Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Havfiskeri, Norge - hjælp!

 Besvar Besvar
Forfatter
Mads fransen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fransen

Tilmeldt:: 07 Okt 2012
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fransen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Havfiskeri, Norge - hjælp!
    Sendt: 16 Okt 2012 kl. 19:19
Hej.

Jeg er i kristiansund, beliggende i midtnorge, hvor jeg er på fiskeferie med en kammerat.

Situationen er således, at selvom jeg har prøvet flere forskellige pilke + ophængere, så vil fiskene simpelthen ikk på krogen. Har prøvet forskellige dybder at fiske på, dog mest på bunden.

Er der nogen, som har nogen gode råd eller bare nogen kommentarere, så ville det være fantastisk?

Utrolig godt vejr og natur, så helt forgæves er det dog ikk ;)
Venlig hilsen
Mads
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Okt 2012 kl. 19:43
Det lyder som om, at I fisker de forkerte steder.... Jeg har prikket et par områder ind på et dybdekort, som jeg selv synes, ser interessante ud - jeg har dog ingen erfaring fra Området.

Redigeret af Steen Kehler - 16 Okt 2012 kl. 19:43
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Okt 2012 kl. 20:33
Prøv evt. med agn, der kan hugge lidt af hvert, også sej og torsk... friske sild eller rejer burde i kunne finde i lokale forretninger... 

Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Okt 2012 kl. 20:53
Det bedste råd er nok at udfritte en lokal fisker, for et par gode pladser.
Hvis der er fisk på pladsen, så betyder agnen nok ikke så meget, de skal nok gå til biddetWink
Vh.  IJ
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Okt 2012 kl. 21:41
Selvfølgelig er pladsen afgørende.... 
Jeg er flyttet til Bodø/nordnorge og her er der ingen tvivl om at i perioder er agn det eneste der fungerer, har set en del pænt store sej der ingenting vil tage før et stykke sild bliver præsenteret for dem... små og store pirke, speedjigging, slow jigging, whatever bliver ignoreret... de kan være temmelig kræsne i perioder... Torskene plejer at være lidt nemmere... fordelen med agn er at det samtidig giver chance for en hel del flere arter på krogen... Wink

mvh
Rasmus
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Okt 2012 kl. 22:47
Det var da ikke det værste sted man kunne flytte hen Rasmus? Smile
 
Fik du lyst til at satse på havfiskeriet? Tongue
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2012 kl. 00:28
He,he... der er meget andet end havfiskeri i området her omkring, laks, fjeld.... men hjemmefra er havfiskeri (mest på øresund) er ikke et helt ukendt fiskeri for mig Wink Har medbragt gummibåd+ påhængsmotor/ekkolod og har fået torsk og sej i mængder + makrel, langer og kuller... men ikke helleflynder og havkat endnu (har ikke fisket så meget heroppe skal siges), lokale fanger rødspætter på 1,5 - 4 kilo fra land + helleflyndere fra 2 - 25+ kilo (også fra land) og en masse andre spændende fisk... , som nævnt ovenfor også store sej og torsk men i perioder mest på bundsnøre med agn (halve sild)!!!

mvh
Rasmus


Redigeret af rasmushansen.com - 17 Okt 2012 kl. 00:58
Til top
lars hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
lars m hansen

Tilmeldt:: 12 Dec 2011
Geografisk: glamsbjerg
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lars m hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2012 kl. 00:47
Til Mads: Prøv at fiske på lavere vand - max. 30 m. Der er flere arter på denne dybde end man umiddelbart tror. Og rådet om at bruge sild som agn er nok det bedste du kan få.
Til Rasmus: Helt enig i din opfattelse af Bodø og omegn.

Knæk og Bræk deroppeSmile

MVH / Lars

Til top
Jonas Holck Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jonas Holck Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2005
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jonas Holck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2012 kl. 10:33
Hej Mads
 
Fiskene skal nok være der, men kan være 1) svære at finde, og 2) kræsne.
 
Jeg var lidt i samme situation på indersiden af Hitra for et par måneder siden og havde succes med følgende to metoder:
 
1. Mede med makrelfiletter på mellem 90 og 110 meter vand, fisket på paternostertakler med 6/0-8/0 kroge og agn på ca 4x10 cm. Ikke kæmpe fisk, men sjov artsrigdom og godt med nap. Jeg fiskede ned af skrænterne ved banker og knolde som dem Steen henviser til i hans indlæg (og er i øvrigt enig i at de ser spændende ud). Fra småbåd i godt vejr kan du sagtens holde bund med 250g hvis du ikke bruger alt for tyk line, så det behøver ikke være så voldsomt tungt.
 
2. Helt let grej (eventuelt flue med hurtigsynkende line og fluer med blyøjne), små jigs på 15-20 gram, fisket langs med skærene og stejle skrænter fra 5-20 meter vand tæt på land. Disse pladser er der givetvis hundredevis af i dit område, og de holder ofte gode (og mange) lubber som (efter min mening) er den sjoveste fisk i de egne af verden. Brug det samme grej som du ville gøre til aborre herhjemme, så har du mest gas ud af det. Med fletline kan du sagtens holde større fisk hvis de skulle blande sig. 
 
Prøv dig frem og pak pirke og ophængere væk for en stund.
 
Knæk og bræk
 
Jonas Holck
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres