Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Porto.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Porto.
    Sendt: 05 Nov 2017 kl. 00:32
Jeg har i de seneste måneder oplevet en del diskutioner omkring porto / forsendelse ved både køb og salg.

Jeg hører til dem, som mener, at ved køb og salg, er det en pligt, at gøre forsendelsen så billig, som mulig, for både køber og sælger, med det hensyn, at der skal være sikkerhed i form af forsikring og andre ting, som begunstiger modtageren / afsender.

PostNord er i dag ikke til at stole på, så personlig vælger jeg Dao / GLS, men igennem GulogGratis:

https://mit.guloggratis.dk/pakkepost

Mit valg beror på at Gul og Gratis er billigst, og man kan lave alt kontorarbejdet hjemme fra, med betaling og udprintning af label + at al data omkring forsendelsen er tilgængelig, og kan dele med køber / sælger også Tracknummeret.

Desværre er der flere, som slumper prisen før forsendelsen, det mener jeg ikke er korrekt, den rigtige pris skal, når alle aftaler er på plads, selvfølgelig være tilstede, det er i min verden en pligt, når der handles + at specielle ønsker / aftaler parterne imellem selvfølgelig følges.

Jeg laver aldrig aftaler over telefonen, men benytter kun mail, så har jeg alle detaljer på skrift, og der er ikke nogen diskution om, hvad der er aftalt!

Jeg har nu flere gange påpeget, at når der vælges eksempelvis GLS, så er der betydelig forskel på standard prisen, og det GulogGratis tilbyder.

Nu ved jeg reelt ikke om, der er endnu billigere tiltag med forsendelse, men igennem GulogGratis, har man mulighed for at hente sine varer, i en angivet butik + at varen er forsikret.

Hvad mener forummet omkring forsendelse, og de udgifter der er til porto, er det rimeligt at forlange de billigste forsendelser, med de sikkerheder, der evt. kan stilles til rådighed fra udbyderne?

På forhånd tak.

Mvh
Per Karlsen.

Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2017 kl. 04:22
Helt enig Per. Jeg har de samme holdninger. Jeg skrev for nogen tid nogenlunde det samme som dig og det bør stadig være nogenlunde gældende. Kan findes under min profil og medlems indlæg. Den eneste forskel var bare at jeg gav eksempel med dba hvor det er lige så billigt med GLS. Visse begyndte også at skrive hvad porto var i deres auktioner. Men de fleste gør ikke. Det synes jeg ikke nødvendigvis behøver at være et problem hvis så bare folk sender billigst eller VIL sende billigst ved oplysning om det. Men ikke alle er bekendte med hvorledes billigst porto erhverves og det kan sagtens opleves at det vendes negativt mod en hvis man spørger efter det eller giver råd omkring det - også selv i forhold til oplysning/fordel hvis folk selv skal have tilsendt privat. Det lader ikke generelt til at være noget man ser en værdi i eller at vise det før et køb at man vil gøre sit til at mindske den samlede pris. Tillige kan man opleve at selvom man beder om forsendelse i en lille kasse fordi det er til samling og man har negative erfaringer med skader selv ved boblekuvert og deslige at folk alligevel bare gør som de vil og sender på usikker vis. Det er som om at det hele bare er noget åh så lige meget. Det må endelig ikke tage nogen tid hverken at skrive en annonce med bare nogle få ret vigtige oplysninger eller lige at veje og fastslå porto. Selvom dette sagtens kan tilvænnes at omfatte blandt de mange andre forberedelser der er ved et salg. Det er desværre helt i tråd med den distancering og umenneskeliggørelse internettet tydeligvis ses fordre og hvor folk opfører sig overfor hinanden på en måde de aldrig ville bryde sig om overfor dem selv endsige kunne finde på at optræde i den virkelige og fysiske verden. Heldigvis er der da også en del gode folk specielt de mange jeg her igennem siden har mødt der er anderledes end dette. Men det vil nok altid alligevel som du nu gør være nødvendigt ganske jævnligt at bringe på bane og til folks hukommelse og bevidsthed.

Jeg kan også efterhånden kun have stor bekymring for at benytte Postnord og foretrækker så langt det er muligt også DAO eller GLS via dba. Desværre kan det stadig betale sig at sende som alm. brev når pakkevægt kan holdes under 100 gr men "heldigvis" kun nødvendigt ved to muligheder til enten 8 eller 16 kr. Jeg sørger dog altid for at tage billede af forsendelse sammen med kvittering på porto køb. For ellers vil Postnord ikke gøre noget ved efterlysning evt. erstatning. Det er et ret vigtigt bevis at have både som afsender og modtager. Det er også ganske rart at kunne sende til folk for selvom de fleste efterhånden burde vide at almindelige breve tager abnorm lang tid om at nå frem oplever jeg ikke sjældent at folk allerede et par dage efter kan finde på at spørge om man har sendt. Igen ser jeg det lidt som et billede på effekten af internettet hvor data strømmen er super hurtig og bevirker en uheldig liggyldighed og mangel på empati overfor andre. Et billede der også styrkes af den megen nethandel med deciderede butikker hvor det er meget nemt at hurtigt købe og få tilsendt lynhurtigt. Det hele må åbenbart ingen tid tage og der er bestemt heller ikke nogen forståelse for den tid der lægges i det imellem alt det andet der som privat fylder.

Ligeledes oplever jeg ganske ofte at folk føler direkte ejerskab overfor en blot fordi de har købt en ting og optræder på direkte arrogant vis. Nej jeg kan efterhånden ikke finde særligt meget sjovt ved at sælge via nettet. Jeg orker det kun i perioder for det er altid bagefter så utroligt rart med en pause fra alle de nævnte problemstillinger. De fleste er dog søde nok men det er de få jeg faktisk i hver eneste salgs omgang møder som ved deres dårlige opførsel ødelægger rigtigt meget. Jeg så faktisk meget gerne at alle prøvede at sætte end del ting til salg samtidigt. Tror både det ville hjælpe på folks forståelse og opførsel. For der ville ikke gå længe før de selv oplevede dårlig opførsel der næppe ville give dem lyst til at fortsætte med det. Tror desværre at det ville være det eneste der rigtigt ville hjælpe. Men vel en helt utopisk tanke.

I forhold til Postnord kan det endvidere oplyses at man ved kontakt til Postnord er nødt til at væbne sig med tålmodighed for der går dage imellem deres svar og ikke sjældent fører det til absolut intet og kun følelsen af at være totalt chanceløs mod deres dårlige service. 

Direkte svar fra mig til dit sidste svar er herfra et rungende ja og simpelthen en nødvendighed for at en handel kan lade sig gøre. Porto er en væsentlig del af den samlede pris for en vare og bør gøres så billig som muligt både for sælger og købers skyld. Jeg kan bare beklage og med aller største bekymring at det stadig kan være aktuelt at bruge Postnord.
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2017 kl. 07:16
Jeg benytter PostNord fordi de har et udvalg af indpakning stående i deres postbutikker. Jeg vil ikke bruge timer og benzin på at køre rundt og opstøve indpakning for derefter at køre et andet sted hen og sende, altsammen for at du kan spare tyve kroners forsendelse på en pakke til 300 eller mere. Til gengæld går jeg ret højt op i at overholde de aftalte tidspunkter for afsendelse.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2017 kl. 09:22
Citat: PK

Jeg hører til dem, som mener, at ved køb og salg, er det en pligt, at gøre forsendelsen så billig, som mulig, for både køber og sælger, med det hensyn, at der skal være sikkerhed i form af forsikring og andre ting, som begunstiger modtageren / afsender.


Hej Per

jeg er ikke enig i, at man har pligt til at gøre forsendelsen så billig som mulig. Det er sælger der bestemmer om han vil anvende gporto eller dba, eller bare købe label og porto i den lokale pakkebutik. 

Vi bor i en lille by lidt uden for Frederikshavn, og det betyder at jeg kan gå i dagli brugsen og sende med gls eller postnord. Her benytter jeg dba eller gporto for at køber sparer på forsendelsen, men jeg vil ikke køre 20 km i bil for at du kan spare 10 kr på en vare fordi DAO er lidt billigere end gls/postnord. DAO er ganske billige, men jeg oplever også de få gange vi har sendt eller modtaget med dem at deres forsendelse er ganske langsommelig, og der er ganske få udleveringssteder tilknyttet

Nu er vi flyttet til en mindre by, og her oplever jeg så faktisk at postnord servicerer bedre end i byen, det vil sige at er jeg ikke hjemme til at modtage pakken kan jeg hente den om eftermiddagen i vores brugs, den service kunne jeg ikke bruge da vi boede i byen

på auktioner er det god skik og angive porto, mens jeg ikke benytter det når jeg sætter en vare til salg på markedet. Her oplever jeg tit folk vil komme med bud, og så kommer portoen jo tit i spil alligevel

det er korrekt at køber man mange små dele, fluer, bindematerialer, endegrej osv til 50-200 kr, så er porto en stor del af prisen, mens portoen betyder mindre på en stang til 2000 kr eller mere. 

Jeg anvender i dag næsten kun forsikrede pakker når jeg sender en vare, da brev kun er billigt såfremt man kan holde sig under 100 gram. Kommer vi derover, så nærmer pris for pakke og brev sig så meget, at brevet fint kan fravælges.
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
duck power

Tilmeldt:: 27 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér duck power Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2017 kl. 20:13
Den, der har grisen, han bestemmer prisen...

Men enig i at prisen (portoen) bør fremgå af annoncen, så kan køber/byder gå udenom disse, hvis han ikke vil betale hvad det koster!
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2017 kl. 21:00
Citat: duck power

Den, der har grisen, han bestemmer prisen...

Men enig i at prisen (portoen) bør fremgå af annoncen, så kan køber/byder gå udenom disse, hvis han ikke vil betale hvad det koster!

Kunne ikke være mere uenig, forsendelse sker for købers regning og ansvar, hvorfor man helt naturligt bør være i sin gode ret til, at stille krav til en forsvarlig og prisrigtig forsendelse, alt andet forekommer urimeligt...Embarrassed
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2017 kl. 21:25

Min holdning er, at på auktioner bør sælger som udgangspunkt tilbyde levering efter købers ønske fx GLS, Postnord eller DAO, til de almindelige priser som bl.a. findes på gul og gratis hjemmeside for pakkepost eller som brevpost med postnord.

Hvis sælger ikke kan eller vil dette, mener jeg at han bør præcisere dette i sin auktion og annonce. Så kan man jo forholde sig til det inden man byder på en varer.

Ligeså mener jeg også at sælger på forhånd bør orienterer, hvis han forlanger at køber også skal betale special emballage Fx boblekuvert. Dette bør ikke komme som overraskelse. De fleste genbruger jo den slags og forlanger ikke at køber skal betale fx en ny boblekuvert.

Ved handler på brugtmarkedet foregår der (i modsætning til auktion), en dialog forud for en forpligtende handel - hvorfor forsendelsen naturligvis kan aftales som en del af forhandlingen. Så her mener jeg ikke der bør være faste regler.

Mvh Rasmus


Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Marius Juhl Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Marius Juhl

Tilmeldt:: 15 Okt 2017
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Marius Juhl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2017 kl. 17:59
Hej Per,

Jeg køber og sælger mit fiskegrej på DBA, og derfor benytter jeg mig af GLS. Hurtig og billig fragt. 

Jeg er helt enig i dine pointer!

Mvh.
Marius
Er du i tvivl om, hvilket fiskegrej du skal vælge? Besøg friluftsmagasinet.dk og læs diverse guides til valg af fiskegrej.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum