Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

pattegrisen pink vs sand. område bestemmer ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Ronny Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny73

Tilmeldt:: 28 Maj 2014
Geografisk: Sønderborg
Status: Offline
Beskeder: 298
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny73 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: pattegrisen pink vs sand. område bestemmer ?
    Sendt: 25 Mar 2016 kl. 17:29
ville lige høre. i en anden tråd jeg har, var der nogle der fortalte den sand farvede fanger kun 1 ud af 10 hvis den pinke også er sat på samme forfang, jeg droppede så ideen med sand farvet. 
formanden i det bådlaug jeg kommer mener så det kan komme an på hvor i Danmark man bruger dem. Han siger rejer har ikke samme farve overalt i DK. Han har fanget en del på den i sand. har han bare været heldig eller er der noget om snakken ?. bådlauget ligger i Sønderborg så det er her han har fanget dem.
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2016 kl. 18:01


   Hej Ronny

 Jeg vil nu mere mene at det er årstiden der er afgørende.
 Jeg fanger klart flest på den pinke hen til sommeren.
 I efteråret hvor de bliver mere kræsne, bruger jeg fluer der er mere naturlige i farver og form. Blandt andet pattegris i sand og grizzly.
Til top
Jakob Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jakobh

Tilmeldt:: 05 Mar 2003
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jakobh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Mar 2016 kl. 08:17
Bare lige til info så findes der ikke pink rejer i DK. De er enten sandfarvede eller gråmeleret.

Det betyder dog ikke at pink ikke er en god farve :0)
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2016 kl. 13:03
Citat: Ronny73

ville lige høre. i en anden tråd jeg har, var der nogle der fortalte den sand farvede fanger kun 1 ud af 10 hvis den pinke også er sat på samme forfang, jeg droppede så ideen med sand farvet. 
formanden i det bådlaug jeg kommer mener så det kan komme an på hvor i Danmark man bruger dem. Han siger rejer har ikke samme farve overalt i DK. Han har fanget en del på den i sand. har han bare været heldig eller er der noget om snakken ?. bådlauget ligger i Sønderborg så det er her han har fanget dem.

Der er intet sted i landet hvor rejer har samme farve som den pinke pattegris, så den teori er nok ikke gangbar i forhold til hvorfor den pinke er 10 gange bedre til at fange fisk end den sandfarvede.

Claus Eriksen kommer selv ind på det i havørredens hemmeligheder 6. Men grundlæggende handler det om synlighed fremfor naturlighed.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2016 kl. 15:10
Ja, eller hvor meget der fiskes med mønsteret, og hvor meget det er talt frem i diverse medierLOL

Vi har jo mange gange diskuteret, hvad en storfanger er. Er det en en klassiker eller en enlig svale.

Jeg har før defineret en klassiker, som et mønster der fanger igen og igen, gennem mange år, hvor mønsteret er så bliver ændret af innovative fluebindere, for så at forsvinde ud i glemslen.

Der er ingen tvivl om at den ægte Pattegris, går over i historien, som en klassiker, men læg mærke til, hvor meget det originale mønster allerede i dag, er vandet meget ud, også ok for mig, da det viser at vi fluebindere altid vil finde på noget, der kan være bedere, men netop den originale pattegris, er vel i den grad blevet talt frem alle steder, både materialemæssigt og på personerne omkring mønsteret,og  var det egentlig Claus, der var først med den?

De gamle hårdt prøvede kystfluemønster, såsom Flash9, blev jo også hårdt markedsført, og var i en 20 årig periode, nok en af de bedst fangende mønstre, men også Flash9, blev udvandet i form at rigtig mange varianter, og ja er dag stadig i nogle kystfluefiskeres æsker, ofte i helt original udgave.

Det bedste ved fluemønstre er, at der hele tiden sker udvikling, og er der noget der får mit pis i kog, er at der stadighed forekommer ordet "dræber" fluer, ofte fra fluebindere, som teknisk er langt bag ud, og ja jeg ser ikke nogen dræber fluer, når der blot er taget et par fisk på mønsteret, den form for reklame, kan jeg godt undvære.Wink

Jeg tror iøvrigt aldrig, at de gamle pionere, brugte ordet dræber fluer, det var mere fakta, der var gældende, og her var der virkelig noget at hænge sin hat på, for pionererne fangede virkelig fiskBig smile

Mvh
P.K.


Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres