Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fiske fra jolle i Randers Fjord ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Henrik Schytte Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hschytte

Tilmeldt:: 07 Aug 2012
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hschytte Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fiske fra jolle i Randers Fjord ?
    Sendt: 15 Aug 2012 kl. 10:16
En kammerat og jeg har lejet en jolle i næste uge, for at  prøve at fiske i Randers Fjord. Vi har før hevet sild op af fjorden ved kanaløen, men så slutter erfaringerne også.

Vi skal fange nogle skrubber, så jeg går ud fra vi skal omkring kanaløen. Det ville også være fint med nogle havørred - men hvordan fisker vi dem? Er det bare at spænde en spinner/wobler efter båden, og håbe på havørred, eller er der andre muligheder? (i kan nok høre jeg er lidt blank).

Må man gå i øvrigt gå i land, og fiske fra kanaløen (har læst et par bøger hvor der står at man ikke må gå opholde sig på øen, men der er lavet en lille anløbsbro, så nogen lægger da til der?).
Til top
Rasmus Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus - Baitogbid

Tilmeldt:: 30 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus - Baitogbid Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2012 kl. 11:34
Hej Henrik.

Skrubber kan i fange fra mellerup og udefter, jeg ville dog sejle længere ud.
Der er ikke rigtig sild af betydning lige nu.
Hvad angår havørredfiskeriet kan i trække med små woblere og blink på skrænterne. Fisk på det lave vand 1-3 meters dybde. I kan også gøre holdt ved f.eks stenrevet og kastefiske på nordsiden af revet.
Der bliver fanget godt med makrel fra stenrevet og udefter.

I må gerne gå i land i havnen på kanaløen.

Mvh Rasmus
 
 
Til top
Rasmus Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus - Baitogbid

Tilmeldt:: 30 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus - Baitogbid Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2012 kl. 11:35
Forresten husk de 100 meter til land og fredningszoner hvis i vil dørgefiske!
Til top
Henrik Schytte Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hschytte

Tilmeldt:: 07 Aug 2012
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hschytte Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2012 kl. 12:05
Citat: Rasmus - Baitogbid

Forresten husk de 100 meter til land og fredningszoner hvis i vil dørgefiske!


Tak for dit svar (igen) Smile

Betyder ovenstående at der skal være 100 meter ind til nærmeste land, samt til nærmeste fredningszone ?
Synes ikke fjorden virker så bred, så der kan være 100m + til hver 'side' - men det er den nok..


Redigeret af Hschytte - 15 Aug 2012 kl. 12:18
Til top
Henrik Schytte Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hschytte

Tilmeldt:: 07 Aug 2012
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hschytte Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2012 kl. 12:13
Citat: Rasmus - Baitogbid

Hej Henrik.

Skrubber kan i fange fra mellerup og udefter, jeg ville dog sejle længere ud.
Der er ikke rigtig sild af betydning lige nu.
Hvad angår havørredfiskeriet kan i trække med små woblere og blink på skrænterne. Fisk på det lave vand 1-3 meters dybde. I kan også gøre holdt ved f.eks stenrevet og kastefiske på nordsiden af revet.
Der bliver fanget godt med makrel fra stenrevet og udefter.

I må gerne gå i land i havnen på kanaløen.

Mvh Rasmus
 
 


Er der nogle særligt gode skrubbe steder (ud over Kanalen)?
Hvor langt ville du sejle ud for at fange skrubber - helt ud til jernhesten ved udmundingen af Randers Fjord? (og kan/bør man tage så langt ud i en 14 fods jolle?).

Makrel fiskes vel med forfang (til mit kendskab) - det gør det vel lidt specielt at fiske fra båd, med mindre man ligger for anker - eller kan man kaste forfang ud, og så drive med strømmen?

Fint vi må gå i land på Kanaløen, det giver lidt 'udforskning' og et sted at spise madpakken. - Må man også fiske fra kanaløen?

Mange spørgsmål - jeg bliver klogere hver gang Smile
Til top
Rasmus Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus - Baitogbid

Tilmeldt:: 30 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus - Baitogbid Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2012 kl. 13:29
Ja der skal være 100m fra agn til land. 500 m til fredningsbælter. Inde ved kanal øen er der kun bredt nok på nordsiden af kanalen.
Men på den anden side af kanaløen bliver fjorden meget bredere. Lige så snart du kommer ud på den anden side af kanaløen bliver fjorden mere spændende, her ville jeg starte skrubbe fiskeriet og så sejle udefter.

Du behøver bestemt ikke helt ud til mundingen af fjorden for at fange skrubber.
De yderste 10-15 km rummer masser flade, men jo længere ud du kommer jo flere er der også.
 
Du bør kun sejle helt til udbyhøj i din jolle hvis du føler dig tryg ved det.
Jeg ville ikke sejle derud i mere end 7ms, der er heller ingen grund til at sejle helt derud, det tager lang tid i en lille jolle.
 
Du kan sagtens ligge og trække med blink og forfang, nøjes med 2 forfangs fluer.
Ellers ville jeg bare fiske med et blink som møresilda eller abu toby, det virker.
Du kan selfølgelig også kastefiske. Når først i finder makrellerne er de på et begrænset område, så kan det godt svare sig at kastefiske frem for at vende båden og prøve at ramme stimen igen.
 
 
Mvh Rasmus
 
Du må også gerne fiske fra kanaløen ja.
 
 
 
 
Til top
Henrik Schytte Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hschytte

Tilmeldt:: 07 Aug 2012
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hschytte Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2012 kl. 15:12
Citat: Rasmus - Baitogbid

 
Du bør kun sejle helt til udbyhøj i din jolle hvis du føler dig tryg ved det.
Jeg ville ikke sejle derud i mere end 7ms, der er heller ingen grund til at sejle helt derud, det tager lang tid i en lille jolle.
 
Du kan sagtens ligge og trække med blink og forfang, nøjes med 2 forfangs fluer.
Ellers ville jeg bare fiske med et blink som møresilda eller abu toby, det virker.
Du kan selfølgelig også kastefiske. Når først i finder makrellerne er de på et begrænset område, så kan det godt svare sig at kastefiske frem for at vende båden og prøve at ramme stimen igen.
 
 


Mange tak for hjælpen, jeg har bestemt fået noget at gå efter Smile

Vores udgangspunkt er Mellerup, så der er 'kun' ca 12 km til Udbyhøj, det passer vel meget fint med at du siger at det er efter Kanaløen det 'sjove' foregår? - hvor lang tid tager det med 4 HK ? (Kan nok være svært at svare på, men det er en 5 personers jolle, med 2 personer i).

Kan man trække med forfang, efter skrubber (eller makrel) - eller ligger man stille? Bruger du blink eller forfang til at fange makrel?
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2012 kl. 15:33
Hej - da det er en lejet båd du måske regner med at sejle langt med, så sørg lige for først, at regne på, om i har benzin nok med. Det er ikke rart, at skulle ro flere kilometer mod strømmen. Det giver store bøffer men er ikke så sjovt Big smile
 
Hvis i vil fiske efter havørred, så træk/sejl lige indenfor bøjerne (sejlrenden). Der står de og venter på jer Big smile
 
Husk orm til de flade. Brug sildeforfang og blink til makrellerne. + redningsveste!.
 
Mvh. - Kim -
Til top
Rasmus Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus - Baitogbid

Tilmeldt:: 30 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus - Baitogbid Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2012 kl. 15:37

Fra mellerup til udbyhøj med 4hk tager nok 1½ time eller to :p..

Det ville jeg ikke råde dig til. Hold dig til stykket mellem mellerup færgen og stenrevet.
 
Kim - Hvad mener du med indenfor bøjerne ? Du mener vel ikke de skal fiske i renden..
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2012 kl. 15:42
Rasmus - nej den kan nok godt misforståes he he. Jeg mente inde på det lavere vand. Der har jeg tidligere gjort livet surt for mangen nysgerrig havørred - dog mest længere ude mod Udbyhøj samt længere ude endnu. Ved Udbyhøj ville de også kunne pilke en masse torsk, men igen - det er vist ikke tilrådeligt med så lang en tur i jollen.
 
Mvh. - Kim -
Til top
Henrik Schytte Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hschytte

Tilmeldt:: 07 Aug 2012
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hschytte Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2012 kl. 15:52
2 timer til udbyhøj, det gider vi vist ikke, så jeg følger rådet og holder os mellem Mellerup færgen og Stenrevet. Med redningsvest selvfølgelig, går stærkt ud fra at det følger med jollen Smile

Mange tak for jeres input - jeg tror vi er klar til at tage afsted!
Til top
Rasmus Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus - Baitogbid

Tilmeldt:: 30 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus - Baitogbid Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2012 kl. 18:16
Hehe. Godt, så er vi enige Kim Wink Og god tur til dig Henrik Smile




Redigeret af Rasmus - Baitogbid - 15 Aug 2012 kl. 18:17
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres