Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Guideline Coastal eller Zpey Ultimo II?

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
T-Pod

Tilmeldt:: 18 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T-Pod Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Guideline Coastal eller Zpey Ultimo II?
    Sendt: 30 Nov 2014 kl. 09:20
Hej

Jeg har for et års tid siden købt begyndersættet POOL 12 og er begyndt at få nogenlunde styr på kastet og kunne godt tænke mig at købe en bedre line for ikke at blive for begrænset af en dårlig line.

Stangen er en 9 fods #7.

Hvor får jeg mest for pengene - med en Guideline Coastal WF eller en Zpey Ultimo II - begge flydende?
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2014 kl. 09:36
Begge liner er gode valg, så hvis valget står mellem de 2 , så kan du simpelt hen ikke vælge forkert Wink

Jeg har tidligere benyttet Guideline Coastal i en slow intermediate udgave, og i øjeblikket har jeg en flydende Ultimo II WF5, som bruges til det lidt lettere kystfiskeri. Super fine liner begge 2.

mvh
Allan


Redigeret af wermuth - 30 Nov 2014 kl. 09:49
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2014 kl. 09:46
Hej T - Pod.

Hvad er grunden til at du vælger at købe så dyre liner?

Grunden til at jeg spørger, er at jeg har små 40 års erfaring, som instruktør, og jeg kunne aldrig finde på, at anbefale, så dyre liner, til ikke erfarne flue kastere / fluefisker.

Hvad vil man opnå med de dyre liner? bedre kast? længere kast? længer holdbarhed?

Jeg ville da købe en let brugt / ubrugt line på vores glimrende køb og salg sider, dels er der hele tiden nogle fremragende liner i udbud, og til særdeles holdbare priser.

Jeg fisker selv fra kl. 2 -11, og har vel købt små 90% af mine liner her på 123nu, og har absolut ikke noget at klage overWink

Min indstilling til flueliners pris, er det helt sindsygt at give 600kr. for en line. Så kan jeg godt vente, til der er en der bliver træt af sine indkøb, dels er der rigtig mange penge at spare, og dels er der i de fleste tilfælde tale om liner, som virkerlig er behandlet godt.

I praksis ville også overveje, hvor meget der bliver fisket med linen. Jeg plejer at gå ud fra, at fisker man 100 dage om året, ja så ville jeg nok overveje en lidt bedre kvalitet, af linen, men det er ikke nødvendigt, vis man ikke fisker meget.

Holder man sine liner, så kan de holde meget længe. Jeg har liner, som fungere 100% efter mere end 15 års brug, så det med at skifte liner, er nok et spørgsmål om reklame og dygtig markeds føring.

Mvh
P.K.
Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2014 kl. 09:52
Hej T.

Jeg har en zpey ultimo godt nok model l, i wf7flydende. Vi kan evt. mødes en dag, så kan du prøve den med din egen stang.

Mvh Ole

Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2014 kl. 09:54
Nu henviser PK til de noget ublu priser, der er på flueliner ........ jeg vil derfor lige give dig følgende link til en Barrio WF line, som jeg selv bruger, og som absolut er "good value for money".

http://www.flylineshop.com/barrio-slx.html

Ønsker du en såkaldt slow intermediate line, så se evt. nærmere på GT90i linen ....

http://www.flylineshop.com/barrio-gt90i.html

Bemærk at prisen er incl. forsendelse, og man plejer at få et lille håndskrevet brev med fra Mike Barrio Wink

Mvh
Allan


Redigeret af wermuth - 30 Nov 2014 kl. 10:00
Til top
Søren Bang Jokumsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sbj Avatar

Tilmeldt:: 17 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 102
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sbj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2014 kl. 10:52
Coastal har vel litt lengre klump enn Zpey linen. Bruker selv Coastal og er tilfreds. Ellers Rio Outbound som er litt kortere klump og dermed litt kraftigere skyts når det blåser litt.
Coastal går du ikke galt i byen med.
Men Zpey har en litt bedre coating (i hvertfall ved brukt i ferskvann).
Kjøp gjerne brukt. Men er jo ikke alltid en får tak i den linen man vil ha.
En god line er viktig. Den må passe stangen og kastestil samt gli godt. Ikke noe mer ødeleggende enn en line som glir dårlig og ikke slår over fluen.
Derfor er pris på en line ikke det viktigste. Om du gir 400kr eller 600kr. Viktigst at du får den du vil ha og passer dig.
Men først og fremst. Prøv linene først. Evt av andre eller gå i butikken og få prøve noen liner. De har vel demo liner i gamle landet også.
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2014 kl. 17:10
Citat: T-Pod

Hej

Jeg har for et års tid siden købt begyndersættet POOL 12 og er begyndt at få nogenlunde styr på kastet og kunne godt tænke mig at købe en bedre line for ikke at blive for begrænset af en dårlig line.

Stangen er en 9 fods #7.

Hvor får jeg mest for pengene - med en Guideline Coastal WF eller en Zpey Ultimo II - begge flydende?

Det er to gode liner, du der har udset dig! 
Jeg har og bruger selv dem begge, men hvis jeg skulle vælge kun en, så blev det Ultimo II, da den er en anelse (i mine hænder!) lettere og behageligere at have med at gøre.
Hvis du ser dig for, er priserne på disse liner, da til at holde ud f eks. kan Coastal købes her http://www.fluer.dk/produkter-fiskegrej/233-fluefiskeri/4466-guideline-coastal-floating-wf/ til kr. 449-.
Zpey linen har jeg set til kr 399- her http://parkogfritid.dk/zpey-ultimo-ii-wf-flueline.html 

K&B med valget
Henning 
Til top
Søren Linnemann Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Søren Linnemann

Tilmeldt:: 21 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 1
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren Linnemann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2014 kl. 18:42
Henning - den coastal line du henviser til er den "gamle" flydende, der er udgået på grund af problemer med farven i coatingen. 

Jeg ville købe den i slow int. - super fed kystline!



Redigeret af Søren Linnemann - 30 Nov 2014 kl. 18:47
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2014 kl. 20:34
Citat: Søren Linnemann

Henning - den coastal line du henviser til er den "gamle" flydende, der er udgået på grund af problemer med farven i coatingen. 

Jeg ville købe den i slow int. - super fed kystline!


Hej Søren. 

Jeg har både den jeg henviser til, men har den også i slow int., ingen af dem fejler noget, så ingen problemer i den forbindelse. 
T- Pod søger råd om en flydeline, og der er der efter min opfattelse, ingen der slår Zpey Ultimo II!
Mvh
Henning
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
T-Pod

Tilmeldt:: 18 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T-Pod Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2014 kl. 22:16
Sikken et privilegium at stille et nysgerrigt spørgsmål herinde og så få en sand regn af virkelig gode og begavede svar!
@ Niels Ole: Hvis du fisker omkring Kolding, vil jeg da vældig gerne tage imod dit tilbud en dag, det lige kan passe.
@Per: Tak for rådet! Men hvis jeg nu gerne ville købe en line fra ny, og den ikke skal koste det blege, hvad er så et godt bud på en line, der er kvali for pengene?
@ Allan: Tak for tippet! Man kan ikke undervurdere en håndskrevet hilsen - især ikke hvis man selv har levet i den epoke, hvor man fik dem jævnligt.
@ Søren: For mig ser det da ud til, det er Ultimo 2, der sælges. Har du kigget på billedet?

Til top
morten hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
morten-hagge

Tilmeldt:: 01 Dec 2014
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér morten-hagge Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2014 kl. 19:06
Jeg har prøvet en vision "kust" i endda nogen tid nu og jeg synes faktisk den er bedre end guidelines.. Dermed ikke sagt at guidelinen er en dårlig line for den er virkelig også god... zpey ultimo linen har jeg ikke prøvet men nu er det generelt mine erfaringer at zpey også bare er noget der fungerer.. Og Henrik mortensens filosofi om at det skal være nemt og lige til at sætte tingene sammen må siges at spille 110%.. Det duer altså bare.. Så jeg hopper på vognen med de andre og siger at både zpey og guideline er super gode liner, men min favorit er vision kust.. Der er endda en helt ny til salg herinde i øjebliket for en slik.. 

Redigeret af morten-hagge - 02 Dec 2014 kl. 19:07
Med venlig hilsen

Morten Hansen
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
T-Pod

Tilmeldt:: 18 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T-Pod Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2014 kl. 21:38
Hej Morten

Den line, der er til salg, kan du linke til den, jeg kan ikke finde den?
Hilsen
Thomas
Til top
morten hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
morten-hagge

Tilmeldt:: 01 Dec 2014
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér morten-hagge Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2014 kl. 21:50
http://www.123nu.dk/lystfiskeri/brugtmarked_kontakt.asp?menu=Brugtmarked&ID=77495

kan dog se den er blevet solgt men han har også meget andet godt.. :-) Også zpey.. :-)
Med venlig hilsen

Morten Hansen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down