Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Grej og Metode

 Besvar Besvar
Forfatter
Christian Gaedt Dinsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DinoSS Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DinoSS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Grej og Metode
    Sendt: 15 Okt 2013 kl. 17:41
Har adgang til en privat sø, hvor der bl.a går nogle karper. Aner ikke hvilke men de er rødbrune og har sommeren over sprunget helt af vandet og andre gange bare stukket hovedet op. Dem jeg har set vurderes til 3 - 8 kg.

Tænkte det kunne være sjovt at fange en.

Men vil helst undgå at investere for meget Wink

Hvilken årstid er bedst?

Hvad krav er der til grejet... Kan man bruge sit "Alm" spinnegrej (kyst, P&T) ?

Hvordan narrer man lige kæmperne og med hvilken madding? Mener at have læst et sted at der skal gøres en hel del ud af forfodring (14 dage før).
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Okt 2013 kl. 18:43
Det er sikkert Skælkarper.

For mange år siden, da jeg stadig var en junior-dreng, fiskede jeg meget i en lokal sø, hvor der gik nogle ret store karper.
Dengang var internettet ikke opfundet, og grejet var, hvad vi syntes var oplagt.

Men, forfodring på de samme pladser i de, som du nævner, ca. 14 dage før, var hvad vi fandt frem til. Og det gjorde vi.

Det, vi brugte, var at blande brød med vores agn. Dvs. at vi blandede f.eks majskorn (kogte, og kan købes på dåse), formede det til kugler på størrelse med golfbolde og smed ud de steder, hvor vi kunne fiske.
Der kan bruges andet en majs. Blodpølse, mider, orm, rent brød. Fiskene spiser, hvad der er.

Og så var det bare om at være på pletten, på klokkeslettet med stang og styrke.

Vores karper var store. Meget store. De fleste knækkede linerne, rettede datidens kroge ud eller vi krogede dem ikke ordentligt. Mange faktorer gik galt, indtil Flemming en vinterdag fangede en af de små, som dengang gav en Danmarks-rekord på lidt over 11 kilo.

Karpen er stærk. Meget stærk. I nutidens ånd skal der bruges meget let grej, men tænk også om fisken skal med hjem, eller sættes ud efter fight. Der er ingen grund til at stresse fisken mere end højst nødvendigt.

Brug det grej som er nødvendigt til at fange fisken, og så Let/kraftigt at både du og fisken får en oplevelse (læs: du får en fin fight, fisken får en så kort kamp at den også overlever bagefter)



Redigeret af Jan Johansen - 15 Okt 2013 kl. 18:43
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Okt 2013 kl. 12:20
Hej Christian.

Du behøver ikke at investere i nyt grej, brug dit gedde udstyr, og sørg for at få en line, der kan holde, de er nogle knokler, når sådanne større karper, har taget krogen.

Brug tiden på, at finde ud af fiskenes rytme, hvor de tar ophold, og hvor de æder, og så for fodre, gerne med dåse majs, eller små kogte kartofler.

Jeg fodre ca. 10 dage, og ikke mindre end 5 dage.

Jeg har senest fanget karper i boligforeningens sø, sammen med mine børnebørn, og ja det var lige ved, at det var for simpelt, et stykke brød, med en lille karpe krog i, fisket flydende på overfladen, på en 3m. take a part stang, og jo, der var vild jubel, da en 3 kg. skæller slugte brødet i et guf.

Unger var vildt imponeret over, at det kunne lade sig gøre for fisken, at suge et kvart rundstykke i halsen, i et hug.

Held og lykke med karperne.

Mvh
P.K.
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Okt 2013 kl. 12:36
Et godt råd, gå stille med dit fund og hold øje med om der er nogle personer i nærheden, der virker lidt for interesseret i det du laver. Vores gæster fra øst, ser karper som mad og bruger alle midler, også garn, for at fange dem. De kan hurtig tømme en sø for fisk. Privat eller ej. Vil de have fisken, så er der ikke meget at gøre.
Til top
Raymond Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Raymond Holm Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Raymond Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Okt 2013 kl. 12:45
Jeg syns du skal satse på at "dappe" fiskene, altså fiske til dem du kan spotte.
 
Hvis det ikke giver resultat , kan du overveje at fodre et par pladser.
 
Det behøver ikke kræve så meget.
 
Hold dig fra det helt lette grej, og valg af line må også være valgt ud fra den sø du skal fiske. Hvordan med vegetationen? Du skulle gerne kunne presse fisken væk fra evt. udfordringer , buske, grene åkander osv. Eller kan du bare lade den trække derudaf?
 
Snup du en dåse majs og lidt brød med. Så har du både til at fiske på bunden eller på overfladen.
 
 
 
Til top
Steffen Winblad Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
WINBLAD Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2004
Geografisk: Thy & Mors
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér WINBLAD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Okt 2013 kl. 12:45
Ja, pas for guds skyld på søen, og dens fisk..!
Har desværre også set små søer nærmest tømt af "mad-fiskere"...
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Okt 2013 kl. 13:42
Hej Christian,
Mht. tidspunktet, så kan karperne fanges det meste af året, når bare vandet ikke er alt for koldt. Dog synes jeg at have erfaret, at de er aller mest villige til at snuppe min agn i April, Maj og September måneder - Men det er selvfølgeligt erfaringer der bygger på de få søer jeg primært har fisket i. Der findes andre, der mener at karperne er nemmest at komme til midt på sommeren, men jeg synes at kunne konkludere at det mest er dem der fisker i noget større og dybere søer.

Som flere er inde på: Det lidt tungere spinnegrej fra kysten kan godt tøjle en karpe i den størrelse du beskriver, så længe der er plads nok til at fighte fisken på.

Glem ikke regnormen. Hvis du ved hvor karpen går og nusser, så er det en af de få agn, der fungerer uden nogen tilvænning.

K&B, og pas nu godt på de gamle kæmper.
Til top
Michael Kock Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Maestro

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 209
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Maestro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Okt 2013 kl. 13:56
Et godt råd vil være at medbringe en stor pose f.eks fra Ikea til afkrogning og evt vejning. (Hvis man ikke ligger inde med afkrogningsmåtte og vejeslynge og alt det der).
 
Ikke at jeg selv er den store medefisker, men derved kan du beskytte fisken og dens slimlag.
 
Til top
Christian Gaedt Dinsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DinoSS Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DinoSS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Okt 2013 kl. 19:23
Tusind tak for svarene Thumbs Up

De må tilbydes lidt brød eller majs en dag jeg alligevel er på jagt efter søens ørreder Wink

Der er heldigvis masser af plads til at fighte fiskene...

Et par jægere der også har tilladelse til at færdes ved søen, fodrer ænder i den ene ende af søen. Har dog for det meste spottet karperne i modsatte ende (søen er et godt stykke over 4 hektar).

Tænkte dog om det måske var oplagt at forsøge i fodringsenden??
Til top
Zbigniew Wojciechowski Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Zbigniew

Tilmeldt:: 25 Nov 2004
Geografisk: Århus amt.
Status: Offline
Beskeder: 1
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Zbigniew Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2017 kl. 13:03
Hej Christian 
Vil du godt gi mig adresse hvor liger den privat sø med karpe som du skrive om i forum?
Samt nogle info. om søen: hvor stor er den, hoer stor karpe er i og er det muligt at får tilladelse fra ejer at fiske der? Send evt. besked direkte til min mail: zbigniew243@hotmail.com Jeg bor i Vibi J tæt ved Århus.SmileWink
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum