Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

igang med rørfluer

 Besvar Besvar
Forfatter
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: igang med rørfluer
    Sendt: 24 Mar 2013 kl. 22:02
Jeg har tænkt mig at gå igang med at binde mine kystfluer på rør, men er i tvivl om hvad jeg skal bruge for at komme igang. Jeg har bundet traditionelt indtil nu, så har alle de "almindelige" ting til enkeltkrogsbinderi...

Hvad skal jeg så ha fat i., og er der nogen løsninger så man ikke skal bruge en masse penge på andre stik... og kan man bruge andre slags rør som ikke er tiltænkt specielt fluebinding... eller er der for mange ulemper ved det?


Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2013 kl. 22:08
http://www.123hjemmeside.dk/Falkenbergflytools/90438460

Kontakt Peter

Jeg er ret sikker på, at han vil hjælpe dig på vej.

vh
Willy
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2013 kl. 22:40
Hej Michael.

Du kunne jo overveje at lave dit eget fleksible rørflue system(DFRS).

Jeg har haft meget glæde af, at starte udviklingen op af DFRS + at systemet egner sig til alle typer rørfluer, og at man selv kan styre, hvad man vi have i sine æsker, både tilbehør og typer.

Prøv at kigge på de link her, der er 4 afsnit, også om, hvad værktøj jeg normalt bruger:

http://afiskeri.dk/index.php/dfrs-del-1.html

DFRS er er egentlig udtømmelig, mest fordi det kun er ens fantasi, der sætter grænserne.

Kystflue i DFRS, kan laves over samme mønstre, som på krog, også meget små størrelser, og fiskene tager dem flittigt + at sat rigtig op i materialerne, er de nemme at kaste med.

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2013 kl. 23:11
alle rådene er gode.
Et andet råd - drop de traditionelle tykke rørfluerør, og bind i stedet på inderrør ! Eksempelvis guideline str 1, eller fra Fishmadman.com .
Der er for mig at se flere fordele ved tyde rør, dels undgår du at få fluer der ligner gravide agerhøner (jeg hører til dem der ikke syntes om overdressede fluer til kysten) og dels er der mindre luft midstand under kast (minimalt godt nok).
hvis du vil fiske med krogstyr er tynd silikone rigtigt godt - monter det allere under bindingen så det er camofleret af binde materialet, alternativt kan du varme en passende nål for sigtigt og udvide det tynde rør i enden så det passer til den ønskede krog.
personligt mener jeg owners trekroge i tyndwire (som jeg ikke kan huske hvad præcist hedder lige nu) er suveræne, de er lette, stærke og har super kroghold. 
mvh
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2013 kl. 23:25
Angående kroge til de tynde rør, så har jeg til mange af mine rørkystfluer bundet på de tynde rør, købt nogle laksekroge i enkelt, i tyndewire, altså lowwater, og så varmet øjerne, og klemt dem flade, så de kan tråde en 0,30mm. snøre / forfang.

Man ville selvfølgelig tage lidt af styrken, da man kommer op i en temperatur på små 800 grader, når tråden glødes, men da man kun varme på små 4 - 5 mm. af kroghalsen, så betyder det ikke noget, da krogen kommer ind i røret, og man kan ikke sådan lige rette krogen, når den er på plads i røret.

Vores test viser at man skal trække med små 75 kg. før røret sprækker og krogen går igennem, så styrken er på plads.

Rust, ja jeg plejer at finde kroge i str. 8 / 10 altid enkelkroget, og de plejer at være så lav i prisen, at jeg blot skifter, vis der er for meget tendens til rust!

Mine kroge vendes oftest, så de vender opad i fluernes vinge, så hænger de ikke i bunden + kroger rigtig fint, også hornfisk for den sags skyld!

Mvh
P.K.

Redigeret af PK - 24 Mar 2013 kl. 23:26
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2013 kl. 23:33
hvordan med vægt i en rørflue... lad os sige jeg vil binde en pattegris på rør. Så er selve røret vel ikke så tungt som hvis jeg bandt på en krog - og der skal vel derfor mere vægt på undersiden af røret? Når man kigger på alle de fancy systemer med diverse vægte og hoveder og jeg ved ikke hvad så bliver det lidt forvirrende?
Kan man i princippet ikke tage en stoppenål og smide en stump vat-pind på, og så binde på det?

Når man nu presser et rør ned på en nål til det sætter godt fast, udvider man så ikke røret en smule og risikerer at når man så har bundet og limet og tager fluen af, at så krymper røret en smule ind igen og bindetråd+knude slipper? Eller det er slet ikke et problem?

Jeg tænker lidt at ville prøve et L-rig+trekrog.
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2013 kl. 23:41
Hej igen,
L rig er i mine øjne en skrivebords konstruktion! en lille trekrog bundet i en løkke kroger super (ligesom en hel del andre kroge gør). Det er smag og behag, men jeg gider ikke al mulig tingel tangel som materialet fra fluen kan vikle sig ind i.
I forhold til belastning kan du bare binde alm belastning ind på den side af røret du vil have til at vende nedad.
Nej, der sker intet ved at udvide røret, du kan ikkenudvide det så meget at tråden slipper. du kan med fordel give røret en mikro smule lak el sekundlim og lægge en underbevikling - det giver en mere holdbar flue.
mvh
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2013 kl. 00:29
Vægte til rørfluer er i dag mange ting, men en nem måde, er at bruge Soft Tungstens plader fra Stenzel.

De er nemme at tilpasse, de fylder ikke meget, har rette vægt, og jeg bruger dem meget i mit binderi.

Pladen klippes blot i strimler, med ønsket vægt, nemmere bliver det ikke.






http://www.stenzel-flyfishing.com/lang/1/cl/details/cnid/soft-tungsten/anid/da040277e6b4d2646.42609715/Soft-Tungsten/


Mvh
P.K.

Redigeret af PK - 25 Mar 2013 kl. 00:32
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2013 kl. 08:36
Citat: HDCSmeden

Hej igen,
L rig er i mine øjne en skrivebords konstruktion! en lille trekrog bundet i en løkke kroger super (ligesom en hel del andre kroge gør). Det er smag og behag, men jeg gider ikke al mulig tingel tangel som materialet fra fluen kan vikle sig ind i.
I forhold til belastning kan du bare binde alm belastning ind på den side af røret du vil have til at vende nedad.
Nej, der sker intet ved at udvide røret, du kan ikkenudvide det så meget at tråden slipper. du kan med fordel give røret en mikro smule lak el sekundlim og lægge en underbevikling - det giver en mere holdbar flue.
mvh

hr dons... har du prøvet L-rig'en ?
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2013 kl. 10:09
Hej Mikkel,
Ja! 
Mvh
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2013 kl. 10:21
jeg har kæmpe respekt for Jens Bursell - han har været en kæmpe inspirationskilde for mit fiskeri siden Moderne medefiskeri udkom i 1989.
-Jeg syntes han er en af de mest innovative bidragsydere til fiskeriet overhovedet.

-men lige L-rig synte jeg personligt er for bøvlet - alle skal naturligvis fiske med det de ønsker. (og så har jeg ikke oplevet så store problemer med mistede hug/fisk, at jeg mener jeg har grund til at bruge L-rig, og således kan jeg jo fortsætte mit fiskeri i min uendelige enfoldighed :-) )
Mvh
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2013 kl. 10:58
hej henrik. det er slet ikke så tosset det mikkel henviser til med jens,s lrig, jeg har selv gået lidt videre forstået på den måde jeg laver en rørflue på inderrøret men inden jeg binder putter jeg en wire igennem røret, varmer røret og bukker en 3-4 mm vinkel på røret og wupti du har et perfekt lrig,s rør.mvh. leif lunde.
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2013 kl. 15:41
Hej Leif,
Fremragende ide - knækket kan også opnås ved at bruge klar krympetupe til krogstyr der "dampes" i den ønskede vinkel
Mvh
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2013 kl. 08:58
hvordan med rør... er der nogle alternativer ift hvad der kan bindes på og hvad man skal holde sig fra?
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2013 kl. 09:07
http://www.drift4flyfishing.dk/index.php/artikler-pa-drif4flyfishing-dk/110-igang-med-prosportfisher

Brug protube. Det er det bedste på marked
www.drift4photo.dk
www.kystfiskerihorsens.dk
Til top
Kasper Johansson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kasper J Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2013 kl. 13:10
Køb dig en decideret rørfluenål, eller brug en stor synål - andet skal du ikke bruge (udover rørene selvfølgeligWink). Rørfluenålene koster ca. 70 kr. så det er ikke en større investering at begynde at binde rørfluer.

God fornøjelse!
Til top
Jens Bursell Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens Bursell

Tilmeldt:: 02 Apr 2005
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens Bursell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 05:26

Hej Gutter

Uden at gå ind i en længere debat, har jeg lige en kommentar til jeres diskussion:

Mine kammerater og jeg har pt haft 509 kystørredkontakter på L-rigs (og release-takler) til fluer med en helt konkret landingsprocent på 92 %. Begrebet ”skrivebordskonstruktion”, som Henrik Dons nævner i tråden – er derfor ikke det første, der falder mig på læben.  

Som det gælder for de fleste metoder, så er der altid en række faktorer, der gør, at specielle varianter af diverse metoder er mere velegnede and andre i bestemte situationer og med specielle fluer/kunstagn.

Her får i et hurtigt rids over vores erfaringer med, hvilke småkrogstakler, der egner sig til hvilke fluer, samt hvordan man undgår ophægtninger:

L-rigs til kystrørfluer, der udelukkende består af en lille trekrog str. 14-18 i en ophængerløkke, egner sig især til mindre-mellemstore kystfluer på 1-4 cm bundet på rør - fx Grå Frede, Cutthroat Kutling, Flammen, Polar Magnus, Bloody Butcher, Karl Marx, diverse små zonkers samt de lidt mere spartanske rejeimitationer

Nogle materialer indbyder mere til ophægtninger end andre. Helt generelt er det bedst at lade fx 6-8 mm rør stå bag det punkt, hvor kroppens bindematerialer stopper. Herved minimeres risikoen for, at den løsthængslede krog hægter op på bunden af kroppen, fordi afstanden fra krogøjet til krogspidsen typisk er 5-7 mm på str. 18-14 trekrog. En anden måde at undgå ophægtningsproblemer er at montere en stopknude af powergum på L-løkken – se den oprindelige artikel om L-rigs på www.bursell.dk – eller en fleksibel L-tube, som du kan læse mere om i bogen ”Refleksioner på kysten”, der udkommer til efteråret. Alternativt kan man altid trimme materialerne en anelse på undersiden tæt på krogen. 

 L-rigs af den simple type fungerer ikke optimalt med fluer, der har mange ekstremt lange fibre omkring og før enden af røret - fx Pattegrisen. Årsagen er indlysende - krogen filtrer sig let ind de lange fibre. Skal man booste landingsraten og fiske denne flue på et asymmetrisk småkrogstakel med løsthængslet krog, er det bedst at fiske den på et release-takel, hvor krogen er monteret i en ophængerløkke cirka midt på rejens krop, hvor den løsthængslede krog ikke så let får fat i de lange fibre – og er delvist afskærmet af krogtaklet, der løber parallelt med fluen.

En anden flue, der ikke fungerer godt på rør og L-rig med løsthængslet løkke er kobberbassen. Her vil en løsthænglset krog have en tendens til at hænge fat i den specielle dubbing – og skal du opgradere landingsraten på netop denne flue, er et reloose-takel fisket med en styrende knude (fx Grinner) og en str. 18 Owner ST36 BC x perfekt.

For at få succes med L-rigs – og småkrogstakler generalt, skal man altså vælge at bruge dem i de sammenhænge de er beregnet og velegnede til . Hvis man har disse ting i baghovedet, vil man hurtigt komme godt i gang med de løsthængslede småkrogstakler som fx L-rigs og release-takler. Generelt kan jeg anbefale dem, der fisker med fluestang at starte med L-rigget – og først bruge de mere avancerede takler, når man har vænnet sig til fiskeriet med de små løsthængslede trekroge. De øvrige takler kan dog sagtens fiskes på fluestangen, men kræver lidt mere øvelse.

PS: Et par tips til jer, der eksperimenterer, med forskellige typer af vinkelrette ufleksible knæk ved afslutningen af fluen for på den måde at skabe den asymmetri, der skal til for at give en god eksponering af en lille trekrog: Jeg har selv været ude af denne tangent flere gange, men har altid droppet den og vendt tilbage til de originale takler, hvor selve knuderne og taklet skaber asymmetrien.  Grundlæggende er der fire årsager: 1) Når det punkt, hvor accelerationen i kastet overføres til fluen, ikke ligger direkte på fluens længdeakse – opstår der let snoning og dermed højere risiko for kludder. Dette er tilfældet, hvis man fx blot laver en bøjning på røret. En anden ting, der kan ske, når man laver et knæk på røret er, at den ikke så let kan glide op ad linen, hvilket øger risikoen for negativ brækstangseffekt.  2) Et fast og ufleksibelt vinkelret buk/knæk, der stikker ud fra længdeaksen på eksempelvis et rør, hindrer rent fysisk fluens fremdrift i modhugget, så bukket på røret rammer indersiden af kæben før krogen – hvorved penetrationen kan blive hæmmet, resulterende i lavere landingsfrekvens. På et L-rig, hvor vinklen er skabt af en kunde af et fleksibelt materiale, undgår man denne problemstilling. 3) Et fast knæk ved bagenden af fluen nedsætter fleksibiliteten af den præcise placering af krogen, da det ikke efterlader mulighed for, at krogens placering kan fintunes ved at forskyde den lidt bagud. 4) Når asymmetrien skabes med en vinkel på selve røret, er man nødt til at bruge eksempelvis en rapalaknude til krogen – og denne knude giver – i modsætning til den ophængerknude, der anvendes ved L-rigget - ikke mulighed for at optimere sandsynligheden for, at krogningen sker på kun én kroggren. Krogning på én kroggren er nemlig et ønskeligt scenarie, der giver bedre penetration (én gren penetrer lettere end flere) og dybere kroghold (én greb giver typisk et dybere kroghold end to). Læs mere om baggrunden for dette i artiklerne ”Vend trekrogen korrekt” og  ”Maximizing the gape exposure – L-rig & releasefly” på www.bursell.dk under artikler og kystfiskeri.

Hvis der er nogen, som har brug for hjælp til disse takler, drop mig gerne en mail på jens@bursell.dk – og give gerne feedback af alle slags.

Mvh  Jens Bursell

Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 07:50
Hej Jens,
Jamen jeg bukker ærbødigst - og fuld respekt for det systematiske arbejde.
Omkring "skrivebordskonstruktion" - jeg har kkke gjort mig den anstrengelse at føre statistik over min krogningsprocent, og jeg håber da også du læser det positive? - som jeg skrev syntes lille mig blot det er for bøvlet for mig, og jeg oplever ikke så store problemer med krogning at det har givet mig anledning til at lede efter nye monteringer. Ofte er en svag kontakt lig med fisk bagefter - eller i næste kast (hvis det da er samme fisk). 
-Så som jeg også skrev,  man skal da benytte hvad man tror på og har lyst til at fiske med:-)

-men det skal da komme an på ennprøve, jeg giver L-rig endnu en chance her i foråret og æder mine ord med ydmyghed hvis det viser sig at jeg bare har været for stædig i min tilgang :-)
Knæk og bræk,
Henrik
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 09:29
Hej Jens,

Når du nu er på linjen ... 

Jeg har haft meget stor succes med blandt andet snake fluer til havørreder i åen. Fluerne er typisk lavet med en meget lille trekrog ala de typer, som du anbefaler. Fiskene er vilde med dem, og typisk sidder den lille trekrog langt nede i halsen/gællerne på fisken. Desværre gør det også, at det er tæt på at være umuligt at genudsætte fiskene i levedygtig stand, hvilket jeg ikke er så vild med: Dels vil jeg gerne fiske C&R på opgangsfiskene, og dels er der jo både småfisk og bækørreder at tage hensyn til. 

I dag har jeg faktisk droppet de små trekroge, fordi de i mit fiskeri er for hårde ved fiskene. Men hvad er din oplevelse med små trekroge, dybe krogninger og genudsætninger på kysten?

Claus
 
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 09:32
Hej Claus,
Mens vi venter på Jens, Snake fluer, hvad er det for en størrelse?? lyder spændende
mvh
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 12:47
Henrik,

Det er en slags bevægelige tynde rørflue-imitationer. Prøv at kigge på linket her 

Andre bruger GSP til at koble krogene, og andre igen bruger en stump fletline, hvor man laver et øje i forreste ende, som så også bliver fluens øje. Men fluerne har alle samme udseende.

Der er en anden bindevariant her, og den er vist tættere på originalen.

Claus

Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 13:03
Hvor fedt, super spændende, skal straks hjem og nørde - med en karpekrog i enden :-)
Til top
Jens Bursell Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens Bursell

Tilmeldt:: 02 Apr 2005
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens Bursell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 13:09

Hej Henrik og Claus

Held og lykke med taklerne – som sagt drop mig gerne en mail eller ring, hvis du har brug for nogle tips mm. Et af de anti-kludder tips jeg glemte at nævne er at semi-fixere fluen, hvilket kan gøres på mange måder. Den letteste er nok følgende: Som sagt – lad 5-8 mm af bagenden af røret stå og montér et krogstyr. Lav en fem tørns stopknude af Gardner 7 lbs Powergum (elastiktråd) på forfanget mellem L-rigget (ophængerknuden/krogen) og rørets bagende. Stopknuden kan nu trækkes ind i krogstyret, så løkken er semi-fixeret på fluens underside. Det siger sig selv at jo mere røret og krogen kan rotere i forhold til hinanden – desto større er risici for ophægtninger – især på fluer med mange lange fibre. Efterlad en lille stump af knuden uden for krogstyret, så du lettere kan få den ud igen. I stedet for en powergum stopknude kan man også bruge nogle af Savage Gears farvede cylindriske flådstops – de passer ind i en del krogstyr (men ikke alle). Det er let, elegant og kan oven i købet fungere som et strikepoint, da man kan få dem i rød, gul og skrigende grøn. De er 1 mm tykke og ca. 4-5 mm lange, så man kan lade 1-2 mm stikke ud af krogstyret, så den er let at hive ud med neglen.

Uanset hvad – så vil løsthængslede kroge til enhver tid give flere ophægtninger end kroge monteret i styrende knuder – så simpelt er det: Vi får således også en gang imellem ophægtninger med fx L-rigs. Men - her er det så, at man skal opveje. hvorvidt fordelene er større end ulemperne – eller omvendt. Vores erfaring er, at ulempen ved den større risici for ophægtning er minimal, i forhold den markant forøgede landingsfrekvens disse takler giver. Den foromtalte landingsfrekvens på 92 % på L-rigs (og release-takler) har vi opnået på trods af de ophægtninger vi har fået undervejs. Eller sagt på en anden måde - hellere risikere at bomme fx 5-10 % af huggene på ophægtninger end at bomme/ikke kroge/miste 50 % af huggene på dårlig penetration og suboptimale proportioner på krogen (se Fisk & Fri 2/2013).

Snakeflies er jo nogle meget lange og fleksible fluer – typisk med en lille trekrog i enden. Der er et utal af varianter – hvor dem med en lang mylar krop er den mest almindelige. Der er også nogle der bruger et langt stykke blød og farvet silicone tube som ”snake”. Grundprincippet er dog, at der sidder en lille trekrog helt ude i den allerbagerste spids af fluen. Eftersom havørrederne ofte kommer bagfra/skråt nedefra, er det meget logisk, hvis dine snakeflies (eller andre fluer med en stingerkrog, der er forskudt langt bagud) giver en højere frekvens af dybe krogninger end andre fluer. Den lille krog sidder jo bagerst på en flue, der (ofte) vil blive forsøgt indhaleret helt op til fronten af fluen. Eller sagt på en anden måde – jo længere bagud krogen forskydes – desto større er risici for dybe krogninger, når man har en meget lang flue.

Det jeg prøver at sige her er, at det ikke nødvendigvis er den lille krog i sig selv, der er årsagen til den dybe krogning, men snarere kombinationen af fluens udseende, dimensioner og krogens placering. De fluer vi bruger til L-rigs er som antydet typisk korte fluer på 1-3 cm samt enkelte på fx 4-5 cm, hvilket nok er årsagen til at vi ikke oplever flere dybe krogninger end med alle mulige andre fluer. Faktisk er det snarere omvendt – af den simple årsag, at små kroge lettere for fat i de forreste hårde dele af kæben, hvor større kroge ofte slet ikke kan få fat. Det samme gør sig gældende for release-fluerne, hvor krogen typisk fisker endnu længere fremme på fluen – typisk løst dinglende midt under fluen.

Men der er også andre ting end krogens proportioner og placering, der kan spille ind. Claus - du nævner at du fisker snakeflies i strømvand: På nær, når der fiskes ”on the dangle” på strakt line under egne bred, så har en havørred (eller laks) i strømvand ofte markant bedre mulighed for at inhalere fluen dybt, fordi der tit er større linebue og mere slæk i systemet. Dette er også årsagen til, at fisken i strømvand tit har større chance for at nå at vende med fluen, hvilket afspejles ved, at man ofte har højere landingsfrekvenser på især større kroge i strømvand ved fx op- og tværstrømsfiskeri end fx decideret nedstrømsfiskeri med fx flydende wobler.  Ved traditionelt blindfiskeri på kysten med fluer på fluestang og bombarda, fiskes der typisk på en meget mere strakt line end ved strømvandsfiskeri, hvilket jeg tror er en del af årsagen til færre dybe krogninger på kysten.

Små trekrekroge giver mindre krogsår end fx større enkeltkroge (se artiklen ”How much damge does your hooks make” på www.bursell.dk under artikler, freshwater og salmonids), men når man fisker med små trekroge, er det et must at have en god pean til at frigøre den, for uden en sådan er det umuligt at løsne krogen ordentligt. L-rigs (ikke semi-fixerede) og releasefluer giver desuden en mulighed for at bruge en krogløser af den type, der kaldes en disgorger, hvor man uden problemer kan afkroge dybt krogede fisk – selv uden at tage fisken op af vandet overhovedet: Fordi fluen kan glide op ad linen, kan man placere discorgeren på linen under fluen, køre den ned til den lille trekrog, og skubbe den forsigtigt baglæns. Hold kontra i forfanget, når du hiver krogen ud, for så er alle tre krogspidser afskærmet for at få fat andre steder i munden, på vejen ud. Læs mere om alt dette i artiklen ”Trekrog vs enkeltkrog” på  http://www.bursell.dk/news/.

 Mvh + god weekend - Jens

 

 

Til top
Tom Svoldgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
T.Svoldgaard

Tilmeldt:: 24 Maj 2011
Geografisk: Hjørring
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T.Svoldgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 13:10
Der findes denne her fra HMH :
 
 
Jeg bruger den selv og er udemærket tilfreds.
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 15:22
Hej Jens og alle jer andre. Tak for den fine input omkring L-rigget blandt andet.

 Jeg har efter jeg talte med dig i Kolding Jens fisket med det på leddelte rørfluer (børsteorme) de sidste par ture... nu mangler jeg så bare at opleve den bedre krogning... men det er så fordi jeg absolut ingenting har mærket endnu.... er ved at blive desperat efter at mærke fisk hehe... Men det skulle da gerne snart ske - overvejer at tage bombardaen med næste gang så jeg kan gennemfiske et større område.


Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 15:28
Hej Michael

Du eftersøger billigt grej til rørfluebinding. 

Mht rørfluenål, købte jeg tre filtnåle ved den lokale strikkebutik, efter min dyre knækkede. 

Jeg gav 25 kr for tre, og de bliver ikke slidt op i min tid. Jeg har brugt dem i to år nu og er ligeså gode som dem der er 1000 % dyrere, mener jeg. 

Mvh

Jens
Til top
Jens Bursell Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens Bursell

Tilmeldt:: 02 Apr 2005
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens Bursell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 15:58

Selv tak. Jeg har ikke selv prøvet det normale L-rig, hvor L´et kun sidder i enden på lange leddelte rørfluer lavet som børsteormsimitationer. Til denne type af fluer foretrækker jeg typisk et tandem L-rig, hvor den forreste krog mellem fx to led er en lille trekrog (fx str 14-16) i en ophængerløkke (L-rig) og den bagerste er en endnu mindre krog (fx str 16-18) i en lillebitte rapalaløkke. Husk at rapala-løkkens øje ikke skal være større end krogens øje - dels for at give en bedre krogning og dels for at modvirke kludder. To løsthænglsede trekroge giver dog - ikke overraskende - større risiko for ophægtninger end én. Jeg har primært brugt takler a la dette på fx børsteorms imitaionen Palietormen http://www.bursell.dk/articles/fishing/saltwater/coastfishing/show/238

- på bombarda grej, men er man en dygtig kaster, så går det sikkert også fint med fluestangen.

Hvorvidt du kan holde en landingsprocent på over 90%  på Børsteormsimitationer bliver spændede at høre om, for generelt bliver det ofte sværere at kroge, jo større agnen er - også når der bruges små trekroge. Som sagt - vi har primært fåes vores L-rig resultater på 1-4 cm lange fluer og relaseflue-rig resutater på 4-10 cm lange fluer.

Mvh Jens

Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 16:50
Det er nu ikke en voldsomt stor børsteormsflue, da jeg havde svært ved at kaste den med fluestangen. prøvede med en 3delt med cactuschenille... det gik ikke da den var for svær at kaste med... Så nu har jeg fisket med en 2 delt (5-6cm) med marabou-hale og polarchenille krop trimmet. og en forkrop med polarchenillen og kuglehoved+lidt vægttråd... minder temmelig meget om alive-børsteorm. Den kaster ok og ser umiddelbart rigtig fin ud... ikke at jeg nogensinde rent faktisk har fanget på en børsteormsflue, men mange sværger jo til det! Så jeg har valgt at fortsætte med og en ophænger. Har du nogensinde brugt L-rig på en ophænger?
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 16:59
Hej Jens,

Tak for svaret. Det er godt at høre, at der ikke er problemer med dybe krogninger.
Mht snake-fluerne er jeg dog overbevist om, at de små trekroge spiller en uheldig rolle. Jeg har masser af krogfluer, der er bundet lowwater-agtigt, og med dem oplever jeg stort set aldrig, at krogen sidder så dybt som de små tretroge - uanset at krogen jo er det første, fisken får i munden. 

Og tak for de mange tip. Jeg tvivler dog på, at jeg får brugt dine tackler, da jeg ikke helt oplever et behov for bedre krogninger. Jeg har ikke talt krogningsprocenten,  men jeg synes generelt ikke, at det er et problem at kroge fiskene på hverken spinne- eller fluestang, 

Clau


Til top
Jens Bursell Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens Bursell

Tilmeldt:: 02 Apr 2005
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens Bursell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 17:24
Hej Claus
 
Selv tak - er dine low-water krogfluer lige så lange som dine snakeflies?
 
Mvh - Jens
Til top
Kasper Johansson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kasper J Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 17:48
Hej Jens,

Har du erfaring med L-rigget på lidt større rørfluer (5-8 cm) til fluefiskeri efter havørred og laks i strømvand?

MVH Kasper
Til top
Kim Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kim jakobsen Avatar

Tilmeldt:: 13 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 258
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kim jakobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 18:32
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 20:21
Hej,
Nej det er de som regel ikke. Men nogle af de kortvingede streamere er tæt på at være det. Jeg kan godt se din pointe, men jeg er nu færdig med de små ekroge, uanset hvad. 
Claus

Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2013 kl. 21:16
Hej Claus,
Jeg har samme erfaring med mindre lowwater fluer , primært str 6 som jeg er rigtigt tilfreds med til mit å fiskeri - altså god krogning, og meget sjældent dybt.
Mvh
Til top
Jens Bursell Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens Bursell

Tilmeldt:: 02 Apr 2005
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens Bursell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2013 kl. 10:23
Hej Kasper
 
Vi har kun fået prøvet L-rigget sporadisk i strømvand. Erik Tveskov fik en 7 kilos laks på L-rig sidste sommer. Peter Rødsgård havde en periode i 2011, hvor han bommede/mistede mange fisk med konventionelt fiskede rørfluer af den slags du nævner, nemlig store buskede rørfluer til natfiskeri i åen fisket med krogstyr og str 8 trekrog. Så vidt jeg husker bommede/mistede han cirka 20 fisk i træk. Da han prøvede L-rigget fik han så vidt jeg husker fire fisk ud af fire hug. Det skal dog kraftigt understreges, at antallet af data er så fåtalligt, at man i praksis ikke kan sige noget som helst andet end, at "det rent krongningsmæssigt tegnede fint". Desuden kan det ved natfiskeri være svært at bedømmme, hvorvidt fisken "bare har markeret bag fluen" eller reelt set taget den, hvilket ved denne form for fiskeri giver en relativt høj usikkerhed på iagttagelser omkring bommede/mistede fisk.
 
Han fluer var dog ikke tilpasset til L-rig fiskeri - og de blev ikke fisket semi-fixeret. Han havde derfor lidt problemer med ophægtninger. Når man bruger de store buskede rørfluer er det altså vigtigt at tilpasse dem til fiskeriet med L-rig og løsthængslet trekrog, så der ikke opstår ophægtningsproblemer - se eksempler på hvordan ovenfor i tråden. Mest oplagt med disse fluer er det at trimme den lidt på undersiden og semi-fixere ophængerknuden. Hvis jeg selv fiskede til dagligt ved åen efter havørred, tror jeg, at jeg ville gå efter at  binde en flue, der var specielt tilpasset til at fiske optimalt med L-rigs - både hvad angår materialer og måden materialerne sidder på. En flue, der fisker virkelig godt på kysten med L-rigs - selv uden forlænget rør, uden at være trimmet eller uden semi-fixering - er Flammen. En variant over dette koncept i sort kunne derfor måske være et godt bud på en natflue som fungerede godt med L-rig i åen (og på kysten).
 
Erik tveskov fik sin 7 kilos laks på en str 18 trekrog (Owner ST36 BCX), men generelt mener jeg str. 12 vil været et godt allround bud til store fluer efter laks og havørred i åen. Fisker du modhageløs svarer penetrationsevnen på en str. 10 uden modhager til en str. 14 med modhager.
 
Mvh Jens
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2013 kl. 23:11
Hej Jens
Micke Lindstrøm har kreeret et par mønstre eksempelvis hans sculpin (en zonker med muddler hoved) der har en meget fin gang og profil - den er oplagt at afprøve til L-rig eller andre forskudte krog monteringer.
Helt enig i at det er oplagt at tilpasse sine fluer til den ønskede krog montering.
mvh
Til top
Kasper Johansson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kasper J Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2013 kl. 09:26
Tak for svar, Jens! Thumbs Up
Tror at jeg vil prøve det i åen for selv at se hvor godt det fungerer.

MVH Kasper
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2013 kl. 10:13
Jeg har bundet nogle pattegrise hvor jeg har skåret røret over skævt og ladet et par millimeter stå som en spids ud foroven. På en måde kan jeg hjælpe L-rigget's knude op under fluen og så krogen vender den rette vej... synes umiddelbart det virker... men det kan også bare være fordi jeg har fået den belastet ordentligt så den går rigtigt... synes altså ikke det er slemt at spey-fibrene vikler sig ind i krogen...
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum