Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Havstang til omkring 5-700 + 1 spg ekstra

 Besvar Besvar
Forfatter
Kasper Davgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
davgaard Avatar

Tilmeldt:: 04 Feb 2013
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér davgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Havstang til omkring 5-700 + 1 spg ekstra
    Sendt: 06 Feb 2013 kl. 13:31
Hejsa

Jeg skal afsted på Øresund på mandag og har købt en fin Penn Slammer pirke stang og tilsvarende hjul.
Derudover jeg har en Shimano Beastmaster stang 15-40gr som også bliver medbragt hvis jeg vil småkaste lidt (Og der er plads til det på båden)

Jeg kunne dog godt tænke mig en 8-9 fods stang der også kan bruges fra båd til kast/fisker med agn på op til 150 gram. Mit prisleje er omkring de 5-700 kroner for sådan en stang. Er der nogen der kan anbefale sådan en?
Vil en trolling stang kunne bruges der?

Og så et ekstra spørgsmål
Da jeg købte lidt endegrej i den lokale lystfiskerpusher (Jan og Bo) blev jeg anbefalet at fiske med Jig på øresund. Da jeg er ret grøn har jeg bestemt mig at prøve det og vil derfor gerne høre om man "normalt" sætter et sildeforfang/torskeforfang på sådan en jig?
Jeg fik et 100gr lod med krog sammen med jiggen som jiggen skal monteres på.Så skal der et forfang foran det eller skal man fiske alene med jiggen?
Til top
Allan Thomsen Krog Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Seatrout Hunter

Tilmeldt:: 24 Jul 2012
Geografisk: NV Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Seatrout Hunter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2013 kl. 13:46
Hej. Du kan ikke bruge en trolling stang til fiskeri du nævner her,den er alt for blød,Jiggen fisker man normalt alene uden sildeforfang eller ophænger,men man kan sikkert godt gøre det i nogle tilfælde.! Mvh Thumbs Up
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2013 kl. 13:58
Penn Slammer findes også i en kastestangs version og jeg vil mene at den passer dit budget!
Du kan sagtens bruge jig på sundet og det er i min verden ligeså eller mere effektivt end en pirk når der vel at mærke fiskes samme sted. Et af jiggens problemer er dog at den synker betydeligt langsommere end en pirk og den er mere følsom overfor strøm.
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2013 kl. 13:59
P.S jeg brugte en 150g savage gear sandeel (jig) med en enkelt ophænger sidst og det gav fint med fisk.
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2013 kl. 14:11
Til top
Kasper Davgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
davgaard Avatar

Tilmeldt:: 04 Feb 2013
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér davgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2013 kl. 14:15
Med fare for at spørge rigtig dumt. Hvad er en "ophænger"?
Til top
Jacob thomsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Konstmann Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Konstmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2013 kl. 14:22
en okuma cortez 7,4 fod 6-12 lb er også en fed let stærk stang til en skarp pris. de er langt fra den gamle okuma kvalitet. ophænger kan være en torske flue eller blæksprutte/gummimak placeret 30 cm over din agn.
Til top
Kasper Davgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
davgaard Avatar

Tilmeldt:: 04 Feb 2013
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér davgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2013 kl. 14:25
OK, skal der også være krog i "ophængeren"?

jeg har et torskeforfang hedder det vist. Med 3 blækspruttelignende agn. Er det sådan et, eller er det bare en af dem sat på linen godt 30cm over agnet?
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2013 kl. 14:36
Hej Jacob

Har du brugt Cortez'en med fastspole eller multihjul? Første løbering har jo en ret lille diameter.

Vh.
Willy
Til top
Jacob thomsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Konstmann Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Konstmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2013 kl. 14:49
kun med muli rulle og i 20/30 lb .jeg bruger selv en wft international 20 lb som kastestang
Til top
Jacob thomsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Konstmann Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Konstmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2013 kl. 16:35
ja der skal være kroge på, ved jig fiskeri går det ikke med så mange ophængere. jeg fisker uden men en flue er ikke tosset .problemet er bare at strømmen kan drille og på en tur båd .bliver du ikke et hit hvis du tager de andres liner med dit lette grej.hvem skal du med på sundet, torskene er jo samlet i buler,jeg ville fiske målrettet i dem. og det er stadig bidefisk mange af dem.
Til top
Kasper Davgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
davgaard Avatar

Tilmeldt:: 04 Feb 2013
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér davgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2013 kl. 18:23
Jeg skal ud med Juventus.

Ifølge hjemmesiden tager den ikke mere end max 12 med, så jeg kommer forhåbentlig ikke til at stå skulder om skulder med folk...så chancen for at vikle sig ind i hinanden er mindre tænker jeg
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2013 kl. 19:13
Citat: davgaard

Jeg skal ud med Juventus.

Ifølge hjemmesiden tager den ikke mere end max 12 med, så jeg kommer forhåbentlig ikke til at stå skulder om skulder med folk...så chancen for at vikle sig ind i hinanden er mindre tænker jeg
Sådan som vejrudsigten tegner for mandag, så kan du vist godt glemme alt om din lette kastestang, med østenvind vil der være 1-2 knob strøm eller mere hvis fiskeriet foregår nord for Helsingør og så skal man altså have lidt mere vægt på, Juventus fisker ofte på lidt lavere vand, hvor du med den forventede strøm nok skal have pirke på 100-150 gram ved kastefiskeri og 200 gram eller mere til pirkefiskeri -- Juventus er dog også set fiske på 30 meter vand og der skal du med 1-2 knob strøm minimum have 300 gram på.
Herudover, så vil du kunne opleve, hvis temperaturen er f.eks. -5 c at det er stort set umuligt at bruge mindre pirke, da is på linen/hjulet/øjerne vil bevirke, at linen ikke vil løbe af hjulet.


Redigeret af Steen Kehler - 06 Feb 2013 kl. 19:15
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres