Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvem kender dette fluestik

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvem kender dette fluestik
    Sendt: 15 Apr 2013 kl. 05:23
Hej.

Jeg er ikke rigtig tilfreds med mit nuværende fluestik (danvise) der er simpelthen bare ikke plads nok til materialer kan være bag fluen da de støder lige ind i basen. Nu er det ikke monster fluer jeg binder, men dem der har et danvise stik ved nok hvad jeg mener?
Jeg søger et stik hvor der er god plads til at binde fluer som pattegrisen og tobis fluer. Jeg har set lidt på Griffin Montana Mongoose, nogen der har erfaring med det? Jeg vil lige skynde mig at sige at jeg dybest set ikke ved om jeg er afhængig af true 360 rotation da jeg så godt som ikke rigtig spinner fluen så meget rundt, mest til lige at få lagt belastning ordentligt på undersiden af fluen eller lige se den fra alle vinkler.
Har kigget lidt til Anvil Apex og Dynaking Barracuda trekker. Anvil Atlas er stort set udelukket da jeg synes den ligner en kæmpe vandhane

Håber i kan komme med noget input Det behøves ikke nødvendigvis være fra danske sider, men helst indenfor EU.
2000kr eller lige over kan gå an.
Hilsen Kim.
Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2013 kl. 07:05
Jeg bruger dette her og er 100 % tilfreds  ... jeg binder både små og store fluer (gedde) ... og masser af rørfluer .. har aldrig problemer  ... 

Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
Jan L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JTHL

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 453
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JTHL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2013 kl. 07:13
Hvad med bare at købe en forlænger til dit nuværende stik?

http://www.jsflyfishing.com/cgi-bin/item/OF-900807-0000/85100/LeRoy-Fly-Fishing-Danvise-Extension-Arm.html
Til top
ole skaarup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ole skaarup

Tilmeldt:: 11 Dec 2010
Geografisk: Hobro
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole skaarup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2013 kl. 07:50
Jeg bruger Danvice og kan slet ikke genkende dit problem, kæberne kar skubbes frem så der bliver størrer afstand. Jeg binder en del fluer med store hejrespeyfjer og har aldrig haft pladsproblemer.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2013 kl. 09:13
Citat: ole skaarup

Jeg bruger Danvice og kan slet ikke genkende dit problem, kæberne kar skubbes frem så der bliver størrer afstand. Jeg binder en del fluer med store hejrespeyfjer og har aldrig haft pladsproblemer.

Hvis fluen skal rotere om sin egen akse, så kræver det at man justerer kæberne op/ned efter krog størrelsen. Prøv at smide en størrelse 4 krog i, så kan du se hvad jeg mener. Jo større krog, jo længere ned og dermed tættere på stikket.
Hilsen Kim.
Til top
ole skaarup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ole skaarup

Tilmeldt:: 11 Dec 2010
Geografisk: Hobro
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole skaarup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2013 kl. 10:09
Har lige været ude og tjekke. mit stik er monteret med længere kæber end de originale ( har købt stikket brugt )
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
tom3011

Tilmeldt:: 14 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 76
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tom3011 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2013 kl. 11:03
måske kikke her http://www.flytyingboutique.com/
jeg købte et nor vice på overståede her kan du med sikkerhed går 360 grader rundt. jeg betalte ca 2850kr for nor vice stikket og extra
small kæber og tråd holder fra bobbin.prisen her hjemme er ca 2700kr for fluestikket
besparelse ca 1000kr ved køb i England



Redigeret af tom3011 - 15 Apr 2013 kl. 11:04
Til top
Kim Greil Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Greil

Tilmeldt:: 09 Feb 2013
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Greil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2013 kl. 12:56
Der er et Norvise stik (nyt) til salg for 1500,00 inde på køb/salg.
Der står ikke Norvise i overskriften,men noget i retning af "Fluegrej".
Nej, det er ikke min annonce,men har selv et Norvise stik, som jeg er meget tilfreds med.
Vh
Kim
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2013 kl. 15:57
Hej her kan du se/sammenligne forskellen - uden og med forlænger til danvise`n
 
 
P/S - jeg har sådan en "fætter" her til til overs, da jeg er ved at rydde op i nogle af mine skabe. Købt hos Korsholm og med kvittering. Ubrugt og dit for kr. 950 + fragt Big smile
 
 
HOV - Jeg så ikke lige, at du IKKE vil købe en "vandhane" he he. Troede nu lige, at det var funktionaliteten, og ikke udseendet du gik efter Confused
 
Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 15 Apr 2013 kl. 16:31
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2013 kl. 16:31
Se her

De har hvad hjertet begær

Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2013 kl. 16:40
jeg har et dyna king baracuda junior... det er fint til fluer fra str 8 eller noget i den stil... men kun hvis krogen sidder helt almindeligt, i en af de to furer der er fræset i kæben... hvis man vil sætte krogen anderledes eller bruge mindre kroge, så sidder den ikke ret godt :-(

mik
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2013 kl. 20:09
Hmmm..
Kim Big smile
Det perfekte fluestik findes ikke. De har alle begrænsninger af èn eller anden art, så kun hvis bruger stiller "total terms", og dette ikke indebærer brugers ønsker udover stikkets fysiske muligher, vil det være muligt - men kun for denne bruger - så derfor vil det ikke være seriøst, at kalde det for et perfekt stik, da andre jo har anderledes ønsker til "dette perfekte stik" .... 
 
Hvis man vil have det fluestik, der passer èn bedst, er man derfor nødt til, at købe mindst èt ekstra fluestik, hvis alle områder skal dækkes.
 
I denne tråd er det så "pladsmangel og udseendet" der betyder noget. Andre fluestik har begrænsninger med kæberne (styrke, kroghold, krogstr.). Andre kan ikke lide de materialer stikkene er lavet af, og selvfølgelig er der alle dem, der nægter at betale over kr. 1500.- for et stik, der kan det samme som et til kr. 10000.-
 
Hertil  bør vel nævnes, at forskellen på de dyreste og de mellemdyre stik, hovedsageligt er begrundet af materialerne og finish!. De fleste stik fra kr. ca. 500.- og op er jo roterende og kan monteres med bobbinholdere, bordholdere, bordplade, belyst forstørrelsesglas, baggrundsplader med forskellige farver etc.
 
Så nu mangler vi vist kun et stik, der selv kan binde fluerne via display indtastning evt. fra smartphonen, Ipoden etc. mens vi sidder med den ene arm om konen (dem der nu har en), og den gode cognac i den anden hånd (sådan en har jeg), og fryder os over, hvor flotte fluer man binder. Se lille mor - helt uden hænder LOL 
 
Hmmm... måske man kunne integrere dette i en symaskine. Den har jo det meste elektronik installeret i forvejen Clap
 
Samtidig med at et fluestik bliver fabrikeret i næsten uforgængeligt nickelfrit "tandlægestål", bliver finesserne også MEGET dyrere at fabrikere. Det er jo ikke nok, at lave stikket af nævnte dyre materialer, men EKSTREMT vigtigt for "hybrid-empatien"  (ups - opfandt hvis lige et nyt ord he he) - mellem mand og maskine, at følelsen af fuldendthed via funktion, materiale, brugervenlighed, gennemførthed, OG UDSEENDE DER IKKE LIGNER F.EKS. EN VANDHANE - ups -  er til stede LOL 
 
Men som jeg startede med, så kræver det flere stik, og dermed er drømmen om: THERE CAN BE ONLY ONE - (FLY VISE) - SLUT Big smile
 
Og til dem der binder STORE fluer!. Køb jer dog et LILLE SKRUESTIK for en 30-40kr. Det kan holde alle de store kroge solidt fast. Dog kan de ikke rotere, men hvor fin skal finishen lige være til den størrelse fluer, der alligevel skal molestreres af "sydhavenes stortandede "ild i a røv fisk", der forøvrigt er ligeglade med den "tøsede perfektionistiske finish" vi går op i her i danmark LOL Dette er så ikke en kritik, da fisk i danmark har en væsentlig anden overlevelses strategi end fisk i syden!.
 
Et lidt udvidet indlæg exsta-ordinaere - but you can take it... - og så koster det forøvrigt ikke noget WinkLOL
 
Krum Hals & Høj Haleføring
- Kim -


Redigeret af kikophil - 15 Apr 2013 kl. 20:17
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2013 kl. 14:02
Hehe Kim, jeg kan godt lide dit indlæg det sætter lidt tingene i perspektiv
Havde jeg haft pengene til bare at shoppe løs, havde jeg nok købt et af dem fra enten dyna king eller renzetti uden at tænke så meget over prisen, men nu er verden jo ikke sådan.
Samtidig ved jeg ikke om det er så skide nødvendigt med true rotation, så et Anvil Apex ville måske ikke være helt af vejen
Jeg kan bare ikke stille mig selv tilfreds med en af de der billige thompson skruestik til knap 100kr.
Hilsen Kim.
Til top
Allan T. Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ATH. Avatar

Tilmeldt:: 05 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ATH. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2013 kl. 17:03
[QUOTE=Kim Krikau Jensen] Anvil Atlas er stort set udelukket da jeg synes den ligner en kæmpe vandhane


Det med "vandhanen" ved jeg ikke hvor du får det fra? Måske fordi du kun har set det på billeder?
Jeg er absolut yderst tilfreds med stikket, og det dækker mit behov fuldt ud!

Redigeret af ATH. - 16 Apr 2013 kl. 17:06
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2013 kl. 18:24
Syntes da også at Anvil Atlas stik er fint, kunne godt blive mit næste
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2013 kl. 19:52
Citat: ATH.

[QUOTE=Kim Krikau Jensen] Anvil Atlas er stort set udelukket da jeg synes den ligner en kæmpe vandhane


Det med "vandhanen" ved jeg ikke hvor du får det fra? Måske fordi du kun har set det på billeder?
Jeg er absolut yderst tilfreds med stikket, og det dækker mit behov fuldt ud!

Jeg har tænkt og set en del på billeder og jeg kunne faktisk godt være interesseret i Atlas stikket. Men jeg har læst lidt frem og tilbage på nettet. Nogen siger at det ikke er så veludført i finish (rough edges) hvad de mener med det ved jeg ikke rigtig? Måske kanterne der ikke er så veludførte? Kan du/i bekræfte dette?
Hilsen Kim.
Til top
john mortensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
john 2000 Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 167
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér john 2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2013 kl. 20:24
Citat: SoftboyDK

Jeg bruger dette her og er 100 % tilfreds  ... jeg binder både små og store fluer (gedde) ... og masser af rørfluer .. har aldrig problemer  ... 

jeg har også et renzetti, og jeg er super glad for det. Så køb du sådan et stik, det vil du ikke fortryde.Thumbs Up
Til top
Allan T. Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ATH. Avatar

Tilmeldt:: 05 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ATH. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2013 kl. 22:09
Citat: Kim Krikau Jensen

Citat: ATH.

[QUOTE=Kim Krikau Jensen] Anvil Atlas er stort set udelukket da jeg synes den ligner en kæmpe vandhane


Det med "vandhanen" ved jeg ikke hvor du får det fra? Måske fordi du kun har set det på billeder?
Jeg er absolut yderst tilfreds med stikket, og det dækker mit behov fuldt ud!

Jeg har tænkt og set en del på billeder og jeg kunne faktisk godt være interesseret i Atlas stikket. Men jeg har læst lidt frem og tilbage på nettet. Nogen siger at det ikke er så veludført i finish (rough edges) hvad de mener med det ved jeg ikke rigtig? Måske kanterne der ikke er så veludførte? Kan du/i bekræfte dette?


Det mener jeg bestemt ikke. Synes bestemt det er veludført.
Det er et tungt stik, hvilket jeg er ret vild med. Du har 2 udfræsninger i kæben. Selvom krogen ikke sidder i udfræsningen, så sidder krogen stadig godt fast. Det er Amerikansk når det er bedst Har intet negativt at sige om stikket.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Apr 2013 kl. 08:33
Det lyder godt.

Er der nogen af jer der har erfaring med Dyna King? Eventuelt Trekker versionen?
Hilsen Kim.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Apr 2013 kl. 23:56
Hej igen Kim
 
Vedr. Anvil Atlas stikket
 
Ja- jeg kan godt huske, at jeg læste på nettet, om manglende finish, og jeg var da også spændt på, hvad det indebar. Jeg kan dog ikke se det mindste galt - tvært imod. Det ligner jo noget min tandlæge lynhurtigt kan finde på at trække frem fra kitlen, mens jeg et øjeblik kikker den anden vej LOL
 
Nogle stik har nemlig den ulempe, at kæberne ikke er helt lige i spidsen i forhold til hinanden. dette vil ikke betyde en dyt hvis man binder lidt større fluer, da 1-1½mm. forskudt kæbe ikke burde gøre noget medmindre de slebne krogfuger, der jo findes i nogle kæber ikke flugter overfor hinanden!. Ved montage af en krog mindre end ca. str. 18 vil det derimod være 2 store skæve "grøfter" den skal tvinges til, at sidde fast i.
 
Og som skrevet er det et tungt stærkt stik der både har bordholder (c clamp) samt bord base.
 
Den buede vandhanefason bør vel egentlig være til stikkets fordel, da der er et pænt stykke uden forstyrrende greb m.m således at du næsten kan begynde på at binde gadekoste, hvis fluerne skulle kede dig Big smile Andre langt dyrere stik har netop forskellige fastspændingsgreb/skruer etc. ret tæt på kæberne.
 
Fortsat god aften
Mvh. - Kim -
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 01:07
Tjaaa - når man snakker om vandhaner. Stiller man stikkene op overfor hinanden som her - Renzetti traveler:
 
 
Dyna King Trekker:
Dyna-King Trekker Pedestal Fly Tying Vise New
 
Dyna King Barracuda:
Dyna King Barracuda Vise Pedelstal 
 
Anvil Atlas Fuld Rotary:
Atlas Full Rotary Fly Tying Vise by Anvil USA 1000-A Made in USA
 
Man skal vist ikke være VVS mand med alle de vandhaner. Så ville man jo nærmest ha` taget arbejdet med hjem LOL
 
Mvh. - Kim -  


Redigeret af kikophil - 18 Apr 2013 kl. 01:11
Til top
Jonas Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jonasrr Avatar

Tilmeldt:: 15 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jonasrr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 10:34
Jeg har netop fået et Anvil Atlas i gave. Jeg ønskede mig stikket da jeg har læst flere positive bemærkninger omkring dette, og det samtidig ligger i en prisklasse under de fleste andre. Men jeg må indrømme, at jeg blev skuffet da jeg fik det i hænderne...

Krogholdet, som jo er klart det vigtigste for et fluestik, var langt fra godt nok i mine øjne. En Partridge CS54 str. 6 sad ganske enkelt for dårligt til at jeg ville forsøge mig med at binde på det, så jeg fandt i stedet mit gamle stik frem igen.
Ligeledes var finishen ikke hvad jeg havde forventet, og de bevægelige dele havde enten slør, eller gik ikke "glidende".

Jeg må desværre sende stikket tilbage, og overvejer nu om der skal smides lidt ekstra efter et Renzetti traveller eller Presentation 2000, som i mine øjne er de næste alternativer i den lidt bedre klasse.

Det skal siges, at jeg er vant til at binde på et TMC vise, og det således er dette stik jeg sammenligner med, selv om det ligger i en anden prisklasse.

Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 17:56
Hmmm...
Og så blev jeg lidt nysgerrig Big smile
Hej Jonas - det forstår jeg så ikke, da jeg netop har afprøvet/monteret en En Partridge CS54 str. 6 krog i mit Anvil Atlas stik. den sad urokkelig fast. Du har prøvet forskellige stik/kæber, men har du strammet dem efter proseduren. Mange kæber er ødelagt fordi brugeren ikke har strammet dem "rigtigt" til!. Og med hensyn til slør, kan jeg så heller ikke finde det mindste. Kun når div. "låseskruer" er løsnet er der lidt slør, men så er stikket jo heller ikke i fluebindings "mode" længere. Kun ved cirkulation vil der være mindre kontaktmellem metaldelene, hvilket vil give lidt dårligere "gefuhl"
 
Andre stik har teflonbelægning der her giver strammere kontakt og mere jævn glidning mellem metaldelene, og det er blandt andet dette, der giver forøget pris, og en bedre funktionsfornemmelse.
 
Tager man brillerne af, kan man også se, at der er mange små ridser i metallet. Dette har så ikke noget med funktionaliteten at gøre, men er kun et spørgsmål om "luksus fornemmelsen". Det er så et individuelt forfængeligt krav, hvor nogle går mere op i det end andre.
 
Så alt i alt er det et spørgsmål om, hvorvidt man vil betale det 3 dobbelte for et stik, der giver ekstra ekstetisk nydelse samt mindre glidende tolerence (kan vel kalde det for visuel og praktisk betjeningskomfort?), der ikke har noget med selve funktionaliteten at gøre...
/Kim
Til top
Jonas Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jonasrr Avatar

Tilmeldt:: 15 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jonasrr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2013 kl. 22:21
Hej Kim.

Så vil jeg da forsøge at forklare mig... :)

Som skrevet er det vigtigste for et fluestik, at det kan holde på en krog.
Jeg betvivler ikke, at du har fået Partridge krogen til at sidde godt fast i stikket, men jeg må konstatere, at det ikke lykkedes for mig til trods for en række forsøg på forskellige indstillinger. 
På stikket sidder der jo en "indstillings-skrue", som anvendes til at justere for forskellige krogstørrelser, hvorefter krogen låses fast ved at spænde vippearmen. Jeg forsøgte alle indstillinger af skruen fra helt løst til helt fast, hvor vippearmen ikke længere kunne presses helt op - og i alle indstillinger kunne jeg vippe med krogen...
Det er muligt at man med øvelse kan lære at indstille skruen rigtigt således at forskellige krogstørrelser kommer til at sidde ordentligt fast. Men med mit kendskab fra diverse andre modeller burde det ikke kræve nogen længere tilvænningsperiode at betjene et fluestik, og det bør aldrig være nødvendigt at lægge kræfter i for at få krogen til at sidde fast!

Mht. slør i stikket, så tænker jeg her primært på rotationsfunktionen. Der var i denne et slør på op til 5 mm før end armen og kæberne begyndte at dreje. Muligvis kan dette også justeres, men det kan så vidt jeg kunne se kun gøres ved brug af værktøj, hvilket jeg ikke mener bør være nødvendigt på et nyt fluestik. Specielt ikke når ikke værktøjet dertil medfølger!

I forhold til finish på stikket var jeg også noget skuffet. På trods af at det ikke er et stik i dyreste prisklasse, så havde jeg forventet at det ville tage sig pænt ud på bordet. Men der var virkelig mange ridser på alle andre dele end lige den pulverlakerede piedestal. Faktisk er der så mange, at jeg var i tvivl om jeg var blevet tilsendt en demomodel, men dette tyder det dog ikke på i forhold til sliddelene.

Min konklusion var således, at stikket med lidt håndelag og tilvænning formentlig kan bringes til at fungere tilfredsstillende. Men når det er sagt, så mener jeg at et Danvise eller Flymate stik, der koster 2/3 af Atlas, vil kunne klare jobbet mindst lige så fint og give færre frustrationer undervejs. 

Og med det sagt, så er min fluebinding efterhånden nået til et stadie, hvor fluerne bindes for hyggens skyld, og det derfor skal være en fornøjelse at sidde bag stikket. Så jeg betaler hellere det 3-dobbelte for at få det du betegner som "betjeningskomfort" end jeg vil sidde og irritere mig over dårligt kroghold, slør og ridser i de hyggelige fluebindingsstunder... ;)
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2013 kl. 12:53
Fedt at høre flere sider af samme sag. Jeg ønsker ikke at opleve disse dårlige ting med et nyt fluestik.

En anden ting. Det her med true rotation vs standard.... Jeg kan da godt se det smarte i at kunne se fluen fra alle sider i vandret plan, men oplever i der bruger standard rotation problemer med at se fluen fra alle vinkler? Hvad med indbinding på feks. undersiden af fluen?
Hilsen Kim.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2013 kl. 18:56
Hej Jonas Big smile
Fint uddybende indlæg du kommer med. Jeg kan dog ikke se samme problemstilling med hensyn til kroghold/slør på min udgave. Men i og med, at vi er enige om, at alle de små ridser er skræmmende, er det måske forskel i produktions fremstillingen der også giver det slør du nævner, men som jeg heller ikke kan se i det størrelsesforhold. Det lyder jo næsten som om, at der er gjort plads til en teflonpakning man så ikke har monteret Confused - øv.
 
Med hensyn til "hygge faktoren" kan jeg helt følge dig. Der er jo også en gevaldig forskel på, om man drikker sin årgangs whiskey af et rigtigt whiskeyglas eller af et gammelt kaffekrus he he. Whiskeyen er og udgør det samme men men men - you know Thumbs Up
 
Kim Big smile
 
Der er helt sikkert mange fluebindere der sidder med en masse spørgsmål om forskellige fluestik. Når man søger på nettet, får man forskellige svar på næsten alle stikkenes funktioner, og man føler jo nærmest, at man spiller hasard med sine penge, når man endelig tager "chancen" og køber et stik, man ikke har prøvet på forhånd.
 
Derfor ville det nok være en god idè, om man oprettede nogle "showrooms" forskellige steder i danmark, hvor man kan sætte sig ned, og afprøve forskellige stik. Det kan jo faktisk være, at man falder for et stik udfra funktioner/ting som man slet ikke har tænkt over. Er det f.eks. en dårlig C clamp der følger med, så ens "fluebord" bliver til savsmuld af skruen, eller er baseholderen så let, at man regelmæssigt får hele stikket med flue og kemikalier ned i skødet eller på gulvet.
 
Bortset fra at de større fluegrejsforhandlere allerede har pladsmangel, ville det være et indlysende sted, at oprette showrooms, da de jo samtidig har de øvrige materialer indenfor rækkevidde. Jeg ved så ikke lige, hvorvidt forhandlerne har låst sig til salg af de enkelte fluestikmærker, så et større udvalg vil give smerter på indkøbssiden (rabat)
 
Mvh. - Kim -
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 17:21
Havde håbet på at flere ville byde ind med deres synspunkt. Der er mange der taler for true rotation på nettet, men hvad med jer der bruger Regal? Savner i de "fordele" der er ved true rotation?
Markedet er godt nok begrænset herhjemme for fluestik. Der er meget få mærker eller begrænset antal af de mærker der er til rådighed.
Hilsen Kim.
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 18:41
Hej
Jeg har flg.
til "normale" fluer renzetti traveler .afløste danvise som jeg var meget tilfreds med også, men har ikke fortrudt.
Til rørfluer eumer Rørfluestik - det er det bedste jeg har gjort, syntes det var noget klodset om det så var fits nål eller rørflueholder. Dette er super stabilt, og jeg er meget tilfreds
Yil store fluer (meget sjældent da jeg nu foretrækker rørfluer hertil) til "kæmpekroge" har jeg brugt et eller andet "starter" stik til bordpå spænding (som Kim skriver)
mvh
Til top
Anders Bak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Andersb Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Andersb Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 19:48
Bruger selv Regal og det roterer nu fint!!
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 20:52
Citat: Andersb

Bruger selv Regal og det roterer nu fint!!

Der er forskel på standard rotation (Regal) og true 360 rotation hvor fluen roterer om sin egen akse (Renzetti traveler, Dyna King Barracuda)
Hilsen Kim.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum