Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gudenålaks med muddersmag?

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jkronborg

Tilmeldt:: 24 Feb 2016
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jkronborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Gudenålaks med muddersmag?
    Sendt: 03 Nov 2017 kl. 12:19
Hej
Fangede en gudenålaks i tirsdags og tog den med hjem, selvom den var farvet, da det jo egentligt er dk's største p&t...
Fisken er i fryseren, men rognen saltede jeg og da jeg prøvesmagte den, havde de en "klassisk" muddersmag, som alger kan give. Det undrer mig ikke, da vandet jo kommer fra Tange sø.
Spørgsmålet er så, inden jeg liner op til festmiddag, om jeg skal forvente at kødet smager af mudder? Hvad oplever andre, som har tage en gudenålaks med hjem?

Mvh Jakob
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2017 kl. 16:46
Farvede laks/HØ er ikke nogen kulinarisk nydelse og jeg er sikker på det ikke er vandet der har givet den kedelige smag. Har smagt andres hvor det var OK hvis man gav den lidt gas med citron og hvidløg.

Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2017 kl. 22:28
læg den i kærnemælk natten over.leif.
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2017 kl. 00:23
Vi har koldrøget laks- og ørrredrogn i net - det smagte godt - måske også mudder/alge-smag vil blive elimineret af den behandling?

Trick for at teste om der er forkert smag inden gæstebud:

Tag bugfinnen med lidt uden om og giv den et par minutter i mikroovnen - lugt og smag - så ved du om det kan serveres.

Kims ikke af farvet hanlaks til røgning - nogle af mine norske venner foretrækker den frem for rigeligt fed blanklaks. Jeg er ikke utilbøjelig til at give dem ret-  selvom jeg nyder begge dele.
Til top
Thomas Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kansasm

Tilmeldt:: 26 Mar 2013
Geografisk: Hårlev
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kansasm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2017 kl. 08:40
Jeg har engang lavet samme "fejltagelse" med en august laks fra Mørrum, der røg i ovnen. Den var uspiselig pga. af muddersmagen. Thumbs Down

Smagen skyldes stoffet geosmin, der udskilles af nogle bakterier i ferskvand og herefter optages i fiskene. Det er svært at få ud igen, men syre (eddike, citron osv) ødelægger geosmin, så marinering i sure ting reducerer muddersmagen. Problemet er at de fleste mennesker kan smage meget lave koncentrationer, så hvis ikke det er helt ude får man en dårlig oplevelse.

/thomas 
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jkronborg

Tilmeldt:: 24 Feb 2016
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jkronborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2017 kl. 10:45
Tak for svar.

Helt med på at smagen skyldes geosmin, som stammer fra alger - og kan reduceres med syre (eddike, citron, kærnemælk etc.). 

Fisk fra havet kan iøvrigt optage samme smag, hvis der har været opblomstring af blågrønalger. 

Hvis ikke smagen kommer fra vandet, hvor så Jesper? LuftenWink?

Godt tip Bøse og helt enig i at farvet fisk kan være en fin spise. Balancen går på at holde sig fra dem, hvor kødet er blevet væskefyldt og geleagtigt, grundet underernæring. Den her laks virker fin og fast i kødet.

Må teste og så evt have gang i noget syrligt vandbad...

Men ingen som har taget en gudenålaks m hjem og konstateret muddersmag? 

Mvh Jakob

Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2017 kl. 21:16
Citat: jkronborg

Tak for svar.
Helt med på at smagen skyldes geosmin, som stammer fra alger - og kan reduceres med syre (eddike, citron, kærnemælk etc.). 
Fisk fra havet kan iøvrigt optage samme smag, hvis der har været opblomstring af blågrønalger. 
Hvis ikke smagen kommer fra vandet, hvor så Jesper? LuftenWink?
Godt tip Bøse og helt enig i at farvet fisk kan være en fin spise. Balancen går på at holde sig fra dem, hvor kødet er blevet væskefyldt og geleagtigt, grundet underernæring. Den her laks virker fin og fast i kødet.
Må teste og så evt have gang i noget syrligt vandbad...
Men ingen som har taget en gudenålaks m hjem og konstateret muddersmag? 
Mvh Jakob


Jo det har jeg, og det gælder også blanklaks taget i marts, så om det farvet eller blank spiller ingen rolle.






Redigeret af fiskefreak - 05 Nov 2017 kl. 21:18
Venligst
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jkronborg

Tilmeldt:: 24 Feb 2016
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jkronborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2017 kl. 12:21
Vildt nok at en blank forårsfisk smager af jord...
Har du oplevet det med flere fisk, eller bare denne?
Vi kan vist takke Tange sø for meget lort!
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2017 kl. 21:20
Citat: jkronborg

Vildt nok at en blank forårsfisk smager af jord...
Har du oplevet det med flere fisk, eller bare denne?
Vi kan vist takke Tange sø for meget lort!


Ja syntes mere det er reglen end undtagelsen, nogen værre end andre, alle mine bliver koldrøget.

Det det samme med friske laks fra havet (juni) fra eksempelvis Gaula, de kan også have en smule mudder smag.
Venligst
Til top
Carsten Riis Høeg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Carsten R. Høeg

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carsten R. Høeg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2017 kl. 11:40
Jo jo, der kan siges meget slemt om Tange sø, men at holde den ene-ansvarlig for muddersmagen, er nok lidt af en tilsnigelse.
Prøv at tjekke Gudenåens løb på Google Earth fra den forlader Mossø. Der er en lang række af søer den løber igennem. Tange sø er bare den sidste i rækken...
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jkronborg

Tilmeldt:: 24 Feb 2016
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jkronborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2017 kl. 09:50
Citat: Carsten R. Høeg

Jo jo, der kan siges meget slemt om Tange sø, men at holde den ene-ansvarlig for muddersmagen, er nok lidt af en tilsnigelse.
Prøv at tjekke Gudenåens løb på Google Earth fra den forlader Mossø. Der er en lang række af søer den løber igennem. Tange sø er bare den sidste i rækken...

Ja, det er jeg helt med på, bare den længst nedstrøms og så kunstigt anlagt. Og måske den med den dårligste vandkvalitet, da den er lav, nemt varmes op og derfor giver algeopblomstringer gode forhold. Derfor skulle der lige harceleres lidtWink ...
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum