Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Line til multihjul

 Besvar Besvar
Forfatter
Dirch Christian Thøgersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
outfishing Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2014
Geografisk: Kgs. Lyngby
Status: Offline
Beskeder: 1
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér outfishing Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Line til multihjul
    Sendt: 13 Apr 2015 kl. 21:36
Jeg synes jeg får problemer med at kaste fletline på mit nye multihjul skal linen være mindre blød ?
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2015 kl. 22:21
Hej Dirch.

Vis du er nybegynder ud i multihjulets glæder, så er det altså ikke fletline, du skal bruge til at starte medWink

Jeg har fisket med multihjul siden 1960 - været konkurance udøver i kastesporten med multihjul + kasteinstruktør, og jeg anbefaler altid mine kursister, at bruge nylonliner til multihjul.

Jeg mener ikke, at fletlinen har anden gode til multihjulet, end bedre styrke, der er ikke noget at hente i kastelængden + at det er meget svært, at få redet en fletline ud, vis fuglen skulle bygge rede i hjulet, og så er fletline hunde dyrt.

Jeg bruger normalt nylon liner i mærket Stren i tykkelserne 0,26 mm. til 0,30 mm., men det er gammel vane, da Streen i tidernes morgen var den bedste multiline overhovedet. I dag er der mange andre mærker liner, der kan bruges, spørg forhandlerne, hvad der skal til en moderne multi nylon line.

Kan fletline, så ikke bruges til multi, jo selvfølgelig, og den bliver brugt, men af meget rutinere brugere.

Forskellen på fastspole og multihjulet er, at en line på multihjulet omkring de 0,26mm. giver de bedste kast, og mindst problemer med overløb, vis man kan styre sin pilfinger, medens fastspolehjulene, kan være rene kastekanoner med fletline helt ned i 0,06 mm. tykkelse.

Skal man kaste langt er det ikke multihjulene generelt der gør det, men derimod fastspolehjulene, men man får et roligere fiskeri med multihjul, og mærker også bedre kontakten med fiskene, idet ethver puft til endegrejet går direkte i multihjulets håndtag.

Mvh
P.K.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2015 kl. 08:03

Hej Dirch

Jeg har brugt fletline på multihjul i efterhånden en del år, og med lidt blandede resultater. Det følgende er min mening, og det som fungerer for mig, men du kan sikkert møde andre meninger også. Jeg har i en del år udelukkende brugt multihjul, alle fastspolehjul er sat på pension (jeg bruger dog også fluegrej).

1. fletlinen skal være så rund som muligt, og så tæt vævet som muligt. Jeg bruger mest Power Pro og Spiderwire Stealth.

2. får du spolet løkker med løs fletline på hjulet går det galt i næste kast, du får overløb og muligvis knækker linen. Det kræver en del omhu og rutine at undgå det. Med nylonline går det sjældent så galt.

3. fusionsliner som f.eks. Fireline dur ikke på multihjul til spinnefiskeri, store diametre dog undtaget. Linen graver sig ned i spolen.

4. tynde fletliner kan komme i klemme i spalten mellem spole og gavl.

5. linens tykkelse har marginal betydning for kastelængden på multihjul, i modsætning til fastspolehjul. Der er altså ingen grund til at bruge de tyndeste liner.

6. nylonline kaster længere end fletline på multihjul. Som hovedregel 5 - 10% længere. Og er meget lettere at håndtere.

7. bind altid et forfang af nylon på fletlinen med dobbelt uni-knude. Forfanget skal have 30 - 50% lavere brudstyrke end fletlinen. Ellers risikerer du at fletlinen knækker 50m fra endegrejet hvis du sidder fast. Det er også mit indtryk at forfanget giver flere fisk.

Når jeg så trods ulemperne alligevel bruger fletline skyldes det at forholdene dikterer det, enten pga. brudstyrke eller pga. følsomhed (fiskeri efter fladfisk). I en lakse-elv bruger jeg uden undtagelse fletline (reducerer tab af endegrej), men på kysten ofte nylonline, som regel 0,25 eller 0,30.

PS. når jeg bruger nylonline på kysten kaster jeg som regel lidt kortere end mine fastspole kollegaer. Men fanger ikke færre fisk af den grund. Kastelængde er ikke alt.

Mvh. Peter

Til top
Christian eilers Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Cleilers Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2015
Geografisk: Halsnæs
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Cleilers Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2015 kl. 08:20
Jeg har også forsøgt mig med fletline, men det blev sgu for dyrt. Nu bruger jeg SUFIX XL 0,25 og har gjort det i nogle år.. Brudstyrken er over 5 kg og det er altså langt rigeligt til dansk kystfiskeri... 
I "gamle dage" i 90rne fiskede jeg med  Platil 0,20 som vidst havde en brudstyrke på omkring 2 kg.. Og det gik da fint, selv om man skiftede line ret tit. 
Så drop flet og brug nylon istedet, du vinder intet med flet på multi 
Til top
Brian Dalskov Kristensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dalskov

Tilmeldt:: 06 Mar 2007
Geografisk: Nord for Kbh
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dalskov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2015 kl. 17:17
Jeg kun kun tilslutte mig til Peters indlægSmile

Jeg bruger power pro på alle mine multihjul( alle ABU).

Jeg fisker primært efter havørred og andet på kysten/ fra kajak. Jeg vil meget nødig undvære den meget større følsomhed som fletlinen giver. Det er muligt at mærke selv de mindste puf og nap.

Det er 0,19 power pro jeg bruger.

Mvh Brian Dalskov
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres