Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluestik til rør fluer

 Besvar Besvar
Forfatter
Thomas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas.segato

Tilmeldt:: 22 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 146
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas.segato Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluestik til rør fluer
    Sendt: 13 Maj 2017 kl. 16:24
Vil gerne kaste mig lidt ud i rør flue binderi. Kan nogen anbefale et fint billigt stik til dette? 
Til top
Thomas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas.segato

Tilmeldt:: 22 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 146
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas.segato Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2017 kl. 16:35
Jeg har et stik men tænker man ikke kan sætte en rårflue nål i denne type?




Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2017 kl. 18:25

Vis du har et almindeligt fluestik, så har du rigtig mange muligheder til at få tilbehør, hvor du kan sætte rørflue røret fast.

Jeg nævner lidt i flæng, som jeg har brugt i mere end 50 år, som fluebinder, heraf 40 år, som proffessonel.

1 ganske alminde stoppe nål! Nåle kan købes i alverdens længder og tykkelser, og det skulle være mærkeligt, om der ikke var en, som passede til dine rørflue rør.

(Skulle du få brug for at, dit rør skal klemme lidt mere på nålen, så læg et stykke almindeligt nylon snøre inden i røret, så sidder det fint fast på nålen)

Quilte nåle er et meget omfangsrigt nåle område, med rigtig mange gode nåle, i gode længder:

https://www.google.dk/search?q=quilten%C3%A5le&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiT2sDXnu3TAhVC1SwKHRa6BoAQ_AUIBigB&biw=1229&bih=584

Løse speciel lavet rørflue nåle, kan i dag købes rigtig mange steder, og de fleste er fine i både tykkelser og længder, men det koster, og dog de fleste typer nåle laves til andet brug, er meget billigere i speciel forretningerne.

https://www.google.dk/search?q=r%C3%B8rfluen%C3%A5le&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi-3LO_oO3TAhUFDiwKHSm-AWcQ_AUICigB&biw=1229&bih=584

Nåle til filtning, er næsten lig de nåle der kan erhverves i sportsfieker butikkerne, men til helt andre priser:

https://rito.dk/search?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=n%C3%A5le&submit_search=S%C3%B8g

 

På billedet ses, nogle typer indstik, blandet andet danske rørfluestik.

Vis man vil ofre et specielt rørflue stik, er der i dag rigtig mange typer / udførsler,  men jeg har klaret mig med de billigste løsninger, det funker fint, til alle typer rørfluer:

 https://www.google.dk/search?q=r%C3%B8rfluen%C3%A5le&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi-3LO_oO3TAhUFDiwKHSm-AWcQ_AUICigB&biw=1229&bih=584#tbm=isch&q=r%C3%B8rflue+stik

 Håber du kan få lidt ideer til dit rørflue projekt. Lige en remember: 

Vis du vil undgå alt for mange afskæringer, af dine bindetråde, og stik af nålene generelt, så er det en god ide’, at nålene ikke er helt spidse + at de tunes op, så de ikke stikker ud af rørerne.

Nålene sliber jeg til på en lille slibesten (DREMMEL), det afværger mange skader på ens fingre! 

Mvh

Per Karlsen.



Redigeret af PK - 13 Maj 2017 kl. 18:27
Til top
Thomas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas.segato

Tilmeldt:: 22 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 146
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas.segato Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2017 kl. 19:16
Hej Per,

Tak for alt den gode erfaring det sætter jeg pris på. Hvis du kigger på mit fluestik som er et Denzel tror du så ikke det bliver svært med sådan en indstiks nål? Der er rigtig mange forskellige stik i det link du linker til, hvilken billig model bruger du præcist selv?

På forhånd tak, Thomas

Til top
Thomas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas.segato

Tilmeldt:: 22 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 146
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas.segato Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2017 kl. 19:22
Har fundet et fint lille et på tilbud hos Jan & Bo på udsalg, tror jeg hopper på det.

http://shop.janogbo.dk/fluestik/2930-stonfo-fluestik-tubefly-.html


Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gumbas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2017 kl. 19:29
Citat: thomas.segato

Har fundet et fint lille et på tilbud hos Jan & Bo på udsalg, tror jeg hopper på det.

http://shop.janogbo.dk/fluestik/2930-stonfo-fluestik-tubefly-.html



Der er ikke meget tilbud over det. Prisen er den samme hos eksempelvis Korsholm.

Det kan også købes her lidt billigere og butikken er intet problem at handle med.

Til top
Thomas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas.segato

Tilmeldt:: 22 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 146
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas.segato Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2017 kl. 19:34
Ja det kan jeg da godt se:( Når men må kigge på den andne side og se om det ik er vejen frem. Ved i om man er bundet op på nålene fra det mærke eller kan man proppe en hvilken som helst nål i det stik?

Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2017 kl. 00:18
Hej Thomas.

Nu er det sådan, at jeg er udlært værktøjsmager, og har op gennem årene bidraget til forskellige tiltag til nogle at de første danske fluestik, nemliglig Danvise 1, og det har vel holdt i 30 år, og holder stadig ,+ at jeg har lavet et par kopier selv, med specielt hærdede kæber.
Selve  rørflue stikket er også Danvise, og det er som det foto, der lagt inden ovenover her.

Dog har jeg lavet det stik om, så man kan sætte mange forskellige "næser" på det, da der er et M6 udvendigt gevind, som så er brugt til alle varianter.

Reelt kan jeg i det stik, sætte alle typer nåle i, som passer til alle standard rør.

Jeg har aldrig købt dyre fluestikstik, hverken rørfluestik eller almindelige fluestik, de kan ikke holde til proffessonelt brug, stålet, som kæberne er lavet af er ikke hærdet ordentligt.

De kæber jeg selv har hærdet, behøves kun at blive planslebet hver 5. år, og det er ganske lidt der slibes af, vel 0,2mm. på hver side, så sådanne kæber kan holde l lang tid, uanset, om der bliver bundet flere tusinde fluer i stikket, om året.

Mvh
Per Karlsen.
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2017 kl. 09:05
hej thomas 
jeg har den omtalte stonfo stik
ingen tvivl om at det er en rigtig god rørfluestik til rimelige penge
jeg binder mange fluer på min og har ikke fortrudt købet
dog vil jeg give per karlsen ret i, at den for så vidt ikke kan noget som alm stik med rotation ikke kan
dog vil jeg nævne en enkelt detalje, på nogle af nålene som følger med, er der en konisk dub på (som den nål der sidder i stikket her http://korsholm.dk/dk/stonfo-tubefly-vise.html) det gør at man kan fiksere røret imellem "dubben" og stikket
det kan godt være en dejlig detalje når man skal lave lidt længere rør

mvh 
kent
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2017 kl. 09:18
Hej Kent.

Ja, de moderne stik, har mange lækre detaljer, og mon ikke, at der er skelet til det meget billige stik fra Danvice i alu, her er også den detalje, at man kan skrue tingene i enden, og få rigtig mange varianter, hvor næsten alle typer nåle kan bruges.

Den eneste forskel er at et Danvice koster vel 149 kr., og uanset om man synes de nye stik er lækre, så er der jo en verden til forskel i priserne, og værktøjet gør det sammeWink

Nu har jeg ikke haft omtalte stik i hænderne, men jeg kunne godt finde på, at lave systemet, så det passer til Danvise, mest fordi de styr er mere elegante, og mindre, end dem, jeg normalt laver.

Mine styr er lavet i både aluminium og stål, men reelt så er aluminium lige så holdbar. Jeg har alu tude, som har været brugt flittig i mere end 25 år, så det behøver ikke at være hærdet stål, der skal til.

Mvh
Per Karlsen.
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2017 kl. 09:43
hej per
du har helt ret
dog skal man ikke undervurdere som i mit tilfælde, at det at købe et kvalitets produkt med fede detaljer, også har en værdi for brugeren
nu er vi ikke alle sammen værktøjsmagere, så hvis du kaster dig ud i at lave systemet, så vil jeg gerne smide en bestilling på en nål med "dub" http://korsholm.dk/dk/stonfo-tubefly-vise.html som det her, der passer til futurefly deres 1,8mm inside tube
 problemet er, at der ikke er en af de medfølgende nåle der kan fikseres, som er tynde nok. Så hvis jeg feks vil lave lange bulefluer til karupå, kan jeg ikke lave dem på 1,8mm rør, hvis jeg vil fiksere dem mellem stik og "dubben"

mvh
kent
Til top
Thomas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas.segato

Tilmeldt:: 22 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 146
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas.segato Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2017 kl. 10:42
Fik sendt en bestilling efter stonofo stikket i går, så bliver den model jeg starter op på. Glæder mig ret meget til at få leget lidt med rørfluer. Har for mange år siden bundet en del almindelige fluer så håber at få brugt lidt af alle de fjer jeg har liggende. I skal have tak for jeres input, super fedt at få lidt erfaring sparket med ind.

Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2017 kl. 10:50
Kent, vigtig information med den tynde nål, det giver mange problemer.

Har du erfaring med, om stonofo stikket kan holde den tynde nål uden den drejer?

Tænk før du skriver....
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2017 kl. 11:52
hej jan
 jeg går ud fra at du mener den tyndeste nål uden "dubben", (som er det eneste som passer til ff inside 1,8mm) hvor man ikke kan fiksere røret mellem "dubben" og stikket
 der har jeg ikke oplevet at selve nålen drejer, nå ellers man monterer den i det rigtige hoved, og får skruen spændt ned på nålen.
 dog giver tykkelsen på nålen lidt udfordringer, men det gælder efter min erfaring alle de nåle som jeg har prøvet, der passer til 1,8mm
 problemet med den tynde nål der medfølger stonfostikket er for mig, at den ikke er særlig lang, så jeg kan ikke binde mine lange bulefluer på 1,8mm ff inside tube
 problemet er selvfølgelig ikke større end, at jeg kan binde dem på lidt større rør.
 men det er lidt en irretiationsmoment når jeg helst vil binde på 1,8

mvh
kent
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2017 kl. 11:59
Tak for forklaring, ja - det er præcis det samme problem jeg selv oplever med de lange bulefluer, nemlig at det er utrolig vanskeligt at finde en nål, der både er lang og tynd nok, og samtidig er i stand til at fastholde røret i stikket.


Tænk før du skriver....
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2017 kl. 12:05
hej jan
ja det er derfor jeg gerne ville have en tynd nål, hvor man kan fikserer røret mellem stik og "dubben"
 men det medfølger detsværre ikke ved stonfo, og har ikke haft held med at finde et som passer til 1,8mm
håber lidt på at per Karlsen kan fremstille et, hvis han vil udvikle systemet til danvice
 derudover har jeg ikke en finger at udsætte på stonfo

mvh
kent
husk 1 flue i vandet er bedre end 10 i boksen
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2017 kl. 13:33
Hej Ken.

Jeg er desværre ikke på arbejdsmarkedet mere, er pensioneret, så at lave ting ud af huset, går desværre ikke mere, det er fortid, men vi har en glimrende grejmager i Peter Falkenberg fra Nexø, og ja, han er bare god, kan lave næsten alt, og så kan det han laver betales, han har min varmestede anbefaling.

Han er medlem her på sitet, og lokalredaktør på Sportsfiskeren.

Mvh
Per karlsen.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2020 kl. 12:13
Selvom dette er en gammel tråd, så vil jeg godt komme med et tillæg til tråden.

Jeg har fået flere forespørgsler til hvordan jeg / vi takler, de meget lange natfluer!

Jeg har rodet med de meget lange natfluer siden starten af 1980, og lavet mange tiltag til at kunne binde på lange rør, både i plast og metal.

Udfordringen ligger i at kunne styre et helt ø 1,8 mm. rør, som normalt er 22 cm. langt, hvis det købes i poserne.

Uanset hvordan man tøjre røret, er min anbefaling, at der er en tråd inde i røret, som støtte, gerne en hærdet udgave, hvis det kan lade sig gøre, ellers er en rustfri tråd i lige udgave også brugbar. Lim evt. en rørfluekugle i trådens ende, så er den til at håndtere, når den skal trækkes ud af røret.

For at kunne bruge en hel længde rør, kræves et fluestik med et hul, helt igennem hovedet, det var det, som de første Danvise rørfluestik havde. Den nye type Danvise rørfluestik, har også et gevind på rørflue hovedet, det betyder, der kan skrues hoveder på med forskellige størrelse huller.

Jeg bruger både originale nåle, og hoveder til mine Danvise, men jeg har drejet en del flue varianter af hovederne, så jeg kan skifte til snart alle typer standard rør, i både plast og metal.

Det viste Danvise hoved, er modificeret til at et helt ø 1,8 mmm. /ø1,4 mm. rørflue rør kan gå hele vejen igennem rørflue hovedet, og jeg støtter røret med en nål, der akkurat lige passer i inder diameteren, på det ø 1,8 mm. rør.

Det som sker nu, er, at man lader små 30 mm. rør hænge ud af tuden, sætter styre nål i, og på Danvise er der en lukkeskrue, der klemmer ganske lidt omkring røret. Når styrenålen er i røret, giver lukkeskruen, et begrænset mærke på røret, og nålen kan let trækkes ud, når vinge delen er bundet.

Benytter man DFRS, så kan fronten, altså Bule hoveder - Coneheads og diske mm. låses med en perle, og kroppen kan laves særskilt, og røret på ø1,8 mm. røret, og kroppen kan enten låses med en perle, eller et krogstyr.

Mange af mine fluer med lange kroppe, har kun en ensfarvet krop af ø 3 mm. rørflue rør.

Hvis man skal have sine lange rør bundet på ø3 mm. hele rør, så skal rørflue hovedet, både den faste part, og den løse bores op, og hulet bore jeg op til ø 3,5mm. Eventuelt, skal der laves ny front, den med gevindet i hullet, og da skal man huske, at hullet / gevindet er 6 mm., og i den sektion, kan der sagtens bores et ø 3,5 mm. hul.

Det originale stik kan ses på dette link, men jeg er tvivl om det kan købes i dag:


Ønsker man at forstærke sine hoveder med gevindet, så kan det betale sig at dreje dem i rustfast stål, som holde hele ens fluebindings karriere!

Udseendet af den løse front på stikket kan laves i mange varianter, de originale er fine og gennemtænkte, men den på billedet er lavet men tud, så er der plas til at binde detaljer, uden at komme i plads problemer!

Jeg håber den her orientering kaster lidt lys over, hvor let det egentlig er at lave / binde sine lange rør, og det kræver blot et rørfluestik, som har gennemgående hul, og evt. kan placeres i en ganske almindeligt fluestik.

MVh
Per Karlsen.




Redigeret af PK - 02 Jul 2020 kl. 12:28
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum