2012 kl. 17:32

Hej Brian.


Det tror jeg du har meget ret i.

En af mine venners stang, faktisk netop den stang jeg nævnte tidligere ( Angel TE 9`# 5 ) er nu knækket for anden gang på 2 år, og så er det jo lige at der går adskillige mdr inden den kommer retur.

En bemærkelsesværdig lækker ting ved denne stang er bla at den er ekstrem let, men med den teknologi som var til rådighed på daværende tidspunkt har prisen for den lave vægt jo været at de simpelthen knækker pga den meget lave godstykkelse...de er bare pint for voldsomt.

Men med den nye nanoteknologi skulle det jo se væsentligt bedre ud med holdbarheden, med mindre at fremtidens stænger baseret på denne teknologi også ryger ud i et fuldstændig vanvittigt kapløb om laveste vægt, for selv de nye nano-stænger har vel ligeledes en bundgrænse for hvor lette og tynde de kan fremstilles.

Men det vil tiden vise.


Mvh

Jim.



Redigeret af scott - 10 Apr 2012 kl. 17:33
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2012 kl. 18:06
Citat: alpha82

Angel stænger syntes jeg man skal passe på med...
 
Kender flere hvis Angel stæger er knækket... Og en masse bøvl med Hardy.
 
Men Hardy zane er også et godt valg Smile
 
 
Hejsa
 
Nu er Hardy Angel lavet i flere serier, mener bestemt ikke der har været bøvl med de sølvfarvet ( for at gøre det lettere ) i forhold til de første på markedet.
 
Det eneste bøvl jeg kender til, er at stængerne skal til Hardy da de blivet bygget der, og ja der går lidt tid, men har aldrig haft problemer, selv da den røde var udgået fik kunden den nye model mod en ganske lille merpris.
 
Hvilke andre stænger på markedet skal ikke retur til producenten, det være Sage eller Loomis. Men det tager måske kun et par dage Brian.
 
Ole T  
Til top
Esben Ludvigsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EsbenL Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2007
Geografisk: Kibæk
Status: Offline
Beskeder: 533
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EsbenL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2012 kl. 18:19
Min #6 Hardy Zane klarer alt fra kyst til STORE gedderfluer. Du kan trygt købe en og de kan findes billigt,men husk at prøve den eller dem før du køber.
Til top
Jens Hagensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jhagense Avatar

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhagense Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2012 kl. 19:04
Tak for jeres gode svar.....og det kan absolut bruges.
Umiddelbart er det Hardy Zane jeg går efter :-)...med mindre der "falder" et godt Angle-tilbud ind af døren :-)
Er dog usikker på klassen...havde selv forestillet mig en #7/8, 9" eller 10" med en 8/9 line...og et lavspolehjul.
Hva siger i ?, herunder navn på et Hardy lavspolehjul der passer ?
PS: Heinz, tak for dit input...og tak for snakken...for noget tid siden :-)
PSS: Tager snart til Norge, men ved ikk rigtig om det denne gang også skal forsøges udi fluefiskeri (har spurgt ind til det tidligere)...det samme: Hardy stang, hjul, linie?
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2012 kl. 22:04
hej jens. jeg hørte fornylig en meget erfaren fluerfisker som har været overalt i det meste af verden og fisket laks,han fortalte til min store undren at han bruger en hardy zenith 9 fod # 5 til det meste af sit lakse fiskeri.mvh.leif lunde.
Til top
ole pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ole pedersen Avatar

Tilmeldt:: 16 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2015 kl. 18:42
køb denne her på gul og gratisWink

Hardy Spitcane Palakona 12,5 fod 381lang

Til top
Steen Tofte Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sovereign Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2004
Geografisk: Lapland
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sovereign Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2015 kl. 20:09
Hej !

Ja jeg må da sige at jeg ikke er specielt imponeret af Hardy Zenith. Jeg har i mange år fisket med Hardys udrustning, ejer de fleste (made in England, modeller ) i kulfiber. Har länge fisket med Sovereign, Ultralite og Gem serierne i örredstörrelse ( 5/6/7 ) läkre sager som det går at fiske med en hel dag uden at blive trät.
Sidste forår knäkkede jeg spidsen på en Hardy Origen ( 2005 ) Hardy kunne ikke reperere men nye ejeren ( ABU Pure Fishing ) gav mig en ny stang i stedet efter mit valg. Det blev en Hardy Zenith 9" 5, en udemärket stang men.... Den er lidt hurtig, jeg bliver trät af at fiske efter nogle timer - nu tester jeg med mine gamle Ultralite, Gem og Sovereign - disse stänger kaster ca. lige så langt men vilken fölelse - du märker bare ikke at du kaster / fisker , ok dette er ikke kystfiskeri men p&t i sydsverige.
Tight lines !  Steen

Ps. Synes at der er ret megen lyd når linen farer igennem ögnene på min Hardy Zenith, har prövet flere liner men rigtigt godt bliver det ikke. Cortland 444 Wf # 5 virker väre den mest stille. 


Redigeret af sovereign - 19 Aug 2015 kl. 21:29
Til top
Franz Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jaeger

Tilmeldt:: 02 Jun 2015
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jaeger Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2015 kl. 20:33
Den oprindelige post er fra 2012....
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres