Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluestang #2 til en ikke erfaren

 Besvar Besvar
Forfatter
jens brink Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jens brink

Tilmeldt:: 25 Nov 2013
Geografisk: kbh
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens brink Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluestang #2 til en ikke erfaren
    Sendt: 21 Mar 2016 kl. 18:12
Hej 123

Skal til at købe noget mindre grej til en kommende norges tur og vil høre jeres syn på det, inden jeg smider penge afsted. Det skal siges at jeg er ganske ny i den her verden, men blev totalt solgt, da jeg var afsted første gang sidste år. Jeg købte den billigste stang jeg kunne finde, Shakespeare Sigma 8´ #4 til 299,- hvilket gik helt fint. Men jeg vil gerne ha noget, der er lidt bedre og lidt mere lækkert.

Jeg har set mig lun på den her ECHO CARBON 7'3" #2, da den dels får super anmeldeslser, ser lækker ud og er inde for budgettet. Der er ret meget småt fiskeri der hvor jeg skal hen, så derfor en #2.

Mit spørgsmål er om denne stang bliver for svær at fiske med (har udemærket fornemmelse for det og vil gerne ha noget at vokse med) Dels selve stangen men også klassen?

Håber at nogen af jer kan gi en hånd. På forhånd tak.

Mvh Jens.
Til top
jens brink Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jens brink

Tilmeldt:: 25 Nov 2013
Geografisk: kbh
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens brink Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2016 kl. 18:13
Lidt data på stangen :)

ECHO CARBON 7'3" #2
The ECHO CARBON 7'3" #2 loads very easily making it a great very light line small stream rod. The #2 is an ideal low water, bright sunliight summer stream rod designed to cast the smallest of flies. We use it to fish our local stream with a small black beetle or cdc elk-hair sedge tied on.

Length: 7'3" / 221cm
Line Weight: #2
Action: Medium Fast+
Weight approx. 75g
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2016 kl. 20:32
Hej,
Det korte svar er at det er meget op til personlig smag og præferencer. 
Men et forsøg på et lidt mere brugbart svar - #2 er super dejligt finesse, men personligt tager jeg sjældent under #5 med på tur, dels kan det blive rigtig øv blæsevejr en hel uge, og dels kan der opstå behov for en belastet nymfe.
Det betyder ikke at det ikke kan kastes på en #2! - Men noget nemmere på en #5.
Hvis behovet er korte stænger, så fås de også i # 4 hvis det skal være til den lette side.
Men når alt dette er sagt- hvis drømmen er #2, så køb den ☺(og evt et billigt kraftigere back up sæt).
Mvh
Henrik 
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2016 kl. 20:36
Undskyld jeg ikke læste ordentligt om din første stang ift #4... Embarrassed
Til top
Jesper Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jesperA2

Tilmeldt:: 23 Mar 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jesperA2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Mar 2016 kl. 07:27
Hej Jens
Som Henrik også skriver, så kan vejret hurtigt sætte en del begrænsninger for en #2 stang. Derudover så er der heller ikke så mange liner at vælge mellem, når du er helt nede i #2.
En stor del af den lækre fornemmelse med de små lineklasser kommer også af en lav stangvægt - og der er Echo'en faktisk ikke vildt let (ca. 75 gram).
Jeg googlede lige den stang du har nu, og den står til at veje ca. 117 gram - hvilket er en del - og sikkert også medvirker til at den ikke føles helt som en let klasse.
Mit bud vil være, enten at blive i #4 men købe en bedre (lettere) stang, eller hoppe ned i en #3 - som er lidt lettere, men stadig vil have lidt 'rygrad' til en smule vind.
Jeg har selv en TFO BVK 8 fod #3. Den vejer kun 68 gram og føles fantastisk let, men samtidig kan man godt fiske med den selvom der er lidt vind..

Hilsen Jesper
Til top
Steen Tofte Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sovereign Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2004
Geografisk: Lapland
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sovereign Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Mar 2016 kl. 10:05
Hej !
Jeg må holde med ovenstående, # 4 eller 5 lidt afhängigt af hvor åbent vand du skal fiske i, er det "tungt vand" läs lidt större elv så er # 5 nok det du bör välge.
Korte stänger i små lineklasser er jo vidunderlige små stykker "legetöj" de få gange som du rigtigt kan bruge dem. At ta med som extra-stang - jo det duer hvis nu mulighederne er der for at bruge dem men det er absolut ikke en udrustning at have med som eneste udrustning -# 2 det er väldigt meget specialgrejer for meget godt vejr ( ingen vind ) og små fluer.
Tight lines !    Steen 


Til top
jens brink Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jens brink

Tilmeldt:: 25 Nov 2013
Geografisk: kbh
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens brink Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Mar 2016 kl. 17:44
Er jo helt fantastisk, at man kan stille sådan en spørgsmål og så kommer der så fine svar så hurtigt :) så fedt tak for det...

Helt sikkert nogle goe og nye perspektiver i kommer med. Jeg kan yderligere informere at det er Tynset jeg skal fiske. Det bliver langt overvejende med små tørfluer og i relativt småt vand. Som sagt er jeg ganske ny i dette, så de helt små fisk får en kæmpe smil frem hos mig :D Så det er som sådan ikke fordi jeg er helt vild efter en #2, tænkte at det nok bare ville være noget sjovere.

Mht. vægten på stangen, som er en go pointe, var min tanke at købe et Okuma slv hjul (billigt men også noget vægt).

Når i nævner vind som en faktor. Er det så mest pga. linens vægt eller er det mere selve stangens "kraft", der gør forskellen mellem en #2 og 4?

Sidst skal det siges at jeg har en #6 stang til kysten, som jeg også vil tage med.

Igen mange tak for jeres hjælpsomhed. Lige meget hvad så glæder jeg mig vildt til at komme afsted :)

Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Mar 2016 kl. 20:11
Hej.
Mht. Hjul er scierra tx1 et superlet hjul.  Et Klasse 2-4hjul vejer 90 gram!. LOL
Mvh Ole
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
jens brink Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jens brink

Tilmeldt:: 25 Nov 2013
Geografisk: kbh
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens brink Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2016 kl. 16:40
fedt tak det vil jeg se efter :)
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2016 kl. 10:22
Citat: jens brink

Er jo helt fantastisk, at man kan stille sådan en spørgsmål og så kommer der så fine svar så hurtigt :) så fedt tak for det...Helt sikkert nogle goe og nye perspektiver i kommer med. Jeg kan yderligere informere at det er Tynset jeg skal fiske. Det bliver langt overvejende med små tørfluer og i relativt småt vand. Som sagt er jeg ganske ny i dette, så de helt små fisk får en kæmpe smil frem hos mig :D Så det er som sådan ikke fordi jeg er helt vild efter en #2, tænkte at det nok bare ville være noget sjovere. Mht. vægten på stangen, som er en go pointe, var min tanke at købe et Okuma slv hjul (billigt men også noget vægt). Når i nævner vind som en faktor. Er det så mest pga. linens vægt eller er det mere selve stangens "kraft", der gør forskellen mellem en #2 og 4? Sidst skal det siges at jeg har en #6 stang til kysten, som jeg også vil tage med.Igen mange tak for jeres hjælpsomhed. Lige meget hvad så glæder jeg mig vildt til at komme afsted :)



Hej Jens

Det meste af vægten i den stang ligger i bunddelen, den vejer 58 gram pga af hjulholderen, de tre topdelen vejer tilsammen 14 gram.

Og en 2'er line flyttes nemmere af lidt vind end en 4'er line, det er linen der skal tænkes over, meget meget lidt stangen i den henseende, din 4'er og din 6'er kan jo også sagtens kaste en 2'er line ligesom en 2'er stang fint kaster med dine 4'er og 6'er liner 😉

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
jens brink Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jens brink

Tilmeldt:: 25 Nov 2013
Geografisk: kbh
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens brink Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2016 kl. 14:20
Smukt mange tak for svar Lasse. Er jo dejligt at man bliver klogere hele tiden :)
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2016 kl. 16:23
Citat: LasseK

Citat: jens brink

Er jo helt fantastisk, at man kan stille sådan en spørgsmål og så kommer der så fine svar så hurtigt :) så fedt tak for det...Helt sikkert nogle goe og nye perspektiver i kommer med. Jeg kan yderligere informere at det er Tynset jeg skal fiske. Det bliver langt overvejende med små tørfluer og i relativt småt vand. Som sagt er jeg ganske ny i dette, så de helt små fisk får en kæmpe smil frem hos mig :D Så det er som sådan ikke fordi jeg er helt vild efter en #2, tænkte at det nok bare ville være noget sjovere. Mht. vægten på stangen, som er en go pointe, var min tanke at købe et Okuma slv hjul (billigt men også noget vægt). Når i nævner vind som en faktor. Er det så mest pga. linens vægt eller er det mere selve stangens "kraft", der gør forskellen mellem en #2 og 4? Sidst skal det siges at jeg har en #6 stang til kysten, som jeg også vil tage med.Igen mange tak for jeres hjælpsomhed. Lige meget hvad så glæder jeg mig vildt til at komme afsted :)



Hej Jens

Det meste af vægten i den stang ligger i bunddelen, den vejer 58 gram pga af hjulholderen, de tre topdelen vejer tilsammen 14 gram.

Mvh
Lasse

Hej Lasse.

Hvad er det for en stang du beskriver, synes ikke helt det fremgår af teksten?
Mvh
Henning
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2016 kl. 19:32
Hej Henning

Der spørges til en Echo carbon 7 fod 3 inches med en rekommenderet klasse 2 line i indledende spørgsmål, det er den jeg svarer på

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2016 kl. 19:59
Okay Lasse. 

Men der er ikke nævnt noget om en Echo stang, i det citat du har i dit svar! Derfor tvivlen. Wink


Mvh
Henning
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres