Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

fiskeri og vindhastigheder

 Besvar Besvar
Forfatter
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: fiskeri og vindhastigheder
    Sendt: 28 Jun 2013 kl. 07:10
Hejsa

Jeg skal lige høre om jeres erfaringer med fiskeri på vesterhavet.
Hvis det blæser 8 - 12 m/s er det så muligt at fiske fra kutter på Vesterhavet? Eller er det direkte uforsvarligt?
Eller er det bare fint nok?
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2013 kl. 08:25

Jeg går ud fra at du taler om sekundmeter. Ellers er 12 på Beaufort-skalaen orkan og 8 er hård kuling.

Der er stor forskel på 8 og 12 sekundmeter. Jeg har været på det gule rev i 11 sekundmeter. Jeg opfattede det som sikkerhedsmæssigt forsvarligt, men det var en udfordring at fiske pga. lange dønninger og hurtig drift. Selv en 400 grams pirk kunne ikke holde bund i pirkesiden. Jeg gik derfor over til at kaste med en 300 grams pirk med vinden i ryggen, og fik en del fisk på den måde. Men båden rullede ret kraftigt.

Den anden udfordring var søsyge. 5 ud af 12 mand var så hårdt ramt at de ikke fiskede overhovedet. Og 2 af dem kunne ikke stå på benene da vi kom i land, de blev båret i land, og var dehydrerede pga. opkast. Og på det punkt var det måske ikke forsvarligt, de måtte begge have lægehjælp for væsketabet. Jeg var ikke selv søsyg.

Forskellen på 8 og 12 sekundmeter lyder ikke af så meget, men ude på havet er det en stor forskel. Jeg har også været på det gule rev ved ca. 8 sekundmeter, og det var en fornøjelse. Ved en 11-12 stykker er der nok nogle som ønsker at de var blevet i land.

Mvh. Peter

Til top
esben bøgh Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
esben

Tilmeldt:: 02 Apr 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér esben Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2013 kl. 08:43
mange af bådende tager ikke ud ved vind over 8-10m/sec. for det første er det som beskrevet svært at fiske når båden ruller og ikke mindst søsygen slår mange af pinden. derudover er der stor risiko for fald og dermed tilskadekomst. tror de fleste både har den regel at man ringer i god tid for afgang for at høre om der sejles. har været ude hvor det var hjem før tid pga vind.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum