Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Havfiskesæt

 Besvar Besvar
Forfatter
Jens Hvid Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jenshvid Avatar

Tilmeldt:: 24 Nov 2014
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenshvid Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Havfiskesæt
    Sendt: 20 Okt 2015 kl. 00:18
Hej
Er der nogen som kender eller har erfaringer med nedennævnte sæt

http://fiskogfang.dk/shop/fiske-saet-10427p.html


Vil være taknemlig hvis nogen kan hjælpe.

Jens Hvid


Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
steen-jac Avatar

Tilmeldt:: 09 Dec 2014
Status: Offline
Beskeder: 138
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steen-jac Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Okt 2015 kl. 08:58
Næsten alle grejhandlere har et hav-pirke-sæt til under en tusse, og disse sæt er som regel helt ok, husk bare, at vaske stang og hjul grundigt efter hver tur, og for hjul der bliver brugt i saltvand gælder den regel, at dem der smører godt, de kører også godt.

Og sådan et billigt hav-pirke-sæt kan som regel holde i mange år, hvis man kun tager på et begrænset antal ture, og når det en gang ud i fremtiden er slidt op, så vil du ha' helt tjek på, hvad du så skal købe.

Hvis du derimod på ugebasis tager på havet og pirker efter torsk, så vil sådan et billigt sæt hurtigt være slidt op, og så kan det godt svare sig, at du vælger noget som er lidt mere kvalitet, og til sådan noget groft fiskeri, hvor grejet virkelig bliver brugt, der vil jeg nok foretrække en stang som kun har en enkelt samling, fire samlinger er li'som at be' om problemer.

I gamle dage var et ABU Ambassadeur NINE eller TEN et sikkert valg til pirkefiskeri, men nu om stunder laves de fleste ABU-hjul jo Kina, så deres hjul er ikke ikke et hak bedre end de andres.
Til top
Morten Lundh Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mlundh

Tilmeldt:: 16 Dec 2011
Geografisk: Esbjerg N
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mlundh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Okt 2015 kl. 13:13
Hej
Undgå lineføre og tæller, det er kun til at gå i stykker.
MVH. Morten.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
steen-jac Avatar

Tilmeldt:: 09 Dec 2014
Status: Offline
Beskeder: 138
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steen-jac Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Okt 2015 kl. 14:19
Jeg er meget enig i det med tælleren, den er dog pokkers rar at ha', hvis man fisker efter sild som står i en bestemt dybde.

Og hvis hjulet bliver skyllet grundigt straks når man kommer hjem, og så placeret på et varmt sted, hvor det hurtigt kan tørre, og så bliver smurt når det er tørt, så burde det faktisk godt kunne fungere med en linefører.

Men du har da ret så langt, at de gode gamle ABU Ambassadeur NINE og TEN, begge er uden linefører, og jeg kender mange, der som mig selv har fisket med disse hjul i mere end 15 år.
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2015 kl. 20:34
Vedr. køb af et billigt havsæt ville jeg selv altid vælge det fra udfra det synspunkt at hvorimod stangen sjældent giver anledning til bekymring kan det helt anderledes forholde sig med hjulet. Jeg har desværre selv flere gange da jeg var yngre og pengene og erfaringerne var små oplevet billige havhjul give op på endda selve dagen og i løbet af få turer. Jeg kan kun håbe på de billige hjul nu til dags alligevel er blevet noget bedre men kan alligevel kun formode at de hurtigt giver op. Synes det ville være synd hvis du har interessen og det allerede fra starten ville være med til at ødelægge det for dig.
Jeg kunne istedet råde dig til at købe et lidt dyrere sæt først som sidst og skulle du være utilfreds med enten stang eller hjul af den ene eller anden årsag vil du kunne hente nogle penge hjem på at sælge det brugt igen.
Jeg vil dog hellere råde dig til at købe noget god kvalitet brugt istedet for hvis du i første omgang ikke vil smide de helt store penge efter det. Du burde kunne finde et havsæt under en tusse i en kvalitet der er til at stole på i mange år. Måske endda være heldig til samme pris også at få line og lidt endegrej med så du er helt klar fra start. Det vil dog være en kæmpe fordel at alliere dig med nogen der har en korrekt viden om hvad der er godt. Allerede i svarerne her bliver nævnt nogle hjul du kunne kigge efter. Jeg skal ikke erklære mig som nogen som helst ekspert på området men Shimano TLD hjulene kan ofte ses til penge der i denne sammenhæng kunne være et godt bud. De optræder engang imellem her på siden også. Du kan også være heldig at finde et Amb. Big Game 10000. Jeg har selv både købt og solgt et for 500. Det er et hjul med linefører men det holder til det. Har brugt et i en del år efterhånden. Jeremy Wade ses også bruge det en del. Det har også den anden anvendelsesmulighed at man kan kaste med det. Det har jeg selv haft glæde af i Amazonas hvor det også fungerede rigtigt godt under helt andre forhold end her hjemme. Angående stænger er jeg ikke så meget med på noderne at jeg kan komme med det helt store. Måske kan andre og med flere hjul?
Mvh Poul
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
steen-jac Avatar

Tilmeldt:: 09 Dec 2014
Status: Offline
Beskeder: 138
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steen-jac Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2015 kl. 21:29
Spørgeren kunne evt. byde på dette sæt, med de moderne fletliner som ikke fylder så meget, der behøver hjulene jo ikke at være i den aller største klasse - http://www.123nu.dk/lystfiskeri/auktion.asp?Action=viewitem&menu=Auktion&ID=158064 - jeg har selv et Ambassadeur 6000 som jeg i mange år har anvendt på kastesiden, og det kan sagtens klare mosten. Og da min kastestang kan klare at kaste helt op 150 gram, så kan det sæt også anvendes på pirkesiden, hvis der ikke er kraftig strøm, som kræver de store pirke.

Redigeret af steen-jac - 21 Okt 2015 kl. 21:30
Til top
Jens Hvid Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jenshvid Avatar

Tilmeldt:: 24 Nov 2014
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenshvid Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2015 kl. 16:27
Jeg takker mange gange for meget informative svar, og vil genoverveje mit kommende  køb efter jeres råd og vejledninger.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
steen-jac Avatar

Tilmeldt:: 09 Dec 2014
Status: Offline
Beskeder: 138
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steen-jac Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2015 kl. 20:35
Prøv at tjekke det svenske firma Fladen Fishing, dere on-line katelog ligge på flg. link: http://viewer.zmags.com/publication/ccf9a52f#/ccf9a52f/1

På side 6-7-8-9 er nogle velegnede hjul, og på side 53-53 er nogle gode to-delte stænger, med kraftige øjer, der kan holde den hårde behandling, som grejet uværgeligt får på en lystfiskerkutter.

Fladens grej kan købes i deres web-shop - http://www.fladenfishing.se - og i mange andre svenske web-butikker, og husk at en svensk krone kun koster ca. 80 øre. 
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
steen-jac Avatar

Tilmeldt:: 09 Dec 2014
Status: Offline
Beskeder: 138
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steen-jac Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2015 kl. 22:01
Hej Jens, hvis du har råd, så vil dette hjul være et godt køb - http://www.123nu.dk/lystfiskeri/auktion.asp?Action=viewitem&menu=Auktion&ID=158432
Til top
Jens Hvid Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jenshvid Avatar

Tilmeldt:: 24 Nov 2014
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenshvid Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2015 kl. 22:32
Hej
Ja jeg er gået bort fra DAM sættet, og satser på dette Pen/abu sæt

http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/kat460-Pirkes%C3%A6t/side4256-Penn-Ambassad%C3%B8r-Luksus-Havs%C3%A6t.html

takker endnu engang for hjælpen og de mange input
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
steen-jac Avatar

Tilmeldt:: 09 Dec 2014
Status: Offline
Beskeder: 138
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steen-jac Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2015 kl. 23:44
Hej Jens, jeg har tjekket ABU's 2015 katalog, og Ambassadeur 7000 C3 er produceret i Sverige, og det borger for en vis kvalitet, men bedømt efter billedet, så er det nogle spinkle øjer som stangen er monteret med.

Jeg synes du skal ta' ind i Jagt og Fiskerimagasinet og prøve at holde sættet i hænderne, og mærke efter om det føles ok, prisen er jo rigtig god, det er faktisk sådan, at i det svenske Napp och Nytt, der koster hjulet alene 1.899 svenske kroner.

Jeg har selv en pirkestang, der oprindelig var udstyret med nogle billige øjer, og den har jeg efterfølgende opgraderet med nogle gode øjer, og da klingen og håndtager er ok, så er det blevet til en rigtig god stang.

Når du har hentet sættet i butikken, så gør dig selv den tjeneste, at du straks skiller hjulet ad, og smører alle de indvendige dele og flader ind i smørefedt, så de er beskyttet mod rust og ir, og husk så det med at skylle, tørre og smøre efter hver tur, saltvand er hård kost for fiskegrej.
Til top
Mogens Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mogens H.

Tilmeldt:: 11 Okt 2008
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mogens H. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2015 kl. 07:05
HEJ.
Jeg har et godt brugt sæt du kan købe for en billig penge hvis du er interesseret.
Mvh.
Mogens.
Til top
Jens Hvid Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jenshvid Avatar

Tilmeldt:: 24 Nov 2014
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenshvid Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2015 kl. 11:42
Hej tak for tilbud, har bestilt penn/abu sættet
Mvh jens
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum