Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Data på ældre fluehjul.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Data på ældre fluehjul.
    Sendt: 16 Dec 2016 kl. 20:06

Jeg har fundet et par af mine ældre laks / havørred hjul frem igen, desværre har jeg mistet al data på dem.

 Trods gamle hjul, er de stadig fuldt funktionelle, og vil blive brugt sammen med RST – Sage 15’ + 16’ fra en svunden tid.

 Er der nogen, der kan hjælpe med data på flg. hjul:

 J.W. Young & Son 1540

 Magnum 200D

 Magnum 140D

Jeg er interesseret i, hvor meget bagline og højeste line klasse, der kan være hjulene.

Evt. link med data, er meget velkomne. (Har Googlet, men finder ikke noget brugbart!)

Jeg har aldrig haft skydehoveder på disse hjul, så kapacitet vil være en god oplysning.

Alle hjul skal bruge liner i kl. 10- 12.

På forhånd tak.

Mvh 

Per Karlsen.



Redigeret af PK - 16 Dec 2016 kl. 22:46
Til top
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2016 kl. 21:33
Har ikke data på 1504 - men har på 

1525 3 1/2 Regular, 
1530 3 1/2 wide , 
1535 4 1/4 Regular,
1540 4 1/4 wide  (Cortland DT10/ WF 11 + 100 yards 30lbs. backing)
1505 3 1/2 Regular,
1510 3 1/2 wide

Lars



Redigeret af lmehl - 16 Dec 2016 kl. 21:34
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2016 kl. 22:20
Hej Lars.

Mange tak for data.

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2016 kl. 01:34
Baglinerne er vel tyndere i dag end da man kørte i hestevogn til Hjallerup marked, så det skal nok medregnes;-)
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2016 kl. 09:24
Hej Hans Erik.

Du er jo nok inde på noget af det rigtige, dels er Magnum hjulene til stor kapasitet, og en runningline og skydehoved, fylder vel de små 40% af kapasiteten, så mon ikke at der skal fyldes op med små 70m. bagline i 30 lbsWink

God jul og godt nyt år til alle på 123nu.

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2016 kl. 20:44

Korrekt , men min erfaring er at man skal passe på med at mikse gammelt og nyt.

En DT line og dens vægtfordelingen og måden den lægger/strækker sig på skal balanceres med bagline hvis man ikke vil ha et stykke running line i mellem.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2016 kl. 21:26
Hej Lars.

Ganske enkelt, ikke forstået!!!!!!!!!!

Jeg tror ikke, at jeg har ytret noget om grejets teksniske formåen, sammenholdt med liner / hjul / stænger, så det må du lige forklareWink

Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 18 Dec 2016 kl. 08:06
Til top
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2016 kl. 20:54
Hej

Det var en kommentar til Hans-Eriks bemærkning om tykkelser på bagline og egne erfaringer med dette og DT liner!


Redigeret af lmehl - 18 Dec 2016 kl. 20:57
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2016 kl. 12:08
Jeg gør ofte det, at jeg midlertidigt først spoler flueline på ( hoved +running eller hel-line) og derefter backing. Så går jeg en tur på græsplænen og trækker det hele af. Derefter binder jeg enden med backing på spolen og spoler på. 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2016 kl. 13:20
Hej Klaus.

Jeg benytter egentlig samme fremgangsmåde, dog har jeg normalt 2 fluekurve, så kan jeg skifte tingene, men det er ikke så meget for at få linerne rigtig på plads, mere af interesse, hvad de oprindelige data på hjulene var.

I dag er der jo mange tykkelser på selve baglinen, og så er man vel også nød til at være opmærksom på, hvad tykkelse running linen har + hvad for et skydehoved, man vil bruge, dens længde afgør jo også, hvad der kan sploles på.

Mængden af baglinen, kan jo altid diskuteres, emn de oprindelige data, giver jo en udemærket indblik i, hvad eksempelvis længe af baglinen, kunne være, mest fordi man tit opgav, hvad brudstyrken var, men jeg har op igennem årene skaffet mig mange typer bagline, og noget af det er vel 0,45mm. og knokkelt stærkt, vel 60 kg.i brudstyrke, og ja, det siger sig selv i 0,45mm., så kan der virkelig være bagline på, vis man ønsker det!

Den 0,45mm. stammer fra en line, der blev brugt til at teste en ny type garn, og reperations snoren var på en 5000 m. spole, og var blandt andet fremragende, som bagline på de små fluehjul, til eksempelvis tørfluefiskeriet, her var der så pludselig adgang til rigelig bagline, trod små spolerWink

Mvh
Per Karlsen.
Til top
kim bernt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lowlevell

Tilmeldt:: 29 Jan 2004
Geografisk: næstved
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lowlevell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2016 kl. 13:25
Glædelig jul allesammen, jeg tror ikke lige der er grund til at fortælle Per Karlsen, hvordan man gør tingene, han har glemt mere end de fleste af os har lært og der er rigeligt tilbage hos ham alligevel
.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum