Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hornfisk på flue

 Besvar Besvar
Forfatter
Jeppe Damkjær Dreyer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jeppe1234

Tilmeldt:: 11 Feb 2013
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jeppe1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hornfisk på flue
    Sendt: 13 Apr 2013 kl. 16:39
Hej derude SmileSmile

Nogle der vil sende nogle billeder, med hvad for en flue i bruger til fluefiskeri efter hornfisk??

Til top
Jens Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jnielsen

Tilmeldt:: 27 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jnielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2013 kl. 16:44
Hej,

Du kan bruge stort set en hvilken som helst kystflue, som du ville bruge til havørred.

Men prøv noget andet - bind en Silkekrogen i enden af forfanget i stedet for en almindelig flue. Den giver masser af hornfisk.

Men lad være med at blive fortvivlet, hvis en ørred hugger - den bliver nemlig ikke siddende! Men det er rigtig sjovt med hornfiskene.
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2013 kl. 17:03
du kan sagtens fange fisk på silkekrogen... MEN hvis en havørred (eller en hvilken som anden fisk, undtagen næbgedden) bider på... så får du den ikke! så jeg forstår ikke hvorfor der er så mange der bruger det...

ja de fleste fluer kan bruges... gerne så fluer som kobberbassen eller små skumpoppere... det er sjovt fiskeri :-)
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2013 kl. 17:04
Jens---prøv at binde en lille karpe enkel-krog ind bagerst i silken ---det virker hvis en havørred hugger Wink

Hornfiskene sidder for det meste stadig i silken LOL
Til top
john mortensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
john 2000 Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 167
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér john 2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2013 kl. 18:00
Efter min mening er det ikke godt at bruge silkesnor, hvis man ikke har tænkt sig at tage fisken med hjem. Det kan være svært at få silkesnoren ud af tænderne, uden at fisken tager skade. 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2013 kl. 18:06
Nu skal man jo nok lade være med at være alt for skråsikker i sine udtalelser omkring silkesnorens evne til ikke at kunne fastholde en havørred.

Jeg fisker gerne hornfisk, med et lille rig med silkesnoren, selvfølgelig med hornfisk for øje, men jeg har vel i de sidste 4 -5 år landet små 10 havørreder og flere på de små 60 cm., så det passer simpelthen ikke, at det ikke kan lade sig gøre, men selvfølgelig mister man fisk, vis ikke fisken meget kontant, overfalder silkesnoren.

Silkesnoren er i øvrigt også brugbar til geddefiskeriet, især i områder med mange åkander.

Mvh
P.K.

Redigeret af PK - 13 Apr 2013 kl. 18:07
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2013 kl. 19:07
Citat: john 2000

Efter min mening er det ikke godt at bruge silkesnor, hvis man ikke har tænkt sig at tage fisken med hjem. Det kan være svært at få silkesnoren ud af tænderne, uden at fisken tager skade. 
    
 
Dette løses meget enkelt, man holder fisken i vandet, samtidigt med at man frigør silketråden, det er med til at holde de tynde tråde mere spredt og derved letter at få fri.
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2013 kl. 19:25
Citat: PK

Nu skal man jo nok lade være med at være alt for skråsikker i sine udtalelser omkring silkesnorens evne til ikke at kunne fastholde en havørred.

Jeg fisker gerne hornfisk, med et lille rig med silkesnoren, selvfølgelig med hornfisk for øje, men jeg har vel i de sidste 4 -5 år landet små 10 havørreder og flere på de små 60 cm., så det passer simpelthen ikke, at det ikke kan lade sig gøre, men selvfølgelig mister man fisk, vis ikke fisken meget kontant, overfalder silkesnoren.

Silkesnoren er i øvrigt også brugbar til geddefiskeriet, især i områder med mange åkander.

Mvh
P.K.

det har jeg aldrig hørt om... men cool nok at det kan lade sig gøre...
og mht gedderne kan jeg forestille mig at der skal flere silketråde ad gangen...?
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2013 kl. 20:28
Ja, du ret med gedderne, her er der 4 sæt i et bundt, gerne i flerfarvet + at jeg har en snoet kobber wire i midten, ellers er der plukket uld ved første hug, og så begynder det at koste.

Mvh
P.K.
Til top
John Erik Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nani

Tilmeldt:: 26 Sep 2010
Geografisk: Ry
Status: Offline
Beskeder: 224
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nani Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2013 kl. 20:41
Silkesnor - det dur hvis du vil fiske horn på flue :) Men som der bliver nævnt bør du stoppe eller skifte til alm. fluer, når du har dem du vil have. Jeg har i hvert fald svært ved at genudsætte dem. Husk bare at du ikke skal give modhug. De skal bare have lov at tygge godt på tråden.
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2013 kl. 23:03
krog str 8 kortskaftet
hale 4 strå pearl flash
krop polar chenille i pink orange el rød  klippet i facon som lille kugle

alle fluer dur men oven nævnte er virkelig effektiv - smør den ind i mucillin eller andet flydemiddel, virkelig morsomt når de "plukker" den med næbbet i overflade filmen :-)

lidt off topic: fra tid til anden udtrykkes der en lidt nedladende holdning til hornfisk hvilket jeg ikke forstår,  jeg syntes de er drøn sjove på let fluegrej/let spinne udstyr. Argumentet om at det er svært at fange havørred for bare hornfisk kan jeg ikke genkende,  jeg har gennem årene fanget mange havørred i horn sæsonen, vil man fiske seletivt er det min erfating at en honey shrimp (upp side down) kroger meget få horn fisk, de er meget interesseret i den, men det meget sjældent de bliver hængende. 
mvh
Til top
Ivan møller Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
imn

Tilmeldt:: 18 Aug 2004
Status: Offline
Beskeder: 91
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér imn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2013 kl. 02:20
Per K.
 
Hvordan monterer du kobber tråden og hvorfor hjælper den, jeg kan ikke helt se det for mig; men det lyder så spændende at det absolut skal prøves.
 
MVH.
 
Ivan.
Til top
ole hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
O K H Avatar

Tilmeldt:: 24 Okt 2006
Geografisk: all around
Status: Offline
Beskeder: 122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér O K H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2013 kl. 07:12

Censored



Redigeret af O K H - 14 Apr 2013 kl. 07:30
Til top
ole hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
O K H Avatar

Tilmeldt:: 24 Okt 2006
Geografisk: all around
Status: Offline
Beskeder: 122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér O K H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2013 kl. 07:21
Citat: HDCSmeden

krog str 8 kortskaftet
hale 4 strå pearl flash
krop polar chenille i pink orange el rød  klippet i facon som lille kugle

alle fluer dur men oven nævnte er virkelig effektiv - smør den ind i mucillin eller andet flydemiddel, virkelig morsomt når de "plukker" den med næbbet i overflade filmen :-)

lidt off topic: fra tid til anden udtrykkes der en lidt nedladende holdning til hornfisk hvilket jeg ikke forstår,  jeg syntes de er drøn sjove på let fluegrej/let spinne udstyr. Argumentet om at det er svært at fange havørred for bare hornfisk kan jeg ikke genkende,  jeg har gennem årene fanget mange havørred i horn sæsonen, vil man fiske seletivt er det min erfating at en honey shrimp (upp side down) kroger meget få horn fisk, de er meget interesseret i den, men det meget sjældent de bliver hængende. 
mvh
 
Her er jeg enig med Smeden , hornfisk drønsjove fange på flue og chance for bifangst er absolut til stæde , kunsten er at bruge små fluer de ikke kræsne og aldrig modhug lad dem løbe med fluen så kroger de sig selv Wink
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2013 kl. 07:41
Hej Ivan.

Kobbertråden er er en 0,25mm., og er dobbelt twistet i en twistemaskinen, altså hård snoet, samtidig er der et øje, som bruges til at tøjre den twistede wire, sammen med 4 bundter silkesnor.

Forfanget bindes på de 4 bundter og kobbertråden sidder i midten.(Sådan ca.!)
Jeg bruger gerne gul og rød, eller rød og orange silkesnor, de farver er gedderne tosset med.

Ud over at kobbertråden, beskytter mod det værste gnaveri i silkesnoren, er den også fin til lige at trække snoren ud af bisserne på gedden, så er man fri for, at få alt for mange rifter af de skarpe tænder.

Kobbersnoren er ikke det eneste der kunne bruges, der er mange måder at beskytte silkesnoren på, de ting man bruger må ikke være for tykke, for så hænger trådene ikke i tænderne.

Jeg bruger den her metode til fiskeri inde imellem åkanderne, og andet der flyder i overflade, og det fiskeri er sindsygt spændende, især når gedden kommer stormende inde imellem åkanderne, og indhalere silkesnoren, så er det med at få trættet fisken og få den guidet udenom stængler og andet

Prøv det!

Mvh
P.K.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2013 kl. 07:52
Ja, det med at man ikke værdsætter hornfisken, har jeg aldrig kunnet forstå.

Jeg har alle dage taget det, som en udfordring, at man meget alsidig kan fiske hornfisk, og uanset om man bryder sig om dem, så er der tusindvis af mennesker, der har glæde af den.

Jeg har fisket den med alt mulig gennem årene, og en ting man skulle tænke over, når talen er på havørred og steelhead i hornfiskesæsonen, det er, at når hornfisken har smidt æggene, så er der føde an mas til alle typer fisk og dyr, så der er reelt altid ørreder i nærheden, og de æder også rogn!

Med hensyn til fangst af ørred, så har jeg i de sidste 10 år lagt mit fiskeri om fra natfiskeri til fiskeri midt på dagen, i den varmeste tid, og uanset om der er hornfisk eller ej, så får jeg mine havørreder, oftest de mærkeligste steder, meget tæt på land.

Her står ørreden parkeret inde i / under blæretangen, og jeg skal hilse og sige at en 5 punds fuldfed sommerørred på kort snor, ja det er en oplevelse, at fange på små fluer

Mvh
P.k.
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2013 kl. 10:07
Jeg glæder mig da til de indfinder sig... synes de er sjove... ikke mindst for børn! Med børnene fisker jeg dem på Blink, hvor vi har afmonteret krogen og sat en silkekrog istedet... så sker der ikke den store skade hvis de rammer hinanden.
Jeg selv på bombarda eller med fluestangen med en silkekrog i en svirvel. Ellers så bare en klat pink dubbing eller lignende på en krog så den er tydelig... og så bare ind i et højt tempo.
I år tror jeg at min #4 skal prøves på hornene... hvis vinden er til det.
Til top
Søren Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
racedue Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2005
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 181
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér racedue Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2013 kl. 10:47
Har god erfaring med juletræs-fluer i pink til hornfisk.Men også en orange flue virker
Til top
Mads Gylling Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mkgylling

Tilmeldt:: 04 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mkgylling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2013 kl. 12:33
Jeg vil også sige at de hugger sgu på hvad som helst:)


http://www.facebook.com/groups/111487969021516/
Til top
Ivan møller Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
imn

Tilmeldt:: 18 Aug 2004
Status: Offline
Beskeder: 91
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér imn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2013 kl. 00:51
Hej P.K.
 
Mange tak for hjælpen / beskrivelsen.
 
Det skal prøves ved luskede grejæder pladser,Smile gad vide om det også virker på aborrer!!
 
MVH.
 
Ivan.
 
 
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2013 kl. 12:35
Jeg binder en klat flashdupping på en str. 12-14 alm kortskaftet krog. Jeg laver røde,gule,grønne,brune. På nogle af dem kommer der en lille kobberkugle i fronten. Jeg har en forfangstip på 0,18-0,20mm. Indtagningen af fluen er tit korte/langsomme 20 cm indtag, med ca 1-2 sek. Imellem. Jeg har flere gange fanget 15-20 stk. På 1/2 time på den måde og de tager den hårdt og brutalt. Ofte er den kroget i kæbeleddet. Når jeg har dem jeg vil spise, klemmer jeg modhageren. Hvis intet sker skal indtagningen selvfølgelig varieres. God fornøjelse.

Til dem som ikke spiser dem pga. For mange ben. Jeg så til lystfiskerdage, at man kan filetere nogle gode rygstykker af uden ben og lave dem i pomfrit facon. De rulles i mel og steges i rigeligt olie på en pande. De blev kaldt pomfritfisk og børnene spiste dem som slik. Det ikk så ringe endda Tongue
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Anders Saabye Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
AndersMoller

Tilmeldt:: 13 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér AndersMoller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2013 kl. 16:41
Som de andre har skrevet, kan man bruge stort set alle fluer til at fange hornfisk. Jeg har dog erfaring med, at det mest optimale er røde eller brune fluer. Du kan læse meget mere om at fange hornfisk på fluer her http://fanghornfisk.dk/fang-hornfisk/
Jeg elsker at fiske efter hornfisk, og har lige åbnet min egen hjemmeside på http://fanghornfisk.dk/ Kom gerne med feedback og konstruktiv kritik!
Til top
Rickard Landin Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MrFlyfish

Tilmeldt:: 01 Okt 2008
Geografisk: Skåne,Sverige
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MrFlyfish Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Aug 2013 kl. 15:24
Jag använder gärna blå/silver spoonfly eller en röd tångloppa. Du kan se hur dom ser ut på min hemsida www.landintyringe.se
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Aug 2013 kl. 19:34
hej alle. der også den mulighed at hvis man også vil øge sin mulighed for havørred i forbindelse med silketråden monterer du bare en enkelt krog i silkekrogen ved at trække den igennem krogens øje og inden du trækker til kører du krogen igennem silkekrogens løkke så har du en fin flue med krog som kan øge dine chancer for at få en havørred på silketråden + hornfisk. mvh.leif.
Til top
Johnny Mousten Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Udland66

Tilmeldt:: 27 Apr 2006
Geografisk: Skåne
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Udland66 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2013 kl. 09:29
Jeg har ikke noget billede.
Men vores Danmarksflue virker på hornfisk (mange på samvittgheden) og giver bifangst i form af Havørred.
 
Krogstr. 8-10
Sølvkugle som hoved.
Krop: rød glitter chenille
Hale: hvid marabou
 
Tages ind i 30-40cm ryk og fiskene jager den som gale Smile
 
Fiskehilsen
Johnny
Trelleborg
Sydsverige.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum