Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bygge stang til Tarpon...

 Besvar Besvar
Forfatter
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bygge stang til Tarpon...
    Sendt: 13 Apr 2012 kl. 18:54
Hej Forum.
 
Jeg har taget imod en udfordring om at bygge en stang som skal bruges til tarpon og andre vægtige sataner i de tropiske vande.
 
Udover det ekstra håndtag ovenover det egentlige håndtag, og en måske større fightbutt....
 
...er der så noget omkring montering/beviklinger/andet, som jeg skal være opmærksom på?
 
Bruges der en kraftigere tråd til øjerne?
Forstærkes beviklinger på en anden måde en til vores hjemlige havørred-stænger?
 
Det bliver et "færdigt byggesæt" som blot skal sætte sammen, men der kan jo som altid være udfordringer undervejs i projektet :-)
 
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2012 kl. 19:03
hej jan.   i det lange løb vil en bevikling, før øjet bliver monteret være et plus.  mvh. steen  
Til top
Per Jacomo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jacce Avatar

Tilmeldt:: 01 Okt 2002
Geografisk: Himmelev
Status: Offline
Beskeder: 248
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacce Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2012 kl. 19:24
Citat: Jan Johansen

Hej Forum.
 
Jeg har taget imod en udfordring om at bygge en stang som skal bruges til tarpon og andre vægtige sataner i de tropiske vande.
 
Udover det ekstra håndtag ovenover det egentlige håndtag, og en måske større fightbutt....
 
...er der så noget omkring montering/beviklinger/andet, som jeg skal være opmærksom på?
 
Bruges der en kraftigere tråd til øjerne?
Forstærkes beviklinger på en anden måde en til vores hjemlige havørred-stænger?
 
Det bliver et "færdigt byggesæt" som blot skal sætte sammen, men der kan jo som altid være udfordringer undervejs i projektet :-)
 
 
Spændende projekt og jeg tror, at du kan finde inspiration udi det via
 
 
og især denne site
 
 
og du kan på begge links gå i action omkring Q&A og lærer en del.
 
Det er sejt Jan - god vind med det, herunder beviklingsdelen for en Tarpon trækker lidt mere igennem end end dansk fjord- eller kystørred vanligt gør Wink
 
 
 
 
Per Jacomo
Down Under Roskilde Fjord
Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2012 kl. 19:39
Citat: Jan Johansen

Hej Forum.
 
Jeg har taget imod en udfordring om at bygge en stang som skal bruges til tarpon og andre vægtige sataner i de tropiske vande.
 

Mit råd ville være at glemme det. Der er stor sandsynlighed for at stangen knækker. Ikke fordi du selv bygger den, men generelt stænger i den ende af skalaen der bedriver denne slags fiskeri. Personligt bygger jeg ikke noget tungere end #7 (kun enhånds), fordi tungere stænger ofte vil få langt flere bank og være meget mere eksponeret for potentielle brud. Byg dig en fed kystkanon eller ørredpind i stedet og køb en brugt tarpon stang til 1/3 af ny prisen som kun har fisket en uge i Mexico eller lign. Dem ser man ofte på salgssiden.
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2012 kl. 19:47
Citat: kano3

hej jan.   i det lange løb vil en bevikling, før øjet bliver monteret være et plus.

Hvorfor?
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2012 kl. 19:49
Thomas Scheiber, nu er det ikke fordi jeg skal købe en stang til dette fiskeri.
Som jeg skrev, så skal jeg bygge en stang for en som skal til sydens jagtmarker, derfor spørger jeg til råds omkring byggeriet.
Og ja, måske knækker skidtet i første modhug, måske ikke. Men jeg vil alligevel levere et ordentligt stykke arbejde.
 
Men vi ser alligevel jævnligt at stænger i forskellige kalibre kan bringe fisken ind i hånden, og denne stang ser jeg gerne, er en jeg har bygget. Og så skal øjerne ikke hænge og dingle fordi jeg ikke lige gav en forstærkning her og der....
 
Forstår du? ;-)
 
Jeg spørger til, hvad jeg skal være opmærksom på i monteringen. Ikke, hvad jeg skal gøre istedet :-)
 
Per Jacomo, jeg kigger på dine links senere, med tak og respekt for hjælp :-)


Redigeret af Jan Johansen - 13 Apr 2012 kl. 19:50
Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2012 kl. 19:54
Fair nok. Troede du ville bygge den til dig selv. Du skal bare bygge den som du ville bygge en hvilken som helst anden stang. Øjerne er større men ellers er der ikke megen forskel. Har du nogensinde set en #12 fra Sage eksempelvis? Der er ingen forskel udover øjestørrelse og håndtag/fightbutt.

Hvilken klinge skal den bygges på?
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2012 kl. 20:20
Thomas, det er netop en Sage som jeg skal bygge, og jeg vil selvfølgelig også kigge på Sage's hjemmeside omkring proportioner, sammenholdt med egne interesser i monteringen.
 
Men som Jacomo også skriver, så river en tarpon en hel del mere i stangen end en halvanden kilos ørred på kysten, så det kunne jo tænkes at øjerne skulle forstærkes, evt med en tykkere tråd :-)
 
 
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2012 kl. 20:23
Hej Jan,
Jeg byggede et par stykker sidste år - og min research viste, at amerikanske/australske stangbyggere anbefalede: 
At bruge samme A-tråd som normalt - uden underviklinger.
At være ekstra omhyggelig med, at der ikke er grater på undersiden af øjerne
At sætte fighthåndtaget tættere på det 'rigtige' håndtag end man umiddelbart skulle tro (to tommers afstand, måske tre)
At bruge en ordentlig stor fightbutt
At sørge for at hjulholderen sidder meget solidt.
At bruge str. 5 slangeringe og 20 + 16 + 12 skydeøjer. 
Claus

Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2012 kl. 20:36
Hej Claus.
 
Smukt, tak. Også hvad jeg umiddelbart havde i tankerne, jeg ville blot have en close-up-kommentar fra byggere af denne form for stænger.
 
Der kommer et færdigt byggesæt fra Sage, så jeg regner naturligvis med at der er, hvad der skal være. Ellers må jeg fabrikere selv.
 
Ps, har ikke glemt dig mht lak, det trak bare lidt ud med tiden. Sender dig lige en sms. Øvrig info som omtalt, sendes i næste uge.
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2012 kl. 20:41
Ok,
I øvrigt kan man næppe rive et øje af ved at bøje stangen, nærmest uanset hvor tynd tråden er. Gudebrod A er stærk, og når man så lægger tørn efter tørn ved siden af hinanden, bliver det til en hel del... Jeg ville være mere bekymret for, om hjulholderen sad ordentligt ... 
Claus


Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2012 kl. 20:53

Hvorfor hjulholderens montering, Claus?

Hjulet har bremse/mulighed for at give line.....
 
jeg kan ikke lige se dette for mig :-)

Jeg monterer altid mine hjulholdere ordentligt, men hvordan påvirkes en hjulholder i forhold til en tarpon?
 
 
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2012 kl. 21:13
Til ørredfiskeri bruger vi jo stort set ikke bremsen, og derfor gør jeg normalt det, at jeg laver en spinkel og let montering. Det er rigeligt stærkt til dansk/nordisk fiskeri. 

Til tropisk saltvand synes jeg dog, at det giver mening at sætte hjulholderen på et underlag, der er lavet stærkest muligt - for hvis bremsen kun giver line ved f.eks. 15 lbs. tryk, så bliver der meget pres på hjulholderen. 

Hardy har for nylig lanceret deres Fortuna-hjul, der har 32 lbs bremsekraft. Argumentet var, at deres hidtidige topmodel kun havde 16 lbs bremsekraft, og det var ikke nok til tarpon - det siger lidt om bremseindstillinger til det fiskeri.

Claus



Til top
Lasse Elmgren Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasseej Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasseej Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2012 kl. 21:13
Citat: Jan Johansen

så river en tarpon en hel del mere i stangen end en halvanden kilos ørred på kysten 
 
Vil sammenligne det med at fejlkroge rute 74 til Herning.. Lad os se resultatet, når du engang er færdig Jan. Det lyder som et spændende projekt Smile 
Vh
Lasse
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2012 kl. 21:36
Jeg spørger som jeg har forstand til ;-)
 
Og tusind tak for indput.
 
Lasse, resultatet af arbejdet vil blive lagt ind på www.kystfluefiskeren.dk i løbet af juni måned :-)
og, jeg tror squ også (efter at have set mange film om tarpon), at det er som at hænge en krog ud fra broen, og så forsøge at give modhug i intercity'en, og sætte krogen.
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2012 kl. 22:22
ahh... en tråd med interessant indhold, god tone og faktuelle indput (indtil nu...) det er jo hele 3 ting...

fantastisk...

moden inden for stænger herhjemme går imod kortere stænger... gør det samme sig gældende ved tropisk fiskeri?

mik
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2012 kl. 22:35
Mik, jeg vil tro at moden er med stænger som med tøj...vi skal bruge hvad andre vil have os til at bruge :-)
 
Nogen har sat en standard for længden på stænger til havørreder.  Mon ikke den samme længde gør sig gældende for tropisk fiskeri?
 
Jeg tror næppe (med mindre jeg har en god markedsførings-værdi) at jeg kan overbevise dig om at du skal bruge en 8,8' til kysten herhjemme i klasse 6, en 8,9 fod klasse 7 og en 9,2 fod klasse 9 for at være dækket ind....
Længden er kun til at finde rundt i de stænger, som du alligevel ikke smider i en bunke (for du skriver jo ikke på hver del, hvilken klasse der er tale om)
 
Som jeg har det med tøj, har jeg det med mit fluegrej. Jeg er pi....ligeglad med hvad moden siger. Jeg vil have det som jeg har det godt med.
 
Og den gode tone holder stadig. Jeg "smælder" kun til Mik fordi han er en god ven og stangbygnings-kompetent partner.
 
Wink
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2012 kl. 22:46
Hej Jan
 
Ret enig i dine betragtninger Smile
 
Hvor mange af dine 9 fods stænger er forøvrigt 9 fod?
 
Mvh
Lasse
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres