Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2 hånds hjælp

 Besvar Besvar
Forfatter
Highgreenlander Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
highgreenlander Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér highgreenlander Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: 2 hånds hjælp
    Sendt: 23 Feb 2014 kl. 22:34
Hej derude

Jeg søger hjælp i junglen af skydeline og hoveder.
Jeg har fået lov at låne en klasse 10, 13 fod´s spey stang.

Mit spørgsmål er, hvilke liner der ville passe et fiskeri i skjern å for mit vedkommende.

Jeg er helt ny ang. 2 hånd flue. 

mvh Tongue
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2014 kl. 23:12
Hvilken stang er det, det afhænger meget af det.
Skydehovedet er et temperament spørgsmål. Skal det være til overhåndskast, spey, rullekast, eller underhåndskast.
Jeg ved ikke hvor du kommer fra men få hjælp i en grejbutik eller hos den lokale sportfisker klub, du kan også melde dig ind i FFFD.dk der er der instruktører der gerne vil hjælpe.
Michael Nielsen
Til top
Highgreenlander Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
highgreenlander Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér highgreenlander Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2014 kl. 23:26
spey cast

Sage one 10130
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2014 kl. 07:05
Det bliver voldsomt. Den skal sikkert være omkring 36-40 gram. Alle stænger, kan jo på et eller andet plan kaste, med hvad som helst. Prøv at låne et skydehoved på omkring de 30 gram. Det kan den også kaste med, men du vil opleve at den kan arbejde, med en del mere. Du vil nok blive træt af et tungere skydehoved end de 30 gram og der er fare for, at gokke laksene ude i vandet LOL

P.s Du kan også tage et lidt lettere flydende og satse på polyleaders til laks, som i gamle dage. De vejer måske 5 gram og giver noget frontvægt.



Redigeret af sage - 24 Feb 2014 kl. 07:09
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Highgreenlander Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
highgreenlander Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér highgreenlander Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2014 kl. 07:41
okay tak, haha LOL

Jeg syntes bare det er svært at finde rundt i, vil jo bare kunne af fiske et stykke til at starte ned. har jo som sagt ingen erfaring. 
Til top
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2014 kl. 08:00
Hej.

Tag stangen med ind til Korsholm i Skjern og lad dem guide dig - de har også et bassin til prøvekast. Bor du tættere på Grindsted så besøg MacNab (spørg efter Mikkel), så kan du også blive hjulpet der - og teste grejet af
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2014 kl. 08:45
Citat: Madskm

Hej.

Tag stangen med ind til Korsholm i Skjern og lad dem guide dig - de har også et bassin til prøvekast. Bor du tættere på Grindsted så besøg MacNab (spørg efter Mikkel), så kan du også blive hjulpet der - og teste grejet af

Ja det var nok det bedste råd. De har jo hjul med forskellige liner på. Husk det bliver dyre lærepenge, at eksperimentere selv.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2014 kl. 10:00
Rio er oppe omkring 650/700 grains til Sage's #10 stænger så 30g. lyder meget lavt sat hvis man vil vandkaste.
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2014 kl. 12:24
Citat: Jabber

Rio er oppe omkring 650/700 grains til Sage's #10 stænger så 30g. lyder meget lavt sat hvis man vil vandkaste.

Det har du fuldstændig ret i, men så har du nok ikke læst mit budskab, som en helhed.

Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2014 kl. 17:43
Hej.
http://www.deneki.com/2012/07/sage-one-spey-rod-review-10130-4/

Måske det hjælper lidt.
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2014 kl. 19:25
Citat: sage


Citat: Jabber

Rio er oppe omkring 650/700 grains til Sage's #10 stænger så 30g. lyder meget lavt sat hvis man vil vandkaste.

Det har du fuldstændig ret i, men så har du nok ikke læst mit budskab, som en helhed.


Hej Jesper.

Det er muligt jeg har misset helheden. Det var mest dit udsagn om at "du vil nok blive træt af et skydehoved over 30g" jeg hæftede mig ved. Der er vi efter min overbevisning nede omkring stænger der står #8 på :)
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2014 kl. 06:48
hej
de fleste bruger synkeliner til skjernå hvor meget den skal synke er der nok lige så mange meninger om som der er fluefiskere ved skjernå men har du en synk 4/6 så er du ikke helt ved siden af medmindre der er MEGET lidt vand i åen
 
mvh
kent
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres