Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Grej til makrel

 Besvar Besvar
Forfatter
Brian Mørch Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
BMørch

Tilmeldt:: 19 Aug 2011
Geografisk: Næstved
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BMørch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Grej til makrel
    Sendt: 15 Apr 2012 kl. 10:37
Hej med jer.
Jeg planlægger at debutere i makrelfiskeriet her til sommer, og skal have købt stang og hjul til formålet.
 
Er der en speciel kastestang der kan anbefales, eller skal man bare have en almindelig kyststang med kastevægt op til 80g? Et krav er, at den ikke føles for tung at arbejde med.
 
På forhånd tak.
 
Mvh
Brian
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2012 kl. 11:02
Hej Brian
 
Nu kommer det jo an på hvordan du har tænkt dig at fiske efter dem!
Til fiskeri fra båd anvender jeg enten en 6 lbs eller en 12 lbs pirkestang på 7' 6" samt et tilhørende multihjul i str. 5000 (ABU Ambassadeur)
Til fiskeri fra moler/Høfter på vestkysten bruger jeg en Daiwa Whisker 10' med kastevækt på 15 - 60 gram (Så vidt jeg husker!) og enten en multihjul i samme str som til pirkefiskeri eller et fastspolehjul i str. 4000 (Hvis pladsen er lidt trang).
Til fiskeri fra båd bruger jeg std. makrel forfang med 3 eller 4 ophængere og det samme fra moler/høfter
Ellers bruger jeg også mit alm spindegrej som til havørredfiskeri (9' Sct. Croic Avid multistang og et Daiwa Advantage Supertuned multihjul), men så er der maks en ophænger på.
Jeg anvender næsten altid fletline på 0.20 til formålet undtaget til spindesættet, der er det 0,25 monofil med 0,35 - 0,40 slagline
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2012 kl. 11:05
Kinetic Angelfish på 8 eller 9 fod er en god stang til makrelfiskeri - jeg bruger selv mest en hjemmebygget triggerstang på 8½ fod med kastevægt op til ca. 75 gram med multihjul. (hvis du vil fiske med flåd og sildestykker, så er det sjovere at bruge en stang med lavere kastevægt):
Til top
Brian Mørch Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
BMørch

Tilmeldt:: 19 Aug 2011
Geografisk: Næstved
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BMørch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2012 kl. 11:12
Hej Martin.
Ja, indlægget blev ikke så fyldestgørende som først håbet. Jeg prøver lige at udfylde hullerne.
Grejet skal bruges ombord på båd. Og gerne kunne udfylde rollen som både kastestang og medestang. Længden regner jeg ikke med skal være over 8", og det begrunder jeg med pladsen (eller mangel  på samme) på en båd og selvfølgelig hensyntagen til andre fiskere.
Hjulet skal helst være et fastspolet, da det hurtigt kan blive bøvlet at kaste med et multihjul.
Du nævner en Daiwa Whisker. Hvordan er den at kaste med? Og kan modellen stadigvæk købes? Det skal måske indskydes at jeg ikke har noget imod at handle over landegrænser.
 
På forhånd tak.
 
Mvh
Brian
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2012 kl. 11:30
Daiwa Whisker i 8 fod har "kun" en kastevægt op til 40 gram - Whisker-stængerne er dog noget stivere i det, så den kan snildt kaste med 60 gram.
En anden super bådstang på 8 fod er Daiwa Grandwave med kastevægt op til 100 gram, jeg bruger den selv i trigger udgave til fladfisk.
Til top
Brian Mørch Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
BMørch

Tilmeldt:: 19 Aug 2011
Geografisk: Næstved
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BMørch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2012 kl. 11:47
Tak. Den prøver jeg lige at kigge nærmere på.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2012 kl. 21:13
Hej Brian
 
Ellers er der masser af fine stænger at vælge imellem.
Jeg ville i det tilfælde gå efter en bådstang med en kastevægt på omkring 50 - 200 gram, Og dertil et solidt fastspolehjui i str. 5000 - 6000. (Vil dog stadig klart anbefale en multihjul i str. 5000)
Hvad angår fastspolehjul har jeg ingen anbefalinger da jeg ikke har eller har haft fastspolehjul i den str.
Og husk på at grejet ikke behøver at være dyrt for at fange fisk!
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Jacob thomsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Konstmann Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Konstmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2012 kl. 21:27
kinetic bronzeage stang kastevægt op til 80 g og er 8 fod og et penn slammer 460 er et fint sæt . wft charisma stang er også et godt bud har begge og det fungerer godt. en billig stang er kinetic bonito har hørt den skulle være udemærket. de sæt fungerer også fint til let kastefiskeri efter torsk .
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres