Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hardy spinnestænger

 Besvar Besvar
Forfatter
Ole Sohus Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sohus

Tilmeldt:: 13 Dec 2007
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sohus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hardy spinnestænger
    Sendt: 01 Jul 2013 kl. 19:43
Hej Forum.
Jeg er meget i tvivl,men håber på hjælp.Hvordan ser man forskel på
Hardy glas og Hardy kulstænger.Jeg ejer en del stænger sorte og brune,
nogle kaldes fibatube andre fibalite?Jeg har også læst der er ikke rene kulstænger,men med glasfiber i blandet støbemassen.
HJÆLP SØGES VENLIGST.Hvordan ser jeg forskellen.
MvH Ole
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2013 kl. 20:14
Ole: Fibatube var det firma der leverede klinger til Hardy (Hardy ejede det siden)

Hardy og Fibatube stænger er ikke det samme

Der er forskel på samtlige Hardy versus Fibatube klinger - og det giver jo god mening

Fibatube/Hardy lavede brune og sorte glasklinger

Org. Hardy kul spin-stænger har typisk sorte/m. rød tip bev. Der var også en klinge/serie med Lilla bev. uden tip

Glasstænge-Hardy (de sorte) havde grønne og andre røde bev. uden tip.

De klassiske brune havde grøn m. rød tip

Vh. Jesper
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2013 kl. 23:10
Hej Ole
Som sagt tror jeg ikke at brune fibatube klinger/stænger kan være kul men derimod glas. Er ikke hundrede procent sikker men deres kul klinger plejer at være koks grå/sorte!
vh
Henrik
Til top
Ole Sohus Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sohus

Tilmeldt:: 13 Dec 2007
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sohus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2013 kl. 08:13
Hej.Jesper.
Jeg har en fibalite spinning 9,5 fod mørkebrun næsten sort stang,
brungule beviklinger med rødkant fremstillet House of Hardy org pose
på kork er skrevet navn og 1983.Er der et år hvor det blev kulstænger.
Tak for svarene,men det løser ikke rigtigt problemet.
MvH Ole
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2013 kl. 09:43
Hej Ole

Deres Fibalite serie er lavet af glas hvad enten de er brune eller sorte!
Hvornår de begyndte at lave kul stænger er vist noget senere.
Vh
Henrik
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2013 kl. 10:21
Citat: sohus

Hej.Jesper.
Jeg har en fibalite spinning 9,5 fod mørkebrun næsten sort stang,
brungule beviklinger med rødkant fremstillet House of Hardy org pose
på kork er skrevet navn og 1983.Er der et år hvor det blev kulstænger.
Tak for svarene,men det løser ikke rigtigt problemet.
MvH Ole


Din stang er glasfiber - og iøvrigt en superstærk og velkastende stang !
mvh
Heinz
Til top
Ole Sohus Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sohus

Tilmeldt:: 13 Dec 2007
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sohus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2013 kl. 11:12
Hej Henrik og Heinz.
Tak for jeres svar.
Heinz,kan du sige ca.hvornår Hardy fibalite ogFibatube blev
kulfiberstænger?Jeg mener at de var blandet kul og glas i starten?
MvH Ole
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2013 kl. 11:58
Citat: sohus

Hej Henrik og Heinz.
Tak for jeres svar.
Heinz,kan du sige ca.hvornår Hardy fibalite ogFibatube blev
kulfiberstænger?Jeg mener at de var blandet kul og glas i starten?
MvH Ole

Hej Ole.

Hvis man kan stole på oplysningerne i dette link http://www.upon-bamboo-fly-fishing-rods-and-reels.com/collecting-hardy-rods-and-reels.html#RodNameByYear dukker betegnelsen "Carbon Fibre" op i år 1976!

Du har sikkert ret, hvad angår blandingen af kul og glas. 

Jeg var i midten af firserne, til en grej og kastedemo, ved Pinds Mølle P&T, med Hardy's superkaster og udviklingschef Andy Murray, ved den lejlighed sagde han, at der var glasfibre i kulstængerne, angiveligt for at gøre dem endnu stærkere.



Til top
Ole Sohus Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sohus

Tilmeldt:: 13 Dec 2007
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sohus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2013 kl. 17:06
Hej Henning.Tak for linket,det belyser meget ang.Hardy stængerne.
Det passer også ca.med de årstal der er skrevet på mine stænger.Så mangler jeg bare fibatube,men de kansikkert ikke sammenlignes med Hardys liste.
Tak for hjælpen.
MvH Ole
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2013 kl. 20:33
For nu lige at få kronologien på plads:

Hardy startede Fibatube Ltd. i 1968/69 som et søsterselskab, man fik folk uddannet i USA og tilknyttede en række stangeksperter - bl.a. Jon E. Tarantino (hvis forbogstaver JET lagde navn til en serie af Hardy's populære stænger)

Fabrikken fremstillede blanks - som dels blev monteret/solgt af Hardy (og bar navnet Fibalite) og dels solgt som blanks - der bar navnet Fibatube. Blanks blev også solgt til andre ’stangfabrikanter’ bl.a. har Fenwick brugt blanks fra Fibatube i en periode.

Man producerede også golfkøller, bueskydnings udstyr (buer/pile) på Fibatube Ltd. Hvad de færreste ved er - at da en række stangproducenter fra Japan, Taiwan og Korea begynder at presse markedet for kulstænger voldsomt - importerer Hardy rent faktisk kulstænger fra asien og fik Fibatube Ltd. til at markedsføre disse i en periode.

Der er ingen tvivl om, at der efter glasfiber-tiden blev lavet 'composite' stænger, hvor både glasfiber og kulfiber indgik i den udvikling, som ikke mindst flyindustrien havde en stor ære for. Glasfiber og kulfiber-stænger laves stort set på samme måde – ved at et klædelignende (dug) materiale skæres til så det passer omkring en mandrel (stålkerne) og herefter undergår de processer der betyder at en færdig stang spyttes ud i den anden ende.

Officielt lancerer Hardy ikke kulfiberstænger før 1976

mvh
Heinz
Til top
Ole Sohus Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sohus

Tilmeldt:: 13 Dec 2007
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sohus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jul 2013 kl. 08:52
Hej Heinz.
Mange tak for din kronologi,den satte de sidste ting på plads.
MvH Ole
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum