Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af 2-håndsstang

 Besvar Besvar
Forfatter
Mathias Nagel Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Nagel Avatar

Tilmeldt:: 20 Jun 2012
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nagel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Valg af 2-håndsstang
    Sendt: 30 Maj 2015 kl. 13:41
Vil gerne lære 2-hånds fluefiskeriet efter laks, og skal derfor på et kastekursus, så jeg kan komme igang med dette.
Før jeg kan dette skal jeg have en stang og passende line.

Påtænker at skulle fiske i forskellige danske lakse åer og andre skandinaviske elve såsom mörrum, bjerkreim osv.

Derfor søger jeg hjælp til at finde en "allround" stang, som kan klare flere forskellige situationer.

Har kigget en del på Guideline LPXE #7/8 12,6' - ville den være et godt bud?

Mit budget er ca. 4000kr inkl line. Smile
Mvh
Mathias
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2015 kl. 14:10
Jeg bruger noget lignende og har ingen nævneværdige forbehold, stangen og linen er vigtigst,men bliver du grebet vil et andet hjul til sættet nok komme, som jeg ser det så 2000 til stang , 1000 til line/forfang mm, og så 1000 til hjul ,fluer  mm. 

Men der vil sikkert komme mange andre forslag



Redigeret af folp - 30 Maj 2015 kl. 14:12
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2015 kl. 14:56
En 7/8 er nok lige en tand for lille til allround ville nok vælge en 8/9
Michael Nielsen
Til top
Søren Bøgh Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
S_Bøgh Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S_Bøgh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2015 kl. 15:12
Hej Mathias,

Jeg købte den guideline for et par år siden, mest som let gardering til brug i mindre elve, som f.eks. Bjerkreim.

Men nu er det kun den jeg bruger! Dejlig let stang, som man sagtens kan gå med i en hel uge uden at blive træt i skulder/ryg.

Køb den, det vil du ikke fortryde.

Mvh

Søren
Fuld flex
Søren Bøgh
Til top
Jens Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jnielsen

Tilmeldt:: 27 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jnielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2015 kl. 18:16
Det er ikke sikkert, at du skal købe noget, før du har været på kursus. Se om ikke dem, der udbyder kurset, du vil med på, har et - eller måske flere forskellige - 2-håndssæt, du kan prøve, inden du farer hen og køber selv. Det ku' jo godt gå så galt, at du får købt noget forkert i forhold til de steder, du vil fiske og den måde, du kaster / kommer til at kaste på.


Redigeret af jnielsen - 30 Maj 2015 kl. 19:49
Til top
Søren Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hasselbach Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hasselbach Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Maj 2015 kl. 13:30
Hej Mathias.
Jeg vil også mene at 8-9 er mere allround til det fiskeri du nævner jeg ville selv bruge 12-14 fods klasse 8-9. Vi vælger alle sammen ud fra erfaringer vi har fået.
Har tilfældigvis vis en G-Loomis NRX 14" klasse 9, 4 delt. til salg. Den er ubrugt. står som ny!
Hvis du er interesseret i stangen så mail mig. så skal du få billeder og pris.

Mvh.
Søren.
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Maj 2015 kl. 14:05
Ca. 13 fod og ca. 30g kastevægt. Det kan bruges de fleste steder.
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Maj 2015 kl. 17:13
hej
jeg har både 8/9 13 fod og en switch 11 fod klasse 7
hvis du skal fiske mest herhjemme er switch efter min mening en suveræn allround
mvh
kent
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Maj 2015 kl. 23:18
Hej Mathias

Der er mange meninger om hvilken stang der er den bedste... sjovt nok lige så mange som der er fiskere ;-) 

I hvilket vandløb kommer du primært til at bruge stangen? Det er nemlig det essentielle spørgsmål i forhold at skulle vejlede dig i valg af stang. Der er stor forskel på om du primært skal fiske i Skjern på de ydre eller på de øvre, om det er storåen eller Varde... 

I Mörrum må stangen godt være kort og med relativ høj klasse (11,6-13 fod klasse 9) Hvorimod i store dele af Varde Å systemet vil en 11-12 fods klasse 6 eller 7 være at foretrække... 

Så er der et sted du ved, du kommer til at fiske meget, så skal det være udgangspunktet... 

Med venlig hilsen

Ronny Lagoni Thomsen
Outdoors.direct


Redigeret af Ronny Lagoni Thomsen - 31 Maj 2015 kl. 23:22
Til top
Mathias Nagel Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Nagel Avatar

Tilmeldt:: 20 Jun 2012
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nagel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Maj 2015 kl. 23:56
Tusind tak for alle de brugbare svar - jeg følger Søren Rasmussens svar til at starte med, og låner et sæt til kurset.
Så har jeg forhåbentlig en lidt bedre ide om hvad jeg skal gå efter, og måske endda færdighederne til at tage ud til en butik og prøve nogle forskellige stænger
Mvh
Mathias
Til top
Jørn Fischer Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Møbjerg Avatar

Tilmeldt:: 23 Mar 2014
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Møbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jun 2015 kl. 10:04
Hej Mathias

Hvilken type af kast påtænker du at lære/bruge? Mange vil lære det skandinaviske underhåndskast, men disse samme bruge ofte kast over hovedet til praktisk fiskeri i f.eks. Skjern Å.

En switch stang forekommer mig i underkanten til præmierefiskeriet med synkeliner, men er fin til fiskeri senere på året med lavere vandstand.

Der findes med andre ord ikke én allround stang, som kan klare det hele, men er det et must, mener jeg faktisk, du med dit udlæg er tæt på.

Man kan jo ikke se hvor i landet, du bor. Er det i det midt/østjyske, låner du blot en ved mig, så er du på banen med det samme. Det kunne f.eks. være en Guide Line 3-delt 13’ Lpxe #8/9. med hjul og line. Dette kunne faktisk også være et bud på en allround stang til laksefiskeri.
Og nej, jeg skal ikke sælge noget. Mit tilbud skyldes alene, at helbredet ikke tillader mig at gå på brinkerne ved en å – endnu

K&B
Jørn
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres