Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stangvalg til laks

 Besvar Besvar
Forfatter
Jacob Henneberg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jacob Henneberg

Tilmeldt:: 19 Apr 2013
Geografisk: Kjellerup
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacob Henneberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Stangvalg til laks
    Sendt: 05 Maj 2015 kl. 16:09
Halløj derude.

Jeg søger nogle råd, evt. nogle erfaringer omkring valg af enhånds fluestang til laks herhjemme. Jeg fisker altid med mine tohåndsstænger, når jeg er afsted, men jeg har tit overvejet at tage min 10" #7 med.
Min tanke var ikke at bruge den her til forårsfiskeriet, men måske mere i sommerperioden, men jeg har altid i sidste ende valgt at lade den stå, da min tvivl om hvorvidt den det er kraftig nok.

Mit spørgsmål er så, om der er nogen med erfaringer der måske kunne hjælpe med dette? Er det kraftigt nok, eller er det helt ude i hampen, hvis jeg valgte at tage den med en dag.

Vi har jo alle vores egne holdninger omkring, hvad rigtig og forkert er, men det kunne nu være rart nok lige at få nogle andre øjne på dette Wink

Håber der er nogle venlige sjæle, der vil dele lidt erfaringer?

Knæk & bræk

Jacob Henneberg
Til top
michael damkjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
damkjaer

Tilmeldt:: 22 Mar 2008
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 114
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér damkjaer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2015 kl. 16:50
hej jacob
 
tag du bare din enhånds med ud efter torpedoerne.
har selv været i canada med min bedste buddy, hvor vi udelukkende gik med 9,6 fods stænger i kl 6-7 og fangede laks op til 15 el 16 kg. det kan kun anbefales fra mig. fed fed fornemmelseWink
De bedste hilsner
Mich
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2015 kl. 16:51
Hej Jacob !

Den kan du da sagtens bruge !

Dog skal du bare være opmærksom på at hvis du får en af de helt store på, så kan du godt få ret ondt i arm og ryg---men det mærker du først bagefter Wink

Er dog gået over til en Switch-stang på 11,9 da det kan være godt med noget længde så man lige kan holde fluen fri af egen brink og grøde !

 

Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2015 kl. 16:52
Jacob ;
Rigtig meget af det danske laksevand kan snildt dækkes med en kl.7 enhånds.
MEN man skal nok gøre sig nogle overvejelser, da du jo oftest vil komme til at fiske på laks der er kvote på, og derfor bør fighten være ekstrem kort (ellers er levedygtig genudsætning ikke mulig).
Til sommer er vandet jo unægteligt varmt, og man skal spørge sig selv om det er fornuftigt at vælge det lette grej, når det er genudsættere i overvejende grad - og om man overhovedet skal fiske på en fisk, som vil have det meget svært med at skulle genudsættes i de vandtemperaturer ??
Kommer de mindre laks, kan du selvfølgelig sagtens tage dem på 1-hånds ... men hvad med den store, som skal ud igen ??

Jeg har kun selv haft fornøjelsen af ganske få laks, men JEG ville have det skidt med at fighte en fisk for længe, og genudsætte den med en rimelig forventning om, at den dør..
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2015 kl. 17:25
Netop Simon's argument med fight tiden taler for enhånds, der kan lægges mere pres på fisken end med de lange tohånds.

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
John Erik Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nani

Tilmeldt:: 26 Sep 2010
Geografisk: Ry
Status: Offline
Beskeder: 224
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nani Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2015 kl. 17:42
Enig med Lasse. Ønsker du max pres på fisken, så brug enhånds. 
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2015 kl. 17:48
Lasse ;
Jeg bøjer mig for jeres ekspertise på området - personligt har jeg bare haft mere styr på de bæster på 2-hånds :-)
- også fordi man kan nå ud over vegetationen, og holde vedholdende pres... Jeg fisker så med kl.8-9.
Men igen, jeg har kun min egen sparsomme erfaring, og bøjer mig med glæde for større videnThumbs Up
Til top
Jacob Henneberg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jacob Henneberg

Tilmeldt:: 19 Apr 2013
Geografisk: Kjellerup
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacob Henneberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2015 kl. 17:50
Jeg tolker indlæggene som, at det er et udemærket valg med 1-hånds. Men er klasse 7 så tilstrækkeligt? Eller burde man gå længere op?
Til top
michael damkjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
damkjaer

Tilmeldt:: 22 Mar 2008
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 114
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér damkjaer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2015 kl. 17:59
du kan sagtens nøjes med en 7 er
mich
Til top
Jacob Henneberg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jacob Henneberg

Tilmeldt:: 19 Apr 2013
Geografisk: Kjellerup
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacob Henneberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2015 kl. 18:03
Jeg takker mange gange for jeres input
Knæk&bræk herfra
Til top
Orla Bertram-Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
obn

Tilmeldt:: 13 Nov 2010
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 152
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér obn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2015 kl. 18:07
En kl. 7 stang (med en højtgående line og små fluer)er fin til laks - især når vandtemperaturen er over 10-12 grader.

Kan i øvrigt prale med 3-4 laks over 10 kg. på en enhånds 7er, samt laks op til 7 kg. på # 5 og 3½ kg. på #3.

Men - en stang på 9-10 fod gør det noget vanskeligere at mende linen og dermed styre fluen korrekt - og mere bøvlet at fiske med, hvor der er meget kantgrøde og bredvegetation, som vi kender ved de danske åer.

Det er i øvrigt ikke stangen, men forfangsspidsens diameter og til dels krogens godstykkelse der afgør, hvor hårdt pres du kan yde laksen under udtrætningen.

Så alt i alt er det moro at fiske laks på enhånds, men der er altså langt flere ulemper end fordele ved at bruge den korte kæp her i landet.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2015 kl. 20:46
Orla ;
Nu har jeg kun min egen sparsomme erfaring at trække på, så jeg tillader mig at spørge dig :
Er det din opfattelse at en kl.7 en-hånds egner sig til fiskeri efter sommerlaks i DK ?
Vil DU kunne fighte en laks hurtigere, så en eventuel "overmåler" kan genudsættes forsvarligt ??
Med muligheden for at fiske videre i de vestvendte åer, efter kvotestop, så følger der (ihvertfald i min optik), et kraftigt udvidet ansvar, og en realistisk indgangsvinkel til hvornår fiskeri er forsvarligt .. Her tænker jeg naturligvis på laks overlevelse ved genudsætning i sommervarmt vand.
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2015 kl. 21:54
Hej Simon
som Orla ganske rigtig siger, så er det mere forfangstykkelse og krogen der er afgørende.
Så ja en #7 er i min verden fuld ud forsvareligt når fisken skal genudsættes. Feks så er rigtig mange switch stænger, som er blevet rigtig populære #7, den har jeg bestemt heller ingen problemer med at figthe en fisk med. Så kort fortalt (selvom det er lidt for sent) så er det hvad linen kan tåle, der er afgørende, stangen kan snild holde til presset.

mvh
kent
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2015 kl. 05:44
Jeg vil jo som Orla mene at det er line/forfang/krog set-up der afgør hvor meget pres man kan lægge på en fisk.
 Af nysgerrighed kunne jeg godt tænke mig at høre hvorfor der menes man kan lægge mere pres på laksen på en 1-hånds frem for en 2-hånds?
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2015 kl. 06:29
Ret enkelt. Prøv at tænke på vægtstangsprincippet..
Til top
Jørn Fischer Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Møbjerg Avatar

Tilmeldt:: 23 Mar 2014
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Møbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2015 kl. 09:17
Énhåndsstang til laks?

@Lasse
Mener du virkelig, at ’der kan lægges mere pres på fisken end med de lange tohånds.’?

Og @willy
Jeg kender som matematiker udmærket vægtstangsprincippet, men netop dette taler vel imod Lasses postulat. Dette især hvis man med en større fisk bruger Haltdalsgrebet.

Det er en speciel fornemmelse at fiske med énhånds efter laks, og især hvis man får en på, men når det er sagt, må bl.a. J. E. Granbo indrømme at det normalt tager noget længere tid at udtrætte fisken.

Når man om sommeren fisker med mindre fluer på flydeline kan man fint fiske med énhånds og #7,
og selv en (let) synkeline til énhånds kan bruges, da den ikke synker så hurtigt som en synkende tohåndsline af samme (og højere) klasse.

K&B
Jørn
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2015 kl. 11:16
Hej Jørn

Ja det gør jeg, og når du nu kender til vægtstang princippet, så ved du også at vi er i den forkerte ende af vægtstangen.

Og hvad dælen er "haltdalsgrebet"?

Mvh
Lasse

Redigeret af LasseK - 06 Maj 2015 kl. 11:17
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Jørn Fischer Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Møbjerg Avatar

Tilmeldt:: 23 Mar 2014
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Møbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2015 kl. 11:43
Hej Lasse

Vi er så ikke helt enige, men det er der jo heller ikke nogen der siger, at vi skal være
Du kender udmærket dette med at bruge den ene hånd et godt stykke oppe på klingen.
Det har jo måske mange navne, men jeg har lært det at kende i Norge som ’haltdalsgrepet’.

’ ses derude
Til top
Orla Bertram-Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
obn

Tilmeldt:: 13 Nov 2010
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 152
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér obn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2015 kl. 14:56
Tak for dine spørgsmål, Simon.
Det korte svar på begge dine spørgsmål er et klart "ja" (med de forbehold jeg nævnte herover m.fl.) og jeg er helt enig i, at C&R fordrer et særligt ansvar: Fiskene skal selvfølgelig overleve en genudsætning uden at det forringer deres fortsatte livsvilkår.

Jeg vil ikke ind i en længere diskussion om C&R-praksis, men efter min ringe mening er korrekt udtrætning af store fisk ikke så meget et spørgsmål om hurtig udtrætning som TILSTRÆKKELIG udtrætning.

Dermed mener jeg, at en fisk, der udtrættes (for) hurtig,tit kæmper vildt, når den mærke sand/grus under bugen. Det medfører desværre jævnligt, at fisken i den fase ophvirvler sand, dynd og grødestumper, som let sætter sig i gællerne.
Desuden er den vanskelig at (hånd)lande, ligesom man risikerer, at en nystegen laks mister for mange skæl og at vitale organer kan blive klemte, hvis den begynder at sprælle under afkrogningen.

Derfor udtrætter jeg altid mine genudsætter laks, indtil de er så tamme, at ovennævnte problemer ikke opstår - hvilket IKKE er ensbetydende med, at fisken er totalt udmattet.

Til gengæld er jeg indstillet på at revitalisere fisken ved at holde dens hoved mod strømmen i op til 10-15 minutter. Eller endnu bedre: Lade den læne sig op ad en knold eller sten, hvor den i svag strøm kan hvile sig, indtil den selv vælge at svømme tilbage til sin standplads, hvilket godt kan tage en halv time eller mere.

Det er i øvrigt yderst sjældent, at jeg fisker efter laks i åen, når vandtemperaturen er over 18 grader C. På det tidspunkt af året, fisker jeg hellere efter havørred og er som regel indstillet på at tage en madfisk med hjem.

Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2015 kl. 17:09
Hej Orla,
Tak for fyldestgørende svar.
Det må være dejligt at kunne tale om sine genudsatte laks i en skriveform som indeholder ordet "altid"Smile
Det indikerer en del fangster !!
Den slags udsagn må jeg selv holde mig fra, 20-25 år endnu ..

Knæk&Bræk
Til top
John Erik Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nani

Tilmeldt:: 26 Sep 2010
Geografisk: Ry
Status: Offline
Beskeder: 224
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nani Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2015 kl. 21:05
http://www.skjernaasam.dk/nyheder/nyhedsarkiv/120-nye-retningslinjer-for-genudsaetning-af-laks-og-havorred


Til top
John Erik Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nani

Tilmeldt:: 26 Sep 2010
Geografisk: Ry
Status: Offline
Beskeder: 224
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nani Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2015 kl. 21:05
http://www.fiskepleje.dk/Nyheder/2015/01/Laksekvoter-2015-laksebestande-udvikling

Til top
John Erik Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nani

Tilmeldt:: 26 Sep 2010
Geografisk: Ry
Status: Offline
Beskeder: 224
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nani Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2015 kl. 21:10
Jeg vil dog fortsat holde på at jeg kan fighte en laks lige så hurtigt og skånsomt på enhånds som på en tohånds. Så i mine øjne er enhånds stadig passende grej.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2015 kl. 22:48
Citat: Møbjerg

Hej Lasse

Vi er så ikke helt enige, men det er der jo heller ikke nogen der siger, at vi skal være
Du kender udmærket dette med at bruge den ene hånd et godt stykke oppe på klingen.
Det har jo måske mange navne, men jeg har lært det at kende i Norge som ’haltdalsgrepet’.

’ ses derude


Hej Jørn

Helt ok, og ja kender godt stangbrækker grebet Det kan man også sagtens bruge på enhånds

Skal man yde 1 kilos pres på en fisk ved hjælp af en bøjet stang, så skal man trække med flere kilo på den længere stang end på den korte.

Noget andet, har du set micro skagit hovederne fra OPST?

Mvh
Lasse



Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Orla Bertram-Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
obn

Tilmeldt:: 13 Nov 2010
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 152
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér obn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Maj 2015 kl. 09:16
Nu kører jeg til Skjern - som praktiker.
I den stride blæst - og sikkert med stort og lettere grumset vand efter markant nedbør de foregående dage - vil jeg vælge kraftig tohåndsgrej, synkeline og store fluer
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Maj 2015 kl. 09:19
Orla ;
Vi forventer en "on the spot" redegørelse for forskellen.
- altså må du lige nappe en på 2-hånds, og derefter på 1-hånds !
Knæk&Bræk 
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Maj 2015 kl. 09:44
hej orla
jeg syntes nu ikke vandet er så grumset igen, det har før værret meget værre(fiskede igår aften) men blæser det gør det dælme
knæk o0g bræk
 
mvh
kent
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Maj 2015 kl. 09:54
Jeg har for sjov skyld lavet en lille test her til formiddag: To stænger blev monteret med line, hvorefter forfanget blev bundet til et lod på 1000 gram, der blev sænket ned fra førstesalen til græsplænen. 

Den ene stang var min normale forårsstang til Varde Å, en 12'6" klasse 7/8. Den anden en enhåndsstang i den stivhed, jeg normalt vælger, hvis jeg fisker laks med enhånds - mere præcist en 9' klasse 8. 

Forsøget er jo ikke et endegyldigt bevis på noget som helst, men her er indtrykket: Der skulle faktisk temmelig meget til pres til, før jeg kunne løfte loddet fra jorden. 

Et kilo er jo ingenting når man står med det i hånden - men det er en anden sag, når det skal løftes med en fluestang. Begge stænger var presset godt i bund og stod som den berømte osteskærer. På den lange stang virkede presset faktisk ret voldsomt, måske fordi den lange bøjede klinge får det til at se ekstra dramatisk ud? Det virkede en smule lettere at løfte loddet med den korte stang - som også virkede til at være den, der havde mest kraftoverskud. 

Uanset udfaldet, så er det en interessant løfteøvelse, som man jo let kan gentage ved en bro over åen en dag, hvor fiskeriet går langsomt. 

Claus
www.ussingbech.dk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres