Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjemmelavet Skagit hoved

 Besvar Besvar
Forfatter
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hjemmelavet Skagit hoved
    Sendt: 06 Aug 2013 kl. 14:38
Hej derude
Jeg går med tanken om at lave et Skatig hoved hvor jeg vil bruge ”Scientific Express 10 -18” fra 8 til 15 fod som tip.
Jeg har noget kraftig flydende #11-12 skydehoved til at ligge hvor jeg kunne klippe fronten af og vil få et hoved på 6,5-7m og 30-32g til min G-Loomis 2-hånds #8-9.
Men inden jeg klipper hovedet over vil jeg lige høre om der en nogen der har erfaring med at lave Skagit hoveder selv. Min teori er det bare er en kraftig line/front i enden til at styre de hurtig synkende spidser eller tager jeg helt fejl? For så er der jo ikke den store grund til at gå ud og investere mange hundrede kr. på et Skagit sæt!..... eller er der?
TC
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Aug 2013 kl. 16:11
jeg har ikke selv klippet, men har købt brugte rio og nye Echo og airflo hoveder.. De koster ikke en herregård.
 
Her kan du se profilen på rio skagit flight, bare for at have ide om line profil
 
Derudover kan jeg anbefale www.balticflyfisher.dk for billige hoveder..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Christian Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianML Avatar

Tilmeldt:: 13 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 227
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianML Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Aug 2013 kl. 17:12

Prøv at få fat på Peter Falkenberg, han måske noget.

Han har bl.a. skrevet denne artikel, hvis det kunne være til lidt hjælp.

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/artikler2.asp?placering=artikler&menu=Laesestof&kategori=Flueliner&Id=10923

prøv at klippe lidt af dit hoved af gangen og prøv dig frem med synke tips for at få hoved til at passe rigtig. Mange af de hoveder der findes har forskellige taperinger, derfor kan de være lidt svært at få lavet et ordenligt hoved selv. Så kig lidt på de tareringens typer der findes på de mange forskellige skagit hoveder og se hvad der matcher bedst med den line du har.

Husk at det ikke altid er vægten og længden der afgøre om dit hoved vil virke som det skal. Dit hoved skal kunne trække en synke tips ud fra vandet og lade stangen til et kast. Et for let hoved vil ikke kunne trække tunge synke tips men et tungt hoved vil.

Jeg vil nok anbefale at købe et rigtig skagit hoved i stedet, så er du sikker på at det fungerer.

Håber det kan bruges.

 

Mvh Christian M. Larsen

Christian M. larsen
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Aug 2013 kl. 07:57
Hej igen
Med hensyn til færdige købte skydehoveder er der den store forskel på f.eks. Echo/Airflo og Rio, S.A eller Guideline? Ved ikke om jeg kun kan købe hovedet i alle mærkerne, som sagt tidligere vil jeg gerne tilpasse tippen i længde og synkehastigheder med Scientific Express som kan købes i m-mål, men måske kan det heller ikke betale sig?
TC
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Aug 2013 kl. 08:43
Hej T.C.

Du kan sagtens blande mærker, der er ikke den store forskel.
S.A. og RIO er lavet af pvc og Echo/airflo samt Guideline er lavet af pu, førstnævnte er en smule hårdere i coatingen, men det er begrænset hvor meget forskel der er i taperingen på sådan en kort klump plastik.

Og det kan godt betale sig at bruge grainsliner købt i metermål.

Mvh
Lasse

Teori er godt, viden er bedre....
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Aug 2013 kl. 09:34
Mange tak Lasse
Jeg tror jeg køber et Airflo/Echo Skagit hoved og leger lidt med, kan se der findes model Compact og Switch som selvfølgelig siger sig selv men vil det være muligt at bruge switch modellen til to hånds med en længde 12’6 til 13 fod og samtidig også bruge linen til min switch stang 11fod kastevægten en den samme på to hånds og switch stangen eller er det bedre at gå den anden vej og købe Compact linen til begge typer stænger eller er der bare en så stor forskel at man skal købe begge typer?
TC
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Aug 2013 kl. 09:35
jeg har ikke oplevet den store forskel på linerne ved praktisk brug..

ud over længderne varierer fra fabrikant til fabrikant, og nogle har grains angivelse i forenden, og andre i bagenden..

derudover er airflo skagit compact intermediate også et fedt hoved, ser dog ud til det i dag hedder Echo Confused

hvis pladsen er til det, så er de lidt længere hoveder ganske fede, de kaster altså bedre end de helt korte.. men de korte kan visse steder være en fordel..

MOW tips fra rio, og andre færdige er meget dyre, så skal du have flere spidser så lav dem endelig selv.. der er mange penge og spare på denne metode Clap
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Aug 2013 kl. 10:14
Citat: salar

Mange tak Lasse Jeg tror jeg køber et Airflo/Echo Skagit hoved og leger lidt med, kan se der findes model Compact og Switch som selvfølgelig siger sig selv men vil det være muligt at bruge switch modellen til to hånds med en længde 12’6 til 13 fod og samtidig også bruge linen til min switch stang 11fod kastevægten en den samme på to hånds og switch stangen eller er det bedre at gå den anden vej og købe Compact linen til begge typer stænger eller er der bare en så stor forskel at man skal købe begge typer?TC


Hej T.C.

Du kan godt bruge switch på tohånds, men det bliver en kende kort. Det er selvfølgeligt fint når der ikke er meget plads til D-loopet, men en smule bøvlet hvis man står over vandet på brinken.

Husk at gå efter skagit vægten og ikke scandi hvis du vil smide med de lange synkespidser

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Aug 2013 kl. 10:19
Citat: René H.N.

..derudover er airflo skagit compact intermediate også et fedt hoved, ser dog ud til det i dag hedder Echo


Hej René

Samme line. Det kommer sig af at det er Tim Rajeff som har udviklet dem. Han er også distributør for airflo i Amerika. I Skandinavien er det Guideline som er distributør hvorfor de sælges under Echo navnet her....

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Aug 2013 kl. 11:34
Citat: LasseK

Citat: René H.N.

..derudover er airflo skagit compact intermediate også et fedt hoved, ser dog ud til det i dag hedder Echo


Hej René

Samme line. Det kommer sig af at det er Tim Rajeff som har udviklet dem. Han er også distributør for airflo i Amerika. I Skandinavien er det Guideline som er distributør hvorfor de sælges under Echo navnet her....

Mvh
Lasse


Tak for svaret Lasse..

alle dem jeg har haft, er dog købt med airflo mærker på fra Silja's shop.. som fint kan anbefales pga god service.. mit nuværende intermediate er lettere end dem hun havde, men fik leveret et fra Tyskland uden problemer Clap


med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Aug 2013 kl. 13:25
Citat: LasseK

Citat: salar

Mange tak Lasse Jeg tror jeg køber et Airflo/Echo Skagit hoved og leger lidt med, kan se der findes model Compact og Switch som selvfølgelig siger sig selv men vil det være muligt at bruge switch modellen til to hånds med en længde 12’6 til 13 fod og samtidig også bruge linen til min switch stang 11fod kastevægten en den samme på to hånds og switch stangen eller er det bedre at gå den anden vej og købe Compact linen til begge typer stænger eller er der bare en så stor forskel at man skal købe begge typer?TC


Hej T.C.

Du kan godt bruge switch på tohånds, men det bliver en kende kort. Det er selvfølgeligt fint når der ikke er meget plads til D-loopet, men en smule bøvlet hvis man står over vandet på brinken.

Husk at gå efter skagit vægten og ikke scandi hvis du vil smide med de lange synkespidser

Mvh
Lasse
Hvad mener du med skagit og scandi vægt? Hvis jeg bruger scandi skydehoved på 28g så er det vel også ca.28g jeg skal bruge i vægt på skagit hovedet + tip eller hvad mener du?
TC
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Aug 2013 kl. 14:38
Skagit hoveder er sædvanligvis en del tungere end scandi hoveder. På Rio's hjemmeside ligger et skema med foreslåede kastevægte til forskellige stænger og linetyper.
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Aug 2013 kl. 15:34
Jo Jo!
Ved godt de er tungere, men hvis man bruger et færdigt skydehoved på lad os sige 28g det er vel det i kalder scandi eller…. Så skal vægten vel også være 28g på skagit skydehoved, der til kommer så tip vægten oveni ik’
Eller skal jeg vælge et skatig hoved på mere end de 28g?
TC
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Aug 2013 kl. 15:59
Vægten på spidserne tæller man ikke med i et skagit setup. Selve hovedet er sædvanligvis tungere end et scandi hoved.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Aug 2013 kl. 21:37
Citat: salar

Jo Jo!
Ved godt de er tungere, men hvis man bruger et færdigt skydehoved på lad os sige 28g det er vel det i kalder scandi eller…. Så skal vægten vel også være 28g på skagit skydehoved, der til kommer så tip vægten oveni ik’ Eller skal jeg vælge et skatig hoved på mere end de 28g?TC


Hej T.C.

Det jeg kalder scandi, er når vi render rundt og fisker skandinavisk, så plejer det at være med 10,5-13 meter skydehoveder med en delikat tapering, som regel så er der en 29-31 gram på en 12-13 fods 8/9'er stang og der bruges for det meste underhånds/enkelt spey kast. Samme stang fisket med skagit type kast (double spey, snap t/c/z, perry poke etc.) og et skagit hoved med en klumpvægt på 33-37 gram ekslusiv tip (som Jakob skriver skal tippen ikke regnes med) Størst vægt til de længste tips og største fluer.

Har du ikke tænkt dig at gå full skagit, men mere scandit, så er det rigtignok stort set samme vægt, men forvent ikke at du med lethed smider de tungeste tips og største fluer, det er mere en 4-hjulstrækker udgave af sportsvognen som skandinavisk er, skagit er trucker udgaven

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Aug 2013 kl. 08:00
Mange tak Jacob og Lasse
Så blev jeg det klogere, det sq dejligt med noget ekspert hjælp, jeg er helt ny med hensyn til skagit, så er det dejligt at få det på plads.
TakThumbs Up
TC
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres