Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Filtsål limning

 Besvar Besvar
Forfatter
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Filtsål limning
    Sendt: 17 Maj 2019 kl. 01:27
Mine waders opfører sig ikke rart over mig - og hverken hårde ord eller mindfulnes hjælper!Angry

Måske jeg endelig er ved at have gjort dem tætte i et sandt vanvid af tætning.

Men nu er den ene filtsål begyndt at løsne sig fra selve støvlen.

Jeg kan ærligt talt ikke huske, om jeg har været ude i det før. I så fald meget laaang tid siden.

Mener at have hørt at man kan bruge, eller nogen har brugt, alm to-komponent lim til det.
Men er det nu lige det bedste?

Hvad siger i?
Til top
Ejner Nygård Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ejner Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2003
Geografisk: Århus Syd
Status: Offline
Beskeder: 205
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ejner Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Maj 2019 kl. 12:49
Hej Poul Erik.

Det er rigtigt, at man normalt bruger 2 komponent lim til såler.
Jeg bruger noget der hedder TEC 7, der kan købes i byggemarkeder for ca. 130,- kr for en patron. For at få limen ud skal du bruge en limpistol.
 Hvis man bruger 2 komponent griber limen med det samme, og der er ingen mulighed for at rette bag efter.
Med TEC 7 kan du rette sålen til indenfor nogle minutter. Tørretiden er natten over.

Jeg købte oprindelig limen for at lime et utæt bassin. Jeg har senere fundet ud af, at det hæfter på næsten alt - tør eller vådt - og det holder.
Et kroghul i et par waders klares også med en lille klat.
God fornøjelse 
Ejner


Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Maj 2019 kl. 02:06
Tak for svar Ejner.

TEC 7 hørte jeg godt om for nylig i forhold til lapning af waders.
Måske med lidt for jysk indstilling gik jeg derfor igang med at se mig om. Jo såmænd fandt jeg noget tilsvarende med akkurat de samme egenskaber. Marine tætner, som det blot hedder, til brug både over og under vandlinien med en elasticitet på 25 %.
Det fås i Biltema til 70 kr.
Fugepistol havde jeg og gik helt amok i hvad der sikkert kaldes fuldfugning - af absolut alle sømme og ekstra midt på knæene. 
Jeg troede mig egentlig godt kørende den eneste gang, jeg siden har været afsted. Desværre havde jeg ikke tid til at teste inden og var afsted en hel weekend. Det hjalp ikke så meget i forhold til hul andet steds i mine waders. 
Hvor jeg igen blev våd, var selvfølgelig lige i nærheden af hvor jeg godt vidste det i forvejen var galt. Så jeg fik aldrig helt indtryk af om produktet var godt nok. Men det tror jeg egentlig, det er og fugerne ser stadig ganske fine ud. Altså udover et forøvrigt ret upænt udseende.

Det har godt slået mig, at jeg kunne prøve det samme til sålen. Jeg ville dog gerne ved at søge råd og erfaringer prøve at ramme helt rigtigt i første hug. For nu er jeg godt træt af utætte waders. Men var usikker på, om det er helt holdbart nok. Det tolker jeg dit svar som at det er. Nu ser jeg lige hvad svar jeg ellers får. Men det bliver nok den vej jeg går. For trods vanvittig brug af fugemasse er der stadig en god del tilbage.
Men som du kan se på billedet bliver det aldrig rigtig en flot "udsmykning".

Mvh Poul  
Til top
Ejner Nygård Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ejner Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2003
Geografisk: Århus Syd
Status: Offline
Beskeder: 205
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ejner Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Maj 2019 kl. 10:01
Hej igen Poul Erik

Tak for tippet om Biltema.
Med hensyn til limning af såler kan jeg fortælle dig, at jeg for et par år siden brugte Tec 7 til at lime en filtsål fast i hælen på mine wadestøvler.  Sålen var kun løs ved hælen.
På en tur i foråret gik sålen løs foran. Jeg ville trække den af for at gemme den, men der hvor jeg havde limet den med Tec 7 måtte jeg skære den af.
Limen er næsten universal. Jeg har brugt den til limning af udvendig beton, og til opsætning af badeværelsefliser ved reparation/udskiftning.
God arbejdslyst
Ejner
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Maj 2019 kl. 13:35
Filtsåler = kontaktlim
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Maj 2019 kl. 19:43
Citat: Ejner

Hej igen Poul Erik

Tak for tippet om Biltema.
Med hensyn til limning af såler kan jeg fortælle dig, at jeg for et par år siden brugte Tec 7 til at lime en filtsål fast i hælen på mine wadestøvler.  Sålen var kun løs ved hælen.
På en tur i foråret gik sålen løs foran. Jeg ville trække den af for at gemme den, men der hvor jeg havde limet den med Tec 7 måtte jeg skære den af.
Limen er næsten universal. Jeg har brugt den til limning af udvendig beton, og til opsætning af badeværelsefliser ved reparation/udskiftning.
God arbejdslyst
Ejner

Velbekomme. Det kan jo vise sig, at man kan spare lidt penge i længden ved det produkt jeg har købt. Men jeg har jo selvfølgelig stadig svært ved at sige noget om endelig holdbarhed og slidstyrke. Dog kan jeg allerede lide det. Før brugte jeg kun Liquidsole. Men dette her er meget nemmere at arbejde med. Hvor det andet flød meget tyndere og deraf meget vigtigt at være helt i vater. Er dette her tykkere og ikke helt så vigtigt med det. Selvom det lige de første minutter alligevel er vigtigt at være lidt over. I nat og natten før var jeg igen igang med at fuge. Noget af fugerne overlapper og det sidder altså bare rigtigt godt fast på hinanden. Det tror jeg ikke kommer til at slippe igen. Desværre er tuben nu tom og sålen endnu ikke limet fast. Men så må jeg ud at købe en ny. For der kommer jo selvfølgelig nye lapninger til før eller senere. Jeg har såmænd også andre waders, der ligeledes er utætte.

Med til historien synes jeg også hører at forud for min weekend tur, at jeg havde ture med andet par waders. Der havde jeg i en af de lokale grejforretninger været nede efter Liquidsole. Men det kunne nu ikke fås længere, da man tilsyneladende havde opdaget det var lidt giftigt. Erstatningen hed nu Rubberfix. Lidt skeptisk forsøgte jeg mig at pejle ind på, om det nu var godt nok. For i mit sind var Liquidsole helt uslåeligt. Men fik svaret at nu havde de haft det inde så længe, at de vel ville have hørt hvis det var for dårligt. Så det prøvede jeg. Men lapningerne virkede ikke. Eller ihvertfald blev jeg stadig og hurtigt mere og mere våd. Tydeligvis sås også at fugerne slap i kanterne her og der. Slet ikke så god hæftning som ved de andre produkter vi her taler om. Jeg opgav indtil videre de waders. Jeg har endnu ikke fået testet om det er de samme steder, der stadig er utætte. Men det var det indtryk jeg fik og, at det produkt som sådan slet ikke er godt nok. Desuden alt for dyrt og i al for lille mængde til særlig mange reparationer. Det ender nok med, at jeg fjerner det hele for at lappe med andet. Føler heller ikke at jeg bør anbefale det. Det har ingen andre heller rådet mig til. Jeg slog også mit spørgsmål op i en gruppe på Facebook og fik end del flere svar end her. Uden dette blev nævnt. Det kunne måske tolkes som om, at det overhovedet ikke har vundet indpas som noget godt.  
    
Hold da op. Det borger godt med Tec 7´s evne og holdbarhed. Dejligt også med øvrige anvendelsesområder. Jeg tror såmænd, jeg selv kommer til at bruge det til mangt og meget andet også. Håber på at Marine tætner er lige så godt. Det produkt finder jeg grund til at holde ved og lære bedre at kende. For det virker ret positivt og som et godt produkt.

Men jeg må ud at have fat i noget mere. Lime sål på og teste for huller. Jeg burde dog være ved at være der. Det bliver en sand fornøjelse, når jeg igen kan fiske i vandet uden vand indenbords ogsåSmile
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Maj 2019 kl. 19:51
Citat: Rasmussen

Filtsåler = kontaktlim

Tak Jesper

Slog det også op i en gruppe på Facebook. Der nævnte flere det også. Det virker også som et rigtigt godt produkt, nu jeg har stiftet bekendtskab med det.
Indtil videre synes jeg dog, at jeg måske allerede i Marine tætner har fundet det jeg søger. Eller at Tec 7 er rigtigt godt også - med flere andre gode anvendelsesområder jeg kan bruge også. Ser store fordele ved at kunne bruge fugepistol til så meget andet også. Nu ser jeg lige. 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum