Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Switchstang.

 Besvar Besvar
Forfatter
Henrik Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fluemand

Tilmeldt:: 28 Sep 2010
Geografisk: Køge
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fluemand Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Switchstang.
    Sendt: 05 Jun 2016 kl. 15:40
Hej Alle.

Jeg skal til at anskaffe mig en Swichstang og vil høre hvad andre har af erfaringer og kan anbefale. Jeg har tænkt på en på ca. 11 fod, klasse 6, da jeg har hørt, at det skulle være den mest alsidige, til at fiske efter Havørred, i danske åer. Mht. prisen, så har jeg ikke et fastsat budget, da priserne jo svinger meget. Så hvad kan I, der har erfaringerne, med Switch anbefale?

Knæk & Bræk


Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2016 kl. 15:51
Vær obs på at der er stor forskel på hvilke vægte en "#6" kaster med på switchmarkedet. Nogen ser dem som forlængede enhånds og andre som korte tohånds og derfor kan det være lidt indviklet.
Til top
Henrik Vandborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Vandborg Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2009
Geografisk: Holstebro
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Vandborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2016 kl. 20:46
Jeg har en zpey 11fods klasse 8 med et loop hjul Inc 100meter backing + 200meter gelspon 

 Hvandborg@gmail.com 
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2016 kl. 21:27
Hej Henrik
Når du spørger på denne måde vil du få brugelige og ubrugelige svar, men i sidste ende er du nok bare mere rundt på gulvet over hvad du skal vælge.
Hvilke mærke og type stænger fisker du med idag?
Måske er det et godt sted selv ar starte!
Ellers vil jeg råde dig til at prøver 2-3 forskellige mærker som du er tryg ved evt. Billige mod dyre mærker! så vil du med egen erfaring vælge det helt rigtige for dig!
Go' jagt på det perfekte grej
TC
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2016 kl. 22:59
Et godt sted at starte er, at tænke over hvor mange gram, du vil kaste med.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Erik Thykjær Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Erik Thykjær Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2006
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Erik Thykjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2016 kl. 23:22
Undskyld Jesper - Hvis jeg skal sige min mening, er det da i 1. omgang ret uinteressant... "hvad man vil kaste med af vægt"... !?!?

Langt mere væsentligt er det vel hvilke vandløbstyper stangen skal bruges i og om man forventer at kaste mest med én eller med 2 hænder og om det er hensigten, at den skal kunne køre store fyldige natfluer ud med overskud!?

En kl. 6 er er i mange situationer delikat og lækker at fiske med, men har nok sjældent det store overskud til kraftig vind, store fluer og lange kast... Når det er sagt er jeg nærmest overstadigt glad for min Sage TCX 11,9 kl. 6 - brugt 85% som 2-håndsstang.

Har de sidste par år forsøgt at knytte mig til en 10,5 kl. 7, brugt ca. 80% som en-håndsstang. Det kan noget, men ikke med samme glæde for mig som 11,9'eren, som jeg så til gengælder oplever som rigeligt lang til mindre havørredåer. 

Vh Erik


Redigeret af Erik Thykjær - 05 Jun 2016 kl. 23:23
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2016 kl. 18:24
hej henrik
jeg vil citerer henrik mortensen
citat: ideen med switch stangen da jeg startede med at udvikle dem, var at det skulle være en 1 håndsstang der også kunne bruges som  2 hånds de steder det var nødvendigt.
så hvis du ser salmonlogic deres switch stænger, har de generelt en noget lavere linevægt end mange andre, fordi de jo er tænkt som 1 håndsstænger.
så er det fordi at du vil kaste mest overhåndskast kunne salmonlogic være et godt bud.
er du mest til speykast kan du sagtens vælge et andet mærke som går højere op i vægt (jeg går feks selv med en vision gt four catapult #7 med 26g ved skjernå)
så vil jeg råde dig til at invisterer i et af de korte skydehoveder (skagit) 
de passer fortrinligt til det danske å fiskeri, især sinketip linerne hvor du har en flydende del, som giver fantastisk linekontrol.
om du så vil gå efter #6 - 7 eller 8 syntes jeg er mest op til dit temperement 
en # 6 switch med skagit line kan sagtens hånterer de store fluer til karupå også.

mvh
kent
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jun 2016 kl. 22:35
Citat: Erik Thykjær

Undskyld Jesper - Hvis jeg skal sige min mening, er det da i 1. omgang ret uinteressant... "hvad man vil kaste med af vægt"... !?!?

En kl. 6 er er i mange situationer delikat og lækker at fiske med, men har nok sjældent det store overskud til kraftig vind, store fluer og lange kast... Når det er sagt er jeg nærmest overstadigt glad for min Sage TCX 11,9 kl. 6 - brugt 85% som 2-håndsstang.


Vh Erik

Nu gider jeg ikke endnu en af de evindelige 123nu diskussioner.....

Jeg har plukket lidt i din tekst og er slet ikke enig i at det ikke er vigtigt. Jeg ville f.eks selv foretrække en kastevægt på ca 17-20 gr ved Karup å, hvis vi taler om switch. Hvis vi glemmer alt om klasser her og holder fokus på stangfabrikantens, anbefalede kastevægt. Stængerne kan sagtens kaste med alle vægte, men det er blot spørgsmålet om, hvor man mærker at stangen arbejder med linen. Personligt vil det for mig være lidt overkill med en stang, som arbejder godt med 26-28 gram til Karup. Hvis vi taler lidt all-round er vi nok lidt på din TCX eller min egen Loop Cross S1 #7 12 fod. Nu taler vi specifikt om switch og begreberne flyder nok lidt sammen. 

Af specifikke switch til danske åer, tænker jeg nok mere hen ad ...Zpey switch, Guideline LPXE, Sage Axis 11 fod, Millionærstangen som de solgte i Karup osv. De anbefalede kastevægte for dem var/er nede i den ende af skalaen, som jeg snakker om. Hvorfor mon?


Redigeret af sage - 08 Jun 2016 kl. 22:56
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Erik Thykjær Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Erik Thykjær Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2006
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Erik Thykjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2016 kl. 16:46
Hej Jesper

Nej - jeg kan kun være enig i, at det ikke giver mening med endnu en endeløs kværulantisk Forum-diskussion. 

Jeg tænker dog stadig, at det med at spørge til fortrukket kastevægt som hjælp til en, der ikke er vant til at arbejde med switchstænger, svarer lidt til at spørge en der aldrig har smagt indisk mad om han foretrækker det nordindiske eller det sydøstindiske køkken - hvis du forstår hvad jeg mener.

God sommer

Vh

Erik
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2016 kl. 18:57
Hej Erik 
Der må jeg så give Jesper ret 
Ikke fordi det skal være en endeløs diskussion 
Men hvis man skal købe en switch efter om man som de egentlig var ment, vil bruge den som 1 hånds hvor man har muligheden for speycast. Så skal man da bestemt gå efter switchstængerne med lav kastevægt
Skal man gå og overhåndskaste en hel nat ved karupå, vil det da være mest behaligt at have en lav kastevægt 
Modsat så hvis man mest vil underhåndskaste, så kan man med fordel gå efter stængerne med højere kastevægt 
Der er så stor forskel på de forskellige mærkers klassificering 
Feks har jeg selv en vision #7 switch med kastevægt på 26g, mens zpey #7 er 20-23g
Og salmonlogic hvad der svarer til #7 omkring 16g
Så mener bestemt at kastevægt er yderst relevant
Jeg vil til enhver tid give Henrik Mortensen ret i, at atm systemet er forældet og kun med til at forvirre kunderne
Så skriv da kastevægten på stangen istedet, så vil det da værre noget nemmere at finde den rigtige Line til stangen.

Mvh
Kent 
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2016 kl. 19:09
Citat: idali

Hej Erik 
Der må jeg så give Jesper ret 
Ikke fordi det skal være en endeløs diskussion 
Men hvis man skal købe en switch efter om man som de egentlig var ment, vil bruge den som 1 hånds hvor man har muligheden for speycast. Så skal man da bestemt gå efter switchstængerne med lav kastevægt
Skal man gå og overhåndskaste en hel nat ved karupå, vil det da være mest behaligt at have en lav kastevægt 
Modsat så hvis man mest vil underhåndskaste, så kan man med fordel gå efter stængerne med højere kastevægt 
Der er så stor forskel på de forskellige mærkers klassificering 
Feks har jeg selv en vision #7 switch med kastevægt på 26g, mens zpey #7 er 20-23g
Og salmonlogic hvad der svarer til #7 omkring 16g
Så mener bestemt at kastevægt er yderst relevant
Jeg vil til enhver tid give Henrik Mortensen ret i, at atm systemet er forældet og kun med til at forvirre kunderne
Så skriv da kastevægten på stangen istedet, så vil det da værre noget nemmere at finde den rigtige Line til stangen.
Mvh
Kent 


Hej Kent.
Hvad skal en langklumpet wf til min stang der står "#5" på, så veje?
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2016 kl. 19:21
Hej Jakob 
Ja det er jo så problemet hvis der ikke står kastevægt på stangen
Hvad hedder stangen og står der kun #5 ? 
men vil sige omkring 12g 
+- 1g 

Mvh
Kent


Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2016 kl. 19:24
Hej igen Kent.

Hvad skal et kort skydehoved så veje til samme stang? Sådan et rigtig kort moderne hoved på 7-8m ?
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2016 kl. 19:57
Hej Jakob 
Den skal veje det samme
Det er et spørgsmål om fordelingen gennem linen 
Om man evt skal gå et gram op eller ned er lidt en smagssag 
Når du snakker moderne korte skydehoved, går jeg ud fra at du mener skagitlinerne
Der siger man, at man skal gå ud fra ens stangs anbefalede vægt, og man tæller ikke evt polyleaders med
Det man skal huske på, er at skydehovedsystemerne bare er "moderne" udgaver af wf linerne (som Henrik Mortensen der er ophavsmand til skydehovederne siger, så kalder han dem modificeret wf liner.
Så som udgangspunkt skal man vælge en Line som passer til ens anbefalede kastevægt hvad enten det så er wf eller skydehoved 

Mvh
Kent
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2016 kl. 21:22
Hej Kent.
Nej jeg mente faktisk bare et almindeligt skydehoved til skandinavisk brug. Trenden ser ud til at gå mod kortere og kortere hoveder. Derfor min kommentar om "moderne" .. Helt min egen fortolkning.

Er du bekendt med den line fra Scientific Anglers der hedder Expert Distance eller Rio's Gold Competition?

Redigeret af Jabber - 09 Jun 2016 kl. 21:26
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2016 kl. 22:33
Hej Jakob
Det er det samme med alm skydehoved
Man skal gå efter stanges angivende vægt
Uden at kende de specifikke liner, kan jeg kun sige at begge producenter plejer at lave kvalitet
nu ved jeg ikke hvad du vil ofre, men skulle jeg råde dig, så overvej at købe et hoved fra salmonlogic
De er lidt dyre, men tilgændgæld nok også de bedste på markedet
Håber at det hjælper, ellers send gerne en pm

Mvh
Kent
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2016 kl. 23:23
Hej igen Kent.

Den omtalte WF line i #5 fra SA har en klump på lige godt 21m. På de første 9,14m vejer den 9 gram i runde tal. Ifølge din logik så skal den så veje ca. tre gram på de sidste 12 meter af klumpen.
Selvsamme SA har en line de kalder SBT. Her er klumpen kun 7,4m lang. Linen vejer 10,4g på de første 9,14m. Dvs. at klumpen måske er nede på 8-9g

Hvordan synes du det hænger sammen?
Og hvordan hænger det endvidere sammen med et system hvor en stang har en fast angivet kastevægt?

Redigeret af Jabber - 09 Jun 2016 kl. 23:39
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2016 kl. 23:50
Citat: idali

Jeg vil til enhver tid give Henrik Mortensen ret i, at atm systemet er forældet og kun med til at forvirre kunderne
Så skriv da kastevægten på stangen istedet, så vil det da værre noget nemmere at finde den rigtige Line til stangen.
Mvh
Kent 


Hej Kent

AFTM er forældet, det har heddet AFFTA i mere end 15 år nu....

Og der er absolut ingen forskel på om der opgives en klasse efter standarden eller om der opgives et gram tal. Standarden giver et gram tal for en given længde, et rent gram tal på en stang tager ikke højde for forskellige længder liner vejer forskelligt, stangen er i bund og grund også bedøvende ligeglad, kasteren er det sjældent!

Og så kam jeg oplyse dig om at en Scientific Anglers expert distance line I klasse 5 vejer omkring de 20 gram på hele klumpen, jo bedre kaster man er jo mere af denne vægt har man så at gøre godt med i sit kast.

Nok verdens bedste linedesigner har sagt noget jeg er helt enig i: der er ikke og kommer næppe nogensinde en standard for stænger, der er kun en for liner og jo bedre kaster du er, jo mindre betyder det .


Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2016 kl. 07:23
Nu hiver vi den lige ned på jorden igen, hvor vi bliver konkrete i forhold til trådstarter. Uananset aftma og kasteformåen osv.....
På mange stangfabrikanters hjemmesider, kan man se hvor meget kastevægt der anbefales til stangen. Så hvis en switchstang #7 anbefales til 16 gr, ja så kan det være at et switch skydehoved #7 fra Rio på 26 gr bliver lidt tungt. Bare lige en understregning af hvad Kent og Jeg nok har som indgangsvinkel. Måske er trådstarter forvirret over det. Til enhver tid ønsker jeg, at gå med så let grej som muligt, uden at kamme over og mangle ordentligt grej til fight. Hvis jeg skal fiske med kæmpe fluer det meste af tiden, vil jeg have en line og forfang som kan bære det setup. Stangen skal kunne nå ud så jeg kan styre line/flue og fisk optimalt. 

I virkeligheden handler det om med såkaldte switchstænger, om man ønsker en let tohånds eller en enhånds med forlænget bunddup. Fabrikanterne har åbenbart forskellige udgangspunkter, i switch begrebet og giver derfor så forskellige anbefalede kastevægte. Til Karup å har jeg det fint med min gamle Sage RPL 796 med 15-16 gr og kort klump. Nogle gange måtte den gerne være en tand længere. Så køber jeg en 10-11 fod og forlænger bunddubben, da mit håndled måske bliver overbelastet. Min switch variant og en uændret kastevægt til mig.

Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2016 kl. 13:44
Hej Lasse
Jeg er helt enig med dig
Problemet er så bare at det er der mange producenter som enten er uvidende om ellerligeglade med.
Derfor er det også noget af en jungle for forbrugerne
Med flere klasseficeringssystemer, 1håndsliner, 2håndsliner stænger der står 2 firskellige klasser på
Ja så er det bestemt ikke enkelthed der præger branchen

Jesper
Ja det er ramt meget godt i tråd med min pointe

Mvh
Kent
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres