Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluebindersæt?

 Besvar Besvar
Forfatter
Mikkel Kirkegaard Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mkj747 Avatar

Tilmeldt:: 03 Mar 2012
Geografisk: Frederiksværk
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mkj747 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluebindersæt?
    Sendt: 01 Feb 2014 kl. 11:47
Hej folkens.
Jeg vil gerne i gang med at binde fluer, primært havørredfluer til kysten, men ved ikke rigtig hvad jeg skal købe af Fluebindersæt. Er forholdsvis ny i fluefiskerverdenen og har selvfølgelig tænkt mig at studere fluebinding noget mere, ved både læsning og film og evt fluebinderkursus på et tidspunkt.
 Har tænkt at købe noget brugt, men ved ikke helt hvad jeg skal gå efter. De brugte sæt jeg finder, er der ikke så meget info om og ved som sagt  ikke helt hvad jeg skal gå efter. Hvilke mærker og hvor meget værktøj /materialer jeg egentlig har brug for? Håber i kan hjælpe mig videre? På forhånd tak
Til top
Henrik Vandborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Vandborg Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2009
Geografisk: Holstebro
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Vandborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2014 kl. 13:05
Vil anbefale dig et fluestik med rotation. Kan fås i alle pris klasser. Så skal du have en god trådholder der kan du godt spare lidt. Saks må du ikke spare på der skal du have en fin saks og en grovsak 
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2014 kl. 14:33
Spare på det mest essentielle værktøj?

Og bruge penge på rotation? Du for ikke ordentlig rotation
i billige stik.

Køb dig en god trådholder fra TMC, en go saks fra Slik, stikket
er ikke særlig vigtigt når du er helt grøn! Og jeg
Kan slet ikke se hvad du skal bruge rotation til?
Slet ikke billig rotation, specielt når der er rigeligt at
Bøvle med i starten.

Kan du ikke smide en pris du har som max, så kan vi
Forsøge at sammen sætte et fornuftigt sæt :)
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Mikkel Kirkegaard Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mkj747 Avatar

Tilmeldt:: 03 Mar 2012
Geografisk: Frederiksværk
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mkj747 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2014 kl. 15:14
Tak for svar, jeg havde i første omfang tænkt max en tusse ved at købe et brugt sæt, lige nu gælder det bare om at øve mig og have noget at hygge mig med på kode vinteraftener.... Men det må selvfølgelig gerne være rimelig kvalitet. Har set en del sæt på den blå avis når jeg søger på fluebinding.... Ku det ikke være en mulighed?
Til top
Kristian Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kristnik Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kristnik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2014 kl. 15:25
Du kan hente mit begynderstik og bruge pengene på noget andet:)
Til top
Mikkel Kirkegaard Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mkj747 Avatar

Tilmeldt:: 03 Mar 2012
Geografisk: Frederiksværk
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mkj747 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2014 kl. 21:41
He he Ja tak det var da en mulighed. Har lige siddet og kigget lidt på dba og fundet et par sæt, er det helt hen i vejret og bruge penge på det? 
http://m.dba.dk/fluebinding-alt-til-fluebi/id-1005097931/
http://m.dba.dk/fluebinding-fluebindersaet/id-1005016831/
Og igen - Tak for svar :-)

Til top
Søren. Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Søren. Avatar

Tilmeldt:: 31 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 96
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2014 kl. 22:13
Synes de begge er meget lig de sæt fra FlyCo, som sælges flere steder til 499,- (søg: Deluxe Fluebindingssæt på Google)
Sættet i det sidste link har i hvert fald aldrig kostet 1900,- (i så fald er han godt nok blevet snydt!) 

Startede selv for mange år siden med et billigt sæt der tjente mig fint i et års tid, self. med tilkøb af nogle materialer. Så blev der købt et Snowbee sæt med rotation + flere materialer/værktøj, senere et Peak + flere materialer/værktøj og senere.. Ja det blev en dyr, men sjov hobby Wink

Så mit råd vil være: Køb bare et startsæt til 500-600 kr, men vær forberedt på at du kommer til at skifte ud i værktøj samt stik efterhånden som du bliver mere erfaren.
På et tidspunkt får du selv en mening om hvad du har behov for, og da mener jeg at du vil blive ked af at have købt en masse dyrt her i starten, som måske ikke er det rigtige for dig.

Men som Steffan siger: Køb med det samme en TMC trådholder (eller anden keramisk trådholder), samt en god saks - dem der følger med sættet kan du bruge til det grove arbejde. 
Jeg vil dog ikke, som han, anbefale en Dr. Slick, som er noget at det værste jeg selv har haft (der kan du se hvor forskellige meninger man kan have om den slags! )





Redigeret af Søren. - 01 Feb 2014 kl. 22:17
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2014 kl. 22:24
Køb et danvice.
Køb indisk sakse
Køb indiske bobbins.
Køb indiske hackle klemmer.
Alt andet folk forsøger at "prakke" på kan sagten undværes, for forholdvis få kroner er du godt kørende, lær at binde, det ikke prisen på værktøjet der gør om du binder flotte og holdbare fluer, når du har fundet ud af at det virkelig noget for dig, så kan du steppe op med dyre stiks og værktøjer, det fedt med godt udstyr, men det manden bag stikket i sidste ende...........
 
Venligst
Til top
karsten jacobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
nyegaard

Tilmeldt:: 12 Sep 2008
Geografisk: aalborg ø
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nyegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2014 kl. 22:27
hej mikkel tjek han side ud med værktøj og kystflue materiale sæt

http://www.bluedotmediashop.dk/product.asp?product=442

http://www.bluedotmediashop.dk/product.asp?product=542

mvh karsten
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2014 kl. 22:36
Køb et REGAL kopi stik, en ANVIL-saks til det fine og en billig til resten

En trådholder, en nål og klar neglelak på nylonbasis

Mere er der ingen grund til at investere i

Køb bogen : Håndbog i fluebinding (er på auktion ellers kan du købe den af mig)

Krog : Gamakatsu F314, Owner KAPPA, Tiemco 200r eller Partridge CS54

Køb IKKE et sæt med materialer, men udvælg en par mønstre og køb materialer til dem.

Du vil få mange forskellige bud, men her er mit :

Kobberbassen (Kobberdubbing på en krog)
Red Tag palmer (du kan bruge chenillen eller dubbing og det røde uld)
Juletræet (Mylar-slange i pearl og fluo rødt nøgle uldgarn)
En børsteorm (15 mm Cactus-chenille i peacock)
En reje (Kan laves af marabou i farven coral)

Redigeret af carstendamm - 01 Feb 2014 kl. 22:54
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2014 kl. 22:43
Har været igennem mange sakse, billige, scierra, dyrlæge osv.
Men den fortrukne er dr. Slick razor scissor den er
bare sagen, ihvertfald i min optik :)

Jeg startede med et sæt jeg købte en sommer i Bayern,
Det kostede vel 75 kr. Alt. Inkl. Hehe stikket er nu givet videre
og det fungerede godt! Et fornuftigt begynder stik,
Indtil du ved om det er dig eller ej, bør max koste 200-300 kr.

Måske lidt mere medlem fornuftig base, :)
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2014 kl. 22:49

http://www.adh-fishing.de/warenkorb.html

Jeg har her sammensat et fornuftigt begyndersæt af go
Kvalitet, der er for 750.- så er der os til at købe ind til
Et par fluer. Find et par fluer du synes om og køb ind
til dem.

Kan se linket ikke virker, sættet er følgende:

Danvise fluestik (pedistal mod.)
DR. Slick saks (generel, en saks er nok til start)
Dr. Slick keramisk holder
Marc petejian dubbing nål
Whipfinisher

Et fornuftigt bud.

Redigeret af Steffan - 01 Feb 2014 kl. 22:52
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Jepsen

Tilmeldt:: 28 Jan 2013
Geografisk: Nyborg
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2014 kl. 23:31
find en forretning hvor du kan købe værktøjet, så kan du have det i hånden, og få en fornemmelse af om det passer til dig, jeg har 7 sakse, den jeg bruger mest er en billig med fjeder til 30 kr, den stryger jeg med en fin fil, så er den super skarp, jeg har også et par dyrlægesakse købt på ebay til 10 kr stykket, men prøv dig frem, kig ikke for meget på mærker, en saks til 300 kr. klipper ikke tråden bedre over end en til 20 kr., og hvis du kigger bindevideoer på nettet ser du bindere der bruger 3i1-er, fiskars broderisaks, og så diverse "specialhærdedesuperaltidskarp" saks Tongue 
De fluer du kommer til at starte med kræver ikke rotation, kig i stedet på stabilitet. Som andre også har skrevet, har du ikke rigtig noget ud af et begyndersæt, det indeholder en masse materialer du ikke  skal bruge til dine kystfluer.

Held og lykke med din nye hobby.

/Morten
Til top
Niels Corfitz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ncorfitz Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Birkerød
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ncorfitz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2014 kl. 00:38
Hej Mikkel
Vi er en flok fra Ølsted & Frederiksværk sportsfiskerforening, som binder hver Onsdag aften nede i klubhuset ved ladegårdssøen fra 19 - 22.
Hvis du har lyst,så er du velkommen til at kigge forbi.
Så kan du se hvad vi bruger af fluestik, værktøj osv.

Mvh.
Niels Corfitz
Formand for Ølsted & Frederiksværk Sportsfiskerforening

Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2014 kl. 17:39
Citat: fiskefreak

Køb et danvice.
Køb indisk sakse
Køb indiske bobbins.
Køb indiske hackle klemmer.
Alt andet folk forsøger at "prakke" på kan sagten undværes, for forholdvis få kroner er du godt kørende, lær at binde, det ikke prisen på værktøjet der gør om du binder flotte og holdbare fluer, når du har fundet ud af at det virkelig noget for dig, så kan du steppe op med dyre stiks og værktøjer, det fedt med godt udstyr, men det manden bag stikket i sidste ende...........
 

det kan jeg kun tilslutte mig. Sjovt at se så mange meninger der er om emnet. Jeg klarede mig i lang tid med et af de helt billige startsæt... nu har jeg skiftet stikket til et danvice med fod som jeg er glad for. Det meste af det billige værktøj har jeg stadig... har dog tilkøbt en af de billige keramiske trådholdere som da også er en fryd at arbejde med.
Af sakse har jeg længe brugt den billige fra sættet, men har nu købt en ganske almindelig neglesaks i Tiger. 

Man kan hurtigt købe sig fattig i bindematerialer da prisen ofte er horribel høj! Jeg vil anbefale dig at overveje hvilke fluer du vil binde, måske hente inspiration på Daniel D Holms youtube kanal eller på månedens fluer fra Go-Fishing som også kan findes på Youtube.com. Så køb nogle sæt til de fluer og bind løs af dem. En reje, en tangloppe, en tobis eller kutlingeimitation... noget som du allerede ved du vil fiske en del med.
Jeg har en tråd herinde med alternative bindematerialer, hvor mange folk har kommet med mange brugbare og langt billigere alternativer til de materialer som ellers koster spidsen af en "jetjaver"... den kunne også være værd at kigge på.

god fornøjelse
Til top
Mikkel Kirkegaard Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mkj747 Avatar

Tilmeldt:: 03 Mar 2012
Geografisk: Frederiksværk
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mkj747 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2014 kl. 23:18
Puha jeg er allerede helt forpustet! Confused  men tak for alle jeres gode inputs, begynder at få en fornemmelse for hvad jeg skal gøre.Big smile Nu tager jeg i første omgang på biblioteket for at blive lidt klogere og så bliver næste skridt at finde ud af hvilke flue(r) jeg vil starte med at binde og derefter står den den på køb af værktøj og materialer, hvor jeg "kun" køber det jeg skal bruge her i starten og så kan jeg jo altid spæde til med mere når jeg synes jeg får brug for det.
Igen; tak for input, mvh Mikkel
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres