Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Antireverse vendes fra h til v?

 Besvar Besvar
Forfatter
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Antireverse vendes fra h til v?
    Sendt: 18 Mar 2016 kl. 22:48
Har set et gammelt indlæg i et svensk forum, at der skulle findes en dansker, der kan vende et Vision XLA antireverse-hjul - selvom det egenligt ikke skulle kunne lade sig gøre i følge fabrikanten. Er der nogen der kender noget til det? VH Klaus
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sulen Avatar

Tilmeldt:: 31 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 133
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sulen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2016 kl. 23:59
https://www.visionflyfishing.co.uk/pdf/reels/xla.pdf

Det burde bare være del nr 11 der skal vendes 180 grader
Hvorfor slappe af i morgen når du kan gøre det idag.
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2016 kl. 08:37
Tak for svar. Jeg kan ikke komme ind på den side - min browser siger der er problemer med et sikkerhedscertifikat. Arbejder lige med sagen.


Redigeret af Skarvbassen - 19 Mar 2016 kl. 08:46
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2016 kl. 09:14
Nu kom jeg ind ad en anden vej. Ja - og har også set en film, hvor de gør det, men det ser ud til, at det er et alm xla. Jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre fra en som har prøvet det med et antireverse eller som kender en som vil gøre det mod gode ord og betalingSmile. Jeg er  nogenlunde handy og synes almindeligvis, det er sjovt at lave de fleste ting selv ift. lystfiskeriet, men lige når det kommer til bare lidt avanceret mekanik i hjul har jeg ikke høje tanker om mine kompetencer.
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2016 kl. 18:57
Har igen fået et Vision XLA antireverse-hjul 8/9 højrevendt på hånden. Tør ikke at købe det, da pengene for mig vil være spildt, hvis ikke jeg får sikkerhed for, at det kan lade sig gøre at vende det. Har fået rigtig mange søde og velmenende svar fra både professionelle og amatørhjulmekanikere. De mener stort set alle,at det burde kunne vendes og at det nok er et sprm om at vende del 11. Sport Dres som er autoriseret forhandler siger, at det skal sendes til Finland og at det nok koster 500 + kr at vende det. Håber stadig at finde en som med sikkerhed kan sige, at det kan vendes. Har et stk venstrevendt i forvejen, men vil gerne have et eller flere mere til mit enhånds laksefiskeri. Så hvis du har kendskab til nogen som ved noget konkret eller bedst - har erfaring med det her, så ville jeg blive glad.Big smile En tak til de  flinke mennesker som indtil nu har forsøgt at hjælpe mig, men jeg har brug for mere end burde kunne. Smile VH Klaus
Til top
Roholm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Fætter JR Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2006
Geografisk: KBH (kender nordkysten som min lomme )
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fætter JR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2016 kl. 20:26
Hvis du læser artiklen vedr hjulet på scandic angler, tror jeg desværre ikke det er muligt at vende det.
http://www.scandicangler.com/article/vellykket-antireverse-hjul-fra-vision
Til top
Roholm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Fætter JR Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2006
Geografisk: KBH (kender nordkysten som min lomme )
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fætter JR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2016 kl. 20:32
Der var også lige denne tegning, den siger det ikke er muligt.
http://www.visionflyfishing.co.uk/pdf/reels/xla.pdf
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2016 kl. 21:43
 
Citat: Skarvbassen

... selvom det egenligt ikke skulle kunne lade sig gøre i følge fabrikanten.

Ja det læste jeg også godt - som citatet antyder Smile - meeeen jeg har før været med til at fixe ting som fabrikanter har sagt ikke kunne lade sig gøre. Så derfor har jeg ikke helt opgivet at finde en som har konkret erfaring med at vende det. Tak alligevel for din henvendelse.
Til top
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2016 kl. 21:24
Hej

Tror det er meget enkelt - er ikke hjul doktor men her er lidt teknisk forklaring på splittegningen der er link til.
Ser du på splittegningen er hjulet bygget op med et o-way bearing.
Denne lejetype er også kaldt anti-reverse bearing, så det er der opgaven ligger.
Anti reverse lejer rotere frit i en drejeretning og låser ved modsat drejeretning.
Det betyder at dette leje skal spejlvendes på hjulet for at vende fra højre til venstre.
Så vidt jeg kan se er alle andre dele symmetriske så du skal ind og vende lejet.
Husk at måle op nøjagtig placering på lejet i forhold til et "fast" punkt inden du tar det ud så du kan montere det i samme position igen når du har vendt det.
Det kan være at det sidder hårdt på akslen, brug ikke vold men få lånt en aftrækker.
Sidder det hårdt på akslen så kan det være en fordel og hjælp at varme lejet kontrolleret op inden du montere det da det der de falder let ind på akslen.
Er det et lukket leje du ikke kan smøre op så må du bruge en varmekilde med temperatur f.eks 80 grader og lade lejet ligge længe til temperaturen er oppe ,derved undgår du at fedtet løber ud af lejet.


Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2016 kl. 22:56
Hej Lars Mehl!! Har vi ikke været på Grøttegaard i Rennebu ved Orkla samme for en million år siden?? Sammen med Jens fra Go Fishing? Lars Busk hed min makker og han og jeg boede i lille hytte på modsat bred.
Nå - men i hvert fald tak for dit svar til mig. Jeg har i dag fået følgende melding fra Vision Finland i mail:

Hi Klaus,

I discussed this with our product manager and he said it is possible in principle. Attached there is a manual for this reel, in case you don’t have it already. Turn the o-way bearing around and see if it does the trick. Good luck!

Ystävällisin terveisin / Best regards

Timo Näreaho

Vision Huolto / Service

Så med denne melding, dit og andres indput er jeg ved at nærme mig modet til at købe. Kan bare ikke rigtig lide "....possible in principle". På tegningen står der bogstaverne ANT-R. Tror du at R'et hentyder til højre? Jeg kan ikke finde andre tegninger - altså evt ANT-V. Tilsyneladende skulle denne tegning dække alle modellerne og det peger jo i retning af, at det "kun" er lejet der skal vendes. Jeg undrer om der er noget i håndtaget, der osse skal vendes. Jeg har ikke gennemskuet hvordan lortet virker. Synes bare det er sjovt at fighte fisk med og skånsomt for fingrene.

Et højrevendt hjul vil være fuldstændig udelukket, da jeg er højrehåndet og har jeg brug for den hånd til den største belastning - stangen - gerne med fisk på!! (Har aldrig fattet, hvorfor nogle højrehåndede holder stangen i venstre under fight - hjulet er sgu da ikke et kran-spil!!Wacko)



Redigeret af Skarvbassen - 01 Apr 2016 kl. 22:58
Til top
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2016 kl. 23:32
Hej 

Ja - jeg var i Orkla for længe siden- var det jer der havde børn og fruer med, fisker stadig hver sommer i Norge.

Anti-R ( R= Reverse) .
Princippet i lejet er at afhængig af om du drejer yderringen rundt så er den løs = drejer let og modsat retning er stop.
Vender du lejet så virker det modsat med hensyn til drejeretning løs/låst.
På nogle lejer kan du egentlig skille dem ad - tá yderringen + ringen der holder rullerne i lejet samt rullerne ud.
Så kan du vende ruller + ring montere yderring og behøver så ikke at tá lejet af akslen.

På dit hjul er det nok enklest at tá spolen af ,demontere /skrue akslen ud af hjulet så har du aksel og lejer som en løs del.
Nu ved jeg ikke hjulets stand/vedligeholdelse men du kan jo på enden af lejet aflæse et nummer ( bogstaver og tal). Dette er specifikationerne på lejet så kan du gå på nettet og tjekke prisen og købe et reserveleje- det kan være pebret 150kr+ prøv eventuelt en hobbyforeninger med radiostyrede modelbiler biler med motor - de bruges i en del af disse.
Fisker du i saltvand så køb det i rustfri udførelse.
Hvis du selv laver det så kan du for at demontere det bore et hul i en træklods , der passer til akslen. Sætte den lodret ned i hullet , så lejet hvilken på træfladen.
Bank forsigtigt med en PLAST hammer på akslen - så akslen kommer ud gennem træklodsen og lejet blir liggende ovenpå.
Til top
Søren. Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Søren. Avatar

Tilmeldt:: 31 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 96
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2016 kl. 23:51
Problemet er vel ikke kun at vende bremseretning/leje som på et direct drive hjul, men også at vende AR funktionen?  (at håndtaget ikke drejer med spolen, men bliver i position ved udløb)
De fleste AR hjul jeg kender til (f.eks. Tibor/Pilly Pate eller ATH) kan ikke vendes uden nye reservedele og en tur til fabrikanten. 
Er dog på ingen måde ekspert i AR hjul, så det er muligt at jeg tager fejl Wink

Jeg ville nok sælge det til en svensker (de bruger næsten alle højre hånd) og købe mig et nyt. Hvis du selv begynder at rode og banke i det, er der risiko for at du ødelægger det på en eller anden måde - og gør det fuldstændigt værdiløst.





Redigeret af Søren. - 02 Apr 2016 kl. 00:01
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Apr 2016 kl. 09:14
Hej Søren. Ja det er osse min bekymring. Lars Mehl  - det rare menneske -  har gang i nogle forespørgsler til nogle kompetente hjul-doktorer og vision-folk, han kender og som måske endda kan fikse det. Håber at han kan få afklaret om der er noget i håndtagsdelene, der skal skiftes eller ej. Vi skriver lidt sammen PM. Jeg skal nok give en melding her, hvad det ender med nu da jeg har aktiveret en del folkSmile
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum