Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til vurdering af brugt grej

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Didrik

Tilmeldt:: 25 Aug 2019
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Didrik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hjælp til vurdering af brugt grej
    Sendt: 27 Aug 2019 kl. 21:18
Jeg har arvet et stort sæt fiskeudstyr som jeg gerne vil sælge. Jeg ved dog intet om fiskeri, så jeg er helt på bar bund med en ca. værdi af dette grej.

Derfor håber jeg nogle kan hjælpe med en vurdering af grejet, så jeg ved hvad det skal prissættes til.

Dette er teksten som jeg vil sætte i Den Blå avis:

Stort komplet flue/spinne fiskeudstyr sælges. 1 stk fiskestang Fenwick Black Nighthawk HMX BNHF126 89-3, 12´6” # 8/9. 1 stk fiskestang Sodiac Fly 9´6” AFTM # 8. 1 stk stang Loop Flue Blue Line 9´6” # 7-8. Alle med originale poser. Desuden 1 stk. Fenwick foret stangrør som kan rumme alle 3 stænger på én gang. Stor fisketaske med 3 stk. mindre tasker inden i, hvor den første taske indeholder flueliner, næste taske indeholder ca. 200 stk. meget forskellige fluer i mange små opbevaringsbokse, og den sidste taske indeholder 8 linehjul med liner påsat. Rigtigt lækker fluegrej for den seriøse fluefisker. Desuden sælges 1 stk stor spinnetaske med fiskehjul og en masse nye/brugte blink i kasser. Der er også lidt værktøj, knive m.v. i tasken. Alt er velholdt og fejler intet. Sælges kun samlet. Intet i bytte. Kom gerne med et seriøst bud.
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2019 kl. 02:07
Både vurdering og salg er afhængig af, at man får så meget at vide om grejet og kan se det på billeder.

Det er svært her. For billederne fylder åbenbart helt vildt meget. For mig der ser via pc, er det i hvert fald noget hø. Kun en brøkdel ses af hvert billede og kan kun ses ved aller nederst at bevæge "bjælken" trinvis til højre. For der efter at scrolle opad og gøre det samme flere gange, før jeg har set alt. Hvilket så også kræver at jeg i tankerne har styr på alle billeder og holde brudstykkerne sammen.

Alligevel har jeg et nogenlunde indtryk af hvad du har - af det du viser. Men stadig mangler der mange vigtige informationer. Det gælder primært hvad for fluehjul og spinnehjul det drejer sig om. Altså hvilke mærker og modeller - info der som regel står på dem. Det er også nødvendigt at vise på billeder. Så folk også selv kan vurdere stand, som har betydning for prisen.
Der er nogle af fluehjulene, jeg mener at vide hvad er. Men stadig svært at vide sig helt sikker. Samt at vurdere stand på dem.

Det samme gælder for det du skriver med knive mm. Hvad er det, hvordan ser det ud osv. Igen betydende for prisen. Kan også være der gemmer sig værdifulde perler imellem. Både med hensyn til hjulene og linerne. Liner kan dog være svære, hvis ikke man kan påvise firmanavne. Kan være næsten umuligt at sælge selv i god stand. For det er noget mange er bange for - sikkert i forhold til ikke selv kunne vurdere og kan så meget selv med det. Kniv er også et vidt begreb der spænder fra billigt skrammel til dyre sager.

Uanset er et samlet salg et svært salg. Det er der ikke mange der er interesseret i. Normalt vil folk istedet helst kun have enkelte dele og spørge til specifikke ting i separate salg. 
Samlet salg vil primært sende problemet videre med at skulle sælge fra, hvilket mange ikke gider. Dem som så faktisk gider vil typisk byde meget lavt for at kunne tjene på handlen. Så det vil uden tvivl være måden for dig at få absolut mindst for sagerne. Du er så også ude i, at der er en der skal hente det hele. Begrænser selvfølgelig yderligere køber skaren. Med mindre du virkelig er villig til at pakke og sende det hele på én gang. Det kan man godt - kan lade sig gøre. Særdeles billig porto med GLS kan købes som bruger på guloggratis´hjemmeside. De er billigst for tiden. Kræver kun man opretter sig som bruger og to minutter efter kan du købe pakkeporto der. Blot en vare de sælger og kræver ikke man har annonce på deres side heller. Uhyre vigtigt for at handdel lykkedes at du viser og sparer folk så meget som muligt for udgift til porto. Samtidig er besparelsen på porto købt der igennem meget stor frem for at gå ned i en pakkeshop og sende med selvsamme firma. Stængerne kan du sende i stangrøret og tape sammen med en kasse med resten i. Kan gøres.

Jeg vil dog klart råde dig til at sælge stænger og hjul enkeltvis. De andre ting i mindre portioner. Nemmest for dig også at få både vurdering på sagerne og salg på den måde. 

Som det er nu er det helt umuligt at give dig vurdering. Mest pga. de "ukendte" hjul. Med hensyn til det andet ser det ikke ud som om at der er noget rigtigt guld imellem. Men brugsgrej der ikke er i dårlig stand i god kvalitet og ok mærker, der fra nyt hørte til mellem klasse dyrt grej. Men der dog nu hører til ældre grej. 
Kunsten vil være at finde købere som kender, husker og stadigt ønsker. Du er oppe imod mange ufornuftige antagelser om, at sådant ikke længere er godt grej og godt nok. Mange er ofre for mode fænomener i branchen, hvor alt bare skal være det sidste nye for at være godt nok. Mange har nok heller ikke ærligt talt evnerne til endog at vurdere om det er godt nok, selv hvis de får grejet i hånden. Der hersker meget vinde, hvor det er hvad det roses til skyerne på sociale medier. Evt. hvad google kan vise, grejbranchen selv og mere eller mindre selvudnævnte koryfæer siger.

Af hvad jeg ser vil jeg vurdere, at du kan være heldig at sælge de to mindre fluestænger for måske 300 kr stykket. Sodiac stangen kender jeg dog ikke. Men uanset en lineklasse der henvender sig til en hel del. Den lidt større tohånds stang for det samme, måske 400.

Stangrør, tasker som sådan, kasser og fluerne får man ikke det store for. Specielt fluer er notorisk vanskelige at sælge. Det er lidt det samme som før beskrevet med kendskab, modefænomener osv. Jeg ser nogle gode fluer. Men generelt en del der må betegnes som ikke noget særligt. Mange binder også selv. Folk som ikke binder selv og køber. Køber generelt i butikker efter råd. Eller lader andre fænomener råde. Måske endda køber ved professionelle fluebindere, hvor de betaler kassen for alt andet er åbenbart ikke godt nok. Hvis du kan sælge kasserne for sig med de viste fluer i for 50 kr stykket. Tror jeg er max og tilfredsstillende. Såfremt du altså kan mestre tålmodighed og held til at finde købere til det. Ønsker du blot at sælge alle fluer/æsker på én gang skal du finde på en meget skarp pris istedet. Ellers går det  bare ikke.

Daiwa hjulet du viser, skal jeg ikke gøre mig for klog på. Generelt hører Daiwa hjul og -grej ikke længere til det dyre og særligt populære. Dog er der visse sager der faktisk stadigt indbringer høje priser. Men jeg tror ikke dette hjul er der i blandt. Her må andre sikkert bedre kunne vurdere det.

Af endegrejet ser jeg flere gode sager. Noget som også kan henvende sig til samlere og nostalgi fiskere. Noget af dette er brugtprisen på 20-25 kr. Men stadig noget der næsten kun lader sig gøre ved samlet salg i mindre portioner. Jeg vil sige måske 50 kr for den øverste æske. 75-100 kr for den næste og de to større 100 kr stykket. Men siges med stort forbehold. For det er her pløk umuligt, at se præcist hvad alle æsker præcist indeholder. Sammensætningen af lots kunne være bedre og anderledes. Men kræver både mere vejledning og præcis oversigt. 
Du skal også samtidig finde en, der gider at betale det. Tillige havner du næsten uundgåeligt i at skulle sende meget af det. Til nogen der så skal og ville skulle betale yderligere udgift til porto. Porto som for disse æsker vil være omkring de 38 kr som er op til 1 kg via DAO. En smule billigere for de små æsker.

Nogle vil måske argumentere for, at der da er for meget mere. Nogen har jeg oplevet refererer til ny priser. Men fakta i den virkelige verden er, at der findes så utroligt meget brugt eller anden hånds grej at priserne er små. Bare for at få et salg skal det lokke og ses det er en god handel. Ellers gider folk ikke. Det er med at skabe en sammenhæng for at det kan betale sig.

Måske du eller nogen derfor synes jeg er lidt for lav med vurderinger. Men jeg har efterhånden stor og årelang erfaring både med fysisk salg og net salg af brugte grejer. Jeg er vant til at opholde i og forholde mig til den virkelige verden. Til hvad der rent faktisk lader sig gøre og ikke. Jeg kan tage fejl med noget. Jeg under i alle tilfælde folk og dig et super salg til højere priser. Man kan være heldig nogen gange. Men her taler vi selvfølgelig generelt også ud fra de problematikker nævnt med bla. manglende præcis oversigt over det grej, du ønsker at sælge. 

Det er umuligt for mig og direkte tåbeligt at prøve med en samlet vurdering af det hele samlet. For uden specifik viden om specielt hjulene, måske også det andet grej, kniv osv. lader det sig overhovedet ikke gøre. 
Skriv evt. igen med billeder af disse og jeg skal give det et skud.

Mvh Poul


Redigeret af Salmoniden - 28 Aug 2019 kl. 02:14
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2019 kl. 09:25
Citat: Salmoniden

Både vurdering og salg er afhængig af, at man får så meget at vide om grejet og kan se det på billeder.

Det er svært her. For billederne fylder åbenbart helt vildt meget. For mig der ser via pc, er det i hvert fald noget hø. Kun en brøkdel ses af hvert billede og kan kun ses ved aller nederst at bevæge "bjælken" trinvis til højre. For der efter at scrolle opad og gøre det samme flere gange, før jeg har set alt. Hvilket så også kræver at jeg i tankerne har styr på alle billeder og holde brudstykkerne sammen.



Mvh Poul

Prøv at åbne billederne på en ny fane! Det giver et meget bedre overblik.
Mvh
Henning
Til top
Jens Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens G. Nielsen

Tilmeldt:: 29 Nov 2018
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens G. Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2019 kl. 09:39
Hos mig er der en scrollbar forneden, så jeg kan se hele billedet ved at skubbe lidt på den. Det må du også kunne gøre.
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2019 kl. 11:45
Citat: Henning

Citat: Salmoniden

Både vurdering og salg er afhængig af, at man får så meget at vide om grejet og kan se det på billeder.

Det er svært her. For billederne fylder åbenbart helt vildt meget. For mig der ser via pc, er det i hvert fald noget hø. Kun en brøkdel ses af hvert billede og kan kun ses ved aller nederst at bevæge "bjælken" trinvis til højre. For der efter at scrolle opad og gøre det samme flere gange, før jeg har set alt. Hvilket så også kræver at jeg i tankerne har styr på alle billeder og holde brudstykkerne sammen.



Mvh Poul

Prøv at åbne billederne på en ny fane! Det giver et meget bedre overblik.

Snedigt HenningClap Godt du kunne hjælpe og lære mig lidt. Så ved jeg det til en anden gang. Jeg havde nu omend omstændeligt og ret ubehjælpsomt fået set det hele. Men meget bedre på din anviste måde - helt klart 
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2019 kl. 11:49
Citat: Jens G. Nielsen

Hos mig er der en scrollbar forneden, så jeg kan se hele billedet ved at skubbe lidt på den. Det må du også kunne gøre.

Jo Jens. Aller nederst som påvirker alle billeder. Så det blev til nogen rullen frem og tilbage og op og ned. Mere rakte mine evner eller mangel på samme altså ikke til LOL
Tip top som Henning anviste. 
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2019 kl. 14:36
@Poul erik jørgensen Sodiac fluestangen er en fluestang hunters house har solgt i mange år som en del af et billigt fluesæt
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Didrik

Tilmeldt:: 25 Aug 2019
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Didrik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2019 kl. 18:40
Tak for alle input.

Beklager meget med de store billeder - jeg er ikke vant til fra andre forum at man skal være PC ekspert for at kunne oploade billeder så de kan ses af alle.''Men hvis det hele kun er 500 - 1000 kr. værd så beholder jeg det bare - hvem ved om jeg en dag når jeg bliver pensionist får lyst til at fluefiske :-)

I øvrigt med hensyn til fragt så er jeg salgschauffør som køre rundt i hele Jylland, så fragten er gratis for køberen.

Mvh Jens

Redigeret af Didrik - 28 Aug 2019 kl. 18:44
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2019 kl. 21:22
Citat: Kevin rostrup

@Poul erik jørgensen Sodiac fluestangen er en fluestang hunters house har solgt i mange år som en del af et billigt fluesæt

Fint tak Kevin - så lærte jeg også det
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2019 kl. 21:36
Citat: Didrik

Tak for alle input.

Beklager meget med de store billeder - jeg er ikke vant til fra andre forum at man skal være PC ekspert for at kunne oploade billeder så de kan ses af alle.''Men hvis det hele kun er 500 - 1000 kr. værd så beholder jeg det bare - hvem ved om jeg en dag når jeg bliver pensionist får lyst til at fluefiske :-)

I øvrigt med hensyn til fragt så er jeg salgschauffør som køre rundt i hele Jylland, så fragten er gratis for køberen.

Mvh Jens

Hej Jens

Nej jeg er helleer ikke selv vant til at skulle være ekspert i pc for at alle kan se billederne - eller skal forstille mig selv som ekspertLOL Slet ikke. Bare hvad der sker og skabte lidt udfordringer. Meget nemmere at få at vide efterfølgende at åbne i ny fane - hvor man kunne få fin oversigt pr. billede. Ikke som sådan for at hugge dig ned med al for hård kritik.

Nej der er ikke kun for 500-1000 kr. De 1000 burde allerede være der i de tre fluestænger som jeg er er inde på.

Men da man ikke kan se hvad for fluehjul, liner, spinnehjul, kniv mm det er. Kan man ikke komme en korrekt eller bare nogenlunde vurdering nærmere. Det har jeg lagt op til fortsat gerne vil hjælpe med. Men KAN virke som om, at du slet ikke rigtigt er interesseret. Hvilket så ville betyde jeg totalt har spildt min tid. For jeg har gerne villet. Men at kun være i stand til at gøre det halvt, når du selv spørger om hjælp virker lidt underligt og faktisk for dårligt. Ja nu siger jeg det bare lige ud. Så bestemmer du selv om du vil vise forståelse for den slags og fortsat få hjælp til vurdering. 
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2019 kl. 22:30
Jeg tror det er en forkert vurdering at dit grej kun er 500 - 1000 kr værd. Men hvis du ville sælge til den pris ville gribbene stå i kø for at komme til.
En realistisk pris vil du nok kun få ved at sætte tingene på auktion, måske dele det op i hjul/stænger/fluer/blink og i spinne og flue.
Her på sitet opnæs de bedste priser udenfor fiske sessonen, hvor vi har tid til at følge med i auktionerne :-) 
Held og lykke ed dit grej !

PS prøv og se efter om der er skrevet noget eller er mærker på fluelinerne, det var godt nok et lækkert sæt af liner :-)

VH Frede
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2019 kl. 19:57
Hvad med at tage tingene med til Dansk Grejsamler Klub's store efterårs-loppemarked i Grindsted - lørdag i den kommende uge. Det holdes på Hotel Svanen i Grindsted og der skulle du kunne møde flere hundrede gæster - der alle leder efter godt grej - dels samlergrej, men så afgjort også godt brugsgrej som dit. Den nævnte vurdering er i mine øje vildt lav - så du kunne sikkert tjene godt ved at møde derovre.

Kig ind på Grejsamlerklubbens hjemmeside www.grejsamler.dk for nærmere info

mvh
HeinzSmile


Redigeret af tackler - 30 Aug 2019 kl. 19:58
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum