Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Island ørredfiskeri hjælp

 Besvar Besvar
Forfatter
Morten Sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mfls1

Tilmeldt:: 14 Jan 2017
Geografisk: Esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mfls1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Island ørredfiskeri hjælp
    Sendt: 27 Okt 2019 kl. 08:24

Hej alle!

 

Jeg er i gang med at planlægge en far/søn tur til Island med fiskestængerne næste forsommer. Vi ankommer sent fredag d. 29/5 og flyver retur onsdag formiddag d. 3/6. Vi har med andre ord altså 4 dage til fiskeri.

Vi vil gerne fiske bækørreder og eventuelt røddinger. Jeg anser bækørrederne for at være lidt lettere at fiske med spinnestangen. Det behøver ikke være bækørreder i king Size klassen, men omvendt er fisk på 15-25 cm heller ikke interessante. Det optimale vil derfor være steder, hvor der er en sund bestand af 35-40 centimeters fisk med chance for en større, hvis man er heldig. Kan man i løbet af de 4 dage fiske 2-3 forskellige steder er det selvfølgelig ikke mindre spændende.

Vi har været på Island tidligere, og ved derfor af erfaring, at der ofte er lang transporttid til de forskellige steder, at nogle søer i hvert fald i juli er totalt grødefyldte, og at vandene pludselig ser enorme ud. Derudover kan det være vanskeligt, at finde det eksakte fiskekort salgssted deroppe.

 Nogle søer har været rigtig fine, mens andre slet ikke har givet noget liv.

Sønnike (11 år) fisker ikke med flue, men er dog vant til catch and release. Jeg har kigget mest på søer, da en del elve er ”fly only.” Søer med tilløb eller sø-systemer er dog selvfølgelig ekstra interessante.

På grund af sæsonen anser jeg mulighederne på højfjeldet som ikke eksisterende.

Det optimale vil være et sted, hvor vi både kan fiske og lave lidt andre ting. Vi har aftalt, at der skal fiskes hver dag, men også opleves andre ting. (halv/halv).  

Vi har tidligere købt deres almene søfiskekort (veidikortid), og gør det også gerne igen, hvis der ikke kan findes noget endnu bedre og mere oplagt.

Vi har Islands Vejatlas, men de tusindvis af søer og vandløb gør det ikke mindre uoverskueligt. Jeg har selvfølgelig søgt på nettet, og kender også forskellige professionelle tur/guide firmaer fx

http://icelandoutfitters.com/

http://gofishing.is/

www.fishpartner.is

Det virker dog som om, at mange af deres tjenester automatisk omfatter guide, og så koster det pludselig 500-1500 euro pr dag. Det synes lidt overdrevet, når man egentlig blot ønsker et fiskekort tilsendt og eventuelt en kørselsvejledning eller et par råd. Nogle steder kan man andre steder læse, at fiskekortet kun koster 10-20 euro pr dag, og så synes guideløsningen pludselig meget dyr)

Jeg kan fortælle, at jeg selv med ekstra interesse har kigget på Holaa elven, Laugarvatn, (måske Apavatn), Ellidarvatn, Hlidarvatn (på Reykjanes Halvøen), Gislholtsvatn og Vilfilstadavatn. Der er dog så uendeligt mange andre muligheder, at et vil være fedt, hvis nogen har noget eksakt brugbar viden og nogle erfaringer med fiskeri og organisation af dette.

Hvis nogen har en god ide til følgende, så meld endelig ind. Jeg kan fortælle, at vi regner med at leje en mindre 4-hjuls trækker af la en ”Susuki Jimmi Jeep” eller lignende.

 

-Fiskesteder med ørreder i en max 3 timers kørselsafstand fra Reykjavik, der kan fiskes i maj/juni for rimelige penge.

-Det skal teknisk ikke være alt for svært af hensyn til sønnike (spin tilladt).

-Der skal være mulighed for andre oplevelser i nærheden

Med venlig hilsen

Morten

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum