Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Længde/klasse fluegrej til blanklaksen i Mørrum

 Besvar Besvar
Forfatter
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Længde/klasse fluegrej til blanklaksen i Mørrum
    Sendt: 05 Aug 2013 kl. 19:15
Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvilke fluestænger (ikke modeller men længde og klasse) I bruger til Mørrums blanklaks i maj-juni md.?

Tidligere, da jeg fiskede med flue i Mørrum var det helt almindeligt at bruge 15 fods, klasse 10-11 stænger, men jeg har på fornemmelsen, at trenden går mod lettere og kortere stænger, også til blanklaksen i Mørrum!

Hvad siger I?

Bo


Redigeret af Bo Schødt Kluxen - 05 Aug 2013 kl. 22:07
Til top
D. Thrane Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
danielt

Tilmeldt:: 28 Jul 2005
Geografisk: holstebro
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér danielt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2013 kl. 19:25
Hej. Jeg brugte en 12,6 9-10 Liner F-H-I. F-I-2. og F-2-4. I år. Alt efter hvilken pool jeg var i. Ved varmt vand skal fluen ned.
Daniel
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2013 kl. 19:29
Hej Daniel.

Da jeg i sin tid startede med at fiske i Mørrum, fik jeg af en dreven laksefisker i Mørrum at vide, at en 15 fods var nødvendig for nemmere at kunne styre/vinkle linen udenom/over de store sten, når laksen var på. Desuden skulle det være nemmere at styre fluens drift i vandet således præcisionen i affiskningen af de små "lommer" var bedre.

Men det virker som om, at trenden går mod lettere stænger!

Hvad mener du om det?

Bo




Redigeret af Bo Schødt Kluxen - 05 Aug 2013 kl. 21:11
Til top
Ole S. Linding Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EditionR Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 323
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EditionR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Aug 2013 kl. 00:44
Bruger også 12.6" #9/10 den perfekte mørrum str til under træerne!! Og den må gerne hedde loomis ;)
Til top
Peter Falkenberg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
laksen15

Tilmeldt:: 20 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 81
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér laksen15 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Aug 2013 kl. 02:27
Hej

Tja, 15' syntes jeg er på sit rette når der virkelig er vand, en 40-50 kubik plus.
Men ellers så er jeg egentlig i grunden også med på noget i 12'6", MEN (!!!!) jeg vil heller trimme skydehoved til forholdene under træerne på en lidt længere stang (14').
For der er mange sten og skydeklumperne i vores tid ligger lidt længere ned i vandet og så er det efter min mening lidt nemmer at styre linen med en længere 14' stang. Og skulle man være så heldig at kroge en af de store bamser og det på en af de her nye liner som F.eks. F-I-s2 eller hvad det måtte være, så vil jeg til hver en tid helst ha' en 14' stang!!! 
Og selv sådan en 14' stang ønsker man sig lidt længere når man går med en 15+ gennem pool 17 i middel vandføring og ned gennem Kungsforsen i regn og mørke og det er af egen erfaring Smile!
Så helt klart en 14' og ja Ole, der må meget gerne stå Loomis på den ;).

Mvh
Peter
Til top
Marc Sievers Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Marc S

Tilmeldt:: 11 Mar 2010
Geografisk: Gjerlev J
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Marc S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Aug 2013 kl. 18:24
Hvorfor G loomis?? er det bedre grej???. Ja jeg ved det ikke er bare nysgerrig, jeg købte nemlig nogle åndbare Waders for nylig af mærket G loomis og er meget glad for dem ingen tvivl om det og prisen ligger også lidt efter  kvalitet  men når jeg så nærmere på original kasse og indpakning stod der rapala på så er det egentlig ikke lidt et discount mærke, men jeg aner ikke om det bare er rapala der ejer G loomis glæder mig til forklaringSmile

Mvh Marc
Til top
D. Thrane Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
danielt

Tilmeldt:: 28 Jul 2005
Geografisk: holstebro
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér danielt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Aug 2013 kl. 19:18
Hej Bo.
Det vil ikke "være forkert" at fiske med en 15´ stang i Mørrum. jeg har selv en 13,9 med men det er altid min 12,6 jeg bruger fordi jeg syntes den har en fin længde netop til vandføringen i maj juni. Jeg ved det ikke skal blive en tråd om mærker på liner og stænger men de nye guideline compact liner er perfekte til den vandføring der var i år det er et skydehovede på lige under 10m så det er til at komme til i skoven og de kan nå pladserne i 15 fra begge sider. derfor bruger jeg en 12,6 lommis :-)

Hej Marc.
Jeg ved ikke meget om Lommis waders. men deres stænger er i en klasse for sig selv.
Daniel.
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Aug 2013 kl. 19:54
Hvad med 13 fod klasse 8/9. Er det brugbart i maj/juni efter blanklaks, eller er det for kleint? 
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hans H. Mobil

Tilmeldt:: 15 Feb 2013
Status: Offline
Beskeder: 1
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hans H. Mobil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Aug 2013 kl. 19:55
Det med hvad grejet hedder er vist religion.
Brug det du synes virker.
Når der er blanklaks i Mørrum kører åen sjældent med mere end mellem 10 og 20 kubik.
Jeg finder også en 12-13 fods som mest optimal under træerne på nordstrækket men kan da godt se fordelene i en 14-15 fods stang når fluen skal danse i strømmene.
Hans H.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres