Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Godt igang med fluebinding?

 Besvar Besvar
Forfatter
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Godt igang med fluebinding?
    Sendt: 08 Nov 2013 kl. 19:39
Jeg har for et godt stykke tid siden fået sådan et "start" sæt til fluebinding. Der er alt med. Et alt for billigt fluestik og værktøjer og en masse ting jeg nok aldrig kommer til at bruge. :P nå men jeg vil gerne igang med at binde mine egne fluer men syntes det er en jungle at finde rundt i. Skal man bare starte med at finde et par fluer man vil begynde med og så KUN købe ind til dem eller hvordan?

Jeg fisker mest P/T så det skal være fluer dertil jeg vil starte ud med. Jeg har disse fluer i tankerne.

Montana

Wolly bugger

Dog nobbler.

Er de gode nok at starte med? Og bliver det for uoverskuelig at købe ind og starte med alle 3 fluer? 
Til top
Klaus Hvam Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
KlausHvam Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KlausHvam Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2013 kl. 20:05
Tror du vil finde dette interessant :) http://www.bluedotmediashop.dk/product.asp?product=619
Til top
Lasse Elmgren Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasseej Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasseej Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2013 kl. 20:07
Hej Dennis. Har du lyst, tilbyder jeg dig et gratis grundkursus med Ove Monrad. Du kan sende mig en mail LasseEJ@gmail.com

Vh
Lasse
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2013 kl. 20:08
det ville ikke blive alt for dyrt at starte med de fluer, da det er relativt få materialer du skal investere i... men ellers er det et godt udgangspunkt at finde et par fluer og bunde ud fra - så udbygger du dit sortiment af materialer efterhånden.

Men et billigt fluestik er altså ok at starte med... jeg bruger stadig den samme billige trådholder fx... samme dubbing nål m.m som jeg fik i mit begyndersæt for 20 år siden... dog har jeg købt et stik til en plovmand siden... og bevares det er da også meget bedre, men start nu i det små til du ved at det er noget som du ser en fremtid for dig i.
Til top
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2013 kl. 20:26
Citat: lasseej

Hej Dennis. Har du lyst, tilbyder jeg dig et gratis grundkursus med Ove Monrad. Du kan sende mig en mail LasseEJ@gmail.com

Vh
Lasse
sender dig en mail nu Lasse :)
Til top
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2013 kl. 20:27
Citat: Twisttmann

det ville ikke blive alt for dyrt at starte med de fluer, da det er relativt få materialer du skal investere i... men ellers er det et godt udgangspunkt at finde et par fluer og bunde ud fra - så udbygger du dit sortiment af materialer efterhånden.

Men et billigt fluestik er altså ok at starte med... jeg bruger stadig den samme billige trådholder fx... samme dubbing nål m.m som jeg fik i mit begyndersæt for 20 år siden... dog har jeg købt et stik til en plovmand siden... og bevares det er da også meget bedre, men start nu i det små til du ved at det er noget som du ser en fremtid for dig i.
Jeg har set et fluestik til 200,- mener jeg det koster. Ved godt det ikke er dyrt men det fluestik jeg har nu det bøjer i metallet når jeg skruer det fast på bordet :P så et der bare er "lidt" dyrere skader ikke :)
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2013 kl. 21:03
De std. Stik er noget lort, helt ærligt, kæberne
Holder af helvede til, metal pladerne bøjer osv.

Tá et kig på danvise Danica fint stik til billige
Penge og til at komme af med igen hvis du fortryder.
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 10:36
Citat: Dummiz

Jeg har for et godt stykke tid siden fået sådan et "start" sæt til fluebinding. Der er alt med. Et alt for billigt fluestik og værktøjer og en masse ting jeg nok aldrig kommer til at bruge. :P nå men jeg vil gerne igang med at binde mine egne fluer men syntes det er en jungle at finde rundt i. Skal man bare starte med at finde et par fluer man vil begynde med og så KUN købe ind til dem eller hvordan?

Jeg fisker mest P/T så det skal være fluer dertil jeg vil starte ud med. Jeg har disse fluer i tankerne.

Montana

Wolly bugger

Dog nobbler.

Er de gode nok at starte med? Og bliver det for uoverskuelig at købe ind og starte med alle 3 fluer? 

De fluer du henviser til at du gerne vil binde, er fortræffelige til put and take  Wink

Specielt Montana syntes jeg er god og så er materialerne i den billig ende til disse fluer !

Er du junior fisker er der jo gode muligheder i en nærliggende klub, som måske også ville kunne stille forskellige materialer til rådighed Wink


Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 16:56
Så lige på auktionen at der var dette Regal-kopi fluestik : http://www.123nu.dk/lystfiskeri/auktion.asp?Action=viewitem&menu=Auktion&ID=118524

Har selv brugt et sådan stik i mange år og det er et ganske udmærket stik !

Har dog idag den originale som bare er super !

Så prøv at byd, det kunne jo være at du kunne få det får under en hund Wink


Redigeret af carsten o - 09 Nov 2013 kl. 16:59
Til top
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 17:01
Jeg er ikke junior fisker :P

Ved ikke rigtig om jeg tør købe noget herinde fra da jeg mener at have læst noge brugere er blevet snydt herinde før. Så den chance tør jeg ikke tage :)
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 17:10
okay, jeg er endnu ikke blevet snydt herinde Tongue

Jeg vil nu også lige sige at risikoen for at blive snydt for en 100kr er da til at leve med.

Tror ikke det sker da personen straks vil blive bannet herinde Wink

Du kunne også hente det på adressen da det ligger i nærhedden af ålborg, kan jeg se !

Men selvfølgelig det er helt op til dig, det var bare et forslag !  Wink


Noget anden er, at der også er fluebindingsaften for senior i mange klubber !



Redigeret af carsten o - 09 Nov 2013 kl. 17:14
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 18:26
Hej
 
Jeg fisker ikke selv P&T, men har hørt, at Cats Whisker/Herningfluen også skulle være helt fin (den er tilmed billig i materialer).
 
Du bør heller ikke mangle små nymfer som Hares Ear og Pheasants Tail, samt små tørfluer som CDC-myggeklækker eller hvad den nu hedder...
 
Du kan også finde mange bindevideoer på Youtube, f.eks.:
 
 
 
 
 


Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2013 kl. 20:35
Hej Henrik L !

Ja du har fuldstændigt RET---- Pheasants Tail den havde jeg glemt !

Den skal også være i flueæsken til put and take Wink 
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2013 kl. 07:19
Dennis
 
Du skal ikke være flov over dit værktøj. -Mit fluestik er da bare et billigt Kina-stik i ussel kvalitet. Det har godt nok lidt slidte kæber, men jeg har bundet mange (MANGE) fluer på det og overvejer ikke engang at købe et nyt.
Det begynder at knibe med at holde de helt små kroge fast, men ellers fungerer det glimrende.
 
Under alle omstændigheder vil disse billige stik fungere fint til de flestes behov, så klem du bare på med det du har. -Når så engang behovet viser sig, kan du finde et andet...
 
Mht materialer... Så køb de materialer du skal bruge og ikke alt muligt andet. Ofte er disse "pakker" eller "sæt" lavet i samme ånd som dit begynder sæt, hvor butikken kan komme af med en masse sager som er svære at sælge.
-Til de fluer som du vil til at binde, behøver du ikke investere ret mange kroner i materialer.
Det er i øvrigt rigtigt fine fluer at begynde at binde, da de er ret lette at lave.
 
Rigtig god fornøjelse med både binderiet og fluerne..
 
 
Mvh Mik :-)
Til top
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2013 kl. 11:16
Jeg takker rigtige mange gange for de fine svar der er kommet :)

Det skal lige siges at den eneste flue jeg har købt ind til rent faktisk er en Pheasants Tail :) så den kan jeg også lave.
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2013 kl. 12:38
Hej Dennis !!


Med et rigtigt godt fluestik samt med materialer til put-fluer og så fra en grejbutik så du ikke skal være nevøs for ikke at få dine vare , samt til en rigtig fornuftig pris  Wink


Redigeret af carsten o - 10 Nov 2013 kl. 12:39
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2013 kl. 16:24
Bind også et stak Red Tag's.

Så mangler du bare denne her, så er du kørende :

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/auktion.asp?Action=viewitem&menu=Auktion&ID=118519


K&B
Carsten

P.s. Lyt godt efter rådet om at glemme materialer fra sæt !

Regal-kopistikket i ovenstående forslag er efter min mening den bedste value-for-Money, som du kan få
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres