Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Salmologic Short Cut

 Besvar Besvar
Forfatter
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Salmologic Short Cut
    Sendt: 30 Aug 2016 kl. 16:17
Er der nogen, der vil dele ud af deres erfaringer med denne line?
Til top
Brian Olinsson Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Olinsson

Tilmeldt:: 30 Aug 2007
Geografisk: Midt Jylland
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Olinsson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2016 kl. 20:06
Jeg har fisket en del med short cut i 24 gram og kan kun anbefale dem varmt.
De bliver ikke præsenteret fjer let som en longbelly line, men et blindkast og du er klar til at skyde igen.
Kan intet negativt finde på liner fra salmologic.
Så overvejer du at købe en, så skal du ikke holde dig tilbage. 
De er hver en krone værd 
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2016 kl. 21:36
Hej Brian,
Tak for dit input . Kan du supplerende oplyse til hvilket fiskeri og med hvilken stang (længde/klasse) du bruger linen?
/Nicolai
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2016 kl. 08:58
Jeg er også en begejstret bruger af ShortCut hoveder. Jeg bruger dem på min 12,6' #7/8 24gr Zpey Infinity. De er nemme at håndtere, kaster rigtigt fint både over og underhåndskast.
Som Brian skriver giver de ikke de helt delikate præstentationer, men til gengæld kan de fint vende lidt større og halvtunge fluer. De kan sammenlignes lidt med Rios Scandiliner. En anden ting jeg finder godt, er tripple densiteten, og i deres udvalg finder du liner der dækker enhver situation.
Jeg kan kun give gode anbefalinger til shortcuthovederne
Til top
Brian Olinsson Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Olinsson

Tilmeldt:: 30 Aug 2007
Geografisk: Midt Jylland
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Olinsson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2016 kl. 19:26
Jeg har fisket dem på Skyborn 12.6 24 gram, og på en A jensen Anadrom 12,3 #8
Primært overhånd. i Gudenåen.
Om det er mine ( Manglende) evner eller manglende Samarbejdsevne fra laksens side, skal jeg lade være usagt. men jeg tror på det og før eller siden skal det nok lykkedes med fisk på land.
Uanset det manglende resultat, er jeg voldsomt glad for short cut og stadig kan det kun anbefales 

Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2016 kl. 21:54
Short cut er en specialline. Den er god til trange pladser, hvor en lang kasteklump kolliderer med alt omkring en. Hvis man kaster et lang traditionel overhåndskast og der er rigeligt med plads i bagkastet, så har jeg personligt mere kasteglæde af 11-12 m klump på en 12-14 fod stang. Alle disse specialliner giver os dog mulighed for, at fiske det meste af. 

Redigeret af sage - 31 Aug 2016 kl. 22:14
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2016 kl. 09:37
Mine tanker for anvendelsen af short cut går primært i retningen af underhåndkast med enhåndsstang (potentielt en switchstang) på trange pladser, med intet eller kun meget lidt plads til D-loop.

Jeg har tidligere brugt et SH på små 9.5 meter, men det er bare lidt for langt mange situationer. Jeg har ikke det store behov for at kunne kaste tunge forfang eller ditto fluer, hvorfor det meget populære (og meget korte ) OPST Commando SH nok ikke lige er til mig.

Jeg overvejer som så mange gange før selv at finde saks og vægt frem for at få lige præcist den vægt og længde som jeg ønsker mig (16.5 gram 7-8 meter), men blev OBS på, at Salmologic Short Cut måske lige rammer hovedet på sømmet for mig med en længde på omkring 7 meter. Jeg kan dog klippe og klistre meget i gamle liner for de 600 kr. som en Short Cut koster, så lige nu overvejer jeg fortsat

Redigeret af Nicolai - 01 Sep 2016 kl. 09:41
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2016 kl. 12:21
Jeg fisker med dem i karup å på switch og enhånds. Det fungerer ganske udemærket. Zpeys nye hybridliner minder meget om dem.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
TorbenP

Tilmeldt:: 25 Apr 2016
Geografisk: Roskilde
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TorbenP Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2017 kl. 14:19
Jeg har brugt dem det meste af 2016, og er ganske godt tilfreds med dem. Jeg har et par af de allerletteste, (16g), som jeg bruger på en #6'er på kysten.

Til overhåndskast er den største fordel at de kan løftes og skydes ud uden blindkast, og stadig fiskes helt ind. Med vægten fordel på kun ~7m. er der ret godt punch i dem, så vind og tunge fluer er ikke det store problem. Hvis man vender dem om er de glimrende til geddefluer også.

Hvis man er typen der absolut skal kaste langt, så er det ikke lige sagen, et par og tyve meter, plus/minus et par stykker afhængigt af vejr og dagsform, men meget mere er der ikke at hente.

Intermediate modellen er efterhånden blevet min foretrukne line, så klar anbefaling herfra :)

Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2017 kl. 20:50
som jesper skriver, så er det special liner udviklet ved skjernå. 
skal du som beskrevet fiske på trænge pladser eller i smalle vandløb, kan de godt anbefales.
jeg fisker selv en del med korte skydehoveder i skjernå og karupå, og er super glade for dem.
dog skal man være opmærksom på, at korte liner pga de ikke kommer op i samme hastighed, så genererer de også mindre kraft i din line.
dvs skal du fek bruge dem på kysten eller i en elv hvor man skal kaste langt og præcist, så er det ikke korte liner man skal satse på
så skal man være opmærksompå, at korte liner ikke altid "anker" forfanget ordentlig ved underhåndskast
dvs at man skal tage højde for den kortere klump, så man i praktisk har lidt mere line ude når man skal lave sin D loop
hvis forfanget ikke fanger vandet rigtigt fordi at den slipper vandet for tidligt, vil man kompenserer ved at sende energien i sit kast op ad, istedet for som det er mening framad.
det blev en lille smule teoretisk, men det korte af det lange er
skal man ikke kaste lange præcise kast kommer de i sit es
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum