Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt havhjul 2 gears

 Besvar Besvar
Forfatter
chris Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
aachris

Tilmeldt:: 06 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aachris Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Nyt havhjul 2 gears
    Sendt: 26 Jan 2014 kl. 13:46
hej alle

har kigget på Daiwa saltist 20, avet sx og Okuma andros er der nogen der har et bud på disse eller noget helt andet
ska bruge det i Norge sundet og det gule rev.

kriteriet er minimum 6:1 gearing max 500g vægt 250m 0.30 flet

jeg har større hjul men det bliver tungt i længden

Vh

Chris
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2014 kl. 14:03
Jeg har brugt andros på sundet og er meget imponeret! 
Til top
Jacob thomsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Konstmann Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Konstmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2014 kl. 18:51
Ja ville helt klart tage andros Saltist har jeg haft men bare et 30 th og der gik lejerne hurtigt avet sx kender jeg ikke . Andros har fint klaret både skrei og flynder fiskeriet . Ellers er talica 2 også et fedt hjul 
Til top
Jesper Johannesen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
JesperJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Geografisk: Vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JesperJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2014 kl. 09:25
Jeg bruger shimano TLD 30, dejligt hjul uden problemer. Jeg forstår ikke helt hvorfor folk som vil fisk på have bruger så kraftige liner, en 0.30 flet kan jo holde op til 35 kg. Det er en klar misforståelse at man ikke kan fange store fisk på tyndere line. Prøv engang at se om I kan løfte en 10 liters spand med vand bare ved at bruge stangen. Det er nærmest umuligt.

En tyndere line giver mindre modstand i strømmen og er nemmere at knække ved bundbid. Har set utallige fiskere kæmpe en vanvittig kamp for at knække en tyk line fordi de sidder i vraget.
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Martin Pedersen84

Tilmeldt:: 17 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin Pedersen84 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2014 kl. 09:59
hej jeg bruger shimano Trinidad i str 14 16 og 20 det virker fint 6,2:1 i gearing masser af line og let og stå med en hel dag...
er helt enig med Jesper med hensyn til line mener jeg køre med 0.17 på str 14 og 0,21 på str 16 og 20 det rigeligt...
forstår heller ikke helt hvad du vil med et 2 gears hjul vi har da ikke fisk herhjemme som gør det nødvendig har stadig ikke fanget en fisk som et Trinidad 14 ikke kunne trække ind..
Mvh
Martin Pedersen
Til top
Steen Bøgelund Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Bøgelund64

Tilmeldt:: 07 Apr 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bøgelund64 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2014 kl. 19:05
Hej
Det Jesper skriver kan jeg kun tilslutte mig. Har haft 2 gears hjul (Shimano tld 20 2speed) men synes ikke lige det var mig så det blev solgt. Nu har jeg 2 Accurate Boss og et Avet alle uden gear. De er lettere hvilket har en del at sige når man står med det en hel dag.
En anden fordel er jo mere simpel man gør sit grej jo bedre
Vh
Steen
Til top
Lars Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Insomniaz

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Geografisk: Mårslet
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Insomniaz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2014 kl. 11:31
Hej Chris

Der er ingen tvivl om at andros er et populært hjul, men jeg har ligeledes hørt om en del problemer med det. Bremsen er heller ikke helt hvor spec. siger at det skulle være. Men fint til standart ture i dk. 
Skal der fiskes større fisk i norge eller på flerdages ture eks. med Bodil, ville jeg kigge på et kraftigere/bedre hjul.
Trinidad er med stjerne bremse og en smule på den tunge side. Men stærkt nok til at hive alt fra dybet eller endnu bedre Torsaen. MEN de er tunge!!!
jeg ville personligt købe et hjul i lavere vægt med lever drag til Norge. Om du behøver 2 gear er nok mere usikkert ;- ) Men jeg har da selv haft det i flere versioner.
Gode hjul er følgene i 2 gear: 
Shimano Talica ii i str. 12
Daiwa Saltiga ld30 2 gear.
Avet Raptor 
Penn TRQ 15LD2
Accurate Dawgpound 
Daiwa satiga ld30

De fleste af disse hjul kan ikke købes i dk, eller koster spidsen af en jet jager.
Jeg ville kigge her:
http://www.alderneyangling.com/index.php?route=product/category&path=40_229
http://www.tackleking.de/31-raptor-avet-multirollen 

Alle på denne liste er gode, resten er religion og pengepung.
Husk et godt kastehjul hvis turen går efter flyndere...

Mvh
Lars 


 
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2014 kl. 12:06
Nogen er til moderen og andre er til datteren .... Wink
Da jeg i sin tid var havfisker og vi lå på 165m vand og medede Langer synes jeg nu det var ganske rart med 2 gear på min TLD 20 2 speed af den årsag at når man skal trække agn op er det rart med det hurtige gear hvorimod når man står med Lange på 20+  så skal man automatisk ned i gear for at kunne styre fisken
Ved vragfiskeri ville jeg ikke bryde mig om tynde liner da netop Langen er berygtede for at svømme tilbage til sit hul i vraget for at fordøje agnen så her gælder det om at have maks styrke og arbejde hurtigt ...ellers får man ikke fisken
/Søder
Til top
Lars Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Insomniaz

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Geografisk: Mårslet
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Insomniaz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2014 kl. 12:41
Enig med Henning...

På dybere vand og med større fisk er det rart med 2 gear... 
Der skal også en højere line kapicitet til og derfor skal hjulene være større. Fisker du på 100 mtr. vand skal der være det dobbelte på spolen ect. 

Til lavere vand og alm. vragfisker op til 100 mtr. er letvægt mini hjulene helt tilstrækkelige. 

Line tykkelse er altid et kompromis... For tyk skærer den ikke ordentligt i strøm og for tynd bliver den mere skrøbelig selvom den på etiketten påstemplede brudstyrke er høj.

Jeg fisker selv flyndere i Norge og meder langer på det gule ((14 kg er max) med en 0,24 mm Berkley whiplash. den er vel snarere 0,32 mm ;-) men MEGET stærk og slides ikke så slemt som andre. Jeg køber den i 0,21 mm næste gang, eller skifter til WFT KG. som også er god. 

Men skal der fiskes med jig i 14 timer i streg efter flyndere er mit krav til udstyr:
Leverdrag hjul Min. 26 Lbs
Max vægt 600 gr. 
6.0 udveksling eller 2 gear. 
Line 0,21-0,24 mm. 65 lbs.

Mit nuværende setop til flynder / Det gule er følgene:
EDGE 3776 20-30 LBS
Jigging Master PE 4
Samt
EVEROL VERTICAL JIGGING VJ12
WFT SPEEDJIGGING 30 LBS
Kastesæt er følgene:
PENN TRQ 5000
Xzoga black Buster Jigging. 

Det er alle meget prøvede sæt, som er gode til opgaven. 
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2014 kl. 13:05
Nogle brugte faktisk Seedmaster for at netop få den høje udveksling ...
Når man har prøvet at pirkefiske på 400m dybde så lærer man hurtigt hvad to gear giver af fordele Wink
Vi brugte også 80pund stænger for at kunne styre fiskene under Lange fiskeri på vrag og jo de bøjer stadigt med en 30kg fisk i enden Wink


Redigeret af Søder - 28 Jan 2014 kl. 13:06
/Søder
Til top
Lars Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Insomniaz

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Geografisk: Mårslet
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Insomniaz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2014 kl. 13:20
Hvor fanger i så store langer ;-) Spurgte han misundeligt...

Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2014 kl. 13:38
Ja det var once in a lifetime Larsmen det var130 mil fra land 
Har aldrig siden vores eventyrlige fiskeri den gang med Thailand hørt eller set noget lignende
Men på den anden side er det snart så mange år siden at fiskene på netop dette vrag er blevet store igen ...Det skal lige nævnes at vi måtte fiske små fisk i 4 timer før de store bevægede sig ud fra vraget til vores agn


Redigeret af Søder - 28 Jan 2014 kl. 16:10
/Søder
Til top
Steen Bøgelund Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Bøgelund64

Tilmeldt:: 07 Apr 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bøgelund64 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2014 kl. 16:43
Hej
Vedr store langer mener jeg ikke det er nødvendigt med 2 gear. Kan selvfølgelig godt se fordelen når man endelig får kanon hugget at det er der. Men der er meget meget meget langt mellem de store. Har selv haft mange ture både med Thailand og Bodil og det er da også blevet til langer på 19,0 og 22,6 alle taget på hjul uden gear. Men det kræver godt grej.
Vh Steen
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2014 kl. 16:50
Jeg kan kun anbefale Shimano Talica 16II, af den simple grund at det er det eneste 2-gearshjul jeg har ejet, og det virker for mig som det rigtige hjul
Det har været på revet og i norge efter helleflynder, vægten er ikke noget problem. Jeg har før fisket med Trinidad og Torsa i 20 og 30 udgaver, men synes det er dejligt at man lige kan gå et gear ned, når der kommer vægt på.
Jeg har ca 500m. 0.35 gul Spider Wire på hjulet, og det fungerer udemærket.

Vh. IJ
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Martin Pedersen84

Tilmeldt:: 17 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin Pedersen84 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2014 kl. 17:27
største torsk i min jolle sidste år blev taget på 102 meter vand med grey jerkbait stang og Trinidad 14... det tager lidt længere tid end med en 80 lbs stang og man har jo ikke altid så god tid på en kutter og ingen tvivl om store langer kræver lidt mere beslutsomhed for de ikke smutter i vraget...
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Martin Pedersen84

Tilmeldt:: 17 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin Pedersen84 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2014 kl. 17:37
tror endda jeg har en kammerat der har et let brugt Trinidad 16 i overskud hvis det skulle have interesse..
http://shop.janogbo.dk/januar-udsalg/1625-shimano-trinidad-14.html
Til top
Jesper Johannesen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
JesperJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Geografisk: Vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JesperJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2014 kl. 18:41
Jeg har fanget langer i Trondheimsfjorden på +30 kilo på 200 meters dybde uden at have brug for de 2 gear, så måske er det mere en smagssag. Langerne jeg har fået er stærkest lige i starten og så er det bare at blokere bremsen og stå fast. Senere i fighten bliver de mere medgørlige og "ruller" sig ofte så de er helt viklet ind i forfanget. Dog var de 2 gear dejlige at have når vi er på 600 meters dybde:-)
Til top
Lars Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Insomniaz

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Geografisk: Mårslet
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Insomniaz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2014 kl. 21:39
Vi glemmer alle incl. Mig selv trådstarters ønsker. 

Max 500 gr. Og 2 gear. 
Så nytter det ikke at tale om Trinidad og Torsa og andre hjul. De vejer alle tættere på 800 gr. 

I mine øjne er der kun en 2 hjul der kommer tæt på det ønskede. 
Avet raptor og saltiga ld 20. 

Andros er ikke stærkt nok i mine øjne i længden, og der er for meget arbejde med det når der er bid. 

Problemet er at på nær avet Raptor, er de 2 gears små hjul ikke har Bremse nok. Dette er naturligvis grundet at diameteren simpelthen ikke er stor nok. 

I mine øjne skal du lidt højere op i vægt. Der er en verden til forskel i kraft på de 100 gr. Imellem 500-600 og flere hjul at vælge imellem. 

Det er ikke imponerende at store hjul er stærke og bremser 40 lbs, men meget imponerende at det når et hjul på 500-600gr gør det samme. Men ingen tvivl, hvis jeg havde flere kræfter, ville jeg fiske med Torsa hele dagen, og Trinidad til bulerne i sundet. Men til Norge og gentagne Jigging bevægelser i 12-16 timer er de bare for tunge. Men jeg ville selv, hvis vægten skulle ned på under 500 gr. Vælge et Accurate, Jigging Master eller Avet i single speed. 

Hvad er budgettet? 
Til top
chris Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
aachris

Tilmeldt:: 06 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aachris Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2014 kl. 22:04
Budgettet ku være 3000  fint at tråden kommer retur til start hvor jeg osse skriver at jeg har større hjul bla. et Avet lx 2 gears men søger et lille let. Grunden til de 2 gear er at højeste gear generelt er højere en et gears hjul.
Til top
Lars Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Insomniaz

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Geografisk: Mårslet
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Insomniaz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2014 kl. 23:39
Hva med et saltist hyberspeed
http://www.alderneyangling.com/index.php?route=product/product&path=40_86&product_id=2567 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres