Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af havhjul

 Besvar Besvar
Forfatter
Jakob Johannsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jakob Johannsen

Tilmeldt:: 03 Jun 2013
Geografisk: Odder
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Johannsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Valg af havhjul
    Sendt: 09 Jul 2014 kl. 17:23
Hej Smile

Jeg tænker på at jeg i løbet af sommeren vil prøve kræfter med noget havfiskeri. Dertil skal der selvfølgelig noget grej. Jeg har kigget på nogle hjul og ved ikke helt hvad jeg skal vælge, da jeg ikke har nogen erfaring med havgrej.

Jeg har kigget på disse to hjul: 

Abu Ambassadeur 7000.

Penn GT2 320 

Hvilke af disse hjul er at foretrække, og er der andre alternativer i nogenlunde samme prisklasse.

På forhånd tak :)

Jakob Johannsen
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jul 2014 kl. 19:25
Hej Jacob.
Jeg vil ikke anbefale nogen af dem, hvis det er Nordsøen du vil fiske!
Jeg har tilfældigvis et sæt du kan købe, det er et rigtigt godt valg til prisen.
Daiwa Saltist BG40H, fyldt med fletline.
Greyes Siege XS 48lbs.
Pris: 1700,-kr.
Sættet har kun været brugt et par gange, og ellers været med som backup, så derfor ingen brugsspor.
Stangen er ikke for stiv, selvom det er en 48lbs, da den har en dyb parabolsk aktion.
Du vil fortryde hvis du køber noget "skrammel"

Vh. Ivan
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jul 2014 kl. 20:05
Jeg kan se du bor i Odder, jeg bor i Beder, så du er velkommen til at komme forbi for et se grejet, og måske få et par hints.

Vh. Ivan
Til top
Thoke wistoft Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Thoke

Tilmeldt:: 06 Apr 2009
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thoke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jul 2014 kl. 21:24
Af de 2 du skriver ville jeg vælge Penn GT2 320. Men et fint alternativ i ca. samme prisklasse er shimano TLD15.
Hvis du skal fiske hardcore havfiskeri skal du vælge et hjul uden linefører, de klarer vragfiskeri noget bedre, da der kan komme for meget pres på lineføreren. I øvrigt kommer du noget hurtigere til bunden med et multihjul uden linefører, hvis det har relevans for dig.
Greyes Siege XS 48lbs skal du holde dig fra, den bliver alt for kraftig efter min mening. Selv i Norge bruger de dygtige fiskere lettere stænger end dette til skrei og flynder, så kan du jo selv vurdere ud fra dette...
 
Brug i øvrigt størstedelen af dit budget på et godt hjul og en god fletline - der findes masser af udemærkede stænger til billige penge.
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Martin Pedersen84

Tilmeldt:: 17 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin Pedersen84 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2014 kl. 22:04
hej jeg er enig shimano tld 15 er langt bedre valg super stærkt hjul til billig penge jeg brugte det 4 år inden jeg gik over til Trinidad...
vil også mene 48 lbs er for grov..
mvh
Martin
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2014 kl. 22:48
Hej, det sæt jeg har tilbudt er godt til prisen, da hjulet alene koster 2400,-kr uden line, stangen kan sagtens bruges, dog fisker jeg selv med en af samme model i 24lbs, og et Talica 16 2gears.

Vh. Ivan
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2014 kl. 14:31
Daiwa BG40H hjulet har en gearing på 6,4:1. Vægt ca. 500 gram. 48 tommer/omdr.
Penn GT2 320 har en gearing på 4.3:1. Vægt ca. 600 gram. 25 tommer/omdr.
ABU 7000i har en gearing på 4,1:1
 
Jeg er en amatør på havet, og Penn 320 GT2 er et fint hjul for mig med én tur ud om året, men for søren hvor ønskede jeg mig noget andet, da vi en dag ramte vindstille og lav strøm, og skipper sejlede os rundt på vrag på 200 meter vand... Havde line nok, men ønskede mig i den grad en anden gearing!

Den dag ville jeg gerne have haft 48 tommer line hjem på hjulet per omdrejning, og selvom jeg er enig i at stangen ik er egnet, så ville jeg byde på hjulet alene, eller fortsætte jagten hvis du mener det seriøst med havfiskeri :)

Hvis du VED at du praktisk talt kun vil fiske korte ture og drive stille rundt på stengrund over 20-60 meter vand, så tag dog bare de første hjul du nævner, de er alt fine på langt de fleste dage og ture :)
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2014 kl. 17:24
Da trådstarter ikke har reageret, så er sættet ikke længere til salg!

Vh. Ivan

Redigeret af IvanJeppesen - 11 Jul 2014 kl. 17:25
Til top
Helmer Mark Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
lottiman Avatar

Tilmeldt:: 19 Maj 2006
Geografisk: NV jylland
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lottiman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2014 kl. 20:37
Jeg har for kort tid siden købt et Shimano TLD 15 og det fungerer bare rigtig godt. Jeg har indtil nu kun fisket på max 40 meter vand, og her mærker man slet ikke der ikke er linefører på. Den kan jeg varmt anbefale, fik den ved den lokale til 900,-
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum