Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forvaltning af laks i Danmark og Norge

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Forvaltning af laks i Danmark og Norge
    Sendt: 23 Jul 2013 kl. 23:50
Carsten, vi kan da om ikke andet blive enige om, at der er klogere folk end osWink
En ting ved jeg dog med sikkerhed. Nemlig at de fisk, du håber at se i åerne senere på sæsonen, skulle svømme spidsrod mellem de helt ekstraordinært mange skarv, der fouragerede i åerne de vintre, da de som smolt trak til havs. Smålaksene manglede sidste år, så jeg tror ikke på den.

Jakob, jeg vil medgive, at det ikke giver mening af smække kassen i med 5 laks tilbage på den store kvote i Storåen. Men spørger du mig, skulle man have gjort det, allerede da alarmklokkerne begyndte at ringe.

Jeres undersøgelse i Råsted Lilleå sidste år var selvfølgelig positiv i forhold til vildlaksen. Men de fisk var jo afkom af laks, der for hovedpartens vedkommende forlod åen før den første isvinter i 2009/10. Nu kommer så de årgange, der har været ramt.

Johan


Redigeret af Johan - 23 Jul 2013 kl. 23:54
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2013 kl. 07:25
Jeg tror da osse der bliver en pæn nedgang de næste år,  men spørgsmålet er omfanget og om handling er nødvendig, det er der vores uenighed står. Vi må se, knæk og bræk herfra. Smile
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2017 kl. 11:01
:-)


Redigeret af limfjord - 16 Apr 2017 kl. 11:39
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Apr 2017 kl. 04:57
Citat: limfjord

Hold da fast, sidste år efter den hurtige opfiskning, af den store  kvote ville rigtige mange have kvoten hævet. Nu har vi haft  3-4 hårde vinter hvor skarven har gjort et indhug, en sæson uden vand og med masser af Laks, der venter ved slusen, nogle springer måske sæsonen over pga forholdene. Færre fisker i åen pt, alt sammen giver færre fisk, logik for burfisk.Måske man skulle stikke en finger i jorden. Angående de manglende havørreder i Skjern Å, så skyldes det hverken gener eller konkurrencen med Laks, men det forhold at de modsat Laksen bliver i Ringkøbing Fjord,og har høj dødelighed som bifangst, pga intensiv fiskeri på Helten. Det er såmænd fakta, for 2-3 sæsoner siden var der nogle herinde der diskuterede om der skulle kvote på havørreden i Karup Å pga manglende fangster, nu vælter de rundt i havørreder i Karup Å, men lur mig om ikke naturen går sin vanlige gang og der kommer fisketørke i Karup igen,  så skal der snakkes kvote igen, det er jo lidt grinagtigt.  Der er gode sæsoner,og der er dårlige, jeg tror Skjern Å får 3 dårlige sæsoner i træk, og så bliver det sjovt igen. Knæk og bræk 


Spot on! LOL
Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum