Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opstramning af knuder

 Besvar Besvar
Forfatter
Thomas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas.segato

Tilmeldt:: 22 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 146
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas.segato Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Opstramning af knuder
    Sendt: 20 Nov 2017 kl. 18:58
Skal snart på noget tropisk fiskeri hvor vi skal anvende 100 punds tippets. Sidder og leger lidt med knuder og tester lidt på de forskellige. En af de ting jeg syntes er svært når man står med to meter tippet er at få en stærk opstramning uden at krølle tippet. Nogle gode tips til opstramning af knuder når der rigtig skal ligges kræfter i?
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2017 kl. 19:56

Du kan bruge lidt fedt, læbepomade eller creme. Herefter strammer du op med et par kraftige arbejdshandsker der er gummibelagt. Når opstramingen er lavet fjerne du fedtet ved enten at sutte lidt på knuden (enzymerne i dit spyt nedbryder fedtet) alternativt kan du bruge lidt sæbe til at vaske knuden. Sørg dog for ikke at benytte olier der kan nedbryde monofil. (Fx solcreme)
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Lars Bentsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gonzo Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gonzo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2017 kl. 08:58
Kontakt John Petermann fra fluebinding.nu - han har sort bælte/4. Dan i knuder til tropisk fiskeri.

Lars
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2017 kl. 09:56


Ja det er jeg enig i. Ikke blot tropisk fiskeri, men så meget andet... Jeg lærte af ham, hvordan man laver de bedste tørflue forfang, og de har bare fungeret! Det var ca 20 år siden! og på trods af at fabriks færdig taperet forfang er blevet bedre med større variation, så knytter jeg stadig mine egne forfang - og stadig efter Johns gamle opskrift! Jeg har endda en lamineret lap papir med hans forskellige forfangs formula nedskrevet. De opskrifter medbringer jeg ofte på mine ture! Jeg kan godt anbefale et kursus med ham...


Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2017 kl. 13:42
Hej Thomas
I den linetykkelse handler det mere om at bruge de rigtige knuder der egner sig til den store diameter... ikke alle knuder egner sig til +80lb tippet... hvilke knuder har du problemer med?...
Har selv leget en del med “tunge” for fang til store fisk:)
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Thomas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas.segato

Tilmeldt:: 22 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 146
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas.segato Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2017 kl. 17:51
Jeg har faktisk petermann ind over. Det er til Giant travalley. Jeg laver et ikke taperet forfang med perfection loop til flueline og double 8 til krog. Min udfordring er at få strammet knuderne op. Men jeg har lavet to pinde med eb snor i jeg brugertil at holde krog og loop og det virker ok. 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum