Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

forfang / fluorocarbon

 Besvar Besvar
Forfatter
John Garfunkel Boesen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
john G.B. Avatar

Tilmeldt:: 26 Nov 2012
Geografisk: Roskilde
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér john G.B. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: forfang / fluorocarbon
    Sendt: 18 Dec 2012 kl. 12:26
hey derude, er der nogen der kan hjælpe mig. jeg skal have et råd om hvilken tykkelse forfang (fluorocarbon) jeg skal bruge, jeg fisker mest på kysten og med hhv. #5-6 og # 6-7Hug, vil gerne fange fiskClap
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2012 kl. 12:33
Ca. O.60mm i bagenden og o,30 i spidsen. Så kan du forlængen med 0,25 og 0,22mm
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Per B, Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Per Bjerring Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Bjerring Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2012 kl. 16:31
Fuldstændig korrekt Thumbs Up.
 
Og hvis du gerne vil have øget chancen for hug, kan jeg anbefale at fiske med ophænger. Se Claus Eriksens, (Go Fishing) forfang her :
 
KNÆK og BRÆK
og god JUL
RED VILDLAKSEN, KØB IKKE NORSKE DAMBRUGSLAKS !!!
Per B. Sørensen
Til top
John Garfunkel Boesen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
john G.B. Avatar

Tilmeldt:: 26 Nov 2012
Geografisk: Roskilde
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér john G.B. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2012 kl. 16:58
< id="_npwlo" ="applicationpwlo" height="0">Tak for de gode råd, og link, håber jeg har fået svaret alle rigtigt, jeg er ny her på siden, og skal lige finde ud af hvordan siden fungerer rigtig. håber alle får en rigtig god jul, og et godt nytår

hilsen

john
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2012 kl. 17:07
Hej John.

Det som du skal være opmærksom på mht spidsen på dit forfang er ikke så meget om det kan holde til de fisk du fanger, for det skal det nok.
Det handler mere om at det skal kunne vende din flue, altså at dit forfang strækker sig ordentligt ud, så hvis du går helt ned i feks 0,22 mm, så må det ikke være meget mere end måske en halv meter, da den energi som spidsen har vil være for hurtigt opbrugt, med mindre at du bruger meget små fluer.
Selv bruger jeg 0,25mm på 60-70 cm, det strækker fint.

Mvh
Jim.
Til top
John Garfunkel Boesen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
john G.B. Avatar

Tilmeldt:: 26 Nov 2012
Geografisk: Roskilde
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér john G.B. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2012 kl. 17:55
Hej Jim, tak for dit råd, jeg har bestilt en 0,27, så det er vel i orden? Hilsen john
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2012 kl. 18:39
Hej John.

Ja ja 0.27 lyder helt fint.
Men men...selve spidsen på dit forfang hvor fluorcarbon spidsen bindes på (loop til loop) skal jo så gerne op omkring 0.33 så der bliver et spring på 0,05 da energien fra denne lettere kan overføres til spidsen.
En god ide kan somme tider være at købe nogle af de færdige forfang som en fyr herinde fra sælger på auktion så godt som hver uge, og så købe dem i 12 fod i stedet for 9 fod, så kan du sagtens klippe ½ -1m af så tykkelsen, altså overgangen til din 0,27 spids bliver rigtig fornuftig.
Jeg har selv gjort lige nøjagtigt som skrevet her, og det virker helt optimalt.
Held og "løkke" med projektet.

Mvh
Jim.
Til top
Peter Povlsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ppovlsen Avatar

Tilmeldt:: 10 Maj 2010
Geografisk: NØ Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ppovlsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2012 kl. 19:02
Jeg bruger akron fc leader i 0x 0,28 i spidsen ca. Og binder så en spids på i 0.24-0.25 med loop til loop, længden kan afhænge lidt af flue og plads, men det synes jeg virker ok, selvom jeg ikke er en særlig god kaster.
Til top
John Garfunkel Boesen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
john G.B. Avatar

Tilmeldt:: 26 Nov 2012
Geografisk: Roskilde
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér john G.B. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2012 kl. 21:07
Glæder mig til at afprøve alle terrierne/faktaene på mig selv og mit fiskeri. Tak for alle de positive svar jeg har fået, god jul og godt nytår til alle. Knæ og bræk john
Til top
Paul Lindholm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Paul SL

Tilmeldt:: 12 Jul 2003
Geografisk: Mørrum, Sverige
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Paul SL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2012 kl. 22:23
Hvis jeg må komme med mit. Fluocarbon er noget forbasket skidt til at binde knuder (som holder ) med. Taler af egen erfaring.
Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2012 kl. 11:01
Personligt finder jeg at forholdet meller stivhed og smidighed er vigtigere end tykkelse. Overgangen mellem flueline og forfang skal være så ensartet at der ikke opstår en hængselvirkning. At stå med en klasse 5 stang med for stift et forfang er dødens pølse. Jeg bruger selv et flettet forfang på #5 stangen. Spidsen er 0,16 nylon. 
Fluorocarbon er noget stivere og har større brudstyrke end nylon. Jeg vil mene at du aldrig får brug for en spids som er tykkere end 0,20. Den er rigelig stærk til 99,9% af de fisk du møder på kysten. Du kan, trods alt, ikke lægge større pres på end omkring 0,5kg, og en blødere spids giver en bedre præsentation af fluen.
Den 0,20 fluorocarbon spids, jeg bruger på min #7 stang, har en brudstyrke på 14 lbs. Det er tæt på at det det overstiger selve fluelinens brudstyrke.
Mit forfang på #7 stangen er 2m 0,40 1m 0,30, begge i billig nylon, og en 0,20 fluorocarbon spids. Længden på spidsen afhænger af opgaven.  Det er svært at vende blybelastede fluer med for lang en spids. Jeg bruger en nailknot mellem flueline og forfang.
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres