Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

lovgining i ferskvand ?

 Besvar Besvar
Forfatter
anders bylov Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ab78 Avatar

Tilmeldt:: 28 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ab78 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: lovgining i ferskvand ?
    Sendt: 18 Mar 2013 kl. 12:34
Det her er lovgivningen i ferskvand:

§ 1. Fisk og krebs, der er fanget i fredningstiden eller ikke opfylder det fastsatte mindstemål, skal straks efter fangsten genudsættes i frit vand, så vidt muligt i levende tilstand. Er fangsten sket i faste fangstindretninger skal fangsten genudsættes modsat fangstindretningens fangståbning i frit vand.

§ 2. For nedennævnte fiskearter fastsættes følgende fredningstider, de anførte dage inklusive:

7) Gedde (Esox lucius): 1. april - 30. april.

§ 5. Med bøde straffes den, der overtræder eller at forsøger at overtræde § 1.

Personlig fisker jeg gedder og sætter dem altid ud igen. Kun hvis de kommer meget til skade eller kan se den er syg. Slår jeg den ihjel. jeg kender god til hvad der moralsk rigtigt og forkert, men læser alligevel lovgivning sådan.

§ 1
- læser jeg det som fanger du en gedde i april, skal den sættes ud igen og derved gør du intet forkert.

§ 2 mener jeg man kan læse den på 2 måder.

1. læser jeg som om gedden er fredet fra 1. april til 30 april, men kun i følge § 1 forudsætning med at den bare skal genudsættes hver gang man fanger gedden i den periode.

2. Man kan vælge at læse det som bare at den er fredet i den periode om man "ikke må fiske efter den.

men personligt synes jeg der står man bare skal forholde sig til §1, at alle gedder skal sættes ud, og ikke at man slet ikke må fiske efter dem overhovedet i fredningsperioden.

For i følge § 5 får du kun bøde hvis du ikke overholder § 1. Så alle gedde fiskere som fisker i april har vel retten på deres side, hvis de bare overholdet § 1.

Hvordan læser i det?
Anders Bylov

mobil: 22507632

www.billigfiskeudstyr.dk
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 12:41
Hej Anders
 
Nej, det er faktisk ikke tilladt at fiske målrettet efter en fisk der er fredet.
Det har jeg fra fiskeri kontrollen.
På et tiodspunkt var der nogle guider her i DK der reklamerede med fiskeri efter Stalling i gudenåen i fredningstiden, de var godt nok meget omhyggelige med at fortælle at der udelukkende var C&R fiskeri og alt muligt, men jeg henvendte mig til fiskeri kontrollen for at høre om det var lovligt at fiske målrettet efter en fisk id en fredningstid, og deres svar var nej.
Årsagen til fredningen er jo ikke kun det at de ikke må fanges, men  også det faktum at de skal have ro til legen.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 12:58
Jeg læser det som at fiskeri efter en fredet art er forbudt, med mindre særregler gør sig gældende (Refererer her til laksekvoterne).

Hvis man alligevel fanger en fredet fisk, går endda loven ud fra, at det er utilsigtet. Fisken skal da straks genudsættes på korrekt vis.

Håber alle lystfiskere er enige om, at man ikke kan gøre for det, hvis man fanger en gedde under lakse, aborre eller sandart-fiskeri, men at man er håbløst galt på den hvis man fisker løs med store jerkbaits, pikestreamers eller 30 cms agnskaller i april måned.
Til top
anders bylov Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ab78 Avatar

Tilmeldt:: 28 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ab78 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 13:00
Jamen selvf er den moralsk fredet ja. I følge fiskekontrollen er den også fredet som du siger. Men i retten tror jeg at jeg ville vinde sagen, fordi loven ikke er tydelig nok i den måde det skrevet på.

pga  § 2 er skrevet på den måde. Fordi ordet fredet, betyder ikke at man ikke må fiske efter dem i perioden eller det forbvudt.  Ordet "fredet"  betyder nemlig at man ikke må samle fisk ind (tages med hjem) eller slås ihjel ligesom § 1 siger. Der er ikke helt det samme som at sige det forbudt at fiske efter gedder i april mdr.  

Det betyder bare lovningsmæssigt at man ikke må tage med hjem eller slå ihjel. som man beskriver i § 1. Derfor kan fiskemyndigheden ikke sige det forbud, når det ikke står i loven.

Jeg fisker fx selv gedder år rundt, minus april mdr., men som jeg læser det kan jeg fiske alle 12 mdr. for jeg tager aldrig gedder med hjem.
Anders Bylov

mobil: 22507632

www.billigfiskeudstyr.dk
Til top
anders bylov Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ab78 Avatar

Tilmeldt:: 28 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ab78 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 13:07
Fredet og forbudt er ikke det samme ord.

Fredet = betyder du ikke må samle ind eller slå ihjel.
forbudt = betyder man ikke må noget.

Det er her jeg synes lovgivningen tager fejl. Hvis nu jeg kun fisker for at smide ud igen hver gang, så synes jeg ikke jeg samler ind (for tager ikke med hjem), plus jeg slår den ikke ihjel men genudsætter. så synes jeg ikke jeg gør noget forkert kontra det som står i lovgivningen og derfor kan ingen sige noget....

Kun at det moralsk forkert.



 
Anders Bylov

mobil: 22507632

www.billigfiskeudstyr.dk
Til top
anders bylov Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ab78 Avatar

Tilmeldt:: 28 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ab78 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 13:11
lovgivningen går jo også kun hen og straffe §1 med bøde hvis den ikke overholdes. Det straffer ikke §2, ikke hvad jeg kan læse på www.fd.fvm.dk

Og §1 siger jo kun noget hvis du ikke genudsætter igen.


Anders Bylov

mobil: 22507632

www.billigfiskeudstyr.dk
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 13:25

Jeg forstår ikke fredningen på gedder og det efterfølgende fiskeri  i maj efter nedfaldsgedder?

For mange er det da helt i orden at fiske gedder i april for at sætte dem ud igen, lige som at fiske laks i åerne efter at kvorter mv. er opfisket og sætte disse laks ud igen.  Hvorfor have regler når fiske for mange kun er et stykke legettøj der kasseres(genudsættes) efter brug(misbrug)
 
SmileN
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 13:34
Ha ha - forstår heller intet af filosofien i geddens fredning, ej heller havørredernes.

Men læser med int om der kommer mere spændende i denne tråd
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 13:58
Hej Anders
 
Nu er det jo sådan at et er lovens tekst, noget andet er den tolkning der ligger til grund for den retspraksis der er på området.
Det sidste er i dette tilfælde ret interesandt da der i DK normalt kikkes lige så meget på retspraksis som på lovens bogstav hvis ellers lovgivningen ikke er ændret i forhold til de sager der ligger til grund for retspraksis.
Så skal du have et godt svar så vil det være rigtigst at forhøre dig hos fiskeri kontrollen, de burde kunne fortælle dig hvordan loven tolkes samt hvad der er retspraksis på området(Hvis der er en, kræver jo min. at en sag er ført ved domstolen).
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
anders bylov Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ab78 Avatar

Tilmeldt:: 28 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ab78 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 14:01
Anders Bylov

mobil: 22507632

www.billigfiskeudstyr.dk
Til top
anders bylov Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ab78 Avatar

Tilmeldt:: 28 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ab78 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 14:04
Altså nu har jeg skrevet til natyr og erhversstyrelsen. for at høre deres mening.

Jeg skal nok komme med et svar når jeg har sat dem på plads ha ha eller de har sat mig på plads:-)
Anders Bylov

mobil: 22507632

www.billigfiskeudstyr.dk
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 14:04
Fredningen af gedder skal nok mest ses i lyset af, at der også har været/er fiskeri med garn, ruser og bundgarn o.a. i en del søer/vandløb, det er egentligt ikke lystfiskeri som sådan, der udgør en trussel, da gedder på leg ikke bider, men derimod ville garn o.a. virkelig kunne gøre skade placeret det rigtige sted.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 14:10
Citat: ab78

Jamen selvf er den moralsk fredet ja. I følge fiskekontrollen er den også fredet som du siger. Men i retten tror jeg at jeg ville vinde sagen, fordi loven ikke er tydelig nok i den måde det skrevet på.

pga  § 2 er skrevet på den måde. Fordi ordet fredet, betyder ikke at man ikke må fiske efter dem i perioden eller det forbvudt.  Ordet "fredet"  betyder nemlig at man ikke må samle fisk ind (tages med hjem) eller slås ihjel ligesom § 1 siger. Der er ikke helt det samme som at sige det forbudt at fiske efter gedder i april mdr.  

Det betyder bare lovningsmæssigt at man ikke må tage med hjem eller slå ihjel. som man beskriver i § 1. Derfor kan fiskemyndigheden ikke sige det forbud, når det ikke står i loven.

Jeg fisker fx selv gedder år rundt, minus april mdr., men som jeg læser det kan jeg fiske alle 12 mdr. for jeg tager aldrig gedder med hjem.
 
Hvis du går i retten med §2, så skal du være klar over at dommeren ud over selve loven, også ser på evt. bekendtgørelser, cirkulærer og gældende retspraksis, dvs. om der er faldet dom i lignende sager før. Og hvis dommeren ikke finder nogen af delene kan du stadig tabe hvis dommeren ønsker at indføre en ny retspraksis.
 
Om paragrafferne er rimelige og fornuftige er ikke noget en dommer tager stilling til.
 
Mvh. Peter
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 14:16
Helt enig med Peter Larsen

Eksempel: Du får en bøde af FK for at fiske efter gedder i April måned. Du tager den i retten. Hvis du i retten stiller dig op og siger, at du fiskede målrettet efter gedder vel vidende at disse er fredet, så håber jeg da ved gud at de fastholder bøden. Kan i dine indlæg ikke se noget argument for at det ikke skulle straffes.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 14:20
Lovens tekst betyder; at fanger man en gedde i fredningstiden, så skal den straks genudsættes,,, ud fra teksten i loven, så bliver man altså ikke straffet for at fiske efter gedder i fredningstiden - om man fisker målrettet eller ej betyder lovmæssigt ikke noget, da der jo intet står vedr. det - at det så er ildeset at fiske målrettet i fredningstiden, det er en helt anden snak.
Til top
Raymond Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Raymond Holm Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Raymond Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 14:27
Citat: mahon

Hej Anders
 
Nej, det er faktisk ikke tilladt at fiske målrettet efter en fisk der er fredet.
Det har jeg fra fiskeri kontrollen.
 
 
Det er desværre IKKE rigtigt.
 
Jeg har spurgt FK i dag på mail og fået følgende svar:
 
 
Genudsætning af fredede fisk og undermålsfisk:Fisk og krebsdyr der er fredede eller ikke opfylder mindstemålenemå ikke beholdes, opbevares, transporteres osv. Det er som sådan ikke forbudt, at fiske efter fredede fisk. Det er heller ikke forbudt, at fange en undermålsfisk. De skal bare genudsættes, hurtigst muligt og i levende live. Det er lidt et etisk spørgsmål og Catch and Release er jo egentlig ok. Men uanset hvordan man vender og drejer det har de fleste fisk ikke godt af, at blive fanget.Så jeg kan da kun opfordre til, ikke, at fiske efter fredede fisk, men igen kan man jo ikke bestemme, at undermålsfisk ikke bider på krogen.
 
 
 
 
 
Til top
anders bylov Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ab78 Avatar

Tilmeldt:: 28 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ab78 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 14:28
Ja men hele pointen ligger i at ordet "fredet" ikke er det rette ord at bruge i denne sammenhæng med fiskeri. 

jeg "ville" jo kunne fiske målrettet efter gedder, men bare genudsætte hver gang, så overholder jeg jo det som står i loven.  Lovgivinger siger ikke noget om at det er forkert at fiske efter gedden målrettet. lovgivningen siger synes jeg er at gedden er fredet i april. dvs man må ikke samle ind (dvs. tage med hjem) eller slå ihjel. Men jeg gør ingen af delene fordi jeg tager aldrig gedder med hjem. Derfor kunne det jo være ligemeget om jeg fiskede alle 12 mdr i pricippet.

man er nødt til at lave ordet om til forbudt/ulovligt mener jeg bare. Jeg vil da i fremtiden ikke stille mig op hvis andre fisker efter gedder i april. For jeg synes ikke de gør noget forkert efter jeg har læst lovgivningen. så længe de smider fisken ud igen.

Det heller ikke for at spille dommer eller noget som helst, og jeg kunne da sagtens tabe i retten. Men mener faktisk jeg har en god pointe.

Deruden fisker jeg ørred i april og ikke gedder :-) fordi den er fredet. 


Anders Bylov

mobil: 22507632

www.billigfiskeudstyr.dk
Til top
Raymond Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Raymond Holm Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Raymond Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 14:29
Det her spurgte jeg om direkte:"
Hej , jeg deltager i et fiskeforum hvor vi lige nu debatterer vedr, frednings periode af gedder i ferskvand.

Den er fredet i april måned.
Er det direkte ulovligt at fiske målretttet på dem hvis man genudsætter dem?
Og i såfald , hvor er det skrevet som regel?

( de fleste ville aldrig gøre det , men lige nu er det ikke det moralske/etiske der debatteres)
 
Vi har prøvet at læse os frem til det , iflg. jeres hjemmeside, men os almindelige fiskere
læser og forstår jo tekst på forskellig vis."
Til top
anders bylov Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ab78 Avatar

Tilmeldt:: 28 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ab78 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 14:32
helt enig i det raymond skriver. 
Anders Bylov

mobil: 22507632

www.billigfiskeudstyr.dk
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 14:34
Hvorfor er det lige du tror at de skal sættes på plads. Reglerne er sådan set klare nok.

§ 1. Fisk og krebs, der er fanget i fredningstiden eller ikke opfylder det fastsatte mindstemål, skal straks efter fangsten genudsættes i frit vand, så vidt muligt i levende tilstand.

Du fisker og fanger du en gedde, så skal den genudsættes, længere er den ikke. Hvis du bliver kontrolleret og du har en død gedde i din rygsæk, så har du et forklaringsproblem. Hvilket jeg også mener du har rent etisk. Hvorfor ikke lige give dem ro i den måned, så de kan gyde i fred og ro.
Til top
anders bylov Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ab78 Avatar

Tilmeldt:: 28 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ab78 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 14:42
Helt enig. Men det sidste er jo bare det moralske begreb tommy om hvad der etisk og korrekt hos de fleste fiskere:-) at man holder sig fra gedderi i april.

Men min pointe går nok på at jeg synes ordet fredning er lidt "fesen", for det gør jo at alle fiskere som mig i princippet kan fiske gedden hele året. Kontra dem som tager gedder med hjem normalt kun har restraktioner i april mdr.
 


Anders Bylov

mobil: 22507632

www.billigfiskeudstyr.dk
Til top
Raymond Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Raymond Holm Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Raymond Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 14:44
Ja den er svær.
Hvad er etisk korrekt?
 
F.esk kun fiske gedder C & R  , også i April ,
 
eller fiske de andre 11 måneder KUN madfiskeri , aldrig C & R på fisk over mindstemål?
 
 
Til top
Raymond Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Raymond Holm Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Raymond Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 14:45
Men skal fredning være = forbud, kan der jo ikke fiskes andre arter i en evt.
 
fredningsperiode.
 
 
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 14:48
@Tommy
Hvorfor ikke også give laksene fred når kvoten er fiske op??????
så de kan gyde i fred og ro.
SmileN
 
 
Til top
anders bylov Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ab78 Avatar

Tilmeldt:: 28 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ab78 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 14:48
Anders Bylov

mobil: 22507632

www.billigfiskeudstyr.dk
Til top
anders bylov Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ab78 Avatar

Tilmeldt:: 28 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ab78 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 14:49
jeg er helt enig, det er nemlig svært hvad der etisk korrekt. nogle mener jo også at når en fisk er fanget skal den slås i hjel.

Men sådan er det jo. Men man må jo gå efter lovgivningen og hvad man selv synes er forsvarligt.
Anders Bylov

mobil: 22507632

www.billigfiskeudstyr.dk
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 15:41
Citat: Nicolai Berthelsen

@Tommy

Hvorfor ikke også give laksene fred når kvoten er fiske op??????

så de kan gyde i fred og ro.

SmileN

 

 
Fordi laks er en opreklameret skodfisk, der ikke tæller lige så meget som gedder - og sådan er det bare, slut!
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 16:25
Hvorfor lave en fredningsperiode i første omgang? Det er vel for at give den pågældende fiskeart fred, eller hvad? Hvis det er tilfældet, så bør man selvfølgelig ikke fiske efter den i dette tidsrum, men indrette sit fiskeri efter andre arter.
 
Hvis det ikke er for at give den fred, hvorfor så lave en fredningstid?
 
Hvad med fredningsbælter? De er vel også oprettet for at frede et givent område og her kan man vel heller ikke tillade sig at fiske, bare fordi man dækker sig ind under at man sætter fisken ud igen...
 
Jeg har også geddeabstinenser og udsigten til at kunne fiske efter dem inden april er meget lille, men jeg kunne ikke drømme om at fiske efter dem i fredningstiden alligevel. Omvendt har jeg også fisket i så mange år, at udsigten til at udskyde fiskeriet en enkelt måned ikke afskrækker mig mere, men dengang jeg var en ny og helt grøn lystfisker kunne udsigten til ikke at fiske i en hel måned være svær at overskue. MEN, det er mange år siden...
 
Det klinger meget hult når eliten af danske geddefiskere kæmper for at indføre catch and release og maksimum mål på gedderne for at forbedere bestandene og så samtidig er skulle være fortaler for at tillade fiskeri på gedden i fredningstiden!
 
Det er et forkert signal at sende, at reglerne bare kan tilsidesættes fordi man har C&R hatten på.
 
Se hellere positivt på det, og brug april måned på noget af alt det andet fantastiske fiskeri vi har i DK, uden at du forsømmer dit geddefiskeri
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 16:47
Nu er det et valg man træffer og har man fint med at gå og fiske efter gedder, når de er fredet. Så fint med det. Nu kan vi ikke selv bestemme hvad der hugger på krogen, sidder man på molen og fisker, når rødspætterne er fredet, hvad så. Skal man så stoppe alt fiskeri, der er dog andre arter der er lovligt bytte. Jeg vil dog tillade mig at have den mening, når man griber sit grej, så ved man godt at det er for at fange gedder, enten det er med spind, eller det julepynt fluefiskerne går med. Man har truffet et valg og det er helt bevist. Gedden er byttet. Som sagt, fint nok. Det bliver bare uden mig.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2013 kl. 16:57
Citat: Klaus Neilsen

Hvorfor lave en fredningsperiode i første omgang? Det er vel for at give den pågældende fiskeart fred, eller hvad? Hvis det er tilfældet, så bør man selvfølgelig ikke fiske efter den i dette tidsrum, men indrette sit fiskeri efter andre arter.
 

Hvis det ikke er for at give den fred, hvorfor så lave en fredningstid?

Fredningstiden på gedder stammer fra en tid, hvor garn/ruse og geddesaks samt stangning af gedder var normalt, og hvor den slags fiskeri virkelig kunne udgøre en trussel mod bestanden - lystfiskeri efter gedder i fredningstiden udgør som sådan ikke nogen trussel, medmindre fangne gedder hjemtages, men det gælder jo også udenfor fredningstiden.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres