Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ophængerflue kludder om hovede line.

 Besvar Besvar
Forfatter
Tommy Kristensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
tomsendk

Tilmeldt:: 15 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tomsendk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ophængerflue kludder om hovede line.
    Sendt: 17 Nov 2015 kl. 12:45
Hej.

Jeg har fisket med ophængerflue nogen gange men kan ikke rigtig få det til at spille.. 
Det er som om at den bliver snot om hovedelinen der hvor Svirvler er på linen.?
Opsætning til ophængerflue er to flådstop,Svirvler og to flådstop. Har også prøvet med fast knude.

Håber i kan hjælpe. 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2015 kl. 12:53
Ophængere har mange faldgrupper og dermed også mange løsninger.

Prøv at læse denne artikel, måske er der noget du kan bruge:

http://123nu.dk/lystfiskeri/aktivbruger.asp?placering=artikler&menu=AktivBruger§ion=2&mode=vis&ID=6551

Mvh
P.K.

Redigeret af PK - 17 Nov 2015 kl. 12:56
Til top
Tommy Kristensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
tomsendk

Tilmeldt:: 15 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tomsendk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2015 kl. 18:29
Mange tak per. Jeg vil prøve den metode næste gang. 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2015 kl. 19:45
Hej Tommy.

Nu skal du ikke have for travlt med valg af metode.

Jeg har op gennem årene virket som instruktør, og set mange smarte tiltag omkring det at bruge og montere en ophænger, men mange af dem, kunne jeg ikke selv finde på at bruge.
Til gengæld har jeg fisket med ophænger i mere end 50 år, og har efterhånden fundet de metoder, der passer til mit fiskeri.

Jeg har så også fået lov at fange rigtig mange fisk på det setup + rigtig mange arter, og jeg hygger mig stadig, her på mine gamle dage, med at bruge en ophænger.

Prøv at kigge på den søgning her, og se, hvad andre mener omkring brug og montage en ophænger fluen:


https://www.google.dk/search?q=Oph%C3%A6ngerflue+montage+hvordan%3F&hl=da&rlz=1T4PLXB_daDK656DK657&biw=1280&bih=580&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIpeXMy42YyQIVgUlyCh2ZUQQT

Tænk også over, at der ikke er nogen der siger at en ophænger skal være foran endegrejet. Det kan være særdeles effektivt at montere fluen, som efter hæng ved ende grej af gennemløbs typen, og metoden med efter hængt fluer er utrolig effektiv til hornfisk og makrel.

Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 17 Nov 2015 kl. 19:50
Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2015 kl. 07:25
Hej

Har prøvet rigtigt meget, men kun et setup har virket optimalt for mig. Jo mere tingel tangel som svirvler og flådstop man bruger, desto større sandsynlighed for kludder.

Jeg bruger det i linket viste faste ophængertackel, ophængerlinen skal være 10 cm, og jeg bruger en anelse kraftigere forfang på knap 0,30. Efter jeg prøvede det, har jeg ikke ledt efter alternativer.

http://www.wideopen.dk/webshop/havorredens-hemmeligheder-1-kystspin/
Til top
Rune Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dr. Claws Avatar

Tilmeldt:: 04 Feb 2014
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dr. Claws Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2015 kl. 12:24
Jeg bruger et forfang af fluorocarbon på 0,26-0,37 og binder en fluesnapper på en ophængerløkke (7-8 cm lang), som hænger så langt fra svirvel/rigring i toppen (+10 cm), at den ikke kan nå, så det ikke er muligt at den snor sig omkring den tynde, bløde hovedline. Det virker, er kluddersikkert, og let at montere tacklet og skifte flue.
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2015 kl. 19:01
I er ikke flinke til at gøre links, er jeg...

http://www.wideopen.dk/webshop/havorredens-hemmeligheder-1-kystspin/
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum