Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

TORSKEVOTER = FLERE TORSK ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Bruno Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Boss

Tilmeldt:: 18 Jan 2011
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 267
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Boss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: TORSKEVOTER = FLERE TORSK ?
    Sendt: 23 Feb 2017 kl. 17:11
Med indførelsen af de nye begrænsninger i Torskefiskeriet i vestlige Østersø   ( helt op til og med Lillebælt.) Så bliver det spændende at se om der kommer liv i denne dejlige sportsfisk igen - som er totalt udryddet for os lystfiskere i hvert fald som kystnær fisk.   
Nu vil fiskerne så have lov at fiske fladfisk . som ellers er blevet dem forbudt pga. at de medfører bifangster af småtorsk og så er vi jo lige vidt..
Der er end ikke småtorsk i Lillebælt - det var der for 4 -5 år tilbage-- ufatteligt at erhvervsfiskerne og tåbelige venstre politikere. ikke kan fatte at man saver den gren over man selv sidder på - ligesom bønderne
Lad os HÅBE - at vi igen vil få mulighed for at fange torsken   ved kystfiskeri- og at de nye begrænsninger i kvoterne vil give en hjælpende hånd til denne pragtfulde sportsfisk,
Så vid jeg kan forstå så gælder begrænsningerne helt op i Kattegat- til Djursland ? er der nogen der ved mere.   ?mvh
Bruno
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2017 kl. 17:33
totalt udryddet er vist lidt overdrevet
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2017 kl. 17:49
Der er stadigvæk langt bedre begrænsninger på fiskeriet end der var før de begrænsninger kom i 1990`erne inc. et langt bedre miljø 

Og lidt af en påstand at skrive at kyst torsken er udryddet.

Den sortmundede kutling er nok en langt større fare for kysttorsken og alt andet levende i det østlige og specielt sydlige østersøen og alle de åer dernede.
Til top
jan werner thomsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
janus w

Tilmeldt:: 04 Jun 2011
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér janus w Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2017 kl. 18:04
fiskerne må kun have 10 procent torsk max i forhold til vægten af fladfiskefangsten så en stort indgreb/fremskridt ! og vi "sportsfiskere" der i årtier har hugget trekroge direkte i kroppen på de rogntunge torskemadammer i Øresund skal nok ikke snakke så meget om at save i den der gren . . . men sælerne : alle større torsk over 30 cm i Østersøen indeholder nu imellem 100 og 200 "sælorm" i forskellige stadier !! mest i leveren men er nu også fundet i hjertet på torsk -og de op mod 60000 sæler spiser hver dag 4-9 kg fisk så regnestykket ser ikke for godt ud . . .
Til top
peter h. Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
lektoren

Tilmeldt:: 25 Sep 2011
Geografisk: kaundborgl
Status: Offline
Beskeder: 56
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lektoren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2017 kl. 19:24
Åhr, hvor det lyder smart og differentierende at komme med betragtninger om, at erhvervsfiskeriet ikke har betydning for torskens forsvinden.
Hvis I skulle være i tvivl, om at I har sat krydset rigtigt hos venstre, kan I jo overveje Lundes reaktioner på protesterne mod havbrugene ved Djursland. Her taler en sand demokrat.
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2017 kl. 21:54
Jeg ved ikke om den kysttorsken betragtes som udryddet, men er dælme et sjældent bytte på kysten.
Kan ikke huske hvornår jeg sidst har fanget en af de tidligere så talrige et torsk på kysten.

Jesper Rasmussen
Til top
Bruno Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Boss

Tilmeldt:: 18 Jan 2011
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 267
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Boss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2017 kl. 12:56
Nå så gik den ikke med at give fiskerne lov til at fiske fladfisk med bi fangst af torsk . EU har netop underkendt dette som Danmark og Tyskland havde givet lov til .- det var da rigtig godt lad os håbe det vil give et tiltræng løft til både Torsk og fladfisk .   det blvier rigtigt spændende at se ,
Til top
Bruno Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Boss

Tilmeldt:: 18 Jan 2011
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 267
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Boss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2017 kl. 12:59
Ja det har du ret i - en trist udvikling - men man burde nok frede torsken i gyde sæsonen - man kan jo ikke bare fiske løs og så regne med at det " går jo nok" - -
Jeg har ikke fanget torsk af rimelig størrelse siden jeg var barn,, det er 50 år siden,,
Til top
Bruno Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Boss

Tilmeldt:: 18 Jan 2011
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 267
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Boss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2017 kl. 13:01
Men der bliver stadig drevet rovdrift på torsken   og det fiskerne selv og landbrugets udledning af hvad som helst...   
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Mar 2017 kl. 12:42
Flere torsk? det betyder flere til erhvervsfiskerne, ikke til os der fanger en af gangen.
Til top
Anders Larsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
anderslarsen

Tilmeldt:: 24 Aug 2006
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér anderslarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Mar 2017 kl. 20:14
Det er et faktum, at det her i det syd- fynske og langelandske ikke er til at opdrive en kysttorsk længere. Det er meget tragisk. Om det er overfiskning, forurening (iltsvind), klimaændringer, ændringer affødt af Storebæltsbroen eller et mix af disse faktorer, aner jeg ikke, men jeg synes at det er et problem, som der er fokuseret alt for lidt på. Det er 2 år siden jeg kunne opdrive en sydlangelandsk torsk og det samme er gældende for fiskeriet i Svendborgsund. Det er et tab af en naturværdi, som gør os fattigere på muligheder for oplevelser. Jeg er desværre ikke sikker på, at det kan redes med øgede restriktioner. Jeg er bange for, at det løb er kørt. Det er det samme, som skete med torsken ved New Foundland. Og vi har bare ikke lært en skid. Sørgeligt.
Til top
jan werner thomsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
janus w

Tilmeldt:: 04 Jun 2011
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér janus w Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Mar 2017 kl. 21:37
overfiskeri , forurening ,højere vandtemperatur men også tusinder af skarver og 60000 sæler med 100-200 sælorm i forskellige stadier i alle torsk over 30 cm til følge -total fredning i gydetiden og højere mindstemål samt et stille ønske om "sælpest" er vejen frem !
Til top
Bruno Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Boss

Tilmeldt:: 18 Jan 2011
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 267
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Boss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Mar 2017 kl. 21:44
Ja hvor har du ret -
mennesket lærer intet   og har intet forstået. men er drevet
af begærlighed . - man kan ikke blive ved at høste af naturen - det er der desværre mange der ikke vil høre tale om   . deriblandt nogle politiske partier. -
det er sørgeligt    - uendeligt trist.. når fiskene er fanget vil erhvervsfiskerne have at staten kommer og hjælper dem - men vil ikke indse at de selv saver den gren over de selv sidder på    -
torsken burde have været fredet i gydeperioden   det burde alle levende skabninger faktisk ..
Jeg har ikke fanget i torsk i rimelig størrelse.. ( over 1 kilo) her idet vestjydske siden min barndom. . altså fra kysten eller mole
i Vesterhavet er der intet.. intet overhovedet.
Skal dette vendes skal der indføres et øjblikkeligt stop og det de næste 5 år.. men det sker næppe. .
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Mar 2017 kl. 21:48
Hej Anders.

Jeg tror der er flere faktorer i spil her.
En af dem kunne være at økobalancen specielt i de kystnære områder har ændret sig markant over de sidste 20-25 år, således at fødegrundlaget for større fisk slet ikke findes i samme omfang som tidligere.
Nu er det ikke for at blive i mantra om, at "alt var bedre i gamle dage", men mht til feks tobis, krabber, tangsnarer og andet godt, så husker jeg mine bardomsår, hvor man med et lille fiskenet og en spand på en badebro, kunne fange store mængder af disse på ingen tid, og betragte et sandt mylder af liv i det hele taget.
Hvis jeg går på kysten og kikker ned i vandet i dag, ser jeg nærmest intet.
Lægger vi dertil det faktum, at bestanden af torsk grundet overfiskeri, også er blevet reduceret betragteligt, så er det pludseligt ikke mere så svært at forstå hvorfor man aldrig ser kysttorsken mere.
Dengang var torskebestanden så massiv, at den lille del af dem som svømmede ind under land, let kunne holde en lystfisker travlt beskæftiget.
Jeg savner virkeligt også disse tider.
Feks kan man på Øresund stadig opleve et fiskeri med bunker af torsk, fuldstændigt som i "de gode gamle dage", hvor i mod det er blevet rigtig svært at fange dem fra kysten...simpelthen fordi der mangler føde.
Vi ved i dag, at vandkvaliteten generelt er blevet bedre i de indre danske farvande, men det ændrer bare ikke på det faktum, at de nederste led i fødekæden er dramatisk forandret.
I Nordsøen og Atlanten siger man, at torsken er flyttet 600 km nordpå pga opvarmning af havvandet, så mon ikke dette er en medvirkende årsag også.
Så selv om man i teorien nærmest stoppede alt kommercielt fiskeri efter torsken, så tror jeg ikke at det ville ændre kystfiskeriet i nær samme grad.
Nogle vil sikkert tænke...."jamen vi fanger da ørreder ved kysten".
Ja, men havde man oparbejdet en så stor bestand af havørreder for 30 år siden, som man gør i dag, havde havørredfiskeriet sikkert også været klart bedre end tilfældet er nu.
Så nej, det kystnære fiskeri efter torsk, tror jeg derfor aldrig vi kommer til at opleve mere i vores tid.
Og når alle os som er 50-60 og op efter ikke er her mere, så er der ingen til at huske eller vide, hvordan tingene var i ......"de gode gamle dage".

Mvh
Jim.
Til top
Anders Larsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
anderslarsen

Tilmeldt:: 24 Aug 2006
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér anderslarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2017 kl. 15:14
Lige med hensyn til fødegrundlag for store fisk, herunder torsk: Her i det sydfynske har vi oplevet en eksplosiv udvikling i antallet af krabber. Her mangler vi torsken til at decimere antallet.

Mvh.
Anders
Til top
Bruno Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Boss

Tilmeldt:: 18 Jan 2011
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 267
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Boss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2017 kl. 07:41
Hej
Ja jeg husker i mine yngre dage når jeg var på familie besøg på Sydfyn , kunne man fange en del kysttorsk ned ved Helnæs dæmningen - en stræk fisk på let grev..
Jeg var der for nogle år siden--   der var tomt . intet..
jeg mener også der er føde nok . småfisk . tobiser osv er der masser af..
jeg mener stadig det er erhversfiskeriet der har skyldenm
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum