Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Grej til å fiskeri

 Besvar Besvar
Forfatter
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Grej til å fiskeri
    Sendt: 26 Dec 2013 kl. 21:56
Jeg har været så heldig at få flere gavekort til den samme jagt og fritid og kunne godt tænke mig at bruge den på en stang og hjul der kan bruges i åen. (Her tænker jeg Gudenåen) jeg er helt på bar bund. Hvad er bedst af størrelse på stang? Hvad med hjul og hvilke Line? Kort sagt hvad har jeg brug for,for at være klar til åen.
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2013 kl. 22:01
Taler vi om fluegrej? Er det i gudenåen? Er det enhånds eller tohånds grej du ønsker (hvis fluegrej).
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2013 kl. 22:07
Det er noget jeg kan bruge til bombarda og spinner for fluestangen har jeg. :)
Til top
esben bøgh Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
esben

Tilmeldt:: 02 Apr 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér esben Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2013 kl. 22:24
køb endelig ikke for kort, går selv med en 13 fod så jeg kan kommer ud over evt sivkanter. hjul og line er en smag sag. bruger et simano 4000 og en ,17 fletline. lidt voldsomt måske, men sådan har jeg det bedst. fisker i øvrigt Sneum - Holsted - kongeåen har du lyst til en tur herned så giv et prej og skal jeg nok vise dig tilrette
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2013 kl. 22:24
Jeg er ikke den store spinnehaj, men blev anbefalet en 10 fods 8-32 gram Fenwick Ironfeather, som all round stang. Den kan klare bombarda, Mepps 5 i Gudenåen, 21 grams søm og store Djurswoblere på kysten. Den kan også findes til menneske penge. Af line er jeg lidt vild med denne http://spiderwire.com/ultracast-invisi-braid/
Af hjul er der stor uenighed blandt mine fiskevenner. To af dem siger at et Abu Sorøn er et godt køb til pengene og andre er kun til Shimano.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Morten Yde Møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mede-morten

Tilmeldt:: 23 Okt 2012
Geografisk: randers
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mede-morten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2013 kl. 22:25
Hej,

det er meget forskelligt hvad folk bruger.

Til laks og ørred
bruger jeg selv følgende

10fod spinnestang 8-38g
samt et penn spinfisher v 3500 hjul (svarende til et str 4000 i andre hjul
Det er en rigtig god ide du vælger et hjul i metal.)
det er når det er spinnere i str 5 eller 15-20 blink.

til alle bundrigs, om det er skalrejer eller orm bruger jeg ALTID multihjul

dette sæt er også 10 fod 10-30g triggerstang
hjulet er et abu promax2 lavprofil. tidligere brugte jeg abu ambassadeur 4600. men synes det var noget klodset at gå med. så er hoppet på et relativt billigt lavprofil. indtil videre holder det godt ud...


bombarda har jeg endnu ikke set nogen fiske med i gudenåen endnu.





hvad vil du fiske efter?
Til top
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2013 kl. 22:31
Jeg vil gerne fiske primært efter laks. Måske en enkel ørred i ny og næ :)
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2013 kl. 22:44
Gå efter en 10 fods stang med kastevægt 15-40 gram (eller der omkring). Du skal være opmærksom på, om håndtaget bliver for langt. Det synes jeg ofte (næsten altid!) det er på 10-11 fods stænger, men det er selvfølgeligt individuelt, hvad man kan li'.

Den stang vil klare laks i åen, havørred på kysten (9 fod, 10-30 gram passer dog bedre til havørreden), gedder i søen (og i gudenåen) og forsigtigt fiskeri med bundsnøre efter fladfisk!

Du skal have dig et fastspolehjul i størrelse 4000 til stangen.

En fletline på 0,14 mm eller 0,17 mm vil passe dertil, samt et par not-a-knot, så har du verdens stærkeste "knude" til fletlinen!

Jeg vil ikke anbefale dig bestemte fabrikater og modeller, da der er mange gode stænger m.m. derude!

Jeg kan se, at du kommer fra Randers, så jeg går ud fra, at gavekortene er til en lokal grejbutik. Personalet i grejbutikken må vide helt præcist, hvad der spiller max i Gudenåen efter laks, så spørg også dem.

Bo



Redigeret af Bo Schødt Kluxen - 26 Dec 2013 kl. 22:55
Til top
Jacob Henneberg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jacob Henneberg

Tilmeldt:: 19 Apr 2013
Geografisk: Kjellerup
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacob Henneberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2013 kl. 23:18
Hej Dennis.
Jeg fisker en del i Gudenåen. (På bjerringbros vand) og jeg vil klart anbefalde en stang på min. 10 fod.
Jeg vil tilslutte mig Bo's holdning omkring valg af mærke. Det skal være op til den enkelte fisker, hvad man har det bedst med. Hjulet skal være derefter. Hvis man tager udgangspunkt i shimano's str. Skala, er min holdning at vælge en hjulstr. På min. 3000 og op efter. (Hvis nu du skulle rende i en af de helt store laks ;) )
Årsagen til du skal vælge en 10 fod eller op efter er, at efter foråret kommer der ufatteligt meget vegetation, og med en kort stang kommer man nemt i problemer, hvis ikke stangen række ud over grøden.
Det er blot min holdning/erfaring.
Håber det kan bruges!?
Knæk & bræk
/Jacob
Til top
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2013 kl. 23:57
Helt klart det kan bruges :)

Men mon man får kyndig vejledning ( og rigtig) vejledning hvis jeg tager til en grejbiksen og beder ham om at sætte et sæt sammen til migSleepy
Til top
Lars Møllenberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Møllenberg Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Møllenberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2013 kl. 00:11
Hvis gavekortene er til lystfisk.dk, så er jeg helt sikker på, at du nok skal få kyndig vejledning derude...knæk og bræk...
Til top
Jacob Henneberg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jacob Henneberg

Tilmeldt:: 19 Apr 2013
Geografisk: Kjellerup
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacob Henneberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2013 kl. 00:13
Det kommer jo helt an på hvor stor tillid du har til din grejforhandler ;)
Men jeg kan da nævne mit udstyr. Jeg går selv med en Fenwick ironfeather momentum 10 fod og en kastevægt på 10-40 gr. Dertil bruger jeg et shimano stradic 3000 med 0,15 fletline, og jeg har (7,9,13) aldrig haft problemer.
Jeg vil mene grejbiksen i Trige eller Silkeborg, hvis det er de butikker du har i tankerne, har meget kompetente medarbejder til at vejlede dig?
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2013 kl. 10:59
Hej Dennis
Jeg fisker meget i åen efter laks, jeg bruger en 11 fods Lawson Novigen med en kastevægt på 15-65 g. og en Shimmano Twin Povder 4000, line er alt efter om du vil bruge fletline eller en monofil,
flet bruger jeg Sufix 832 i 0,15 eller Sufix monofil i 0,35
spinner i størrelse 5 18-22 g.eler blink på en 20-25 g.
men også herfra ta rolig til Grejbiksen jeg er sikker på du får en meget professionel vejledning.
held og lykke med købet, og godt nytår
hilsen Peder
Til top
Henrik L. Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maskinmester

Tilmeldt:: 05 Jun 2009
Status: Offline
Beskeder: 199
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maskinmester Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2013 kl. 12:29
Hej og glædelig jul.... I Gudenåen bruger jeg en daiwa shogun 10 fod 15-55 g og et Abu promax low profile multi hjul også har jeg en 0,25 penn international flet Line... Nok en tyk Line men bruger også sættet til laks i Norge derfor den tykke Line..... Men til orm og reje fiskeri i Gudenåen er det et super sæt efter min smag
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres