Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Regler om krogstørrelse

 Besvar Besvar
Forfatter
peter h. Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
lektoren

Tilmeldt:: 25 Sep 2011
Geografisk: kaundborgl
Status: Offline
Beskeder: 56
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lektoren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Regler om krogstørrelse
    Sendt: 18 Jan 2019 kl. 12:31
Det undrer mig lidt, at ingen har kommenteret de nye krogregler for bla. Skjern Å (dvs. max 0,7 milimeter kroggab for dobbelt- og trekroge og 10, mil for enkeltkroge) om ikke andet, fordi det formodentlige må betyde ændringer i, hvilke kroge mange fiskere benytter.
Hensigten med reglen kan der ikke pilles :at fisk kan genudsættes med så få skader som mulig.
Grunden til, at jeg skriver her, er, at jeg ikke føler mig 100% overbevist om, at især små dobbelt- og trekroge entydigt giver mere skånsomme genudsætningsmuligheder. I min erfaring har laks især hen på sommeren tendens til at virkeligt inhalere små dobbeltkroge med meget dybe krogninger til følge. Selv om krogen er modhageløs belaster det fisken meget at få fjernet en krog, der sidder dybt i svælget.
Jeg er ikke klar over, om der er lavet undersøgelser, som belyser spørgsmålet. Måske er der nogen, der har relevant oplysning.
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2019 kl. 13:39
Mon der har sneget sig en trykfejl ind, der er da vist ingen risiko for at kroge noget som helst, med et kroggab på 0,7 mm?
Til top
peter h. Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
lektoren

Tilmeldt:: 25 Sep 2011
Geografisk: kaundborgl
Status: Offline
Beskeder: 56
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lektoren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2019 kl. 13:52
Rart med opmærksomme læsere ! Der skulle naturligvis have stået 7, milimeter eller 0,7 cm.
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2019 kl. 15:14
Hej
Jeg har brugt størrelse 8 kroge nu i 4 sæsoner på alm spinner og har været super tilfreds med dem. Mener klart de kroger bedre og de giver mindre sårskader på laks der skal genudsættes. Små tynde kroge penetrere bedre i den hårde og knoglede del af kæben på fisken end store tykke kroge. Jeg har i flere sæsoner mistet meget få laks med små kroge under fight og landing.
Jeg bruger spinner fra 16-24g hvor jeg ikke oplever specielt dybe krogninger men et stort net er klar at anbefale hvis man fisker alene eller der er høje brinker. Der skal man ikke trætte fisk så hårdt hvis de skal genudsættes og fisken kan under hele afkrogningen holdes i vandet og de forholder sig mere rolig i net til at få løsnet krogen.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum