Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fiskeri med spinner på kysten

 Besvar Besvar
Forfatter
Anders Agerholm Thorup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ande765j Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2019
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ande765j Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fiskeri med spinner på kysten
    Sendt: 25 Feb 2019 kl. 11:30
Hej alle lystfisker.
Jeg sad og tænkte over, hvorfor er der lavet så mange forskellige slags blink til kysten, men ingen spinner? Er der nogen der har prøvet spinner på kysten og fanget noget, og hvis ja hvilken størrelse og farver har i så brugt? 

Mvh Anders Agerholm 😁🎣
Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2019 kl. 11:50
Jeg har brugt en sølvfarvet mepps 3 eller 4 i foråret, når havørreden i et par kast har fulgt efter blink eller wobler uden at hugge.
I efteråret samme princip men denne gang kobberfarvet blad.
Under opsøgende fiskeri har spinneren sine begrænsninger, men den kan gøre en forskel, hvis havørreden følger efter. Så et hurtigt agnskifte til en spinner... og så ud i fiskens retning.
Mvh. Ole 


Redigeret af Ole K. - 25 Feb 2019 kl. 11:54
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
Anders Agerholm Thorup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ande765j Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2019
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ande765j Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2019 kl. 13:23
Okay tak for tippet! :)
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2019 kl. 18:59
Hej Anders.

Fiskeri med spinner på kysten, blev en del af Ul grejet, og jeg tror, at de fleste Ul fiskere, har prøvet en eller anden type spinner, til fiskeriet på kysten.

Det var især de små Meps spinnre , hvor bladet var malet lysegrønt, som i perioder, var utrolig effektive, og mange har reddet dagen, med en spinner.

Vi hjemtog over en årerække ,en del små amerikanske spinnere, som var meget effektive til kysten havørred - Steelhead og Hornfisk. Rooster Tail spinneren var i begyndelsen med lange krop, med senere kom der meget stærktfarvet udgaver med nye kroppe, og de kan i dag købes i danske forretninger.

https://www.google.com/search?q=Rooster+Tail+spinner&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwigkavf2NfgAhUhqYsKHYjqC8IQ_AUIDigB&biw=1229&bih=600

Jeg har taget mange fine ørreder på alle mulige spinner typer / størrelser, og har altid et par spinnere i æsken. Især kan spinner være hulens effektive, når fiskene viser sig i overfladen. Vi skifter 3 krogen ud med enkeltktoge, gerne karpekroge, og klemmer modhageren ind, så kan undermålere sættes ud igen, uden alt for meget halløj.

Prøv dig frem, har du en favoritspinner, så på med den, det kan som skrevet rede dagen, og det er ikke kun små fisk, der tager spinnerenWink

Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 25 Feb 2019 kl. 21:12
Til top
Anders Agerholm Thorup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ande765j Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2019
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ande765j Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2019 kl. 09:40
Okay fedt. Så skal det nok prøves engang :) Tak for hjælpen. 
Til top
sonni lorenzen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
sonni l

Tilmeldt:: 06 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sonni l Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2019 kl. 10:04
for nogle år siden mødte jeg en fisker som havde haft en god gang natfiskeri om sommeren på kysten. han havde fået alle fiskene på en lille sort spinner. jeg selv havde ikke fanget noget med mine natfluer. har lige siden altid haft et par små sorte spinnere i min grejæske. har dog aldrig brugt dem.  
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2019 kl. 14:22
Jeg har igennem mange år brugt den Svenske FIG black bee spinner siden jeg engang læste et svenskt reportage om spinner på kysten i det Svenske fiskejournalen for mange år siden.

Forøvrigt er mørrumspinneren hyper effektiv for torsk da den nærmest kan jigges langsomt ind.

Makrel og hornfisk tager også gerne spinnere 

Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2019 kl. 21:58
Anders, en interessant tilgang - fangstmæssigt er det formentlig en topscorer ved især det helt kystnære fiskeri.  Gennem snart mange år har jeg næsten kun brugt fluegrejet, men visse steder på mine fiskepladser står skoven lige i nakken på én,  og her er det nødvendigt med underhåndskast (i hvert fald om vinteren, hvor vadefiskeri sjældent giver andet og mere end en blåfrossen røv), som af og til resulterer i et utilsigtet bagkast, som sætter fluen fast i træerne. Men der var en anden opdagelse: jeg lagde mærke til, at fluelinen virker skræmmende på både ørreder og multer, særlig når man kaster den hen over fiskene.  Med en mørk tordensky i horisonten kunne jeg tydeligt se, at fiskene flygtede bort fra nedslaget. Derfor forsøgte jeg med en lille UL-stang sammen med hjemmelavede "Mepps'er".  Dette skifte forøgede fangsterne med en faktor ca. 1,5, og dét selvom de små spinnere kun gav kast på 20 - 25 m., altså ca. det samme som fluegrejet. 
Lige nu er jeg meget i tvivl om, hvorvidt jeg skal fortsætte succes'en med UL-grejet, for faktisk er det en spændende metode - man mærker det mindste, om så det er en fisk, der fiser i nærheden spinneren.  Ved vadefiskeri vil jeg dog nødigt undvære fluestangen, men skal måske satse på at kaste lidt kortere, så linen ikke skræmmer?
Men ingen tvivl om effektiviteten af en lille spinner, i mit tilfælde en vægtklasse svarende til en Mepps 2 (bladene + bøjle + tråd + messingkugler købt hos Go Fishing for et par år siden). 
mvh jr
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2019 kl. 22:19
Hej Jørgen.

Lidt uden for emnet, så har jeg nøjagtig samme oplevelser, som du har både med spinner, og med flueline.

Jeg har fisket med spinner på kysten, lige så længe, som Ul fiskeriet har eksisteret, og det er meget effektivt.

Til gengæld, fik jeg for nu en del år siden, foræret en flueline af en tysk kolega, som fiskede en del i troperne, og han brugte den til det fiskeri, helt gennemsigtige flueliner, og han var fuldt overbevist om, at den type liner skræmte fiskene langt mindre, end standard liner.

Den første line jeg brugte var en Monic Flueline, og på mine lavvande pladser, fik jeg ganske hurtig, lagt flere tilbud, end jeg ellers havde.

I dag findes der flere typer helt gennemsigtige flueliner, og jeg kunne godt finde på at investere i sådan en igen, mest fordi min Monic er ved at være på det sidste.

På trange steder har jeg fået lavet specielle gennemsigtige skydehoveder, som er splejset sammen med skydelinen, normalt 8 m lang / 16g. + forfang på 9', dette setup rullekaster jeg, da jeg har 3 m. høj vold med siv ca. 15 m. bag mig, så det er næsten umuligt med almindelige kast, men 3 rulle kast, og jeg er igang små 20 m. ude, som er rigeligt til at fiske stykket af, da dybden går til 2 m. forholdsvis hurtig.

Man skal selvfølgelig generelt sørge for at ens flueline lander så blødt, som mulig ellers er det ligegyldigt, hvad farve linen har, men det behøver jeg ikke at fortælle en erfaren rotte, som dig - vel Wink

Mvh
Per Karlsen




Redigeret af PK - 26 Feb 2019 kl. 22:33
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2019 kl. 11:30
Ja, Per - "erfaren rotte" er vist rigtigt nok.  Men jeg plejer at spidse øjnene, når dine indlæg kommer.  Du har sædvanligvis noget værdifuldt at byde på - faktisk var det afsnittet om/med dig i Ploug Hansens "Sølvtøj, der fik mig i gang med kystfluen. Tak for det.
For en halv snes år siden blev jeg certificeret fluekastinstruktør i Fluekasteren her på Fyn, og det hjalp gevaldigt på kasteteknikken - og ikke mindst glæden ved fiskeriet. Af og til laver jeg nogle (halv)vilde eksperimenter.  Dit indlæg har inspireret mig til at forsøge med et langt forfang (et par stanglængder), og det vil formentlig gå noget i kludder - i hvert fald i modvind - men mon ikke det vil "hjælpe" til kortere kast og en mere usynlig og mindre støjende præsentation?  

mvh jr
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2019 kl. 11:31
Undskyld - ovenstående var vist lidt uden for emnet.

mvh jr
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum