Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Whiting Spey nakker.

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Whiting Spey nakker.
    Sendt: 16 Dec 2013 kl. 21:37
Hej.

Jer der har disse nakker, hvor har i købt dem og er i tilfredse med kvaliteten?

Jeg har en enkelt salmon farvet og den er det ringeste lort jeg har set. At man kan finde på at sende sådan en på markedet er mig en gåde. Mange knækkede fjerstråler. Fluen ser nærmest forkert ud i det færdige resultat.
Hilsen Kim.
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2013 kl. 21:40
jeg ahr kun oplevet god kval på mine whiting nakker
Til top
Søren Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
soren72

Tilmeldt:: 07 Aug 2003
Geografisk: Kbh.
Status: Offline
Beskeder: 244
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér soren72 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2013 kl. 21:52
Hej Kim,

Jeg er enig.. Super ringe kvalitet og har hørt det samme nævnt flere gange.. Men i sidste ende bliver det til en lækkerbisken af en Patgris alligevel:)

Mvh

Søren
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2013 kl. 22:10
Fiskene er vilde med den, så det er jo ikke så meget det, men selve kvaliteten, hold da op....
Det er noget jeg ville forvente af kineser nakker, men ikke af Whiting.

Redigeret af Kim Krikau Jensen - 16 Dec 2013 kl. 22:11
Hilsen Kim.
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2013 kl. 22:40
Elsker kvaliteten, jeg har aldrig knækket en fjer
Eller lign. Ja de en anelse bøvlet at binde ind.
Men når man binder nok hjælper det. Er efterhånden
Acceptabelt nede i tidsforbrug pr. Org. Gris :-)

Min nakke er fra Korsholm.

Hvor er jeres købt ? De af jer der oplever problemer.
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Anders Bak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Andersb Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Andersb Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2013 kl. 22:50
Korsholms er super fine
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2013 kl. 22:52
Citat: Kim Krikau Jensen

Fiskene er vilde med den, så det er jo ikke så meget det, men selve kvaliteten, hold da op....
Det er noget jeg ville forvente af kineser nakker, men ikke af Whiting.
 
Kineser-nakker er der da ikke noget i vejen med. Jeg har mange af dem og det er vel nærmest det man kan kalde standardnakker - altså ikke noget med specielt fremavlede "fluebinderhøns". Sådan en helt almindelig grizzly eller naturbrun nakke er nu ikke det værste at få fat i...Smile
 
De små nakker af varierende kvalitet man af og til har kunnet få, er vel nærmere det man kalder indiske nakker - aner ikke om de kommer derfra...Confused
 
Har kun Whiting Spey i høne, og den er helt fin - det synes fiskene i hvert fald også...
 
 
 
 


Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2013 kl. 22:59
Citat: Steffan

Elsker kvaliteten, jeg har aldrig knækket en fjer
Eller lign. Ja de en anelse bøvlet at binde ind.
Men når man binder nok hjælper det. Er efterhånden
Acceptabelt nede i tidsforbrug pr. Org. Gris :-)

Min nakke er fra Korsholm.

Hvor er jeres købt ? De af jer der oplever problemer.

Det er ikke fjerstammen jeg snakker om, men fjerstrålerne der er knækket her og der.
Hilsen Kim.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2013 kl. 23:02
Kunne være man skulle tage forbi Korsholm og checke kvaliteten når der nu er flere der anbefaler
Hilsen Kim.
Til top
kenneth westlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
westlin Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2002
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér westlin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2013 kl. 23:06
ingen problemer ej heller her, men kig lige på
de er billigere og det er det samme.


Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2013 kl. 23:14
Citat: westlin

ingen problemer ej heller her, men kig lige på
de er billigere og det er det samme.


Det er høne spey. Det er selvfølgelig en økonomisk løsning, men giver den det samme svæv/gang som hane spey?
Hilsen Kim.
Til top
kenneth westlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
westlin Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2002
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér westlin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2013 kl. 23:46
jeg har nu kigget lidt nærmer på de to som jeg har og kan godt se at hønen ikke er lige så lange som hanen. den til højre er hane og den anden høne.
Til top
john mortensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
john 2000 Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 167
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér john 2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2013 kl. 00:04
Citat: Kim Krikau Jensen

Kunne være man skulle tage forbi Korsholm og checke kvaliteten når der nu er flere der anbefaler

Kim det er et fedt hvor du køber dine nakker, da de jo kommer fra samme sted. Jeg syntes at du skal levere nakken tilbage hvor du har købt den.
Men jeg kan ikke forstå du ikke opdagede det da du købte den. Jeg tager altid de nakker jeg køber ud, så jeg kan se hvordan kvaliteten er. Det er lidt ligesom med ost, den smager man også på før man køber den.
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2013 kl. 09:00
Hvis det skal være bedre og til 20 kr. :

http://www.korsholm.dk/dk/extra-select-craft-fur-salmon-pink.html

http://www.youtube.com/watch?v=CYI6geAlLpg

God jul til alle og k&b
Carsten
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2013 kl. 12:12
Citat: john 2000

Citat: Kim Krikau Jensen

Kunne være man skulle tage forbi Korsholm og checke kvaliteten når der nu er flere der anbefaler

Kim det er et fedt hvor du køber dine nakker, da de jo kommer fra samme sted. Jeg syntes at du skal levere nakken tilbage hvor du har købt den.
Men jeg kan ikke forstå du ikke opdagede det da du købte den. Jeg tager altid de nakker jeg køber ud, så jeg kan se hvordan kvaliteten er. Det er lidt ligesom med ost, den smager man også på før man køber den.

Jeg har bestemt også lært af fejlen
Hilsen Kim.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2013 kl. 12:17
Citat: carstendamm

Hvis det skal være bedre og til 20 kr. :

http://www.korsholm.dk/dk/extra-select-craft-fur-salmon-pink.html

http://www.youtube.com/watch?v=CYI6geAlLpg

God jul til alle og k&b
Carsten

Har overvejet om det var den vej man skulle gå. Har du selv prøvet den?
Hilsen Kim.
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2013 kl. 13:08
Hey Kim

Jeg har oplevet "næsten" det samme med høneudgaven af nakkerne, hvorimod at hane nakkerne aldrig har givet problemer .. tværtimod .. 
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2013 kl. 13:32
Jeg har nok bare været uheldig lyder det til.
Hilsen Kim.
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2013 kl. 14:13
Hej Kim

Jeg har  9 af disse nakker, ingen af dem har det problem du nævner.
De fleste har jeg fået til sendt og der med har jeg ikke haft muligheden for at kigge dem efter, før køb (som John skriver man bør gøre og som han har ganske ret i)

De er købt hos Go-fi og hos Korsholm  Tongue

Hvor har du købt den ???

 

Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2013 kl. 14:14
Hmm. prøver lige igen. Mit indlæg forsvandt ud i det blååååå :)
 
Jeg forstår ikke, at nakkerne skulle komme fra samme sted!. Det er ikke min erfaring, bortset fra naturligvis, at de alle kommer fra hønsene hehe.
 
Kinesiske nakker fåes i alle kvaliteter. Man får her som oftest direkte efter, hvad man betaler for dem.
 
Jeg har selv købt over 200 gode nakker i henholdsvis USA og England. I USA kommer de (mine) fra deciderede "flue/hønse/hane fjerfarme", der via deres egen genbank over hovedsageligt 3 europæiske hønsearter efterhånden ligger kvalitetsmæssigt lige med - eller over den alt for dyre Scotske hackelproduktion.
 
Kun meget sjældent har jeg oplevet dårligere produkter leveret end jeg forventede. Kim Krikau`s  erfaring med dårlige/manglende stråler kan jeg slet ikke genkende, så det må være dårlige udbydere, der her har prøvet at score gevinst på købere, der ikke kan se/har afprøvet kvaliteten i hånden?.
 
Jeg ligger inde med flere super hane/hønenakker købt i england til 300.- der fuldt ud modsvarer f.eks. Korsholms langt dyrere do. (har sammenlignet direkte)
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2013 kl. 14:25
Citat: carstendamm

Hvis det skal være bedre og til 20 kr. :

http://www.korsholm.dk/dk/extra-select-craft-fur-salmon-pink.html

http://www.youtube.com/watch?v=CYI6geAlLpg

God jul til alle og k&b
Carsten

har du billeder af en flue hvor en craftfur erstatter en whiting spey fjer

mik
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2013 kl. 14:28
Kim

Tror der menes at alle WHITING nakker kommer
Samme sted fra. Derfor hip som hap.
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2013 kl. 14:34
Nu er det selvfølgelig Whiting spey nakker jeg snakker om. De kommer jo fra Whiting farms.
Hilsen Kim.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2013 kl. 14:40
Citat: kikophil

Hmm. prøver lige igen. Mit indlæg forsvandt ud i det blååååå :)
 

Jeg forstår ikke, at nakkerne skulle komme fra samme sted!. Det er ikke min erfaring, bortset fra naturligvis, at de alle kommer fra hønsene hehe.

 

Kinesiske nakker fåes i alle kvaliteter. Man får her som oftest direkte efter, hvad man betaler for dem.

 

Jeg har selv købt over 200 gode nakker i henholdsvis USA og England. I USA kommer de (mine) fra deciderede "flue/hønse/hane fjerfarme", der via deres egen genbank over hovedsageligt 3 europæiske hønsearter efterhånden ligger kvalitetsmæssigt lige med - eller over den alt for dyre Scotske hackelproduktion.

 

Kun meget sjældent har jeg oplevet dårligere produkter leveret end jeg forventede. Kim Krikau`s  erfaring med dårlige/manglende stråler kan jeg slet ikke genkende, så det må være dårlige udbydere, der her har prøvet at score gevinst på købere, der ikke kan se/har afprøvet kvaliteten i hånden?.

 

Jeg ligger inde med flere super hane/hønenakker købt i england til 300.- der fuldt ud modsvarer f.eks. Korsholms langt dyrere do. (har sammenlignet direkte)

Hvis du har købt over 200 spey nakker, så har du da godt nok ikke mangel på penge   
Jeg tager gerne imod donationer jeg mangler en salmon, badger og en ginger. Så er jeg vist dækket ind
Hilsen Kim.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2013 kl. 14:40
Steffan
 
Arrr  - ok. Det har du nok ret i :)
 
Gik lidt i - øv, da mit første indlæg bare forsvandt hehe.
 
Mvh.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2013 kl. 14:48

#Kim - Du ved nok - køb - salg :)Jeg har derfor ikke så mange liggende tilbage, og der er ingen tvivl om, at en del af dem skal "assimileres" til: altfangendefluereje/griseørredgaflendemonstermagneter!.....

Donationer er jo penge ud af lommen, og hvad skal jeg så købe mere for? hehe
Mvh. - Kim
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2013 kl. 15:25
Hmm.. nu er det jo et stykke tid siden, jeg havde gang i "fjersalget" så for at opfriske hukommelsen, fandt jeg lige en kasse fjer frem fra et af skabene.
 
Ved gennemgang af div. "Whiting Spey" fjer kan jeg så huske, at hanerne er klassificeret som bronze, sølv og guld. Hønerne er der vist ikke et klassificeringssystem for? Jeg kan desværre også huske, at mine lidt skuffende handler omhandlede de forskellige kvaliteter indenfor disse standarder!.
 
Dengang kom jeg frem til, at kvaliteten bliver jævnt "udvandet" indenfor især de lavere standarter, da flere og flere "farme" kommer til! - med heraf følgende dårligere kvalitetskontrol - (indirekte udgifter er jo - øv)
 
Derfor gælder det om, at få personlig (nær) kontakt til lederen af farmen for her igennem, at indlede et forretningsforhold baseret på tillid gennem multible handler!.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2013 kl. 15:46
Hej Mikkel.

Du kan lige kigge på det her, vis du vil prøve Craft Fur til dine Grise:

http://flueboksen.dk/fluebinding/craftgrisen.html

http://www.youtube.com/watch?v=CYI6geAlLpg

Jeg har brugt Craft Fur, til mine Pattegrise, og andre store rejer lige siden Morten Øland lanserede Pattegrisen.

Vi opdagede dengang, at Spay fjerene ikke kunne holde + at de filtrede meget + knækkede i poserne - (FJERENE ER ALT FOR TØRRE!!)

Craft Fur har mange fordele, når først man har lært teknikken, og ved hvor meget materiale, der skal bruges på fluerne, og så det billigt!.

Craft Fur Grisene fanger nøjagtig lige så godt, som originalerne

Mvh
P.K.
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2013 kl. 16:04
Hej Per,

Jeg har bundet pattegrisen med både Spey Hackler (hane) samt Craft Fur, og du har helt ret i, at de hacklede fluer ikke holder voldsomt længe og de kan filtre en del, men jeg synes dog at opleve, at jeg fanger flest fisk på den originale med fjer, og når jeg kigger på fluen, som daler ned gennem vandet, så er der en meget stor livlighed i fjer frem for fur, så selv om det er billigt med fur og der er mere holdbar, så bruger jeg personligt gerne mere tid og penge på den originale, og faktisk så tager det ikke så lang tid at binde alligevel Smile

Gode fluebinder hilsner fra

Niels Åge Skovbo
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2013 kl. 17:33
Hej Niels.

Ja, tro flytter jo som bekendt også bjerge

Jeg er næsten sikker på, at det mønster / type, der fanger mest, er den flue man bruger mest eller?

Ja, det jo heldigvis sådan, at fluerne i dag er et utømmeligt emne, og der skal nok komme noget, som også slår Patsvinet af banen, det er jo det herlige ved fluer og fluebinding, der sker noget hele tiden.

Kan I have en god jul, og et godt nyt år, og knæk og bræk for sæsonen 2014.

En lystfisker hilsen fra
P.K.
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2013 kl. 18:01
Ha ha Per, du har naturligvis helt ret Smile

Skal lige give dig et kompliment for en fantstisk flue som du er ophavsmand til.

Flash 9 

Det er en vidunderlig flue, og du kan tro den har givet mig mange fisk. Og selv om det er en flue som måske godt kunne forenkles en hel del, og måske også bindes med andre og mere moderne og syntetiske materialer, så binder jeg den alligevel med alle originale materialerne, fordi det er en smuk flue og når jeg binder den original, så ved jeg at netop du som ophavsmand har lagt energi og ikke mindst mange gode tanker i din måde at konstruere fluen på.

Også rigtig god jul til digThumbs Up

Venlige hilsner

Niels Åge Skovbo
Til top
john mortensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
john 2000 Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 167
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér john 2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2013 kl. 21:25
Citat: PK

Hej Mikkel.

Du kan lige kigge på det her, vis du vil prøve Craft Fur til dine Grise:

http://flueboksen.dk/fluebinding/craftgrisen.html

http://www.youtube.com/watch?v=CYI6geAlLpg

Jeg har brugt Craft Fur, til mine Pattegrise, og andre store rejer lige siden Morten Øland lanserede Pattegrisen.

Vi opdagede dengang, at Spay fjerene ikke kunne holde + at de filtrede meget + knækkede i poserne - (FJERENE ER ALT FOR TØRRE!!)

Craft Fur har mange fordele, når først man har lært teknikken, og ved hvor meget materiale, der skal bruges på fluerne, og så det billigt!.

Craft Fur Grisene fanger nøjagtig lige så godt, som originalerne

Mvh
P.K.

Hej Per.
Nu har jeg bundet med Spey fjer lige siden jeg fik en Reje af Morten Øland.Som jeg husker det var de første bundet af Spey Hackle Saddle,og som du selv siger,de kunne ikke holde samt at de filtrede en del.Men der er sket meget siden Claus havde de første fjer med hjem fra Tom Whiting. De fjer pattegrisen bindes af i dag kan slet ikke sammenlignes,i dag er de så stive i fibrene at de ikke bliver slidt eller filtret. Med hensyn til at bruge Craft fur kan man godt få en flue der ligner en pattegris,men gangen i vandet når man fisker er slet ikke at sammenligne med originalen. Jeg vil ikke gøre mig klog på om fluer, der bundet af Craft fur eller Speyhackle fanger lige godt.Men jeg vil på grund af den måde fluer der er bundet af Speyhackle går på i vandet fiske med originalen.
Mvh en der har brugt ca 60 Spey nakker i salmon.
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2013 kl. 22:01
Citat: mikkell


Citat: carstendamm

Hvis det skal være bedre og til 20 kr. :

http://www.korsholm.dk/dk/extra-select-craft-fur-salmon-pink.html

http://www.youtube.com/watch?v=CYI6geAlLpg

God jul til alle og k&b
Carsten

har du billeder af en flue hvor en craftfur erstatter en whiting spey fjer
mik



Craftrejen

Redigeret af carstendamm - 17 Dec 2013 kl. 22:35
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2013 kl. 22:07
Og god jul & K&B til alle i 2014

M.v.h.
Carsten

Redigeret af carstendamm - 17 Dec 2013 kl. 23:41
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Jørn Frank Mortensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lionfish Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2005
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lionfish Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2013 kl. 22:49
Har fulgt med i denne tråd. men tænker på om mange af de whitting nakker vi får leveret skulle være dårligere end de nakker der sælges rundt om kring i hele denne verden. det er såmænd ikke mere end 1 år siden vi reeksporterede vore nakker tilbage til USA. 
 
mvh Jørn Lionfish..
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2013 kl. 22:59
Hej Jørn

Min ringe erfaring er, at de første nakker var meget ringe, og at kvaliteten er blevet bedre og bedre (ihvertilfælde hanenakkerne).

På et tidspunkt stoppede leverancerne og der blev hamstret

Måske får DK de gamle nakker, som blev returneret af brugerne i U.S.A.

M.v.h.
Carsten
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2013 kl. 08:47
Citat: carstendamm

Måske får DK de gamle nakker, som blev returneret af brugerne i U.S.A.

M.v.h.
Carsten

Det håber jeg ikke. I så fald er det godt nok ringe af "fabrikken".
Hilsen Kim.
Til top
Henrik Søndergaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
hesrc

Tilmeldt:: 15 Okt 2010
Geografisk: Kokkedal
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hesrc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2013 kl. 09:01
ang emnet speynakker, der har jeg nogle ældre modeller i ringe kvalitet, de nyere nakker jeg har er alle af meget flot kvalitet.

Har bundet en del med craft fur. Bruger helst ekstra select craft fur, den er stivere i fibrene end den almindelige. men som Per skriver skal man lige vænne sig til hvor meget materiale man skal bruge. typisk får man alt for meget craft fur lagt i dubbingløkken. hellere sparsomt glattet godt ud i en lang løkke, hvor man så kan stoppe eller lig flere tørn efter hvor mager / kraftig man ønsker rejen. Craft fur er et meget glat materiale og anbefaler at bruge voks på dubbingløkken (jeg bruger selv en limstift)
de pattegrise og craftgrise jeg har bundet med ca samme volumen, har tæt på samme gang i vandet.


mvh
Henrik



Redigeret af hesrc - 18 Dec 2013 kl. 09:08
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2013 kl. 09:29
Kan du lave en detaljeret bindebeskrivelse på den der Henrik? Jeg går ud fra at du laver en dubbing løkke til både hale og krop?
Hilsen Kim.
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2013 kl. 10:06
Dejlig og særdeles inspirerende tråd
God jul og k&B
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2013 kl. 10:22
Jeg laver dubbingløkken før fluen.

Efter mange forsøg vælger jeg at tørne hele hacklet på een gang.

Lidt tættere bagtil og i åbne tørn som kropshackle.

Det løser problemet med at dosere mængden af craft fur.

Og som Henrik skriver, brug extra select craft fur og spred det godt ud i løkken.

E.v.t. restløkke kan jo bruges som hale på den næste flue



Altid godt med en nørdetråd

VH
Carsten
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Henrik Søndergaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
hesrc

Tilmeldt:: 15 Okt 2010
Geografisk: Kokkedal
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hesrc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2013 kl. 10:26
har denne billedbeskrivelse, der kommer lidt tekst i senere, og en del flere mønstre jeg "leger" med. men tiden er ikke til det pt............
http://flueboksen.dk/fluebinding/craftgrisen.html
men rigtigt bruger dubbingløkke både til "følehorn/nogle kalder det hale" samt krop,
lav hellere i starten en lang dubbingløkke, glat craft fur godt ud, kun et sparsomt tyndt lag i løkken, (indtil man har fundet den mængde der passer). så kan man altid give færre eller flere tørn efter hvor kraftig man ønsker Følehorn samt kroppen.
men husk at brug voks eller som mig en limstift på dubbingløkken, craft fur er et meget glat materiale.

tager noget tid i starten som med alt andet nyt, men er faktisk en simpel og hurtig flue at binde når man har fundet volumen og længer på materiale og dubbingløkker.

ha en god dag
Henrik
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2013 kl. 10:32
Og skal der spares, så brug 'underulden' som kropsmateriale
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2013 kl. 17:44
Hmm jeg har søgt efter den gamle korrespondance med et par af de farmejere jeg i sin tid købte hos. Kan desværre ikke lige finde den, men så vidt jeg husker, kom de ind på, at i forbindelse med den store efterspørgslen af genetisk modificerede hackler, blev der "snydt" med fodderets olieindhold samt taget hårdhændede (hurtige/billige) metoder i brug ved forarbejdning/rensning/desinficering af fjerene for at komme ind på markedet med efterfølgende dårlige fjer som resultat..
 
Fjerstrålerne bliver stive og knækker delvist af - allerede ved pakning/transport. Så betegnelsen/kvalitetsmærket "whiting" var derfor blevet udtyndet og ikke en garanti for kvalitet.
 
Det glæder mig naturligvis, hvis mange af disse "kvalitetssnydere" er blevet sat på plads, men som vi alle ved, vil steder som Ebay altid være legeplads for profitbanditter :( . Så hvis i finder en god leverandør, så hold jer til ham/hende :) 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum